Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vvn wil heren fiets aan de ketting leggen - Forum Wereldfietser

vvn wil heren fiets aan de ketting leggen

Ja, ik las het ook net. Heel bijzonder :evil: :shock: !
Het artikel noemt zelfs (al) dat een damesmodel over het algemeen wat minder stabiel is dan het herenframe. Een soort 'kiezen tussen twee kwaden'. 'Vlees nog vis'.
En als ik met een damesfiets val kan ik ook eerst met mijn hoofd de grond raken.
Is dit vanwege de komkommertijd?
Het past ook wel bij de neiging om allerlei 'gevaren' en 'risico's' te willen verminderen of uitsluiten. Tot op zekere hoogte hoort het bij het leven dat er dingen gebeuren die we niet willen en die gevolgen hebben.
En de fietsenindustrie zal nog een kluif hebben aan het kunnen leveren van stabiele damesframe-herenfietsen in maten waar de wat langere NL-man op past en stabiel mee fietst.
groet! hoogframe
Het was zelfs op het journaal daarnet. Ik weet niet wat die lui hebben 'ontdekt' maar dit is wel een heel rottige en contraproductieve manier om het te presenteren.

Edit: Ik lees net op onderstaande link dat het verschil hierdoor komt: "Bij een ‘forensenfiets’ (herenfiets) waar de fietser wat voorovergebogen zit, krijgt het hoofd het bij een val als eerste te verduren, ... "
https://www.verkeersnet.nl/23221/val-da ... erenfiets/

Het verschil komt in dat geval NIETdoor de stang maar door de houding.
Als dat zo is dan vind ik het gewoon kwalijk wat VVN en Teamalert doen.

Edit 2: het is overigens oud nieuws van 1 juni alweer: http://www.nu.nl/lifestyle/4737729/val- ... fiets.html

Edit 3: De bevindingen van het onderzoeksinstituut zelf: https://www.vti.se/en/news/crash-testin ... es-at-vti/
Het onderzoeksrapport (Zweeds): http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Mijn idee: een paar groepen in Nederland hebben weer een stok gevonden om in komkommertijd mee te slaan. Ze hebben geen idee welke kant ze op aan het slaan zijn. Tout journalistiek Nederland doet vrolijk mee voor de kijkcijfers en vergeet zoals zo vaak om hun hersencellen te gebruiken.
Als de houding op een herenfiets het knelpunt is betreffende hoofdletsel, kun je toch ook een fietshelm op zetten. Kun je op je herenfiets blijven rijden.

Piet.
Wat een gewauwel weer. Zomer 'nieuws'.
PietV schreef:Als de houding op een herenfiets het knelpunt is betreffende hoofdletsel, kun je toch ook een fietshelm op zetten. Kun je op je herenfiets blijven rijden.
Geloof het of niet, maar ook op een damesfiets kun je een fietshelm opzetten.
Leon schreef:Edit 2: het is overigens oud nieuws van 1 juni alweer: http://www.nu.nl/lifestyle/4737729/val- ... fiets.html
Om er nog even op terug te komen:

Volkskrant, 8 april 2013
https://www.volkskrant.nl/archief/de-st ... ~a3421816/
Ik heb een mail naar de VVN gestuurd:

Geachte VVN,

Het adviseren van fietsen zonder stang vind ik flauwekul. Daar moet men maar leren mee omgaan. Als ik voor een stoplicht met mijn voeten op de grond sta en het stuur even loslaat, valt een damesfiets zo om en een herenfiets niet. Ik ben een fietsfanaat. Als ik onderweg ergens even wil pauzeren waar geen zitplaats voorhanden is, ga ik op de stang zitten. Of ergens onderweg iets leuks fotograferen, terwijl mijn fiets tussen mijn benen overeind blijft staan. Ook is de horizontale stang handig om je fiets tegen een paal of boom te parkeren. Bij lichte racefietsen is zo'n stang onmisbaar voor de stevigheid van het frame. Fietsen met een lage instap zijn vaak veel te zwaar. Voor mij is een fiets van 12 kilo netto het maximum.
Ik fiets al 48 jaar lang tijdens vakanties in het buitenland, zelfs ook buiten Europa.
Mijn grote trots zijn de beschilderde vlaggetjes van de landen waar ik ben geweest op de horizontale stang. En nog twee op de zadelbuis.
En hoe zit het nou met de frametassen? https://www.rosebikes.nl/producten/fiet ... ametassen/

