Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frank van Rijn heeft een nieuwe fiets... - Forum Wereldfietser

Frank van Rijn heeft een nieuwe fiets...

... en ik dacht, ik drop 'm hier even.

http://www.santosbikes.com/santos-rijde ... k-van-rijn

Mooi om te zien dat de afmontage gewoon lekker überstandaard is. Want Frank blijft Frank, ook met een Santos.
oef....wel een goede gewichtstest.....achtertassen voor?
Geweldig! Zijn boeken hebben me toch altijd geïnspireerd. Pas nog Revanche in de Andes opnieuw gelezen, om weer even weg te zwijmelen bij mijn favoriete continent. ;)
Een 50-jarig jubileum bij Gazelle gaat er voor Frank dus niet komen. Maar hij blijft trouw aan de derailleur, wat voor een berijder van een Travelmaster 3+ vast heel ongebruikelijk is ;-).
Marco Meijerink schreef:oef....wel een goede gewichtstest.....achtertassen voor?
Zo te zien heeft Frank de Back Roller Pro van Ortlieb nog niet ontdekt.
Ik kan op de foto's amper iets zien van die afmontage; hoe gaat het schakelen in zijn werk bijvoorbeeld?
Fijn voor Frank dat hij zijn gratis fiets deze keer van Santos krijgt, net als zoveel andere fietsers inmiddels.

Wel jammer dat deze fietsen zo vaak gepusht worden op dit forum.
Georg schreef:Ik kan op de foto's amper iets zien van die afmontage; hoe gaat het schakelen in zijn werk bijvoorbeeld?
Als je heel goed kijkt zie je nog net iets van schakeloortjes onder het stuur uitsteken, ik denk dat er een gewone remschakelcombinatie is gebruikt met daarbij de remmen op de stuurbocht (en de remmen in de combo worden niet gebruikt (of wel)?. Jammer genoeg is dat alleen maar gissen.
Er is in ieder geval niet voorzien in een pennetje om te klassieke Zefal HPX pomp in vast te zetten; er is een soort toeclip-riempje te zien ter plaatse.
Dat is ook meteen de enige toeclip op de fiets, ik dacht dat van Rijn een der laatste toeclip-fietsers was.
Zou hij niet bijgelovig zijn, een nieuwe fiets, dat kan toch niet goed gaan?
In de boeken die ik van hem heb gelezen, is materiaal-pech een belangrijk onderwerp, zeker in de wat oudere verhalen. Dat is wel weer saai van de huidige stand der techniek, er gaat op dat vlak zelden meer iets mis.
Vraag me af hoeveel bagage hij mee heeft. Vooral in zuid-oost Azie waar je toch erg goedkoop kunt overnachten en eten erg goedkoop is, is een kampeer uitrusting toch overbodig? Dan nog 4 tassen plus nog extra tassen op de bagage drager? Misschien dat hij later nog naar andere landen gaat waar hij het wel nodig heeft? Ikzelf fiets met ongeveer 15 kilo bagage. Mooie fiets dat wel..
Georg schreef:Zou hij niet bijgelovig zijn, een nieuwe fiets, dat kan toch niet goed gaan?
Het tempelcomplex op de bovenste foto slaat er in elk geval steil van achterover.

Carl
Peter_K schreef:Wel jammer dat deze fietsen zo vaak gepusht worden op dit forum.
Het pushen zie ik eigenlijk nooit, dit geklaag daarover wel. Tenzij iedere vorm van het noemen van het merk of het laten zien van een fiets 'pushen' is, natuurlijk. Maar ik lees nooit dat m-gineering op dit forum zo gepromoot wordt, of Giant, of Avaghon - terwijl er best mensen zijn die in veel, zo niet vrijwel al hun berichten opmerken dat zij een fiets van dat merk hebben.

Ik heb geen enkele connectie met Santos, behalve dat ik er ooit op proefgereden heb (maar het werd een Avaghon, had ik al gezegd dat ik een Avaghon heb? Goed merk joh! :wink: ). Ik hoop dat Frank van Rijn veel plezier van zijn fiets gaat hebben, en dat hij er nog veel mooie tochten mee mag maken (en daar dan weer uiterst genietbare boeken over schrijft).

Carl
Het wel shocking hoor, de stap van het aloude Gazelle naar Santos. Maar ja, Gazelle heeft in feite nooit specifieke reisfietsen gebouwd, of het moeten enkele randonneurs zijn van 40 jaar geleden. Hoe dan ook, Santos heeft een gelikte marketingstrategie.
Het tempelcomplex op de bovenste foto slaat er in elk geval steil van achterover.

