Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 101 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
BBB zo te zien? Leuk dat steeds meer merken dit soort gadgets op de markt brengen - en vaak een stuk betaalbaarder dan de originele uit de Bikepacking-hoek.
klopt...en zelfs op zijn kop te gebruiken. :wink:
Fedor schreef:
vr 21 okt, 2022 22:13
...
Zelf wilde ik eigenlijk een 11-40 monteren (is mogelijk, zie ook https://bikepacking.com/gear/wide-range-grx-2x11/) maar dan kan je niet groot-groot schakelen (dat werd dan weer niet verteld op bikepacking.com ;)) en een niet 100% werkende fiets (risico van aflopen ketting) wilde de dealer (en de monteur) niet uitleveren.
...
Kan wel.

Ik heb op mijn gravel-racer-die-tevens-vakantiefiets-is een 46/30 GRX crankstel en een 11/42 cassette. Ik kan groot-groot schakelen zonder enig probleem, met normale kettinglengte (wel alle schakels gebruikt).

De oplossing is een GRX812 derailleur voorzien van de kooi van een M8000-SGS MTB derailleur. De standaard kooi van de GRX812 is exact gelijk aan de kooi van de M8000-GS derailleur (zelfde part number bij Shimano). De kooi van de M8000-SGS is een inch langer en die kun je als reserve-onderdeel kopen. Wisselen van de kooi is simpel, de documentatie van Shimano laat stap voor stap zien hoe dat gaat. De langere kooi geeft je de extra capaciteit om naar 11-42 te gaan.

Dit is een oplossing die werkt en die in zekere zin ook 'binnen spec' is, want je vervangt een GS kooi door de SGS variant van exact diezelfde kooi.
br@m schreef:
zo 23 okt, 2022 19:16
...
Dit is een oplossing die werkt en die in zekere zin ook 'binnen spec' is, want je vervangt een GS kooi door de SGS variant van exact diezelfde kooi.
En dan is de volgende stap uiteraard de terugkeer naar de "triple"... :wink:
PhilipBe schreef:
ma 24 okt, 2022 03:13
br@m schreef:
zo 23 okt, 2022 19:16
...
Dit is een oplossing die werkt en die in zekere zin ook 'binnen spec' is, want je vervangt een GS kooi door de SGS variant van exact diezelfde kooi.
En dan is de volgende stap uiteraard de terugkeer naar de "triple"... :wink:
Die ligt inderdaad voor de hand, maar is het toch niet geworden. Ik heb niks tegen triples, integendeel ik rijd al jaren triple op de racefiets.

Deze oplossing ben ik op uitgekomen omdat ik zocht naar meer spreiding, een voor mij gunstiger bereik en een lagere granny gearing op een fiets met race-stuur en rem/schakelgrepen. Precies de insteek van die man op die bikepacking link van Fedor.

Het zou fijn zijn als Shimano de cable-pull tussen road-, mtb- en trekking groepen gelijk zou trekken. Zodat je MTB spullen kunt schakelen met de 'road' shifters. En andersom.
Bij verschillende webshops veel klein grut (bellen, spiegeltjes, framebeschermers, kettingwax, bidonhouders etc.) voor meerdere fietsen. Ga niet alles apart opnoemen maar deze wel:

Afbeelding

Mijn Spurcycle (mooi zwart) gaat over van de Koga naar de gravelbike. Wilde eerst een 2e er bij kopen maar 70 euro vind ik wel erg gortig dus daarom deze veel goedkopere (10 euro) "imitatie" (2 keer, ook voor de nieuwe MTB van mijn vrouw).

Enne... goedgekeurd. Wát een geluid komt daar uit! :) Wel iets hogere klank dan van de Spurcycle dus misschien dat sommige mensen daar minder gevoelig voor zijn, maar als je deze bel niet hoort moet je wel echt hardhorend zijn.

Oja, de witte tekst heb ik wel zwart gemaakt ;)
Fedor schreef:
do 27 okt, 2022 21:19

Mijn Spurcycle (mooi zwart) gaat over van de Koga naar de gravelbike. Wilde eerst een 2e er bij kopen maar 70 euro vind ik wel erg gortig dus daarom deze veel goedkopere (10 euro) "imitatie" (2 keer, ook voor de nieuwe MTB van mijn vrouw).
Heb er ook eentje in m'n handen gehad toen ik in Bocholt was. Maar ja, ik vond een echte toch wel leuker dan geld uitgeven voor een kopietje... Santos monteert geloof ik ook Spurcycle kopieën nadat de kompasbel het daar niet meer werd. ;)

Gelukkig bood iemand hier op het forum een gebruikte Spurcycle aan. Later op marktplaats nog een tweede gescoord, want 70 euro voor een bel vond ik toch wel wat enthousiast. Overigens is 70 euro voor twee dat nog steeds wel, maar ach... ze klinken zo mooi ;)
Mw non-fixie en ik hebben besloten komend voorjaar naar Eroica Montalcino te gaan en daar een weekje vooraf fietsen (trainen! :D ) in de wat steilere delen van Toscane aan te koppelen.

