Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 43 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Jurr schreef:
di 07 apr, 2020 10:35
Mr. Z schreef:
ma 06 apr, 2020 23:53

Nu ja we hebben een 2e hands fietsje gekocht voor een dochtertje van vrienden :D
Wel grappig, twee nieuwe fietsen in allebei een persoonlijk kleurtje maar toch een ander schakelsysteeem. Waarom dat zo?

Nou ja, alledrie natuurlijk. De singlespeed is ook een optie ;)

Tja Rohloff met Gates belt drive is zeker het beste en het miste gedoe en ga zeker lopen vloeken als ik chain suck heb in de bergen maar hoewel het gewicht bijna het zelfde is vind ik het gewicht in het achterwiel niet prettig als je wat wil spelen met de fiets, nu merk je dat niet als je met bagage fietst maar zonder merk ik het wel.
Even springen over een stoep of zo gaat minder lekker.

En het mechanische van een derailleur systeem heeft wel wat voor mij en het onderhoud en afstellen kost mij geen moeite of tijd, dus hoe wel ik er vast regelmatig spijt van ga krijgen toch maar een derailleur :roll:
En als ik echt spijt heb bouw ik hem wel om, frame is geschikt voor een Rofloff naaf en riem :wink:
Lubbi schreef:
di 07 apr, 2020 17:59
Mijn nieuwe aanwinst.
Brute bak :D Hoe werkt het schakelen met de racegrepen+eigen kastje? Tevreden mee?
mooie fiets en erg mooie kleuren(combinatie), maar hoe doe je dit qua polsen?
Ik mis ook de overbekende Rohloff-draaigreep op het stuur dus hoe schakel je ?
_Peter_ schreef:
wo 08 apr, 2020 12:21
Ik mis ook de overbekende Rohloff-draaigreep op het stuur dus hoe schakel je ?
Met de Sram STI's in je remgrepen, zijn gemodificeerd zodat je een tikje geeft aan de ene kant om op te schakelen, tikje aan de andere kant om af te schakelen. Dit in comvinatie met de Gebla Rohbox.
Shadow schreef:
wo 08 apr, 2020 12:39
_Peter_ schreef:
wo 08 apr, 2020 12:21
Ik mis ook de overbekende Rohloff-draaigreep op het stuur dus hoe schakel je ?
Met de Sram STI's in je remgrepen, zijn gemodificeerd zodat je een tikje geeft aan de ene kant om op te schakelen, tikje aan de andere kant om af te schakelen. Dit in combinatie met de Gebla Rohbox.
Deze: http://www.gebla.de/Rohbox/Rohbox.html
DaVinci schreef:
wo 08 apr, 2020 12:58
Shadow schreef:
wo 08 apr, 2020 12:39
_Peter_ schreef:
wo 08 apr, 2020 12:21
Ik mis ook de overbekende Rohloff-draaigreep op het stuur dus hoe schakel je ?
Met de Sram STI's in je remgrepen, zijn gemodificeerd zodat je een tikje geeft aan de ene kant om op te schakelen, tikje aan de andere kant om af te schakelen. Dit in combinatie met de Gebla Rohbox.
Deze: http://www.gebla.de/Rohbox/Rohbox.html
Die box op de plek van de normale schakelbox van Rohloff valt dan ook bijna niet op.
Prijs is op de website helaas niet te vinden (Bij www.rohloff.nl wel)
De meerprijs bij Santos is 368 euro omdat je van TRP Hylex naar Sram remmen gaat (wat ik niet echt een upgrade vind, maar goed) die bij de shifters ‘horen’.
Shadow schreef:
ma 06 apr, 2020 18:45
Nee nog niet gewogen.

