Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets parkeren bij fietswinkel - Forum Wereldfietser

Fiets parkeren bij fietswinkel

Hoe parkeren jullie fiets bij een grote fietswinkel?

Vorige week ben ik bij Mantel den Bosch geweest. Ik had een probleem. Ik kan mij fiets nergens parkeren. Er is heel grote parkeerplaats. Alle bezoekers koppen een luxe fiets, laden ze in een mooi auto en ze ging weg. Ik was boos, ik heb mij fiets dwars op de stoep geparkeerd. Ik dacht over de uitspraak van Sven Krammer over de “lifestyle-sporters”.
https://nos.nl/artikel/2001502-kramer-k ... ega-s.html

Wat later dacht ik, wacht even bijna alle grote fietswinkels hebben grote auto parkeerplaats en klein of geen fietshok. De luxe fietswinkels hebben meestal geen fietshok en parkeerplaats is vol met luxe autos. /Ervaring van nederland en Duitsland/. In marketing analize lees ik waak – “The bicycle in developed country is mostly used for recreation and fun”.
End dat klopt ook voor mij. Ik maak jaarlijks 10..13,000km/fiets 30.40,000km auto en veel kms met vliegtuig.
Mij forenzen/polder ervaring – bij slechte weer de fietspaden zijn leeg. Ik ben blij als ik een eenzame scholier op een rit van 30km zie.Tegelijkertijd de files lengte neemt toe.Mooi weer zondagmiddag hetzelfde padden zijn bomvol. /Loonse en drunnese duinen of campina. /

Wat denken jullie? Hoe kommen jullie bij een grote fietswinkel? Voor wat gebruiken jullie fietsen?
Ik loop ermee naar binnen, nooit een probleem mee gehad. Ook handig om even aan te wijzen wat ik nodig heb aan onderdelen, om verwarring te voorkomen.
Ik fiets dagelijks van en naar werk. Is weliswaar 2,5km enkele reis, maar toch. Vroeger als scholier wel 10km enkele reis gedaan. Geloof dat dit door veel Nederlanders en Nederlandse scholieren gedaan wordt. Maar kan zijn dat er de laatste 5 jaar veel veranderd is.

Als ik naar een fietsenwinkel ga dan ben ik daar bijna altijd omdat ik iets gerepareerd moet hebben of een accessoire moet hebben ervoor. Ik rijd hem dan gewoon de werkplaats in, of ik zet hem op slot voor de fietsenwinkel. Maar je hebt wel een punt dat overal fietsrekken staan, tot aan de bouwmarkt aan toe, maar bij (specialistische) fietsenwinkels is het altijd behelpen. :?
Wat is dat toch met Mantel...?
tja, de auto is de norm :( . een consument in je winkel krijgen betekent dat je een auto parkeerplek moet bieden. zo werkt dat in NL.
in enkele drukke (grotere) binnensteden is het ook bij het weren van de auto uit het centrum toch druk genoeg. in veel plaatsen is het echter zo dat je parkeerplekken voor het blik aan moet bieden, anders komt de klant hier.
anekdote: in mijn 'dorp' was het een belangrijk argument bij de herinrichting van het plein bij het winkelcentrum en gemeentehuis: voldoende autoparkeerplaatsen moeten er komen, "anders gaan ze een dorp verder (en dat ligt ook nog eens in een andere gemeente) hun aankopen (boodschappen en zo) doen".
zo 'eiste' de middenstand hun auto-plekken op.
we hebben nu een plein waar je als voetganger tussen de geparkeerde auto's door moet lopen om het gewoon over te kunnen steken of je loopt over het fietspad. een ruim een meter brede strook met grijze tegels kon er blijkbaar niet meer af.
de auto is de norm, niet alleen in het bewegende verkeer, ook voor de indeling van ons aller (openbare) ruimte bij winkels, zo lijkt me.
groet! hoogframe
Travelmaster schreef:Wat is dat toch met Mantel...?
Laat ik mezelf even aanvullen om de vraag te beantwoorden. Ik kom praktisch niet bij (grote) fietsenwinkels - ik doe het meeste zelf. En anders zoveel mogelijk op de fiets. Het dorp waar ik woon, dat met die pyramide, heeft twee of drie winkels dus boodschappen doen we elders. Vaak 1x per week met de auto voor de hele week, maar vaak genoeg ook op de fiets. De fiets wordt voor woon-station en recreëren gebruikt, de auto is helaas nodig voor het werk van mijn vriendin. Dat is sinds juli het geval dus hoeveel kilometers die auto gaat maken weet ik niet. Ervoor deden we nog geen 10.000 per jaar met de auto.

