Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rust op de Veluwe? - Forum Wereldfietser

Rust op de Veluwe?

145 berichten
Ook zo genoten van de rust op de Veluwe tijdens het wf nazomerweekend? Die rust is binnenkort afgelopen! Na de opening van vliegveld Lelystad gaan de vliegtuigen laag over de Veluwse rustgebieden.
Nu worden de vliegroutes en hoogtes bepaald/herzien in welke mate de rust op de Veluwe verstoord wordt. Laat ook je stem horen.

Teken ook de petitie en Red De Veluwe!

https://petities.nl/petitions/red-de-ve ... ?locale=nl
Er zijn nu al vliegtuigen die op 300 meter hoogte over de Veluwe vliegen, dat dat door de nieuwe vliegroutes ophoudt is me ook wel wat waard. (ik woon op een kwartiertje fietsen van Teuge) Daarnaast vliegt er al het nodige commerciële laag (niet stijgen of dalen, tussen de 5000 en 8000 meter) over de Veluwe en dat hoor je ook echt wel. Het is dus eigenlijk nooit meer echt stil te noemen, ook niet in de aangewezen stilte gebieden.

Misschien wordt het tijd om eens te stoppen met subsidiëren van vliegtuigbrandstof en de gebruiker de echte prijs te laten betalen.

En als Schiphol vol is (zoals in het nieuws vandaag) dan moet je niet uitbreiden of uitwijken maar gewoon de deur dicht doen, wat een aantal politieke partijen ook als oplossing zien voor iets anders wat zij zien als een probleem, ik zie dat meer als een verrijking, culturen waar je wat van kan leren juist waarom wij wereldfietsers de wijde wereld intrekken om andere culteuren te beleven en daar het goede (en soms slechte) van mee naar huis te nemen.
Economie gaat altijd voor het milieu.
Belasting op kerosine gaat niet lukken ivm internationale business. Doen wij dat dan gewoon over de grens, etc. Lastig probleem. Ik woon in de Rijnmond en dat is zo'n 90km hemelsbreed van Schiphol en rond 7h in de ochtend begint het vakantievluchten-treintje over te komen; iedere paar minuten op zo'n 5000m, 7 minuten vliegtijd vanaf start. Niet enorm lawaaiig meer op die hoogte maar toch, stil is anders. En er komt vast ook wat uit die motoren...
ik kan me voorstellen dat het er niet beter op wordt, maar het is nu regelmatig al raak met straaljagers en helikopters op de Veluwe, aan de kant van Harderwijk...
tja/nee, uitbreiding van Schiphol is ongewenst. meer vliegen en vanuit lelystad ook. tegenhouden? ik ben bang van niet,maar het is het proberen waard!!

naar het kaartje kijkend ben je overigens vooral depineut ten zuiden van Ommen en rond Steenwijk, als ze niet alleen overkomen, maar daar 'in de wacht staan' en rondjes draaien op 1500 meter hoogte... :(
groet! hoogframe
We kunnen ook een steentje bijdragen door te stoppen met vliegen binnen Europa. Ok, naar IJsland mag ;-)
Het is toch van de gekke dat een vliegreisje Barcelona goedkoper is dan van Rotterdam naar Leeuwarden met de trein.
Maar .. ik teken de petitie maar met alleen petities tekenen redden we de wereld niet. :cry:
Ja geweldig he? Mijn dag was weer goed.
Maar misschien moeten we daar als wereldfietsers ook wat meer op letten. Er wordt wat afgevlogen. Meer tochten dichterbij, en meer met de trein en de boot zou een mooi begin zijn.
Marjan schreef:We kunnen ook een steentje bijdragen door te stoppen met vliegen binnen Europa. Ok, naar IJsland mag ;-)
Het is toch van de gekke dat een vliegreisje Barcelona goedkoper is dan van Rotterdam naar Leeuwarden met de trein.
Maar .. ik teken de petitie maar met alleen petities tekenen redden we de wereld niet. :cry:
Zelf zou ik (3x met vliegtuig naar Ijsland gegaan) dolgraag een keer met de boot daar heen gaan. Toch die afweging steeds weer niet gemaakt (tijd).
Maar als je aan de andere kant het zakenverkeer tussen de Randstad en Parijs bekijkt, dan blijft men maar met het vliegtuig gaan ondanks dat dit van deur tot deur langer duurt dan met de Thalys. Ik begrijp het wel maar heb er geen begrip voor.

