Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 105 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Dit boek uit 2006 wilde ik al heel lang hebben. Het was altijd op en in de herschrijf. Inmiddels is het meer een handleiding voor de oude fiets aan het worden natuurlijk. Voor mij een musthave. Het was deze: https://www.deslegte.com/vakantiefietse ... s-1994337/ Helaas voor andere liefhebbers - laatste explaar.
Afbeelding
/vloekenindekerkaan

Dat boek is hier thuis bij de laatste opruimwoede in de oudpapierkliko beland.

/vloekenindekerkuit
Hier nog steeds in bezit. Zal het (na vele jaren) eens weer ter hand nemen om te kijken of het nog relevante info heeft die niet bij de eerste Google-search te vinden is (en dan ook meer up-to-date is).
Fedor schreef:
do 01 dec, 2022 19:43
Hier nog steeds in bezit. Zal het (na vele jaren) eens weer ter hand nemen om te kijken of het nog relevante info heeft die niet bij de eerste Google-search te vinden is (en dan ook meer up-to-date is).
Marten heeft zelf ook een website natuurlijk. :D
Het interessante van uitleg door hem is (ik ken hem al lang) dat hij je niet alleen vertelt dat je iets moet doen of laten maar je ook heel teffend kan vertellen waarom, en dat omdat hij de achterliggende mechanica kent. Dat laatste wil wel eens missen bij andere bronnen.
Het boek van Marten is nog wel op meer plaatsen te koop:
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=&q ... &prijstot=
nieuw boek aan geschaft
HET WONDERBAARLIJKE VERHAAL VAN EEN STILLE AVONTURIER
een fietsreis eind 1800
PAS OP verslavend
Is dat niet dat boek van Wim Daniëls?
Bronsky schreef:
vr 02 dec, 2022 11:11
Is dat niet dat boek van Wim Daniëls?
ja dat klopt
ogre1.JPG
Da's een mooi veelzijdig frame!

Waarmee ga je 'm opbouwen?
Da’s een mooi frame wat daar hangt. Leuk project! Hoe gaat ie zo’n beetje worden straks?
uhm moet niet gekker worden jurr :twisted:
Jurr schreef:
vr 02 dec, 2022 18:35
Da's een mooi veelzijdig frame!

Waarmee ga je 'm opbouwen?
Ga er mijn oude Thorn crank opzetten (36/22) met 10 speed Deore shifters. Heb een Jones H bar kopie en een Moloko stuur liggen om wat te experimenteren maar als dat niet bevalt komt er gewoon een drop bar op... veelzijdig zoals je zegt. Of misschien afwisselend een drop bar en een alt stuur naargelang de bestemming.
Grandonneur schreef:
vr 02 dec, 2022 18:39
uhm moet niet gekker worden jurr :twisted:
Great minds think alike? ;)
CarlW schreef:
vr 02 dec, 2022 19:21

Ga er mijn oude Thorn crank opzetten (36/22) met 10 speed Deore shifters. Heb een Jones H bar kopie en een Moloko stuur liggen om wat te experimenteren maar als dat niet bevalt komt er gewoon een drop bar op... veelzijdig zoals je zegt. Of misschien afwisselend een drop bar en een alt stuur naargelang de bestemming.
Good start! En dan de vaste stalen vork erin? Wat ga je qua wielen doen?
Ik bouw deze fiets op om naar de Atlas te gaan volgend jaar, dus breeeede banden in 27,5" om de fiets niet te excessief groot te laten worden en mechanische schijfremmen. Bijpassende vaste vork inderdaad, waar ik misschien nog een en ander aan ga bouten want die barnacles zitten daar nu eenmaal voor iets en verder een Tubusdrager achteraan. Dat zal allemaal wel nog even duren want voor de onderdelen die ik al gekocht heb moest ik um, het voedselbudget aanspreken :roll: .
Overrated zo'n kerstdiner ;)

En als je het frame rechtop zet kunnen er ook nog wel lichtjes in om een maandje als kerstboom dienst te doen (-:

Goede plannen! Benieuwd naar het resultaat :-)
CarlW schreef:
vr 02 dec, 2022 20:24
[...] breeeede banden in 27,5" [...]
In 27.5 komen er nog best wel wat wielen gebruikt voorbij op bijvoorbeeld marktplaats. Wel even de asmaten in de gaten houden met al die mogelijkheden van tegenwoordig...