Dus leek het me verstandig een "tandje extra" toe te voegen de onze toch al niet zo kinderachtige 14-28 en 14-32 freewheels op onze vakantiefietsen.

14-34, Megarange! (die plastic "dork disk" gaat er natuurlijk wel eerst af)

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 27 okt, 2022 22:20
Mw non-fixie en ik hebben besloten komend voorjaar naar Eroica Montalcino te gaan en daar een weekje vooraf fietsen (trainen! :D ) in de wat steilere delen van Toscane aan te koppelen.

Dus leek het me verstandig een "tandje extra" toe te voegen de onze toch al niet zo kinderachtige 14-28 en 14-32 freewheels op onze vakantiefietsen.

14-34, Megarange! (die plastic "dork disk" gaat er natuurlijk wel eerst af)
Die dork disk zit er omdat de ketting bij slecht afgestelde derailleurs nog wel eens vast kwam te zitten tussen freewheel en spaken, en dat wil je toch wel voorkomen. Maar voor jou zal dat wel niet opgaan.
_Peter_ schreef:
do 27 okt, 2022 23:31
Die dork disk zit er omdat de ketting bij slecht afgestelde derailleurs nog wel eens vast kwam te zitten tussen freewheel en spaken, en dat wil je toch wel voorkomen. Maar voor jou zal dat wel niet opgaan.
Precies.

En ook al ben ik een dork, dan ik hoef er nog niet zo nodig mee te koop te lopen. :wink:
non-fixie schreef:
vr 28 okt, 2022 11:41
En ook al ben ik een dork, dan ik hoef er nog niet zo nodig mee te koop te lopen. :wink:
Ach, je valt toch al op met dit freewheel.
Wat kan jou het schelen? Een keer panne met een fiets die geen meter meer gaat en spaken die volledig aan gort zijn zou het mij niet waard zijn.
Leon schreef:
vr 28 okt, 2022 11:46
non-fixie schreef:
vr 28 okt, 2022 11:41
En ook al ben ik een dork, dan ik hoef er nog niet zo nodig mee te koop te lopen. :wink:
Ach, je valt toch al op met dit freewheel. :lol:
Wat kan jou het schelen?
Tja, je neemt je hobby serieus of niet. Daar kun je toch al gauw vijf extra creditcards voor meenemen:

Afbeelding

En los van het imago-aspect en de reclame ziet er ook gewoon beter uit, hoopt er zich minder vuil op en maakt het makkelijker schoon:

Afbeelding
Leon schreef:
vr 28 okt, 2022 11:46
Zodra je naast de weg staat met een fiets die geen meter meer gaat en spaken die volledig aan gort zijn denk je er anders over.
Met een correct afgestelde derailleur is de kans bijzonder klein dat de ketting in de spaken terecht komt. En als het me zou overkomen met die 34T, dan is de snelheid al zó laag en de helling zó steil dat ik sowieso meteen stil sta.

Meer dan vieze vingers en enig onwelvoeglijk taalgebruik gaat dat niet opleveren.

En mocht er onverhoopt toch een spaak breken is er nog steeds geen man overboord. Rem wat losser zetten en, indien nodig, de ergste slag eruit halen met de multitool.
Toch best cool zo'n frisbee achter je cassette? 4 spaakreflectoren erbij...

;)
non-fixie schreef:
vr 28 okt, 2022 16:03
... en maakt het makkelijker schoon ...
Leg eens uit.
Je kunt ook een standaard spaakbeschermer kopen, die vallen minder op en zijn waarschijnlijk lichter.
Jurr schreef:
vr 28 okt, 2022 16:08
Toch best cool zo'n frisbee achter je cassette? 4 spaakreflectoren erbij...

;)
Hier worden ze anders ook snel verwijderd want ze zijn echt oerlelijk (ook de doorschijnende versie). Al zie ik ze steeds minder. Vooral bij Amerikaanse fietsen ben ik ze tegengekomen.
Jurr schreef:
vr 28 okt, 2022 16:08
Toch best cool zo'n frisbee achter je cassette? 4 spaakreflectoren erbij...

;)
Zoiets?

Afbeelding
non-fixie schreef:
vr 28 okt, 2022 16:03
En mocht er onverhoopt toch een spaak breken is er nog steeds geen man overboord. Rem wat losser zetten en, indien nodig, de ergste slag eruit halen met de multitool.
Met als gevolg dat er nog meer spaken breken, (Weet ik helaas uit ervaring) En een NBT (1 of 2) helpt je met dit freewheel ook niet de spaak makkelijk te vervangen.
Nadat ik een paar schoenen van Marktplaats had gehaald
IMG-20221029-WA0001.jpeg
had ik nieuwe schoenplaatjes nodig
20221029_182152.JPG
en kwam ik thuis met een enorm mishandelde opknapper
20221029_162230.JPG
Het escaleert waar je bij staat ;)