Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Milieuaspecten:Schuldig voelen over aanschaf elektronische apparatuur. - Forum Wereldfietser

Milieuaspecten:Schuldig voelen over aanschaf elektronische apparatuur.

Hallo,

Het lijkt me toch wel handig zo'n GPS.
Ik heb bij Coolblue een Garmin Touring Edge besteld, maar heb nog niet betaald. Ik heb hier wel gelezen over GPS. Ik wil powerbank gebruiken voor extra opladen.
Ik voel me steeds echter schuldig omdat er wel al die satellieten voor mij in de lucht hangen.
Als niemand ze gebruikt hoeven ze er ook niet te hangen.
Ik vind alles prima als het gaat met kabel.
Ik heb geen smartphone en mobiel alleen voor sms; en dan nog meer om die 'ander' ermee te dienen, maar zonder mobiel zou ik het ook prima vinden.

Kan iemand me uit de brand helpen of ik nou wel of niet zo'n apparaat 'moet' kopen.

Het lijkt me zo leuk om korte trips te maken via al die kleine weggetjes en het hopelijk er goed mee in te kunnen stellen. En als ik dan zo'n filmpje zie van iemand die dwars door Spanje rijdt op zo'n navigatie en op de meest mooie weggetjes komt en niet verdwaald, denk ik met kaart is dat zoveel moeilijker te doen.
Hebben meer mensen dit en zijn er mensen die (blijven) zweren bij kaarten? En is zo'n apparaat vriendelijk in het gebruik. Ook heb ik begrepen dat om die apparatuur te maken er milieuvervuiling is of mensen in armoedige omstandigheden er voor moeten werken.
Milieuvervuiling is een goed punt, maar als fietser ben je veel schoner dan elke auto dan ook en het verbruik van een GPS is een druppel op een gloeiende plaat. Waarschijnlijk verbruikt je computer meer energie om een berichtje als dit te schrijven dan je GPS in een hele vakantie verbruikt :).
Nu je toch over Spanje begint, ik zou niet weten welk schuldgevoel bestand is tegen de combinatie van hoogtemeters, hitte en ijs- ijs- ijs-koud geserveerd bier die daar de normale gang van zaken vormt. Mahou of Estrella bijvoorbeeld, desnoods San Miguel. Dat schuldgevoel gaat eraan, daarover zou ik me geen zorgen maken.
Goed dat je hier over nadenkt, ik heb dat ook gedaan, maar dan meer over de levensduur van GPS apparatuur en niet over de satellieten. Ik zou denken dat zolang je het gebruik van gemotoriseerde voertuigen beperkt probeert te houden en zoveel mogelijk fietst en je niet voortplant en niet te veel vlees eet dat je de luxe van een GPS apparaat wel kunt veroorloven.

Ik zou wel uitzoeken welk apparaat enigszins duurzaam is, persoonlijk heb ik een redelijk goede (naar mijn standaard) ervaring met een Garmin Oregon 450 GPS apparaat. Dat apparaat heb ik nu vijf-en-een-half jaar in gebruik en ik heb er bijna 50.000 km bij goed en slecht weer mee afgelegd. Ik vind een apparaat echt duurzaam als deze ongeveer 10 jaar mee gaat. Helaas zijn veel consumenten producten wegwerp producten en zijn ze niet gemaakt zijn voor intensief dagelijks gebruik in weer en wind.

Nadeel blijft dat ook Garmin geen voorstander van duurzaamheid is en graag ziet dat je defecte apparaten inruilt / weggooit i.p.v. laat repareren. Zo wilden ze niet het schermpje dat niet erg krasvast bleek vervangen voor mij. Dat heb ik uiteindelijk zelf gedaan, er zijn erg betaalbare vervangende schermpjes te koop via ebay uit China. Kort daarna liet de hele aan / uit - knop los door slijtage. Ik heb hem volgespoten met transparante niet-stijve montage kit en de werking van de knop voelt als gelijk aan de originele knop. Garmin raadde aan een nieuw apparaat te kopen maar dit blijkt dus niet nodig te zijn. Niettemin kan ik je wel een Garmin apparaat aanraden, ik denk niet dat alternatieven duurzamer zullen zijn, eerder minder duurzaam, maar dat is slechts een vermoeden. Je kunt ook een degelijke mobiele telefoon overwegen, als die bestaan.