Niettemin ben ik erg blij dat de vorige eigenaar mijn woning heeft voorzien van een garagepad voor de auto.
miro schreef:Hoe parkeren jullie fiets bij een grote fietswinkel?
Vorige week ben ik bij Mantel den Bosch geweest. Ik had een probleem. Ik kan mij fiets nergens parkeren. Er is heel grote parkeerplaats. Alle bezoekers koppen een luxe fiets, laden ze in een mooi auto en ze ging weg. Ik was boos, ik heb mij fiets dwars op de stoep geparkeerd.
Volgens mij is er juist helemaal niets aan de hand.
De stoep is namelijk juist de eerst wettelijk aangewezen plaats om de fiets te parkeren:
"Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
§ 11. Het plaatsen van fietsen en bromfietsen
Artikel 27
Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen."
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-07-01
Als je hem expres zo neerzet dat anderen er last van hebben doe je het natuurlijk wel fout.
Bij de Vakantiefietser in Amsterdam hangt voor het raam: "Neem uw fiets gerust mee naar binnen."
Hee, da's handig als je ff ergens een boodschap wil doen. Gratis stalling bij De Vakantiefietser.
Lijkt me in Amsterdam ook wel verstandig!
Een grote fietsenzaak als de Belga in Groningen (zie https://www.google.nl/maps/@53.2159166, ... 312!8i6656 ) heeft aan de rechterkant fietsenrekken staan, maar helaas uit het zicht van de ramen als ik daar binnen sta. Daarom parkeer ik lekker brutaal mijn fiets dichtbij de ingang, zodat ik hem altijd kan zien.
Bert van Sprang schreef:Lijkt me in Amsterdam ook wel verstandig!
Onze fietsen staan s'avonds gewoon in de berging, maar voor de rest staat mijn dure fiets elke dag wel in een Amsterdams fietsenhek.

Ik: 30 jaar Amsterdam. Nog nooit een gegapte fiets.
Broer: Laatste 30 jaar idem ditto
Vrouw: 46 jaar Amsterdam, nog nooit gejatte fiets.

Zeker na het uitsterven van de Heroine verslaafden en de levendige straathandel in tweedehands fietsen is het volgens mij veel minder erg. Je kan altijd pech hebben, maar goed vastzetten maakt wat mij betreft het risico van diefstal minimaal, ook in Amsterdam. Ik geloof namelijk niet dat het puur toeval is dat wij (en anderen die ik ken) hier geen last van hebben.
In Groningen is een soort van gezegde: "Je bent pas een stadjer als er 7 fietsen van je gestolen zijn".

De gemiddelde student die naar Groningen verhuisd voor een studie mag zich over het algemeen na 4 jaar wel een echte stadjer(=ingeburgerde inwoner van stad Groningen) noemen.
In Utrecht waren (zijn?) het dan ook de studenten die de handel in gestolen fietsen in stand hielden (houden?). Want nergens kreeg (krijg?) je een fiets zo goedkoop als van een junk bij het station...
loknor schreef:Ik: 30 jaar Amsterdam. Nog nooit een gegapte fiets.
Broer: Laatste 30 jaar idem ditto
Vrouw: 46 jaar Amsterdam, nog nooit gejatte fiets.
In 1968 en 1973 zijn in Amsterdam mijn fietsen helaas wél gestolen.... Allebei in de buurt van de Weesperstraat.
Martin E. van Doornik schreef: In 1968 en 1973 zijn in Amsterdam mijn fietsen helaas wél gestolen.... Allebei in de buurt van de Weesperstraat.
"Das war einmal!" In de huidige eeuw is geen enkele fiets van mij gestolen in Amsterdam. Ik doe in de stad alles op de fiets en mijn simpele stadsfiets staat vaak gewoon buiten.
Kent iemand nog een fietsenwinkel, waar je jouw dure fiets mee naar binnen mag nemen?
Bij Mantel in Arnhem kun je de fiets stallen voor de ingang binnen het hekwerk.
Eric op de Fiets schreef:Bij Mantel in Arnhem kun je de fiets stallen voor de ingang binnen het hekwerk.
Hoe komt het dat Mantel 's Hertogenbosch Mantel Arnhem niet volgt?
Franchise met eigen beleid?
miro schreef: Vorige week ben ik bij Mantel den Bosch geweest. Ik had een probleem. Ik kan mij fiets nergens parkeren.
[...]
Ik dacht over de uitspraak van Sven Krammer over de “lifestyle-sporters”.
Want miro is een échte profvakantiefietser die op de internationale podia de grote prijzen voor Nederland binnenhaalt?

Ik zie de link niet helemaal. :roll: