Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 86 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2572 berichten
Jurr schreef:
za 30 okt, 2021 16:00
Blijft een fraaie fiets (-: Bevallen de nieuwe banden?
Bedankt. Ik heb er nog maar een klein ritje mee gedaan, offroad in nat gras en modder zijn deze Rene Herses in ieder geval veel beter dan Gravelking SK of Continental Terraspeed. Op asfalt vielen ze bij deze eerste kennismaking wat tegen maar ik heb de laatste tijd voornamelijk Continental GP5000 TL gereden, daar kan weinig tegen op.
Jurr schreef:
za 30 okt, 2021 16:00
Lekker hobbyen in het herfstweer ;)
Herfstweer is het mooiste fietsweer :wink:
Mooie aanvulling van mijn Koga Terraliner
20211115_Koga GranRacer - Aankoop (4).jpg
Koga GranRacer, Bouwjaar 1998

Stuur en stuurbevestiging zijn niet origineel, voordeel is wel dat ik nu al zonder handen kan rijden zonder eerst de balhoofdlagers terug in te vetten zoals bij de terraliner het geval was....

Wielen zijn ook niet de originele, lijkt me wat fragiel met 20 spaken om daar straks op de een of andere manier nog wat bagage mee te vervoeren.... wel beperkt, deze is voor de "warm shower" tochtjes...

En bij deze is de linkerrem nu de voorrem.... bij de terraliner is het de rechterhendel ....
Ging daarnet bij een rondje fietsen bijna goed fout........ Ga het bij de terraliner omwisselen.....
Ik heb de voorrem altijd rechts zitten en daar hoort ie ook - motorfietsen etc. Hebben hem daar ook en met je rechterhand kun je kinderen helpen terwijl je altijd je achterrem beschikbaar hebt.
Shadow schreef:
ma 15 nov, 2021 20:09
Ik heb de voorrem altijd rechts zitten en daar hoort ie ook - motorfietsen etc. Hebben hem daar ook en met je rechterhand kun je kinderen helpen terwijl je altijd je achterrem beschikbaar hebt.
Idem, rechts de voorrem.
Nog nooit een voorrem rechts gehad en ook nog nooit een fiets gezien die dat af fabriek had.
In Engeland worden de fietsen met voorrem rechts geleverd, in Europa links. Als tiener hadden wij thuis een mix. Maar de fietsen met voorrem rechts heb ik toch stelselmatig omgebouwd naar voorrem links want met de achterrem aan de rechterkant kon ik veel beter slippen.
Edit: is al gezegd ;)
bdr schreef:
ma 15 nov, 2021 21:46
In Engeland worden de fietsen met voorrem rechts geleverd, in Europa links.
Dus net als een autostuur.... leer je nog wat van. Ik heb jarenlang altijd de voorrem links, ook op diverse fietsen van het Engelse merk Raleigh, die ik vroeger heb gehad. Zeker bestemd voor de markt on the continent? (dit zeggen de Engelsen altijd omdat hun land notabene zelf ook binnen Europa ligt).
Martin E. van Doornik schreef:
di 16 nov, 2021 00:23
bdr schreef:
ma 15 nov, 2021 21:46
In Engeland worden de fietsen met voorrem rechts geleverd, in Europa links.
Dus net als een autostuur.... leer je nog wat van. Ik heb jarenlang altijd de voorrem links, ook op diverse fietsen van het Engelse merk Raleigh, die ik vroeger heb gehad. Zeker bestemd voor de markt on the continent? (dit zeggen de Engelsen altijd omdat hun land notabene zelf ook binnen Europa ligt).
Nee, maar Engeland is een eiland (een continent is een grote landmassa (Engeland is dat duidelijk niet)) Wij hebben de neiging om Europa als continent aan te merken terwijl het dat dus niet is. (Wikipedia)
De Engelsen gebruiken graag de term Abroad.
De rest van de wereld zogezegd.
bdr schreef:
ma 15 nov, 2021 21:46
In Engeland worden de fietsen met voorrem rechts geleverd, in Europa links. Als tiener hadden wij thuis een mix. Maar de fietsen met voorrem rechts heb ik toch stelselmatig omgebouwd naar voorrem links want met de achterrem aan de rechterkant kon ik veel beter slippen.
Wel grappig, dit onderwerp; ik heb drie fietsen, allen met de voorrem links. Nu heb ik op elke fiets met een kleine plakletter een “A” bij de rechterremhendel gezet. Ik rij namelijk al bijna 35 jaar motor, en daar zit de voorrem rechts, en de koppeling links. Onder normale omstandigheden geen probleem maar het bleek dat ik bij een noodstop op de fiets de neiging had om de linkerhendel helemaal in te knijpen en de rechter te doseren, wat met schijfremmen hilarische toestanden kon geven. Vandaar dat plaklettertje: alleen al het gegeven dat dat er zit zorgt ervoor dat ik nu in een reflex toch het juiste doe.
@bdr - René Herse Hurricane Ridge?
_Peter_ schreef:
di 16 nov, 2021 00:37
Martin E. van Doornik schreef:
di 16 nov, 2021 00:23
bdr schreef:
ma 15 nov, 2021 21:46
In Engeland worden de fietsen met voorrem rechts geleverd, in Europa links.
Dus net als een autostuur.... leer je nog wat van. Ik heb jarenlang altijd de voorrem links, ook op diverse fietsen van het Engelse merk Raleigh, die ik vroeger heb gehad. Zeker bestemd voor de markt on the continent? (dit zeggen de Engelsen altijd omdat hun land notabene zelf ook binnen Europa ligt).
Nee, maar Engeland is een eiland (een continent is een grote landmassa (Engeland is dat duidelijk niet)) Wij hebben de neiging om Europa als continent aan te merken terwijl het dat dus niet is. (Wikipedia)
Toen ik in 1972 op m'n fiets in Dover was, las ik daar in een foldertje: het machtige Dover Castle uit de 12e eeuw is strategisch gelegen op een heuvel ‘on the narrowest point of England from the continental Europe’. Nou dan.
Martin E. van Doornik schreef:
di 16 nov, 2021 09:48
Toen ik in 1972 op m'n fiets in Dover was, las ik daar in een foldertje: het machtige Dover Castle uit de 12e eeuw is strategisch gelegen op een heuvel ‘on the narrowest point of England from the continental Europe’. Nou dan.
Ja maar vroeger was de Noordzee nog een toendra en rivierenlandschap :wink:
The mainland zat zelfs nog lang vast aan the continent, dus onverlaten liepen zo naar de andere kant. Pas iets van 6000 jaar geleden werd Engeland een eiland en moest men met de boot.
Speeder300 schreef:
di 16 nov, 2021 05:55