Een GPS apparaat vind ik na jarenlang kaartgebruik een verademing, wat ook aardig is is dat het apparaat je gefietste route kan bewaren en dat je zonder extra verlichting in het donker kunt navigeren en dat je locaties kunt markeren en bewaren. Enige nadelen vind ik dat je het overzicht van een groter gebied mist en dat je de accu's regelmatig moet opladen.
Een belangrijk aspect voor mij is de gebruikte accu, veel apparaten hebben een ingebouwde accu, als deze minder wordt of het begeeft, wordt vaak het hele apparaat weggegooid. De interne accu is vaak zelf niet te vervangen of, als ze het begeeft, niet meer te krijgen omdat er nieuwe modellen zijn.

Daarom probeer ik bij de aankoop van een toestel zoveel mogelijk te gaan voor een variant die standaard herlaadbare accu's gebruikt: pentax k-30, garmin etrex 20, creative d100, b&m ixon iq,...

Ook mijn AA- en AAA-accu's worden minder, maar ik heb GP's die al >10 jaar oud zijn, al vele refresh cyclussen in de lader hebben mogen beleven en die nog steeds dienst doen, niet meer in de gps als die mee moet voor een lange trip, maar wel in een klok aan de muur, de afstandsbediening van de tv etc..

Enkel en alleen om bovenstaande reden, zou ik nooit of te nimmer de aankoop van een garmin edge overwegen.

Kleine herstellingen zelf proberen: grote fan van! Repair café's en dergelijke, er kunnen er niet genoeg zijn!

...Ik ben ook niet heiliger dan de paus, want er slingert hier in huis ook een ipad rond...
fud0 schreef:Hebben meer mensen dit en zijn er mensen die (blijven) zweren bij kaarten?
Wordt die mooie landkaart van jou niet van dode bomen gemaakt?
peter de rijk schreef:
fud0 schreef:Hebben meer mensen dit en zijn er mensen die (blijven) zweren bij kaarten?
Wordt die mooie landkaart van jou niet van dode bomen gemaakt?
De beste - plastic - kaarten worden zelfs van aardolie gemaakt ;-)

Maar de milieuvervuiling van een kaart zit hem nauwelijks in het papier. Het zit veel meer in de handel, want de kaart moet ook vervoerd, aangeboden en verkocht worden. Daarnaast zit het bij een goede kaart (zeldzaam) in het maken van de kaart zelf. Dat kost man- en computerkracht en dat vertegenwoordigt ook veel manuren, die allemaal betaald worden. Van de 12 euo die je voor een kaart betaalt gaat het overgrote deel - uiteindelijk alles :idea: - naar mensen die weer iets met dat geld kunnen doen, of in milieutermen: aanrichten.

Met een GPS-apparaat is het nauwelijks anders: elke euro die je eraan uitgeeft kan weer ergens anders aan worden uitgegeven. Wel zou je qua milieu op moeten letten of er in de hele keten geen delinquenten zitten die met je geld vreselijke dingen doen zoals frabrieken die smerige stoffen lekken gebruiken.
Het wrange van uitbuiting van arbeiders is daarbij dat het qua milieu bot gezegd misschien nog wel beter is om mensen slecht te betalen dan om ze goed te betalen. Als je ze goed betaalt gaan ze van het geld auto's, airco's en andere dingen kopen die energie verbruiken ofwel gekost hebben.
morgoth924 schreef:Enkel en alleen om bovenstaande reden, zou ik nooit of te nimmer de aankoop van een garmin edge overwegen.
Lever je gps na gedane arbeid in bij de winkel en hij wordt gerecycled, inclusief de accu. De metalen zijn voor 95% herbruikbaar, aldus mileucentraal. Ik ben daarom niet zo onder de indruk van je focus op AA en AAA.
Nou ben ik benieuwd...

Hoe reis je van en naar Spanje?
fud0 schreef:?...Ik voel me steeds echter schuldig omdat er wel al die satellieten voor mij in de lucht hangen...
Geloof mij, die hangen daar echt niet voor u!

Vraagt u zich eens af wat cartografie tegenwoordig inhoud. Die papieren kaart wordt gemaakt op basis van (onder andere) satelliet beelden. Net als de weersverwachting overigens (hoewel niet met dezelfde satellieten).

Waarom zou iets mèt kabel beter zijn? U doet actief mee aan dit forum, u gebruikt computers. De ict als geheel is één van de meest milieu onvriendelijkste sectoren: de energie die zij nodig hebben voor alleen al de koeling van de data-centers is enorm.
Alles wat we doen is belastend voor het milieu, zelfs fietsen! En al helemaal als we eerst naar de andere kant van de wereld vliegen om daar 3 weken rond te rijden.