Met de vriendelijke groet,
Martin E. van Doornik
lid vereniging De Wereldfietser


Op 30 juli j.l. is mijn vrouw bij Westerbork met haar elektrische damesfiets omgevallen, gelukkig met haar hoofd op het zachte gras, maar zij heeft er nog lichte duizelingen aan overgehouden. Hoezo exit herenstang?!? :x :roll:
Gelukkig heeft VVN vrijwel geen enkele invloed op de fietsproducenten in Taiwan of elders. Lijkt me gewoon een storm in een glas water. Mocht Nederland om deze redenen de fietsverkoop aan banden leggen, dan koop ik gewoon een nieuwe fiets uit het buitenland.

Handhaven dat iedereen verplicht op een herenfiets rijdt, lijkt me ook vrijwel onmogelijk bij een product met een verwachte levensduur van mogelijk wel 25 jaar. Ze kunnen Nederlanders onmogelijk dwingen binnen 5-10 jaar allemaal een nieuwe fiets te kopen.

Overigens geldt voor mij dat een zwabber frame waarschijnlijk een veelvoud van het gevaar oplevert t.o.v. de bovenbuis die mogelijk in de weg kan zitten (nog nooit last van gehad). Mijn vader zweert bij damesfietsen vanwege de lagere opstap, maar dat is een totaal andere reden dan VVN hier aangeeft.
Een loopfiets is veel veiliger dan een damesfiets. Dan heb je altijd een voet aan de grond.

Afbeelding
is deze er ook elektrisch, dan is hier zeker een markt voor :D

en graag ook in 40 km/u-uitvoering, met verplichte helm, op de rijbaan :P

nee, wacht, dit mag natuurlijk niet meer want dit is een herenframe: heb je die horizontale stang gezien! de stang hoort van de achteras schuin omhoog naar voren naar het stuur te lopen,niet horizontaal want dat is oh zo gevaarlijk :idea:
Toen de kinderen klein waren had ik inderdaad speciaal een (extra stevige Batavus Stabilo) damesfiets. Dat vond ik erg handig. Die Stabilo was net stijf genoeg, maar tegelijk best wat lomp en stug. Een gewone damesfiets vind ik echter maar marginaal stijf genoeg voor gebruik met kinderzitje, zeker voor een wat steviger man. Verder zie ik ook heel wat echt oudere mannen op een damesfiets, en ook dat lijkt me verstandig, zeker in de stad. Tegelijk is het onmiskenbaar waar dat damesframes minder stijf zijn, en soms gevaarlijk slap. Dat geldt zeker voor de veel gebruikte opoefiets. Als er een fiets verboden zou moeten worden dan is die het wel.
Lekkere betutteling weer. Ik heb nooit maar dan ook echt nooit op een dames fiets gereden, ik had een oudere broer en kreeg zijn oude fietsen, klaar.

Mensen die wat moeilijker ter been zijn kunnen zelf wel bepalen op wat voor een fiets ze nodig hebben.
Als ze de heren fietsenfabrikanten dan meteen een lesje geven in hoe maak ik een damesfiets zo dat deze meer dan 100km meegaat, ik zie zo vaak damesfietsen (herenfietsen minder) waarbij het frame dermate verbogen is dat ik me afvraag of je daar nog wel veilig mee over straat kan. (Het voorwiel staat hier niet meer in lijn met het achterwiel).
En anders neem je een fiets met maar 1 buis als frame, je moet er dan wel voor gaan liggen. :wink:
Lefse schreef:Lekkere betutteling weer. Ik heb nooit maar dan ook echt nooit op een dames fiets gereden, ik had een oudere broer en kreeg zijn oude fietsen, klaar.

