Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 97 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Grandonneur schreef:
vr 01 jul, 2022 21:17
587F21BB-FC26-4924-984B-40F4DC99DB42.jpeg

Trapas en ketting zijn gaar, verder eigenlijk bijzonder weinig op aan te merken.. :shock:. Eens kijken wat ik ermee ga doen.
Om daar even op terug te komen, de fiets heeft liefde gehad.
IMG_3950.jpeg
IMG_3948.jpeg
Wat was er nodig:

-trapas €10.
-ketting €12.
-nieuw freewheel €20 inclusief montage.
-elite cuissi 2x €10.
-gouden kabelhoedjes 4x €0,10.
-PD-M324 trappers geruild met andere fiets.
-fietsbel €10.

Ik heb er een aantal ritten op gemaakt. De zitpositie is juist, maar wel zoals ik jaren geleden nog gewend was. Het is even afwachten hoe flexibel ik nog blijkt te zijn, ik ga het merken :D .

Eind jaren '80 reed ik voor het laatst nog met downtube index shifters. Helemaal vergeten hoe fijn die 7v schakelt! Op deze fiets lijkt alles om me heen net wat relaxter aanwezig dan normaal. Gebeurt uiteindelijk alleen in m'n eigen kop, wonderlijk toch. Wat een toffe fiets.

Kernvraagje tussendoor; mag zoiets op een reisfietsforum? Mijn voorlopige conclusie is van wel. Heb besloten dat mits ik de zit weer helemaal terug kan vinden, volgend jaar de afstanden wat langer mogen worden. Als deze banden op zijn komt er 28mm op, dat past makkelijk, wordt ie nog fijner. Eens een luxer stuurlintje. En alle ruimte voor stuurtas/frametas/zadeltas of zelfs een achterdragertje.

O ja. De fiets is echt super cheap afgemonteerd. no name cranks, naven, remmen, geeneens rvs spaken. Dus so far, so good. De weegschaal doet inc pedalen/bidonhouders/bel/pomp 11,6kg.

Wou toch de update even delen, het is maar een/mijn manier van genieten van het fietsen.
Grandonneur schreef:
di 23 aug, 2022 09:55
-gouden kabelhoedjes 4x €0,10.
:D
Grandonneur schreef:
di 23 aug, 2022 09:55
Kernvraagje tussendoor; mag zoiets op een reisfietsforum?
Naast het reisfietsen vind ik het in ieder geval toch ook aardig om te zien wat de andere leden verder bezighoudt, qua fietsen.

Bij wijze van morele steun, hierbij mijn laatste aanwinst. Een Téval, gebouwd door Plume Sport in 1967:

Afbeelding
Grandonneur schreef:
di 23 aug, 2022 09:55
Grandonneur schreef:
vr 01 jul, 2022 21:17
Trapas en ketting zijn gaar, verder eigenlijk bijzonder weinig op aan te merken.. :shock:. Eens kijken wat ik ermee ga doen.
Om daar even op terug te komen, de fiets heeft liefde gehad.
Wou toch de update even delen, het is maar een/mijn manier van genieten van het fietsen.
Verpletterend!
Opnieuw: wat mooi!
8EB3B9EE-F2F7-4094-8562-F4C9EF4140A7.jpeg
Een narrow wide blad voor 110bcd. Wegens leverbaar een Oval geworden. 190gram besparing dat het me ook nog eens oplevert al boeit me dat niet echt.
Sabatier Trompette 21t. Ideaal om brood mee te snijden.
PXL_20220827_141637143.jpg
willem.m schreef:
za 27 aug, 2022 16:17
Sabatier Trompette 21t. Ideaal om brood mee te snijden.

PXL_20220827_141637143.jpg
Neem je zoiets mee op fietsvakantie?
Mijn nieuwe tent in actie.
De Nordisk Telemark 1 LW
Gekocht voor kamperen op (grote) hoogte. Tent is zeer stormvast, simpel op te zetten en biedt relatief veel ruimte. Weinig mesh stof in binnentent en buitentent loopt door tot (bijna) op de grond, dus isoleert goed, maar ventileert wat minder.

Bijlagen

Mooi tentje, Alma!

Nóg een nieuwste aanwinst: een gasblik, handig om -in combinatie met een brander- eten mee te verwarmen.
PXL_20220829_072254744-01.jpeg
Travelmaster schreef:
do 25 jan, 2018 11:55
Maurice schreef:
do 25 jan, 2018 08:12
Van de week deze ontvangen:
Afbeelding

Wolftooth pack pliers, voor het vastzetten van masterlink kettingschakels. En je kunt 2 setjes masterlinks in de pliers verstoppen.
Mooi ding, erg mooi in elkaar gezet ook.
Wolftooth Pack Pliers
Ik hoor graag ervaringen. Met name het feit dat er ook iets op zit om het ventiel los te maken spreekt me aan. De bandenlichter vind ik minder boeiend.
Ik ben van die het magneetje kwijtgeraakt en heb ‘m toen vervangen door de opvolger met de bitjes erin.
Travelmaster schreef:
do 25 jan, 2018 11:55
... Met name het feit dat er ook iets op zit om het ventiel los te maken spreekt me aan. ...
Dat kan ook met deze ventielkerntool ter grootte van een half honingdropje:
PXL_20220829_082527259-01.jpeg
ventielkerntool ter grootte van een half honingdropje:
Ideaal, ik ben wel altijd bang dat ik het kwijt raak.
Met een klein ringetje eraan er een sleutelhanger van maken?
Belle schreef:
ma 29 aug, 2022 09:36
Travelmaster schreef:
do 25 jan, 2018 11:55
Maurice schreef:
do 25 jan, 2018 08:12
Van de week deze ontvangen:
Afbeelding

Wolftooth pack pliers, voor het vastzetten van masterlink kettingschakels. En je kunt 2 setjes masterlinks in de pliers verstoppen.
Mooi ding, erg mooi in elkaar gezet ook.
Wolftooth Pack Pliers
Ik hoor graag ervaringen. Met name het feit dat er ook iets op zit om het ventiel los te maken spreekt me aan. De bandenlichter vind ik minder boeiend.
Ik ben van die het magneetje kwijtgeraakt en heb ‘m toen vervangen door de opvolger met de bitjes erin.
Je hebt een tangetje om schakels vast te zetten en om los te maken. Imho heb je alleen het tangetje om schakels los te maken nodig. Vast gaat zo’n schakel wel door kracht op de ketting te zetten.
Onderweg moet los ook wel lukken zonder.
willem.m schreef:
ma 29 aug, 2022 10:29
Travelmaster schreef:
do 25 jan, 2018 11:55
... Met name het feit dat er ook iets op zit om het ventiel los te maken spreekt me aan. ...
Dat kan ook met deze ventielkerntool ter grootte van een half honingdropje:

PXL_20220829_082527259-01.jpeg
Bij Ali hebben ze ventieldopjes (in kleur) met een ventielkernklem er in gebouwd.
https://www.aliexpress.com/item/1005002333622520.html
Ben ze hier in Europa nog niet tegengekomen.
Nadat ik in Schotland een aanvaring heb gehad met een laag over een fietspad hangende tak maar een nieuwe helm aangeschaft (was wel een hoop passen en bijstellen).
DSC02345.JPG
links de oude, rechts de nieuwe
DSC02346.JPG
er zit nog een restant van de tak in
Heel goed, een witte helm. Dan ben je gelijk een stuk zichtbaarder voor mede weggebruikers. (Ik heb zelf om die reden ook een witte).
…in de mist 🤔
LHTJoost schreef:
wo 07 sep, 2022 20:45
…in de mist 🤔
Dan heb ik een felgele jas aan 💡
... en ik binnenkort een witte.

Braderie-aankoop bij een lokale fietsenmaker. Voor €5 ga ik geen armoe lijden.

Afbeelding