Begrijp me niet verkeerd, ik spreek er geen oordeel over uit. Maar laten we ook niet verzanden in semi-milieubewust gewauwel. Daarmee houden we vooral onszelf voor de gek.

Groet, Tom.
peter de rijk schreef: Lever je gps na gedane arbeid in bij de winkel en hij wordt gerecycled, inclusief de accu. De metalen zijn voor 95% herbruikbaar, aldus mileucentraal. Ik ben daarom niet zo onder de indruk van je focus op AA en AAA.
Da's positief natuurlijk, maar maakt wel dat ik bij een falende accu een nieuw toestel zou moeten kopen..
Recycleren is goed, maar het is niet nodig als een onderdeeltje faalt (ik focus nu op de accu). Mijn Nokia 3210 (15j oud!) hield het twee jaar geleden minder dan een dag uit op een batterijlading, heb hem maar vervangen door iets nieuwers, maar met de telefoon op zich was niets mis, eeuwig zonde natuurlijk om dat al te recycleren.

Ook om over na te denken: een zoekopdracht via Google bv. verbruikt net zoveel energie om water voor twee kopjes thee aan de kook te brengen...

Alle technologie bestaat omdat er een markt voor is en ik denk dat het behoorlijk moeilijk is om daar volledig aan te ontsnappen.
Bedankt voor de vele reacties,

Een satelliet moet de lucht ingebracht worden en dat schijnt (ook) oa. best vervuilend te zijn.
Op een pc google ik ook wat af voor oa maps.., maar toen dat er nog niet was, ging het voorbereidende werk met kaarten ook prima. Pc werkt ook best verslavend, zoveel informatie mogelijk en daarmee best een vervuiler idd.

Ik kan eigenlijk niet echt achterhalen hoezeer het vervuilend zou zijn een GPS in het algemeen. Het schijnt idd. geloof ik wel mee te vallen. Ik heb begrepen dat bepaalde materialen in smartphones op niet zo 'jofele' manier gemaakt of gewonnen worden, misschien worden die ook gebruikt in GPS apparatuur. Vaak wordt veel verzwegen om maar te blijven verkopen ed. Ik houd ook idd. van degelijke apparatuur met te vervangen onderdelen waar nodig is, jammer dat er iid. zo (vreselijk) in wegwerp gemaakt en gedacht wordt. Leuk wat je zelf toch ook nog kunt 'prutsen' op zo'n apparaat met oa. siliconen. Buiten GPS wordt aangeraden toch kaarten voor de zekerheid mee te nemen of voor het overzicht, dan zou een grotere schaal natuurlijk afdoende zijn.
Ik weet niet hoe duurzaam papier met inkt is, in vergelijking met dergelijke apparatuur en natuurlijk worden tegenwoordig daar satellieten voor gebruikt om ze te 'maken' en vroeger vliegtuigen.
Hoezeer ik in principe alles wel met een kabel zou willen doen en ook kunnen wat mij betreft, maak ik er natuurlijk ook gebruik van.

De aarde wordt overduidelijk overstresst en we worden bijna geprogrammeerd om in 'consumers-taal' noem ik het maar, te denken en te praten, maar de gevolgen van ons consumptie en leefgedrag consequenties zijn voor ons allen.
Het is alleen jammer dat de consument kritisch moet zijn op een eindproduct, terwijl het kritische natuurlijk al afgewogen moet worden bij de maak van een product.

Als er genoeg natuur is, ten opzichte van de hoeveelheid mensen en wat zij zoal doen/vervuilen en consumeren, kan de aarde zoveel mogelijk in evenwicht blijven. Ik houd niet van dat er van alles in de lucht hangt ed. daar waar met kabel ook kan, maar weet er verder ook niet het fijne van; weet niet precies wat er nu evt. vervuilender is of voordelen ten opzichte van de nadelen.

Vooralsnog zie ik af van het kopen van een GPS. Ik houd het nog op het buitenleven zonder apparatuur en heb wat kaarten bijgekocht. Ik ben hier misschien op het idee gekomen voor een Etrex 35 in verband met het verhaal over batterijen ed. Dank jullie wel allemaal voor de tips en bijdragen en ideeën. :)
We zoeken tegenwoordig voor alles een oplossing in een stuk elektronika met een stekker of accu. Met ouderwetse communicatie met je omgeving kom je vaak tot een verrassende route die niet vooraf is vastgesteld. Laat je eens gaan en kies je eigen weg geinspireerd door je omgeving op het moment dat je er bent, zonder bliep bliep bliep.
Eric op de Fiets schreef:We zoeken tegenwoordig voor alles een oplossing in een stuk elektronika met een stekker of accu. Met ouderwetse communicatie met je omgeving kom je vaak tot een verrassende route die niet vooraf is vastgesteld. Laat je eens gaan en kies je eigen weg geinspireerd door je omgeving op het moment dat je er bent, zonder bliep bliep bliep.
Als ik een track(zonder bliep bliep) op de GPS volg vertellen de locals mij regelmatig dat die weg niet begaanbaar is of niet bestaat en dat ik beter de hoofdweg kan nemen. Of je echt tot verrassender routes gaat komen is dus maar zeer de vraag .
Daarnaast fiets ik een stuk lekkerder, en kan ik mij laten inspireren door de omgeving als ik in ieder geval weet dat er een redelijke kans is dat ik op de goede weg zit

