Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 99 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Leon schreef:
za 17 sep, 2022 14:49
Het shirtje zit nu in een van de waterdichte zakjes die ook in de kast lagen. Klaar.
Merino, zeker zonder kunstmatige toevoegingen is helaas erg gevoelig voor slijtage en soms vallen de gaten er gewoon in, daar heb je geen motten voor nodig. Al is voorkomen natuurlijk beter dan genezen wat met gaten wat lastig gaat.
Daarom was het misschien ook geen goede aankoop. Normale shirtjes gaan na 1x warm fietsen gewoon in de wasmachine en houden dat jaren vol. Nu heb ik veel shirtjes maar over de duim denk ik dat een aantal al zo'n 100x een standaard wasmachineprogramma hebben overleefd. Ik vermoed dat het merinoshirtje dit niet gaat halen.
Bij menig produkt wordt een gebruiksaanwijzing meegeleverd waarin je kan lezen dat je eerst de gebruiksaanwijzing (incl veiligheidswaarscuwingen en onderhoudsvoorschrift ) moet lezen voordat je het produkt in gebruik gaat nemen.
Van een wielershirt verwacht de fabrikant dat het gebruik voor zich zelf spreekt.
Of volkswijsheid dat in je genen zit.

Ik was mijn wielershirts altijd in een waszak.
Dat scheelt 10000% in de slijtage.
Volgens de fabrikanten van wasmiddelen maskt het wasmiddel ook verschil.
Ik weet zeker dat dat merinoshirt een lang leven gaat leiden als je wasgewoontes eens onder de loep gaat nemen.
Over merinowol en wassen is al een en ander geschreven op dit forum: search.php?keywords=%2Bmerino+%2Bwassen ... ubmit=Zoek
liefhebber schreef:
zo 18 sep, 2022 10:21
Bij menig produkt wordt een gebruiksaanwijzing meegeleverd.
In dit geval:
Hoofdstof 70% Wol, 30% Acryl
ONDERHOUDSADVIES: Machinewas - 30° max - zacht, Niet bleken, Mag niet in de droogtrommel, Niet strijken, Niet droogreinigen.

Niet erg spannend dus.
Rose leeggekocht om in het voorjaar een vervolg op het reisverslag 'op DEET' te kunnen posten. 😉
20221001_111714.jpg
Waarom kies je voor een binnenband met een Schrader ventiel?

Ik stel deze vraag omdat ik het Franse ventiel wat kwetsbaar vind en de voorkeur geef aan een Schrader ventiel met een dopje.
Italiaans ventiel.JPG
Dat heet dan een Italiaans ventiel.

Rose heeft mij afgelopen week ook een nieuwste aanwinst toegezonden.
DSC_8261.JPG
Ik ben er blijkbaar ondersteboven van.
De keuze voor het type ventiel kan afhangen van de diameter van het ventielgat in de velg.
Poppink schreef:
za 01 okt, 2022 12:57
Waarom kies je voor een binnenband met een Schrader ventiel?
Omdat de reis zal gebeuren op een fiets die in Bangkok is gekocht en standaard is geleverd met Schraderventiel.
Hier thuis rij ik standaard met franse ventielen.
willem.m schreef:
za 01 okt, 2022 12:59
De keuze voor het type ventiel kan afhangen van de diameter van het ventielgat in de velg.
Wat dan weer kan afhangen van de breedte en constructie van de velg want zeker smalle velgen worden niet sterker als je er een groot gat in maakt.
(N=1:) Ik heb nog nooit een probleem gehad met Franse ventielen. (Ik klop ff af op een (Frans) eikenhouten plank)
Een mooi retro-modproduct. Klassiek ontwerp (1946) met de nieuwste technologie.

En voor 69 cent per gram kon ik die niet laten liggen. Toch?

Afbeelding

Afbeelding
Mijn nieuwste aanwinst komt uit 1992 😁😎
7CC35914-F7A5-4A98-89E6-D8C0DEABC911.jpeg
Die ziet er vrijwel helemaal origineel uit. Wat ga je er mee doen?

N.b. Als de benodigde remhendelkracht erg groot is, kun je dat oplossen door kortere verbindingskabels te kopen. Deze zijn veel te lang. In de praktijk moet je ze kort mogelijke nemen.
Leon schreef:
ma 17 okt, 2022 10:17
Die ziet er vrijwel helemaal origineel uit. Wat ga je er mee doen?

N.b. Als de benodigde remhendelkracht erg groot is, kun je dat oplossen door kortere verbindingskabels te kopen. Deze zijn veel te lang. In de praktijk moet je ze kort mogelijke nemen.
Bedankt voor de tip! Het remmen en schakelen moet inderdaad naar gekeken worden.

Qua gebruik is dit voor mij gewoon een fiets voor erbij. Rugzakje om en lekker cruisen in de buurt. Qua fiets voor nu wat kleine aanpassingen in gedachte zoals betere pedalen, een setje Big Bens, andere handvatten en zorgen dat het weer soepel remt en schakelt. Maar hij rijdt nu ook al heel leuk!
Leon schreef:
ma 17 okt, 2022 10:17
N.b. Als de benodigde remhendelkracht erg groot is, kun je dat oplossen door kortere verbindingskabels te kopen.
Hoezo? Je kunt de jukkabels toch gewoon inkorten? Je zult eerder langere binnenremkabels nodig hebben; zover ik kan zien, is daar geen lengte over om het juk te laten zakken.

Veel plezier met de nieuwe aanwinst, Velotraumer. Je kunt hem in elk geval goed terugvinden in een stalling lijkt me.

Groetjes,

Carl
Als ik de foto zie denk ik dat dit een rem is waarbij de hoofdkabel naar één van de remhoeven loopt en er een verbindingskabeltje van vaste lengte naar de andere remhoef gaat.

In dit plaatje loopt de hoofdkabel rechts:
Afbeelding

Het is niet dit:
Afbeelding
Leon schreef:
ma 17 okt, 2022 11:40
Als ik de foto zie denk ik dat dit een rem is waarbij de hoofdkabel naar één van de remhoeven loopt en er een verbindingskabeltje van vaste lengte naar de andere remhoef gaat.
Ach, ja. Ik denk het ook, nu ik nog eens ingezoomd gekeken heb. Pardon, ik was wat overhaast met mijn reactie.

Groetjes,

Carl
Shimano had daarvoor destijds speciale plastic sjablonen. Je kon daarmee de remmen goed (of iig beter) afstellen. Maar die fiets is denk ik van een oud vrouwtje geweest, de sticker zit nog op het kettingblad, en de lak ziet er voor zijn leeftijd ook nog erg goed uit.
_Peter_ schreef:
ma 17 okt, 2022 12:56
die fiets is denk ik van een oud vrouwtje geweest, de sticker zit nog op het kettingblad, en de lak ziet er voor zijn leeftijd ook nog erg goed uit.
Ik kocht hem in ieder geval van een jong vrouwtje. Fiets zat letterlijk onder de spinnenwebben en kattenharen. Hij heeft echt wel wat schrammen maar over all ziet hij er goed uit.
Da's een leuke zeg!