Wel grappig, dit onderwerp; ik heb drie fietsen, allen met de voorrem links. Nu heb ik op elke fiets met een kleine plakletter een “A” bij de rechterremhendel gezet. Ik rij namelijk al bijna 35 jaar motor, en daar zit de voorrem rechts, en de koppeling links. Onder normale omstandigheden geen probleem maar het bleek dat ik bij een noodstop op de fiets de neiging had om de linkerhendel helemaal in te knijpen en de rechter te doseren, wat met schijfremmen hilarische toestanden kon geven. Vandaar dat plaklettertje: alleen al het gegeven dat dat er zit zorgt ervoor dat ik nu in een reflex toch het juiste doe.
Ik ben rechtshandig dus bij elke fiets zet ik de voorrem op rechts. Ben je rechts knijp je bij het onverwacht remmen het hartst met rechts. Blokkeert je voorwiel is dat meestal geen probleem. Zou je met rechts het achterwiel blokkeren kom je in een slip en dan maar afwachten hoe dat voor je gaat aflopen.
Zelfs bij wielerprofs zie je dat ze in een reflex het achterwiel blokkeren en wil de achterkant van de fiets de voorkant inhalen.
WimB schreef:
di 16 nov, 2021 12:06
Blokkeert je voorwiel is dat meestal geen probleem.
Dan heb jij nog nooit een blokkerend voorwiel gehad of gezien.
Als het voorwiel slipt lig je dan veel sneller op de grond als met een blokkerend achterwiel. Als het niet slipt ga je over de kop. Dat duurt langer, maar de klap komt harder aan.
Deze meneer doet het eerste voor met een motorfiets, het gebeurt in het filmpje bij 3 seconden. Bij 4 ligt hij al:

Deze meneer doet het tweede voor met een fiets, het gaat ook best snel:
Nou, daar kijk ik wat anders tegenaan.
Bij die motor is er geen controle over de remkracht en hij glijdt weg. Hij slaat dus niet over de kop.
Bij de fiets laat het jongetje de voorrem niet los.

Vergelijk een trein.
Die gaat stevig op de rem en als de trein bijna tot stilstand komt vermindert de remkracht zodat er een mooie rustige stop is.
Ik vind het klasse dat dat tegenwoordig met hulp van computers leidt tot een stop die nagenoeg zonder schok is.
Vergelijk dat eens met hoe vroeger de trein stopte. Toen moest je als het ware rekening houden met een naschok vanwege het abrupt tot stilstand komen.

Op je fiets handel je op analoge wijze.
Ik laat de achterrem even buiten beschouwing.
Je remt fors en zodra je snelheid vermindert, verminder je ook de remkracht.
We denken er niet eens over na.
Probeer het straks maar eens op straat met je eigen fiets.
Wie dom is blijft voluit remmen en dat leidt op het moment dat de snelheid de nul nadert tot het 'over de kop' slaan.

Je kunt per ongeluk over de kop slaan doordat je voorwiel een obstakel als een verkeersdrempel bereikt en je er geen rekening mee houdt. Je reageert te laat om de rem wat los te laten.
De andere mogelijkheid is dat de ondergrond ineens wat gladder of korreliger wordt waardoor het voorwiel wegglijdt.

Over de kop slaan is dus wel degelijk mogelijk maar de oorzaak is dan een onverwachte vergroting van de weerstand (het niet goed 'lezen' van de weg) of het domweg achterwege laten van vermindering van de remkracht.

Over de kop slaan?
Een fabeltje.
WimB zegt dat een blokkerend voorwiel geen probleem is. Kom ik met twee voorbeelden van precies dat. Hoe kun je daar anders tegenaan kijken?

Ik kan uit eigen pittige ervaring vertellen dat het gevaarlijkste moment een paniekstop is; wanneer er zich plotseling een andere %&*(%^*( weggebruiker op een plek bevindt waar hij/zij echt niet thuishoort en je in een reflex de rem aantrekt. Dan moet je ook de reflex bezitten om de rem te laten vieren, of je er nu tegenaan gaat of niet. In het begin, met canti's, had ik die reflex niet.

Je gaat ook over de kop als er iets tussen de spaken van het voorwiel komt. (Yes, done that...)
Bij 31 seconden: