Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 90 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
bdr schreef:
za 08 jan, 2022 18:16
Megarange is leuk voor de knieën maar ze zijn niet met elke derailleur te schakelen.
Wat is er mega aan 34 tanden?
Destijds was het mega, en als er mega op stond was het cool, wat later vet heette.
Leon schreef:
za 08 jan, 2022 18:49
Destijds was het mega, en als er mega op stond was het cool, wat later vet heette.
Vet cool, die uitleg. 8) 8)
Ik heb er een van 50! Da's vet chill.
bdr schreef:
za 08 jan, 2022 18:16
Megarange is leuk voor de knieën maar ze zijn niet met elke derailleur te schakelen.
En het punt dat je wilt maken is .... ?
non-fixie schreef:
za 08 jan, 2022 23:16
bdr schreef:
za 08 jan, 2022 18:16
Megarange is leuk voor de knieën maar ze zijn niet met elke derailleur te schakelen.
En het punt dat je wilt maken is .... ?
Als iemand zo'n freewheel koopt om een kleiner klimverzet te hebben kan het toch geen kwaad om te weten dat het niet per definitie werkt?

Ik heb zelf ooit zo'n freewheel gekocht in Roemenië om een 7-speed kinderfiets meer reikwijdte te geven maar dat lukte niet met de derailleur van die fiets. Bij tlhuiskomst bleek het megarange freewheel slechts op één van de kinderfietsen te schakelen. Allemaal low-end shimano of sunrace derailleurs, dat wel. Probleem was meestal dat de kooi van de derailleur in kwestie eerder het megarange kransje raakte dan het derailleurwieltje.
We mogen hier toch aannemen dat non-fixie genoeg ervaring heeft om te weten dat geen enkel fietsonderdeel op alle fietsen past?
Het is geen moment bij me opgekomen dat non-fixie raad zou nodig hebben over onderdelen die hij zelf koopt, maar hij is niet de enige lezer van dit topic. Daarom zeg ik "als iemand..."
bdr schreef:
zo 09 jan, 2022 10:36
Probleem was meestal dat de kooi van de derailleur in kwestie eerder het megarange kransje raakte dan het derailleurwieltje.
Dat probleem kan je eenvoudig uit de weg gaan met een Shimano
Bracket Axle Unit RD-M781/786
Dan komt de derailleur iets verder van de cassette te staan.

Afbeelding
bdr schreef:
zo 09 jan, 2022 10:36
Als iemand zo'n freewheel koopt om een kleiner klimverzet te hebben kan het toch geen kwaad om te weten dat het niet per definitie werkt?
O die manier. :wink:

Komt goed. Ik heb nog wel Duopar liggen. Of een M550 voor als er geïndexeerd geschakeld moet worden.

Overigens vermoed ik dat ik een van de weinigen hier ben die nog wel eens op vakantie gaat met een racederailleur met korte kooi.

Die ook meestal wel een tandje meer kunnen hebben dan de doos vermeldt. Door zorgvuldig om te gaan met de kettinglengte en de positie van het achterwiel in de uitvaleinden kun je vaak wel een of twee tanden groter schakelen.
Voor een oude fiets ben ik op zoek naar een nieuw freewheel met 7 kransjes.
Ik vind alleen de spatiëring van de 7-speed freewheels een beetje vreemd.
Bij Shimano kom je dan op 14-16-18-20-22-24-28 of 14-16-18-20-22-24-34 tandjes, zoals bij het levensloopbestendige freewheel van non-fixie. Bij de eerste heb je er overal 2 tandjes tussen, alleen tussen de laatste kransjes heb je 4 tanden verschil tussen 24 naar 28. En bij de andere ook eerst 2 tanden verschil en dan op het eind ineens de sprong van 24 naar 34. Dat heet dan Mega-Range.
Bij de 6-speed freewheels heb je de kransjes 14-16-18-21-24-28, eerst 2 tanden verschil, dan 3 en op het eind 4.
Een mooie 7-speed zou dan zijn 14-16-18-21-24-28-32. Maar ja, die levert Shimano niet.
Of je kransjes van de 6 en 7-speed kunt combineren en dan zelf een freewheel kunt samenstellen weet ik niet.
En een los kransje kopen?
Of zijn kransjes 26 niet te koop.

