Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Nieuwe bandjes.
Vandaag de dikke 55-559 Almotions na 3300 km eraf gehaald en vervangen door 40-559 Marathon racers.
Reden: ik had ergens toch het gevoel dat de fiets boven de 25 km/u niet meer graag wilde.
Nog een nadeel van de Almotions (Evo, vouw) is in mijn geval dat montage en demontage een drama is omdat ze waanzinnig strak over de velg gaan. Mede-oorzaak daarvan is dat de velgbedden van mijn fiets erg ondiep zijn en dat gaf me tijdens het fietsen het gevoel dat ik beter geen lekke band kon krijgen. Ik heb er één keer een gehad. Het is me toen gelukt om de binnenband te vervangen. Oef. Montage van de Racers (draadbanden) ging als vanouds soepel. (Dwz relatief want met poezelige vingertjes is dat ook flinkt trekken)
Slijten doen de Almotions schijnbaar niet want het enige dat ik er aan kan zien is dat de centrale naad van de achterband afgesleten is en die van de voorband nog niet. Sterk zijn de banden zeker wat ik heb er menig stenige weg mee gefietst.
Wat data:
Almotion 55-559, omtrek gemeten 209,0 cm, gewicht na 3300 km, 810 gram
Racer 40-559, omtrek gemeten 200,8 cm, gewicht nieuw 470 gram
De fiets is hierdoor ook 13 mm lager geworden wat in de bochten wel te merken is, het pedaal raakt eerder de grond .

Afbeelding

Of het ook sneller gaat? Dat weet ik over een paar weken denk ik wel.
Eeuwig jammer dat ze de Marathon Racer vouwbanden niet meer maken. Gelukkig kan ik nog even vooruit.
Zelf vond ik de levensduur van de racers een beetje tegenvallen, dat is op vakantie toch wel een plus, nu weer marathon plus er op en na dik 5000 km zien ze er nog verbazingwekkend goed uit. (en dat over zo'n beetje alle soorten wegdek, en helaas niet veel goed asfalt.)
De aanblik is zeker even wennen, maar je zult het vast gaan merken in acceleratie? Nu de parcoursen op de UHR langzaam vergaan tot stof, ben ik ook op zoek naar een manier om wat meer gravelritten op snelheid te pakken. Spatbordjes van de Santos eraf en wat rappere bandjes eronder zou wel eens een prima manier kunnen zijn.
Leon schreef:
di 17 jul, 2018 21:13
Nieuwe bandjes.
Vandaag de dikke 55-559 Almotions na 3300 km eraf gehaald en vervangen door 40-559 Marathon racers.
Mocht je dusdanig overtuigd zijn van de nieuwe maat dat je de oude kwijt wil, ben ik wel geïnteresseerd.

Rij nu Big Apple in dezelfde maat, benieuwd of die Almotions nu echt zoveel beter zijn. Maar ze zijn nog lang niet versleten, dus om nu een paar nieuwe set te kopen van dezelfde soort band in dezelfde bandenmaat...

Voor binnen Nederland op de weg heb ik er ook wel eens 40mm Marathon Supreme op liggen, en ook dat smoelt niet echt maar rijdt voor die omstandigheden erg fijn. Verder blijf ik toch een mountainbiker van origine en zoek ik graag de maximale maat van m’n frame op ;-)
Maxxis Hookworm 63-559 :wink:
Past niet qua breedte helaas. Al zit ik voor ‘n nieuw frame wel naar 3 inch breed te kijken, maar dan ook een stukje velgmaat in diameter groter naar 650B =)

Maar eerst maar eens op vakantie ;-) Tassen zijn ingepakt en fiets gaat zo de doos in.
Leon schreef:
di 17 jul, 2018 21:13
Nieuwe bandjes.
Vandaag de dikke 55-559 Almotions na 3300 km eraf gehaald en vervangen door 40-559 Marathon racers.
Sorry voor het bederven van de pret, maar de Marathon Racers zijn ondanks hun naam tegenwoordig trage banden. Andere banden zijn afgelopen 10 jaar doorontwikkeld, de Marathon Racer niet. De gewone Marathon is sneller, de Almotion al helemaal.