Maar wie ben ik hé :wink:
Eric op de Fiets schreef:We zoeken tegenwoordig voor alles een oplossing in een stuk elektronika met een stekker of accu. Met ouderwetse communicatie met je omgeving kom je vaak tot een verrassende route die niet vooraf is vastgesteld. Laat je eens gaan en kies je eigen weg geinspireerd door je omgeving op het moment dat je er bent, zonder bliep bliep bliep.
Beetje een oneigenlijke tegenstelling. Allereerst: van de locals moet je het meestal niet hebben, die sturen je onveranderlijk naar de hoofdweg want ze snappen niet waarnaar je als avontuurlijke wereldfietser op zoek bent.
Maar inderdaad, je kunt natuurlijk op de gok een willekeurig weggetje inslaan omdat het er leuk uitziet en 5 km verderop op een hek van een boerderij stuiten, waarna de vriendelijke boer je uitnodigt voor een geweldige maaltijd enzovoort enzovoort, maar met mijn gps zie ik dat er 2 km na dat doodlopende weggetje wél een doorlopend weggetje is en dan kan ik net zo goed iets verrassends meemaken. Oftewel: een gps haalt de inspiratie en de verrassing niet per se uit een tocht. Integendeel zou ik zeggen, op basis van mijn ervaringen van de afgelopen jaren. We konden bv. in India met behulp van OSM prachtige weggetjes volgen die op de analoge kaarten niet te vinden zijn, en de locals waren niet bepaald een big help.
Ik gebruik nog steeds regelmatig mijn garmin gpsmap 60csx, ondertussen 10 jaar oud. ondanks nadeel dat-ie verouderd en traag is, dag lang non stop op 2 penlights feilloos positie aangeven blijft toch handiger dan labiele navigatie apps op een energievretende smartphone. (en ook knoppen, ipv touchscreen wat voor geen meter werkt met vochtige/trillende omstandigheden)
Berger schreef: Als ik een track(zonder bliep bliep) op de GPS volg vertellen de locals mij regelmatig dat die weg niet begaanbaar is of niet bestaat en dat ik beter de hoofdweg kan nemen. Of je echt tot verrassender routes gaat komen is dus maar zeer de vraag .
Daarnaast fiets ik een stuk lekkerder, en kan ik mij laten inspireren door de omgeving als ik in ieder geval weet dat er een redelijke kans is dat ik op de goede weg zit

Maar wie ben ik hé :wink:
nu ben ik meestal niet de meest avontuurlijk ingestelde fietser (wil vaak toch echt wel ergens komen met niet al te veel onverwachte oponthoud) maar tracks rij ik zelden omdat ik het teveel gedoe vind om voor te bereiden. ik kijk vaak tijdens fietsen zelf op de kaart in de gps om de juiste route te bepalen, soms bepaal ik van te voren de route in hoofdlijnen en zet ik vlaggetjes om die ongeveer in beeld te houden of de juiste afslagen snel te kunnen zien.

toen ik van kaarten overgestapt ben op GPS gebruik zo'n 10 jaar geleden, ben ik juist veel meer geneigd om van bekende routes af te wijken en kleine weggetjes te proberen. je kan namelijk gelijk zien of het wat is en uitkomt waar je heen wil. op vaste kaarten die op z'n nauwkeurigst 1:200.000 zijn (maar vaker 1:500.000 of grover) staan ze er vaak niet op en eindig je veelal op een akker (of zo romantisch bij een sympathieke boer)

[edit: foutieve schaal aangepast]
Wat betreft GPS zijn de satelieten niet relevant voor het vervuilingsverhaal volgens mij. Je moet er aan denken, dat GPS een militair systeem is uiteindelijk. Dus die satelieten gaan de lucht in, of jij hem gaat gebruiken of niet!
En als je bekijkt hoeveel benzine auto's besparen door niet rond te rijden terwijl ze verdwalen maar gewoon in 1 keer de stemming bereiken...