Die paar wereldfietsers kunnen inderdaad het goede voorbeeld proberen te geven voor wat het waard is. Maar de mogelijkheden om de fiets in de trein mee te nemen in snelle lange afstandstreinen door europa verschralen zienderogen. Vaak is er geen reëel alternatief voor vliegen, en in veel gevallen is dat onnodig. Het bleek dit jaar voor de treinreiswinkel niet te doen om een treinreis met fiets naar een franse of italiaanse middellandse zeehaven (richting Corsica) te vinden die minder dan een paar hele dagen in beslag zou nemen. Alleen de autoslaaptrein naar Livorno, maar die reed alleen op woensdag. De auto dus maar genomen.

on topic: ik wens de Veluwe ook behoud van rust toe. Mijn niet al te kansrijke voorstel voor de internationale politiek: Vliegverkeer op korte afstand effectief ontmoedigen. Vliegen naar bijvoorbeeld Nice: beetje meer belasten. Vliegen naar Parijs... 2000 % belasten. En probeer af te komen van die idiote praktijk dat intercontinentale vluchten goedkoper worden aangeboden icm een verplichte overstapvlucht (nog zoiets dat ik wel begrijp maar waar ik geen begrip voor heb). Dan zou Schiphol groot genoeg zijn en een groot vliegveld Lelystad niet meer nodig. Laat men tenslotte niet vergeten om treinverkeer door europa fietsvriendelijker te maken :)

Tja.. ik heb een familielid dat schijt heeft aan al deze dingen, maar nooit op vakantie gaat en naar eigen zeggen dús het milieuvriendelijkst van ons allemaal. Voor deze redenering heb ik ten slotte wel begrip, maar begrijpen doe ik de beste man ook weer niet.

Hans
Transport, en in het bijzonder vliegtuiggebruik is samen met o.a. onze vleesconsumptie één van de belangrijkste oorzaken van particuliere milieuvervuiling. M.a.w. men kan onmogelijk een beperkte ecologische voetafdruk hebben als men veel vlees eet of regelmatig het vliegtuig neemt. Een keer per jaar ver vliegen volstaat om de particulieren CO2-uitstoot problematisch groot te maken.

Maar een belangrijke reden dat het totaal zal mislopen met het klimaat is dat veel mensen vinden dat vooral anderen hun gedrag moeten aanpassen.

Ik ben voorstander voor een beperking van vliegtuiggebruik. Maar mensen die op regelmatige basis zelf vliegen moeten niet hypocriet zijn en moeilijk doen over het detail van wat lawaaihinder. (Voor mensen die er dagelijks last van hebben is dat natuurlijk geen detail. Het is in het geheel van milieu-impact van het vliegtuiggebruik echter wel een detail.)

Renaat
Goed idee Renaat. Het zou ook goed zijn als de vliegprijs vervijfvoudigd zou worden.
Het scheelt ook als we eens flink zouden minderen in consumptie van bijvoorbeeld nieuwe fietsen of elkaar daarover gek maken in een fietsforum. :wink: Dus je fiets niet meer vervangen na een paar jaar en de allernieuwste snufjes willen hebben. Terwijl je oude fiets met wat vernieuwde onderdelen ook heel goed fietst. Scheelt een hoop transport, herrie en milieuvervuiling. Bovendien het scheelt geld, zodat je minder hoeft te werken, dus minder naar je werk hoeft te forenzen en bovendien meer tijd hebt om te fietsen ..... Zo! - als we dan toch een discussie over het milieu aan dit draadje willen toevoegen, kan deze bijdrage ook. Kom op mensen we hebben allemaal ons aandeel in herrie en vervuiling en een oplossing daarvoor - one way or the other ... 8)

Wat geluid betreft, heb ik persoonlijk meer last van het verkeer (auto's) en politiehelikopters ondanks het feit dat ik in de buurt van meerdere vliegvelden woon.
Ik snap het punt wat betreft nieuwe fietsen maar het is een slecht idee daar de energie die de productie van fiets bij te halen. Met de energie die de productie van één fiets kost kan je iets van 200 mijlen vliegen, zo ongeveer van Schiphol naar Luxemburg, enkele reis.

Data gebaseerd op de energie per passagiersmijlen (KJ/PMT) uit figuur 1 van Life Cycle Assessment of Transportation Options for Commuters en een levensduur van een fiets van 85.000 mijl of 136.000 km, ook uit dat document.