Mooie woorden trouwens; kransjes, bladen, tanden.
DaVinci schreef:
zo 09 jan, 2022 23:39
Een mooie 7-speed zou dan zijn 14-16-18-21-24-28-32. Maar ja, die levert Shimano niet.
Of je kransjes van de 6 en 7-speed kunt combineren en dan zelf een freewheel kunt samenstellen weet ik niet.
Niet meer. Ik weet niet of de cassette exact zoals je zegt bestond, maar er waren diverse best aantrekkelijke cassettes in 7 speed die er nu niet meer zijn. Uitverkocht of tactisch uitgefaseerd weet ik niet. Je kunt het internet nog eens afspeuren.
Ik fietste lan met 13-15-17-19-21-24-28 maar de casettes beginnend met 13 gingen er al vrij snel uit.
En een los kransje kopen?
Losse kransjes waren wel te koop, maar net zo duur als een hele casette.
Even voor de duidelijkheid, ik had het over een 7-versnellingen freewheel, en niet over een cassette.
En daar is verschil tussen: https://www.sheldonbrown.com/free-k7.html
Oeps, ik had niet door dat het om freewheels ging. In die onderdelen is schaarste niets nieuws.
DaVinci schreef:
zo 09 jan, 2022 23:39
Voor een oude fiets ben ik op zoek naar een nieuw freewheel met 7 kransjes.
Ik vind alleen de spatiëring van de 7-speed freewheels een beetje vreemd.
Bij Shimano kom je dan op 14-16-18-20-22-24-28 of 14-16-18-20-22-24-34 tandjes, zoals bij het levensloopbestendige freewheel van non-fixie. Bij de eerste heb je er overal 2 tandjes tussen, alleen tussen de laatste kransjes heb je 4 tanden verschil tussen 24 naar 28. En bij de andere ook eerst 2 tanden verschil en dan op het eind ineens de sprong van 24 naar 34. Dat heet dan Mega-Range.
Bij de 6-speed freewheels heb je de kransjes 14-16-18-21-24-28, eerst 2 tanden verschil, dan 3 en op het eind 4.
Een mooie 7-speed zou dan zijn 14-16-18-21-24-28-32. Maar ja, die levert Shimano niet.
Of je kransjes van de 6 en 7-speed kunt combineren en dan zelf een freewheel kunt samenstellen weet ik niet.
Klusje voor Pastoor Bob. :wink:

Ik ken Bob van een ander forum, en als er iemand is die je kan helpen is hij het. Zijn "Freewheel Spa" is wereldberoemd:

https://www.freewheelspa.com/
De fiets is een oude Vittorio Randonneur, waar nu achter een Sunrace 7-speed 13-25 freewheel op zit, of eigenlijk zat, want ik heb het er net vanaf gehaald. Ik ga op zoek naar een ander met een groter bereik en een beetje normale spatiëring.
Of ik koop deze 3 kistjes op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Vooralsnog geen werk voor Pastoor Bob, maar bedankt voor de tip.
vanmorgen ketting d'r op gelegd en daarmee is dit m'n nieuwste aanwinst 8) :

atx8601.jpg
atx8602.jpg

-Het volgende lag doelloos op de plank: frame/vork/balhoofd, zadel -pen -klem, stuur -pen, handvatten, trapperts, remmen, banden.

-1x11 aandrijving via 't forum overgenomen.

-Wielen tijdje terug gemaakt toen ik weer eens zilveren T610 kon meebestellen.

-crankset nieuw van LBS, nu nog 50t maar daar komt een 40t op.

-kabels, ketting, trapas, bidonhouders nieuw van LBS.

En zo ontstaat dan deze variant. Hij rijdt goed, ben er echt super tevreden mee! Er zijn nog wel wat plannetjes :lol: , het wordt waarschijnlijk een Sagrada Famila, die is ook nooit af.
^^^ Leuk geworden!

En goeie kleur ook. 8)