Mensen die wat moeilijker ter been zijn kunnen zelf wel bepalen op wat voor een fiets ze nodig hebben.
Daar sluit ik me aan bij jou! Met een echte herenfiets mét stang voel ik me pas een vent, een kerel. Als de mensen wat moeilijker ter been zijn, is dat een ander verhaal.... Maar ik had het gevoel of de VVN alles over één kam scheert.
Vanmiddag nog op m'n Focus Culebro naar airport Eelde gefietst om m'n buren te verwelkomen, die net uit Mallorca waren geland en dan weer terug naar huis gefietst. Heerlijk weer, 71 km op de teller.
Geachte heer van Doornik,

Dank u wel voor uw reactie.
Als VVN hebben we de verkeersveiligheid hoog in het vaandel.
Gevraagd en ongevraagd stellen we de grotere onderwerpen die de verkeersveiligheid bedreigen aan de orde.
Maar ook de ogenschijnlijk kleinere onderwerpen zijn van belang.
We zien helaas relatief veel éénzijdige ongevallen bij fietsers die willen op- of afstappen, het gaat hierbij voornamelijk om senioren.
Om deze reden hebben we dit onderwerp aangekaart.

Met vriendelijke groet,

Veilig Verkeer Nederland
Rik Oppedijk
Stationsstraat 79a, 3811 MH Amersfoort
Postbus 66, 3800 AB Amersfoort
088-524 88 00

Fris gratis uw verkeerskennis op: www.vvn.nl/opfriscursus
https://vvn.nl/word-lid
Citaat:
We zien helaas relatief veel éénzijdige ongevallen bij fietsers die willen op- of afstappen, het gaat hierbij voornamelijk om senioren.


O, dus senioren gewoon verbieden te fietsen........
Probleem opgelost.

Jan
Enige tijd geleden bood ik aan om de damesfiets van een vriendin van ons (met achterop een kinderzitje) even vanaf het station naar ons huis te rijden. Daar aangekomen, was ik al vergeten dat het een damesfiets was en stapte ik met een zwaai af (als ware het zo'n gevaarlijke herenfiets).

Althans, dat probeerde ik, want het kinderzitje was ik ook helemaal vergeten.

Nadat ik weer was opgekrabbeld (met het schaamrood op de kaken hopend dat niemand dit gezien had) begreep ik pas dat het gevaar niet alleen in de fiets zit, maar ook in het machogedrag van de mannelijke berijders. We hebben dus ook een mentaliteitsverandering nodig.
Fietsen zou zonder meer moeten worden ontraden, levensgevaarlijk.
Wellicht een idee; de D66-fiets; bij voltooid-leven-gevoelens, speciaal voorzien van zeer hoog geplaatste heren-stang!
Staalstrater schreef:Enige tijd geleden bood ik aan om de damesfiets van een vriendin van ons (met achterop een kinderzitje) even vanaf het station naar ons huis te rijden. Daar aangekomen, was ik al vergeten dat het een damesfiets was en stapte ik met een zwaai af (als ware het zo'n gevaarlijke herenfiets).

Althans, dat probeerde ik, want het kinderzitje was ik ook helemaal vergeten.

Nadat ik weer was opgekrabbeld (met het schaamrood op de kaken hopend dat niemand dit gezien had) begreep ik pas dat het gevaar niet alleen in de fiets zit, maar ook in het machogedrag van de mannelijke berijders. We hebben dus ook een mentaliteitsverandering nodig.
Dat is nu precies waar het VVN stukje over ging.. wat als er een kind in het zitje gezeten had.

Misschien moeten er maar gender-neutrale fietsen (ook) aangeboden worden. Waarom moet een fiets een dames- of een herenfiets zijn? Waarom niet gewoon ook heren-fietsen met een lage instap en waarom zouden damesfietsen altijd een lage instap en een rokzadel moeten hebben? (tenzij je de wereld rond wild gaan fietsen met een kokerrok.. dan lijkt het me logisch).