Groeten, Bastiaan
Inderdaad, volgens de standaard tests op een gladde rollenbank.
Mijn default touring band is tegenwoordig de 52 mm brede Compass Rat Trap Pass. Sneller en comfortabeler ken ik niet. Dat zijn wel slicks, en daarom heb ik voor de komende tocht naar Berlijn en het te verwachten slechte wegdek en de zandwegen toch maar weer mijn Marathon Extremes van stal gehaald. Het verschil in rolweerstand is wel even slikken.
Bert van Sprang schreef:
do 19 jul, 2018 21:08
Inderdaad, volgens de standaard tests op een gladde rollenbank.
De test van Wim Schermer is volgens mij op asfalt. Ook mijn eigen ervaringen en die van verschillende kennissen van mij bevestigen dat het een trage band is.
Met mijn Marathon Racers vouwband rijd ik er iedereen uit :D .
bast1aan schreef:
do 19 jul, 2018 21:01
Leon schreef:
di 17 jul, 2018 21:13
Nieuwe bandjes.
Vandaag de dikke 55-559 Almotions na 3300 km eraf gehaald en vervangen door 40-559 Marathon racers.
Sorry voor het bederven van de pret, maar de Marathon Racers zijn ondanks hun naam tegenwoordig trage banden. Andere banden zijn afgelopen 10 jaar doorontwikkeld, de Marathon Racer niet. De gewone Marathon is sneller, de Almotion al helemaal.

Groeten, Bastiaan
De almotions hadden ze niet in smalle 26 inch versies zoals ik die op mijn 28 inch fiets wel heb. Die tests kunnen ze me na aardig wat banden versleten te hebben steken waar geen zonlicht komt.
Of die band er dan nog bij past? Vouwbandje? :lol: :lol: :lol:
Maar ik deel je mening wel, zowel bij de Mondials als de Hookworms (en die zijn echt breed) loopt het prima tot 25km/u, niet teveel daarboven willen, da’s op m’n cargo geen ramp, maar voor m’n woonwerk tractor wil ik eigenlijk een snelle randonneur in de plaats.
sjefke schreef:
zo 17 jun, 2018 22:30
Leon schreef:
zo 17 jun, 2018 09:46
....niet meer bestaat ben ik nu overgegaan op Finish Line Wachs, dat volgens Duitse testrapporten erg goed moet zijn. .... Het is bij eerste gebruik wel heel erg waterig.
20 jaar geleden was dat mijn eerste kettingsmeer na het kookvetblik (komt uit de mtb-wereld): Finish Line Wax stond erop en na flink schudden zag het ook uit als wax/was. Hechtte goed, maar ditmaal absoluut niet, lijkt inderdaad wel water. Loopt door de ketting heen. Waardeloos. Zonde van mijn geld. Ik blijf toch bij Icewax van Pedro's.
Ik ga dan ook maar eens Pedro's proberen want mijn ketting is na 1000 km al versleten - dwz de Rohloff Kaliber valt er al doorheen - en dat is een record voor mij. Zonder een drppel regen nog wel. Het flesje is daarbij ook al grotendeels leeg en dat is ook een record. Probleem is dus dat het recept sinds de Duitse test is aangepast. Erger is dat ik ook qua smeermiddelenbeweringen niemand meer kan vertrouwen.
Zowel op de mtb- als de racefietsketting van alles geprobeerd qua smering... idd erg lastig om iets te vinden met zo veel mogelijk positieve eigenschappen (100% goed is helaas onmogelijk).
Bert van Sprang schreef:
di 17 jul, 2018 21:41
Eeuwig jammer dat ze de Marathon Racer vouwbanden niet meer maken. Gelukkig kan ik nog even vooruit.
+1
Nog een gelukkige eigenaar van Marathon Racer Evo vouwbanden. Ik vind ze suppleer dan Supremes.
Fedor schreef:
za 21 jul, 2018 16:17
Zowel op de mtb- als de racefietsketting van alles geprobeerd qua smering... idd erg lastig om iets te vinden met zo veel mogelijk positieve eigenschappen (100% goed is helaas onmogelijk).
Ooit begonen met bacis materialen - kookvet en motor oile.
later gebrobeerd alle botique fleesjes van fietswinkels - shimano, finish line, icewax.
UItendelijk gebruk ik aleen twee
- Kluber SK11-299 - voor niwe ketting of droogwaxhttps://www.klueber.com/en/product-detail/id/1729/
- bij nat weer - 85w140 winter of 10w60 zomer + 10 % MoS2 https://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum_disulfide

-
miro schreef:
za 21 jul, 2018 16:47
UItendelijk gebruk ik aleen
- Kluber SK11-299 - voor niwe ketting of droogwaxhttps://www.klueber.com/en/product-detail/id/1729/
Googel googel .. Het enige dat ik kon kopen was een hoeveelheid van 25 kilo die ergens in de 3000 euro koste. Toch maar niet.

Misschien moet ik gewoon ophouden met technisch gedoe en er elke willekeurige olie op doen, vooral goedkope. Vroeger - vóór 2003 - reed ik daar ook 3000 km mee. Smeren deed ik toen niet elke 30 km maar elke 150 of zo.
Ik snap dat idd ook niet, ik gooi er gewoon dikke minerale olie op of bio kettingzaagolie, ja dan heb je een zwarte vlek op je been, maar daar lopen wij standaard mee hier, ik laat binnenkort m’n been op die plek zwart tatoeëren, ander mis ik die vlek ‘s winters zo :D