Pak met breeeeede banden ook een lekker brede velg maar kijk uit dat met breder dan 40mm velgmaat er veel van de smallere banden, die je bijvoorbeeld uit nood op reis gebruikt bij gebrek aan breder verkrijgbaar, vaak niet meer mag monteren binnen de grenzen die de bandenfabrikant aangeeft. Zodoende heb ik voor mijn 27.5 wielset gekozen voor 40mm brede velgen maar, afhankelijk van de bandenmaat waar je het meest mee denkt te gaan rijden, kan bijvoorbeeld 30mm of 35mm interne breedte ook een prima keuze zijn.

Zie ook bijvoorbeeld hier voor een wielkeuze topic:

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&t=155158
Jurr schreef:
vr 02 dec, 2022 20:35


In 27.5 komen er nog best wel wat wielen gebruikt voorbij op bijvoorbeeld marktplaats. Wel even de asmaten in de gaten houden met al die mogelijkheden van tegenwoordig...

Merkwaardig is dat de Ogre klassieke QR dropouts heeft vooraan en een steekas achteraan. Ik hou de 2° hands-sites wel in de gaten maar veel van die wielen hebben slechts 28 spaken, 36 zie je nooit. Er ligt hier al een set QR naven klaar (met adapters voor achteraan) die ik zelf ga inspaken. Maar ik kijk wel op van die velgbreedte van 40. Waar is dat goed voor? 60 mm noem ik al heel breed wat banden betreft, denk niet dat ik daar over zal gaan.
CarlW schreef:
vr 02 dec, 2022 20:24
Ik bouw deze fiets op om naar de Atlas te gaan volgend jaar,
Dat wordt toch geen vakantie hè, want dan moet ie in ‘Post eens een foto van je vakantiefiets’! *think* Of mag hij toch hier, omdat het nog geen fiets is?

Veel plezier ermee!

Groetjes,

Carl (niet W)
Of zelfs een derde topic, om de opbouw live te volgen. Voor wie dat wil uiteraard. (Ik vind 'dingen' niet zo interessant, maar wel een reisverslag door het Atlasgebergte! Ehm... Dat wordt dan een vierde topic.)
CarlW schreef:
za 03 dec, 2022 09:22
Merkwaardig is dat de Ogre klassieke QR dropouts heeft vooraan en een steekas achteraan.
Surly had vast nog wat meer vorken op voorraad toen de frames al op waren ;) Een toekomstig modeljaar zal waarschijnlijk wel een keer naar steekas voorop gaan ook.
CarlW schreef:
za 03 dec, 2022 09:22

Ik hou de 2° hands-sites wel in de gaten maar veel van die wielen hebben slechts 28 spaken, 36 zie je nooit.
28 is veelal race, licht gravel en lichte mountainbikes. Op meer bikepacking georiënteerd gravel en zwaardere mountainbikes en E-MTB's kom je wel vaker 32 tegen. 36 is daar een zeldzaamheid, en mocht er onderweg op reis wat mee gebeuren dan misschien ook lastig lokaal te verkrijgen? Dat maakt dat ik bij 32 ben gebleven.
CarlW schreef:
za 03 dec, 2022 09:22

Maar ik kijk wel op van die velgbreedte van 40. Waar is dat goed voor? 60 mm noem ik al heel breed wat banden betreft, denk niet dat ik daar over zal gaan.
Met al die E's in heeeeel breed ging ik ervan uit dat je met ergens tussen 65mm en 75mm brede banden wilde gaan rijden, zodoende mijn 40mm velgbreedte suggestie. Als je toch niet bredere banden dan 60mm gaat monteren kun je met een velg met 25mm à 30mm interne breedte ook prima voldoen en die 40mm lekker links laten liggen ;)

Mocht je in die velgbreedte bij 36 spaken willen blijven, kijk bijvoorbeeld eens naar Velocity. En ook Ryde en DT Swiss hebben nog wel wat opties. Bij RAD15 kan zelfs je eigen gewenste spaakpatroon laten boren. Die website is echter niet helemaal up2date, bij hun buren van Elan op de website staan de huidige mogelijkheden.