Ik heb zelf een Etrex 30, en denk ook dat oplaadbare batterijen een betere optie zijn dan een interne batterij. De waarde van de GPS voor een fietser vind ik echt geweldig, terwijl ik een hartsochtelijk liefhebber ben van fysieke kaarten. Maar alleen al vanwege Archies, en hoe dat het zoeken van campings vermakkelijkt, daar zou ik hem al voor meenemen onderweg.
Als je de mileuimpact van je GPS wil beperken, wat een goed idee ìs, kan je een tweedehands GPS aanschaffen.

Op marktplaats komen regelmatig GPS-en langs en met een zoekopdracht en wat maanden tijd vind je meestal wel wat je wilt.
Eric op de Fiets schreef:We zoeken tegenwoordig voor alles een oplossing in een stuk elektronika met een stekker of accu. Met ouderwetse communicatie met je omgeving kom je vaak tot een verrassende route die niet vooraf is vastgesteld. Laat je eens gaan en kies je eigen weg geinspireerd door je omgeving op het moment dat je er bent, zonder bliep bliep bliep.

Inderdaad, sinds ik iig de overweging wel of niet (NIET) gps heb gemaakt, ben ik eigenlijk meer gaan genieten en maak ik me niet zo druk en al zeker niet in Nederland. Ik neem meer spontane wegen en zie wel waar ik wel of niet uitkom en geniet er meer van. Door een gesprekje met een oudere dame, die in haar tijd op de fiets naar Duitsland ging, zelfs zonder kaart en ter plekke vroeg hoe en wat, moest ik lachen en dacht, in die tijd kwamen ze er ook.
Ik heb me altijd gered met '200.000' kaarten en in de bergen heb je niet veel keus. Ik weet nog het mooie lijntje naar Andorra via Tor, zou ik er wel of niet komen, want de weg werd steeds zanderiger en meer rotsblokken en zelfs een stukje door water, tot ik de top bereikte en in Andorra uitkwam en zie daar.. een meer dan 3 baans-weg breed, alleen voor mij, tot diep in het dal naar Andorra stad, wat een ervaring, machtig.

En ik heb leuke kaarten gekocht van Duitsland 1:120.000 geplastificeerd, helemaal prima.

Ik weet dat satellieten zonder mij gebruikt worden en dat auto rijden of pc gebruik meer energie kosten en dat kaarten van levende bomen zelfs gemaakt worden en een tweedehands, dan gebruik ik nog steeds die satelliet en een satelliet plaatsen schijnt volgens mij het meest vervuilende te zijn in heel dit verhaal omtrent gps en vervuilings vraagstuk, juist door dit soort gedachten en jezelf voor de gek houden instelling, maken mensen zich er in het algemeen 'makkelijk' van af, want dan kun je niets meer doen toch, het is toch wel fijn en makkelijk al die apparatuur en hoe en wat, daar gaan we liever aan voorbij. Ik word nu vast als vervelende zeur gezien, maar omtrent het aanstellen van kwesties omtrent het milieu ben ik dat gewend.
Ik kom oorspronkelijk uit de achterhoek. Daar wordt momenteel het stuk snelweg Varsseveld-Enschede aangelegd. Walgelijk om te zien, wat voor grond er oa. voor verzet moet worden en al die fietsknooppunten raken in de war.

Ik heb bewust nooit autogereden. Ik ben er van overtuigd, als IEDEREEN dat had gedaan, die snelweg er NIET gekomen was. Die auto's die ECHT nodig zijn om te rijden hadden meer genoeg gehad aan de Twenteroute.En als mensen niet zoveel kinderen hadden genomen ed.


Ik vind dat VOOR iets in productie genomen moet worden, de verantwoordelijkheid ligt bij de producenten, maar helaas leven we in een 'andere' wereld, maar het blijkt iedere keer maar weer, we protesteren tegen een aanleg van een snelweg, maar als die er dan éénmaal ligt.. scheuren we massaal weer door en éénmaal gewend aan zaken als pc, de smartphone en tom tom en gps wordt heel ons leven ook hierop ingericht en worden de mensen die hier op tegen zijn, versleten voor ouderwets ed. of 'onmogelijke' mensen, omdat zij vooral met hun speeltjes door willen spelen terwijl mensen massaal last krijgen oa. van 4G moeten zij maar verhuizen oid. want 4G of zelfs 5G voor alles, terwijl 2G ruimschoots voldoende zou zijn, als we dan zo nodig op die manier willen communiceren.