Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je aller eerste vakantie fiets - Forum Wereldfietser

Je aller eerste vakantie fiets

Aangezien een dergelijk topic nog niet lijkt te bestaan hier en ik er wel een beetje nieuwsgierig ben: Wat was jullie eerste vakantie fiets?

De mijne is een Koga Miyata Randonneur uit 1986, die ik nog steeds, licht geupgrade, in bezit heb en af en toe rijd. Het was de eerste nieuwe fiets die ik als jonge tiener van mijn spaarcenten kocht, terwijl leeftijdsgenoten bromfietsen kochten.
Deze fiets gaat nooit weg. Wel houd ik er nu nog 3 andere fietsen op na, dit zijn er zelfs nog wel eens meer geweest.
Ik ging de eerste keer met een wehkamp-fiets op vakantie. De combinatie met niet lichtgewicht kampeerspullen was niet zo slim, in die vakantie vier keer mijn achterwiel bij diverse fietsenmakers opnieuw laten spaken vanwege slag in het wiel en spaakbreuk. ;-)
Batavus Sprint. Met een metallic witte lak in een parelmoer tint.
Viscount Aerospace Pro, gekocht begin 1977 in mijn Engelse tijd, met extra 'bergverzet', dwz 52/36 voor en 14/28 achter. Eigenlijk was deze fiets te licht voor gebruik met bagage. Het gevolg was een wat wiebelig frame en op de eerste vakantie kapotte spaken.
Ik heb de fiets nog steeds, en als snelle semi racefiets is hij hoewel niet edel wel leuk.
Ik had ook een Batavus Sprint, metallic groen. Midden jaren zeventig gekocht van mijn bij de PTT verdiende geld. Ik heb hem bijna 15 jaar gehad. Op een kwade dag kwam ik terug op het station waar ik hem had achtergelaten (niet in de stalling, die was daar niet), en toen was het voorwiel verdwenen. Toen ik later op de dag terugkwam om het restant met de auto op te halen was hij helemaal verdwenen. :-(
Ik ga toch eens zoeken of ik er geen foto's van heb.
Nostalgie borrelt op ... Ik had eigenlijk geen vakantiefiets en heb mijn MTB van het ondertussen verdwenen Belgische merk Diamant laten ombouwen. Een heel licht stalen frame, de FM heeft er zelf de bevestigingspunten voor de bagagedrager nog op gelast. Het frame was eigenlijk te slap. Twee niet al te zware achtertassen ging nog net, maar was toch al wiebelig. Maar hij reed geweldig, zeker bergop. Afdalen was oppassen met die wiebeligheid. Fantastische wielen, met supersterke Rigida velgen en meer spaken dan er zandkorrels liggen op het strand
Mijn eerste vakantiefiets was een Viking, een b merk van Union. Ik had er extra velgremmen op gezet omdat beladen remmen ook niet de sterkste kant was. Maar de wil was de weg en dat was het avontuur.
1978 na mijn eindexamen een Gazelle Sprinter Race, zilver. Met Karrimor tassen (die groene), weet nog dat ik mii toen druk maakte over de juiste velgbreedte 1 1/8” of 1 1/16” dat laatste was meer voor racen, heb uiteindelijk de wat bredere gekozen. Heb hem bijna 20 jaar gehad, toen een keer “verdwenen” bij aanschaf nieuwe fiets of zoiets. Was altijd wel erg jaloers op de Koga Miyata fietsen met die mooie chrome vorken en chainstay, maarja die waren ook wel veel prijziger.
Kwam er vorig jaar nog een tegen op MP (niet gekocht).
In 1992 een Giant Trooper, ook met groene Karrimor tassen :D . Heeft maar 2 vakanties mee mogen gaan naar Noord Spanje en Schotland. Daarna werd ie gejat :evil: bij de Intratuin. Van het verzekeringsgeld een mountainbike gekocht en begin '94 mezelf een op maat gemaakte Vittorio cadeau gedaan. Daar rijd ik mijn fietsvakanties nog steeds op...
Wat leuk, ik ben ook de eerste keer met een Koga Miyata gaan fietsen. Van Riga naar Krakow, met aluminium voordragertjes en een sterk zwiepende achterbagagedrager. 2 x 6 versnellingen, deed het prima. Een paar jaar daarna wel een spaak of twee gebroken aan het achterwiel. Vervolgens een Koga worldtraveller (mijn nu oude reserve-fiets) een aantal trips meegenomen.

Slecht zichtbaar, ik mis de racebocht eigenlijk nog steeds. De bredere sturen van nu zorgen na een fors aantal dagen altijd voor schouderpijn. Te breed hangen is niet ok.

(Het was niet mogelijk om de afmetingen van de afbeelding te bepalen. Controleer of de URL die je hebt ingevoerd juist is....) desalniettemin
http://pix.toile-libre.org/?img=1512593604.jpg.......:-(
Ik was 13 of 14 jaar en samen met mijn broer fietsten we van Blokker naar Beekbergen en namen de boot vam Amsterdam naar Harderwijk. Ik zou iets van de bagagedrager pakken, ik leunde achterover en stak mijn voet tussen de spaken van het voorwiel. Voet bleef ongedeert maar spaken gebroken. Dus een slag in het wiel. Het was zondag en kwamen uiteindelijk aan in Purmerend. Toch maar aangebeld aan huis bij de eerste de beste fietsenzaak. Toen woonden de winkeliers nog bij de zaak. Gelukkig deed de man open en een paar spaken zou net nog kunnen voor kerktijd. De man had clementie en we hoefden niet te betalen. We haalden op tijd de boot naar Harderwijk en hadden een prachtige vakantie.
Leuk topic! En een mooie gelegenheid om weer eens in mijn overzicht van gemaakte fietstochten te duiken...

De eerste fiets waarmee ik op vakantie ging, was de fiets die ik voor mijn 14e verjaardag had gekregen: een Gazelle Impala met terugtraprem, zonder versnellingen. Op mijn 16e reed ik op die fiets in 2 dagen van Velsen naar Schiermonnikoog, waar ik een week met mijn familie doorbracht. Daarna fietste ik van Schiermonnikoog naar Ommen, waar mijn ouders een vakantiehuisje hadden.

Hoewel deze fiets vooral bedoeld was om de bescheiden afstand van huis naar school te overbruggen, reed ik op deze no-nonsense fiets soms grotere dagafstanden dan ik tegenwoordig op mijn M-gineering-met-Rohloff haal. Op 29 april 1974 heen en terug van IJmuiden naar Medemblik (135 km). Precies 2 maanden later ging ik nog wat verder: heen en terug van IJmuiden naar Utrecht, inclusief beklimming van de Domtoren (140 km). Ik verlummelde geen tijd aan koffie en appeltaart, maar teerde op 6 boterhammen en een fles cola. Op school had ik een bloedhekel aan sport (ik bleef altijd als laatste over wanneer er teams gekozen werden), maar dit deed niemand mij na ;-).

In de zomer van 1975 reed ik op dezelfde fiets mijn eerste 'Tiendaagse Veldtocht': 960 km door Nederland en België. Elke dag ruim 80 km flink doortrappen - het was die zomer ook nog bloedheet - om op tijd voor het avondeten in de jeugdherberg te zijn. Na het eten ging ik dan meestal nog een avondrondje fietsen. Behalve in de jeugdherberg van Zoersel, waar 2 bloedmooie meisjes mij als 17-jarige kennis lieten maken met Belgisch bier...

Mijn eerste échte vakantiefiets was een Gazelle Tour de France uit 1978, maar dat verhaal kennen jullie vast al (zie hier.)
keesswart schreef:Na het eten ging ik dan meestal nog een avondrondje fietsen. Behalve in de jeugdherberg van Zoersel, waar 2 bloedmooie meisjes mij als 17-jarige kennis lieten maken met Belgisch bier...
Komaan Kees! Vul die drie puntjes aan. We zitten op het randje van onze stoel en ik denk dat iedereen je het wel zal vergeven om heel even off topic te gaan :-)
Aniphys schreef:
keesswart schreef:Na het eten ging ik dan meestal nog een avondrondje fietsen. Behalve in de jeugdherberg van Zoersel, waar 2 bloedmooie meisjes mij als 17-jarige kennis lieten maken met Belgisch bier...
Komaan Kees! Vul die drie puntjes aan. We zitten op het randje van onze stoel en ik denk dat iedereen je het wel zal vergeven om heel even off topic te gaan :-)
:lol:
"What happened in Zoersel, stays in Zoersel"?

Mijn eerste vakantiefiets was ook een Batavus Spint, een rode. Ik kwam 'mijn' fiets in 2014 nog tegen op de Fiets- en Wandelbeurs, zij het in een iets kleinere maat, maar wel in nieuwstaat. De mijne was op het eind niet zo mooi meer. Over het technische aspect van deze fiets ben ik minder romantisch, er zaten echt wel een boel behoorlijk matige dingen aan fietsen uit die tijd zoals de zompige remmen, de slappe en gladde velgen, de weinige en te zware versnellingen, de te korte drager, de vaak falende verlichting, het voor mij te dunne stuur, de roestende spaken en de onbeschikbaarheid van goede banden destijds.
Afbeelding
Van de mijne heb ik behalve een berg herinneringen alleen nog dit over:
Afbeelding
Ook een Batavus Sprint, maar zilvergrijs metallic. Met een poldercassette achter van 14-21 en op 28 mm brede Vredestein Vederlicht racebanden naar de Ardennen. Zeventien was ik. Pas.

Alleen geloof ik niet dat ik in de jaren dat die fiets in mijn bezit was eerder ooit naar het kleine voorblad had geschakeld. Ik had indertijd zelfs een favoriete versnelling: 52 x 16.

Wonderlijk genoeg ging er niet eens zo heel veel mis, want ik was sterk en licht en goed getraind en kwam fietsend overal boven. Behalve dan dat het tal lekke banden onderweg me nogal tegen viel. En kamperen kon ik al.

Doordat de remmen zo slecht pakten -- naar de Maas afdalen door Luik in de regen had iets te veel schrik gebracht -- ging ik me na afloop van die tien dagen toch eens wat meer verdiepen in fietstechniek. Onderweg hadden Canadese vakantiefietsers zich al verbaasd over mijn poldercassette. Dat het ook mogelijk was een steile helling op te fietsen zonder dat je quadriceps barsten van het melkzuur was me daarmee al duidelijk geworden.
aandegracht schreef: (Het was niet mogelijk om de afmetingen van de afbeelding te bepalen. Controleer of de URL die je hebt ingevoerd juist is....) desalniettemin
http://pix.toile-libre.org/?img=1512593604.jpg.......:-(
Zo dan:
Afbeelding
Mijn allereerste fiets met derailleur was een Peugeot PL8:
Afbeelding
M'n eerste echte vakantiefiets was een Giant Expedition uit 1988:
Afbeelding
Mijn eerste vakantiefiets: een Altra met drie versnellingen. Zowel fiets, bagageopbergsysteem als ikzelf zijn in de loop der jaren wel aangepast ..
Scannen_20171207_122005.jpg
Bagage in Vlaanderen
Zonder kar bracht deze fiets ons nog door Lotharingen en de Elzas naar Bazel, waarna hij plaats maakte voor een Koga Terraliner (wat was ik daar trots op), die na diverse mankementen werd ingeruild voor een Randonneur.
Overigens: de fiets van mijn partner met schijfremmen ging mee naar Florence. In de Alpen hebben we herhaaldelijk een bidon water op de remmen moeten spuiten om ze af te koelen. De stoom sloeg er dan af.
Motobecane Prestige. 1979 touring bike. Bagger fiets naar huidige maatstaven. Toen binnen bereik door een zomer lang tussen de bieten te hakken. Daarna jarenlang duizende km op een batavus favoriet met torpedonaaf gereden. Die ging niet kapot.
Hallo,
Wat knap dat iedereen zich zijn eerste fiets nog herinnert.
Die van mij was een racefiets, merk geen idee, met een boel versnellingen, ik denk toen 3 x 7. Daarop zat voor mijn eerste fietsvakantie veel te veel bagage achterop en voor alleen een stuurtasje. Met de bus naar Millau en toen vijf dagen bijna onafgebroken regen, waardoor alles door en door nat was. Daarna nog 9 prachtige dagen.
Groet, Petra.