Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 87 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Ik heb het idd ook nog nooit gehad en al redelijk wat noodstops met de fiets moeten maken, je achterwiel blokkeert eerder en de achterkant haalt je in, dat is wat er gebeurd...voorwiel blokkeren is echt lastig op een fiets en als je voelt dat de achterkant omhoog komt laat je vanzelf wel los. Ik kan zowel mijn velgrem Jan Janssen racefiets als m'n Salsa Fargo met 203mm schijf moeiteloos op z'n voorwiel geremd krijgen.
WimB schrijft meestal geen probleem.

Dat jongetje heeft pas 20.000 kijkers in bijna 4 jaar dat valt best tegen als je toch weet dat je een behoorlijk risico gaat nemen. Of is hij nog te jong omdat te weten.
Die knaap op de motor doet het beter 200.000 in 5 jaar. Misschien toch wat te weinig ervaring.
Wim je vergist je. Als je voorwiel blokkeert is dat bijna altijd een probleem. Bij een blokkerend achterwiel heb je veel meer tijd, soms meerdere seconden, om het blokkeren te stoppen door de rem los te laten. Ook ga je niet over de kop. Normaalgesproken zou ik zeggen "probeer het eens", maar dat zou hier niet verstandig zijn.
Leon schreef:
di 16 nov, 2021 13:20
WimB zegt dat een blokkerend voorwiel geen probleem is. Kom ik met twee voorbeelden van precies dat. Hoe kun je daar anders tegenaan kijken?
Jij komt weinig op forums? :wink: :lol:
als je oefent kan er op de motor een heleboel, ook als je in paniek je voorrem stevig pakt.
er was eens een cursusdag, in de volksmond heet 'het slipcursus op de motor', maar het heette 'remmen onder controle'.
je oefent met het iets lossen van de voorrem als je het voorwiel blokkeert: je remt jezelf dan niet onderuit! zelf gedaan en ervaren en een beetje in de grijze cellen geprent. is echt zo. op een motor zonder abs.

situatie op een fiets is minder/even/niet vergelijkbaar*. * = doorhalen wat niet van toepassing is :wink:
mijn ervaring is dat je pas een echte smak maakt als je voorvork breekt. ervaring als kind met de step en als volwaasene (beter: meerderjarige :wink: ) op de fiets

rem gewoon met beide remmen en stevig als het nodig is. da's gewoon de basis.

en bij mij op de fiets ook rechts de voorrem: net als op de motor.
Altijd gedacht: motorfiets

Raar woord.

Maar ik heb nu een probleem. Als ik mijn fiets, zoals dat blijkbaar hoort, gelijkschakel aan mijn motorfiets (sic), hoe schakel ik dan mijn Rohloffnaaf op mijn fiets met mijn linkervoet. Heb al wel gezocht, maar kan niets vinden.
Ik heb een keer, lang geleden, met m'n fiets een helling afgedaald. Er lag zand en grind op het asfalt, ik had meteen door dat dit te gevaarlijk was om te remmen. M'n kont van het zadel af en m'n rechter schoen maakte contact met de grond, met de kuit tegen het rechter pedaal afsteunend. Zo kon ik daarmee remmen, al knerpend kwam ik tot stilstand. Al heel vaak gedaan met succes als noodstop.
hoogframe schreef:
di 16 nov, 2021 17:47
als je oefent kan er op de motor een heleboel, ook als je in paniek je voorrem stevig pakt.
er was eens een cursusdag, in de volksmond heet 'het slipcursus op de motor', maar het heette 'remmen onder controle'.
je oefent met het iets lossen van de voorrem als je het voorwiel blokkeert: je remt jezelf dan niet onderuit! zelf gedaan en ervaren en een beetje in de grijze cellen geprent. is echt zo. op een motor zonder abs.
Het wordt tijd voor fietsen met ABS.
Op slipcursus hebben ze me geleerd bij gladheid vol in de remmen zodat de ABS ingrijpt.
Bij voorzichtig remmen neemt de ABS het niet over en ben je snel verder van huis.
dunlop schreef:
di 16 nov, 2021 18:07
Maar ik heb nu een probleem. Als ik mijn fiets, zoals dat blijkbaar hoort, gelijkschakel aan mijn motorfiets (sic), hoe schakel ik dan mijn Rohloffnaaf op mijn fiets met mijn linkervoet.
Hoog tijd dat iemand daar iets voor uitvindt, zodat het hier gepost kan worden en we weer on topic :evil: zijn.
Mijn laatste aanwinst:
Afbeelding
https://www.bike4travel.nl/fietstas-acc ... -e117.html
Een van de buitenste palletjes van een gesp van mijn front roller is gebroken. Hij doet het nog gewoon, maar ik wilde vast vervanging in huis hebben voor als ik er nog een keer op ga staan. :oops:

Carl
Bezigheidstherapie voor de lange winteravonden: proberen uit te vinden waar dit vandaan komt, en waarom.

Fraai gebouwd Japans frame uit de jaren '80, gemaakt van Tange 2-buizen en, nogal verrassend, Campagnolo uitvaleinden.

Akibo is een Japans handelshuis, en heeft het zeker niet zelf gebouwd. Maar wie dan wel? Waar bij de meeste Japanse fietsen het framenummer veel vertelt over de fabrikant en het bouwjaar, staat hier in het brackethuis slechts "5" ingeslagen.

Afbeelding
Mooi frame!
Ik heb net de resterende onderdelen voor m'n Tout Terrain eens besteld, hopelijk kan ie naast de kerstboom 8)
Zo de Salsa eens van nieuw stuurlint voorzien vanavond;
20211128_211342.jpg
(Lizzard Skins 3.2mm)
Mooi! Zijn dat Gevenalle shifters?
Jup!
Het spul komt langzaam aan binnen;
20211202_162351.jpg
20211202_162343.jpg
Prachtig!
Maar wat een klein achter tandwiel, 17?
Wat komt er voor?
16 tands, krijg je er standaard bij.
Overbrenging wordt 46-22 met riem, als me dat niet bevalt wordt het ketting met 43-19.
Fijn is wel dat je eerst het 4 noks tooltje mag kopen om de splined carrier voor kettingtandwielen eraf te halen, dan de lockring carrier voor riemtandwielen erop, tandwiel erop en met het volgende tooltje de lockring vast zetten, eigenlijk heb je dan ook nog de riemsleutel nodig, maar die is overal uitverkocht momenteel en je hebt hem pas nodig met verwijderen, dus hopelijk over een paar jaar pas.
5D7FEDB1-FC7F-40CF-B109-D4CCAF53A2F8.jpeg
Voor mij een nieuwe aanwinst en mijn eerste tweedehands fiets 💪🏻 Laat die winter maar komen!
Bruut! Maar die zadelpen steekt wel erg ver uit?
Klopt, had voor mij een framemaat groter mogen zijn, maar op zich wordt de minimum insert zo niet overschreden. Zelfs nog iets over.