Carl
als hij op de terugweg langs Pisa fietst, valt die toren zeker om! :D

opvallend de extra steunen onder de voordrager: er gaat waarschijnlijk meer gewicht op dan die volgens de specs mag dragen. werkt prima zo!
Ik ben benieuwd hoe Santos zo in de gratie bij hem is gekomen dat hij Gazelle achter zich heeft gelaten. We kunnen het hem vragen op 2, 3 en 4 Maart op de 2018 op de Fiets- en Wandelbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht.
Misschien heeft Gazelle zelf de hoop opgegeven ooit nog een fatsoenlijke reisfiets op de markt te brengen.
Leon schreef:Ik ben benieuwd hoe Santos zo in de gratie bij hem is gekomen dat hij Gazelle achter zich heeft gelaten. We kunnen het hem vragen op 2, 3 en 4 Maart op de 2018 op de Fiets- en Wandelbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht.
Ik denk dat Georg het antwoord al gegeven heeft:

"....Maar ja, Gazelle heeft in feite nooit specifieke reisfietsen gebouwd, of het moeten enkele randonneurs zijn van 40 jaar geleden."

En Berger ook:

"Misschien heeft Gazelle zelf de hoop opgegeven ooit nog een fatsoenlijke reisfiets op de markt te brengen."
Ik vermoed dat Gazelle hem niet langer wilde sponsoren. Dat heb ik een paar jaar geleden gehoord van anderen, die een stuk met Frank in de Achterhoek hadden gefietst. Die sponsoring zal wel de reden zijn dat hij zo lang trouw aan Gazelle is gebleven.
Carl schreef:
Peter_K schreef:Wel jammer dat deze fietsen zo vaak gepusht worden op dit forum.
Het pushen zie ik eigenlijk nooit, dit geklaag daarover wel. Tenzij iedere vorm van het noemen van het merk of het laten zien van een fiets 'pushen' is, natuurlijk. Maar ik lees nooit dat m-gineering op dit forum zo gepromoot wordt, of Giant, of Avaghon - terwijl er best mensen zijn die in veel, zo niet vrijwel al hun berichten opmerken dat zij een fiets van dat merk hebben.
Qua naamsbekendheid is Santos nu zo'n beetje wat Koga 20 jaar terug was. Ook andere fietsenbouwers leveren robuuste fietsen, maar die hebben geen groot netwerk van dealers, die allemaal een beetje aan de weg timmeren, maar ook een deel van de opbrengst moeten krijgen.
Zelf heb ik nog een stalen Santos uit 2008, die ik nu als tochtjesfiets gebruik, maar waar ik na vervanging van wat onderdelen nog tienduizenden kilometers op weg zou kunnen trappen. Het frame komt uit Tsjechië. Deze frames tref je nu nog aan in fietsen van Poppink en Intec. Een Poppink met Rohloff heb je al voor € 2450, terwijl mijn Santos met derailleur 10 jaar geleden maar een paar honderd euro minder kostte.
Peter_K schreef:Fijn voor Frank dat hij zijn gratis fiets deze keer van Santos krijgt, net als zoveel andere fietsers inmiddels.
Ik heb geen idee of het Frank gelukt is om zich door Santos te laten sponsoren. Ook dat kunnen we hem vragen op de Fiets- en Wandelbeurs. Wel weet ik dat Santos graag fietsen levert met een tandriem. Ik vermoed dat Frank zich niet zo makkelijk nieuwe technieken aan laat smeren. Als hij de fiets zelf betaald heeft, zal hij dat ook te duur hebben gevonden. Of misschien hebben ze bij Santos wel geconcludeerd dat de rijstijl van Frank onverenigbaar is met de garantievoorwaarden van de firma Gates ;-).
keesswart schreef:Als hij de fiets zelf betaald heeft, zal hij dat ook te duur hebben gevonden.
Als hij de fiets zelf betaald heeft, dan zou hij de eerste zijn waarvan ik dat gehoord heb. Zoals Santos schrijft is de fiets een "custombuilt à la Frank", en je ziet dan ook tal van zaken die normaal niet aangeboden worden. Ketting en derailleur maken wel deel uit van het standaardpakket, onderdelen als de remmen en het racestuur echter niet.
Daar is ie dan nog een keer, Frank's trouwe Gazelle. Te bezichtigen in Nationaal Fietsmuseum Velorama Nijmegen.
Ik heb vele reisboeken van hem gelezen. Goed om te zien dat ie nog steeds "auf Achse" is en met zijn tijd meegaat;)

Bijlagen

Peter_K schreef:Zoals Santos schrijft is de fiets een "custombuilt à la Frank", en je ziet dan ook tal van zaken die normaal niet aangeboden worden. Ketting en derailleur maken wel deel uit van het standaardpakket, onderdelen als de remmen en het racestuur echter niet.
En die versterkte voordrager lijkt me eerder een stukje huisvlijt van Frank dan een optie van Santos. Op mijn Santos uit 2008 zaten ook afwijkende onderdelen, zoals Sram-derailleurs met gripshifts i.p.v. een standaard Shimano optie. 'Custombuilt à la Kees' dus, maar wel op eigen kosten.