Vandaag wel de Koga van vrouwlief van een nieuw stuur en kabels voorzien;

rsz_img_20200406_181322676_hdr.jpg

rsz_img_20200406_181328509_hdr.jpg

Ombouw naar racestuur gedaan, Dura Ace bar-end shifters, nieuwe Jagwire kabels en ESI stuurlint. Profile Design adapter van 1" traditioneel balhoofd naar 1 1/8" draadloos en Ergotec stuurpen.
Ach, zolang je geen ongetraind kind (hoofd omlaag!) in dat zitje zet valt het qua aerodynamica nog wel mee. :)

En hoe is het met de Jan Janssen van vrouwlief?
non-fixie schreef: Ach, zolang je geen ongetraind kind (hoofd omlaag!) in dat zitje zet valt het qua aerodynamica nog wel mee. :)

En hoe is het met de Jan Janssen van vrouwlief?
Die ombouw is meer voor comfort dan aerodynamica, vorige stuur stond lager denk ik :D

Jan Jansen van vrouwlief staat helemaal gestript op de werkbank, boodschappenlijst is gemaakt, veel meer dan het frame en de vork wordt er niet opnieuw gebruikt; naven totaal aan poeier gedraaid, velgen waren dubbel gebust en dikke roestlaag in de bussen, groepset moest sowieso de bak in, zadelpen zat een scheur in, affijn mooi frame gekocht zullen we maar zeggen. Oh ja de cranks zijn prima, maar 170mm en 175mm nodig :roll:
Lubbi schreef:
di 07 apr, 2020 17:59
Mijn nieuwe aanwinst. Na 7 jaar op een oude Koga gefietst te hebben nu dan toch maar eens een diepte investering gedaan.
Mooie fiets, maar die remgrepen staan erg schuin. Hoe rijdt dat met de handen bovenop de remgrepen?
Shadow schreef:
wo 08 apr, 2020 16:58
De meerprijs bij Santos is 368 euro omdat je van TRP Hylex naar Sram remmen gaat (wat ik niet echt een upgrade vind, maar goed) die bij de shifters ‘horen’.
Ja, het was ook even schrikken voor mij toen ik de on-line offerte van de fiets had gemaakt. Het is mijn eerste nieuwe fiets die ik ooit gekocht heb, ik ben nu 61; het zal ook wel mijn laatste nieuwe fiets zijn. Dus vond ik het verdedigbaar om de fiets toch aan te schaffen.
Het schakelen gaat probleemloos, het is wel even wennen, soms maak ik nog een schakelfoutje.
Als techneut ben ik altijd benieuwd hoe alles in elkaar zit, als iemand tekeningen van de Sram grepen en hydraulische remmen heeft en die met mij wil delen, dan wordt ik weer iets wijzer.

Mvg
Geerhard
derdekeer schreef:
wo 08 apr, 2020 20:48
Lubbi schreef:
di 07 apr, 2020 17:59
Mijn nieuwe aanwinst. Na 7 jaar op een oude Koga gefietst te hebben nu dan toch maar eens een diepte investering gedaan.
Mooie fiets, maar die remgrepen staan erg schuin. Hoe rijdt dat met de handen bovenop de remgrepen?
Ik ben erg tevreden over het stuur en de mogelijkheden van positioneren van de handen. Slapende handen heb ik geen last (meer) van. Op mijn oude fiets zit een recht stuur met bar ends, hier kreeg ik toch wel last van slapende handen, na een uurtje fietsen.
Ik zit er nog wel aan te denken om het stuur iets te kantelen zodat ik mijn handen iets prettiger kan positioneren in de bocht.

Mvg
Geerhard
Ik vind het een apart stuur, ik rij zelf met een Funn G-Wide, wat ook een flared racestuur is, maar niet zo extreem als deze...

Die Sram remmen, is dat Red? Je kunt zelf het eea wel bij elkaar googlen denk ik.

*als uit mijn reactie mensen opmaken dat ik geen Sram fan ben; dat klopt, maar eigenlijk is dat de schuld van Shimano, die timmeren alles dicht met patenten waardoor de rest van de industrie eromheen moet werken en soms met geniale oplossingen komt - maar meestal onnodig ingewikkeld moet doen om een sub-optimaal product op de markt te brengen.
Shadow schreef:
wo 08 apr, 2020 19:39
non-fixie schreef: Ach, zolang je geen ongetraind kind (hoofd omlaag!) in dat zitje zet valt het qua aerodynamica nog wel mee. :)

En hoe is het met de Jan Janssen van vrouwlief?
Die ombouw is meer voor comfort dan aerodynamica, vorige stuur stond lager denk ik :D

Jan Jansen van vrouwlief staat helemaal gestript op de werkbank, boodschappenlijst is gemaakt, veel meer dan het frame en de vork wordt er niet opnieuw gebruikt; naven totaal aan poeier gedraaid, velgen waren dubbel gebust en dikke roestlaag in de bussen, groepset moest sowieso de bak in, zadelpen zat een scheur in, affijn mooi frame gekocht zullen we maar zeggen. Oh ja de cranks zijn prima, maar 170mm en 175mm nodig :roll:
Maar het is dan ook een prachtig frame. Beetje buiten mijn comfort zone qua 'geboortedatum', maar dit kan ik wel waarderen. Columbus Thron?
En nu ik hier toch ben, mijn laatste aanwinst, of eigenlijk die van mevrouw non-fixie.

Zoals afgelopen vrijdag opgehaald:

Afbeelding

Zoals vandaag een eerste testritje mee gemaakt:

Afbeelding
STI’s erop, jammer hoor, mooie fiets verder, deze stond op marktplaats? Is een echte ‘van der Kaaij’ of een Fongers/Cové?
non-fixie schreef:
wo 08 apr, 2020 21:37
Maar het is dan ook een prachtig frame. Beetje buiten mijn comfort zone qua 'geboortedatum', maar dit kan ik wel waarderen. Columbus Thron?
Ja Columbus Thron, zeker een heel mooi gemaakt frame, daarom wou ik het ook hebben.
Shadow schreef:
wo 08 apr, 2020 21:57
STI’s erop, jammer hoor, mooie fiets verder, deze stond op marktplaats? Is een echte ‘van der Kaaij’ of een Fongers/Cové?
Ha! Ja, de 'stuurflippers' (het zijn overigens Ergo's, geen STI's) zijn natuurlijk niet L'Eroica-compliant, maar voor een vakantiefietsje voor iemand met kleine handen die nog moet wennen aan een krom stuur - en dat is dit, wel heel comfortabel.

Hij stond inderdaad op MP. Ik was daar op zoek naar iets aardigs en klassieks in Reynolds 531 in deze maat, en vond dit.
Ik vermoed dat 'ie uit Blerick komt, gezien de vermoedelijk leeftijd (eind jaren '70) en het framenummer onder op het bracket. Qua look & feel nog wel het bekende Fongers-RIH-formaat uit de jaren '60, dus ik denk van voordat de bekendere Cové-modellen als de Mistral en de Elan werden geïntroduceerd.
Shadow schreef:
wo 08 apr, 2020 21:18
Ik vind het een apart stuur, ik rij zelf met een Funn G-Wide, wat ook een flared racestuur is, maar niet zo extreem als deze...

Die Sram remmen, is dat Red? Je kunt zelf het eea wel bij elkaar googlen denk ik.

*als uit mijn reactie mensen opmaken dat ik geen Sram fan ben; dat klopt, maar eigenlijk is dat de schuld van Shimano, die timmeren alles dicht met patenten waardoor de rest van de industrie eromheen moet werken en soms met geniale oplossingen komt - maar meestal onnodig ingewikkeld moet doen om een sub-optimaal product op de markt te brengen.
En zo denken er wel meer mensen, alleen kan ik nu niet zeggen dat SRAM suboptimale (overontwikkelde) produkten op de markt brengt. Wat wel jammer is is dat de markt nu te snel richting de 1x beweegt waardoor het lastig wordt nog kwalitatief goede (zonder hoofdprijs) onderdelen voor je oude vertrouwde beestje te krijgen. Je ziet als je de boel niet in de gaten blijft houden de bomen door het bos niet meer. Er is gewoon te veel keuze.
Ik heb nu een 3 jaar oud Rotor crankstel maar de 130 BCD (5 arm) bladen zijn niet meer te koop (misschien als ik heel hard zoek). Gelukkig kan de spider waar de bladen aan vast zitten er af zodat je naar 110 BCD (4-arm) kan, maar dan niet in een 3x setup. En als ik dat van te voren had geweten was de keus denk ik op iets anders gevallen, En ja er zijn meer aanbieders van ovale bladen, maar ook die hebben niet wat ik over 2 jaar nodig ga hebben.