Afbeelding
Ik heb het niet alleen over de energie van de productie van fietsen - En nu stop ik want de server maakt weer overuren :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:Ik heb het niet alleen over de energie van de productie van fietsen - En nu stop ik want de server maakt weer overuren :wink:
Dat neemt niet weg dat de vervuiling van fietsen niets voorstelt t.o.v. de vervuiling veroorzaakt door vliegen.
Frans & Dieuwertje schreef: Kom op mensen we hebben allemaal ons aandeel in herrie en vervuiling en een oplossing daarvoor - one way or the other ... 8)
Een typische jij-bak. Perfecte manier om enig zinvol gesprek over aanvaardbaarheid en gevolgen van bepaald gedrag in de kiem te smoren maar ook uiterst destructief voor gezonde open discussie.

De spijtige realiteit is dat de mens op wereldschaal extreem slecht bezig is als het gaat om vervuiling, uitstoot van broeikasgassen, ...

En eveneens de realiteit is dat de veelvliegers daar een behoorlijk aandeel in hebben.

Slaap zacht: https://www.demorgen.be/buitenland/eila ... -b244d60f/

Renaat
Je hebt het mis Renaat, opmerkingen van mij zijn juist tegen het jij-bakken in deze discussie bedoeld. Maar kennelijk niet zo begrepen. :wink:
Zolang je nog steeds de volksvertegenwoordiging krijgt die je verdient maar niet wenst is het dweilen met de kraan open. Alle partijen beloofden minder of geen eigen risico tijdens de verkiezingen en kijk eens wat er gebeurd.
En dat er nu in China of all places wordt gekeken naar het uitbannen van de verbrandingsmotor is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. (Het zou wel enorm schelen als India het voorbeeld daarna ook volgt.) voor Europa heb ik de hoop al een beetje opgegeven. :cry:
Frans & Dieuwertje schreef:Je hebt het mis Renaat, opmerkingen van mij zijn juist tegen het jij-bakken in deze discussie bedoeld. Maar kennelijk niet zo begrepen. :wink:
Niet alleen Renaat heeft het zo begrepen, ook ik las je post als zodanig.
Mijn gedachte, " vooral gaan veralgemeniseren, appels en peren met elkaar vergelijken maakt dat niemand zich verantwoordelijk meer voelt"
Ik begrijp ook niet waarom dit over overbevolkte landje een Main Port of Main Hub tot Europe voor vliegverkeer moet zijn. Het merendeel van de passagiers op schiphol stapt over op een ander vliegtuig.

Lelystad Airport kent geen spoorstation. De bereikbaarheid is alleen per auto goed geregeld.

Waarom niet het aantal overstappers beperken en Schiphol de luchthaven van Nederland laten zijn ipv Europa?

https://petities.nl/petitions/red-de-ve ... ?locale=nl
Frans & Dieuwertje schreef:Het scheelt ook als we eens flink zouden minderen in consumptie van bijvoorbeeld nieuwe fietsen.....als we dan toch een discussie over het milieu aan dit draadje willen toevoegen, kan deze bijdrage ook. Kom op mensen we hebben allemaal ons aandeel in herrie en vervuiling en een oplossing daarvoor - one way or the other
Opvallend hoe de laatste opmerking verschillend wordt begrepen.
Zoals ik het lees doet hetgeen Frans & Dieuwertje hier te berde brengen juist niets af aan de discussie over het probleem vliegverkeer, en voegen Frans & Dieuwertje alleen een nieuwe invalshoek aan de discussie toe. Dat is althans hoe ik al lezende hun intentie inschat.

Beschuldiging van jijbakken aan hun adres lijkt mij dus onterecht.
Ben het verder natuurlijk eens met het feit dat vliegverkeer nog schadelijker voor de planeet is dan productie en handel in fietsen.

Hans
Revanho schreef:Een typische jij-bak. Perfecte manier om enig zinvol gesprek over aanvaardbaarheid en gevolgen van bepaald gedrag in de kiem te smoren maar ook uiterst destructief voor gezonde open discussie.
Beetje grote woorden, zo erg was het in dit geval echt niet.
Verder lees ik je teksten met interesse Renaat, maar dit soort kleinzierigheid leidt af van je boodschap en roept óók niet op tot de gezonde open discussie die jij, en ik en anderen, zouden willen.


Hans