Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dagindeling fietskamperen - Forum Wereldfietser

Dagindeling fietskamperen

Een andere topic, waarin een ieder kan reageren op hoeveel kilometers iemand aan één stuk gereden heeft op één dag, heeft bij mij toch wat vragen opgeroepen. Het gaat mij dan niet alleen om de kilometers die op een bepakte vakantiefiets zijn gereden op één dag, maar met name hoe zo'n dag er dan uit ziet.

Ik zal een voorzetje geven.
Op de bewuste dag dat mijn vrouw en ik met onze zoon van toen net 9 jaar op één dag 72,83 kilometer fietsten, zijn we die dag om 7.30 uur opgestaan. Op natuurcamping Olde Kottink in het Twentse Beuningen kon je 's morgens de bestelde verse broodjes ophalen. Ontbijten bij de tent met een kopje thee, etc. Om ca. 8.45 uur klaar met ontbijten, je opfrissen, afwasje doen, slaapmatjes oprollen, slaapzak, tent, stoeltjes en alle andere spulletjes inpakken in de fietstassen en deze aan de fietsen hangen om vervolgens de overnachting te betalen bij een laatste kopje koffie op die camping. Een praatje met de gastvrouw en een aai over het bolletje van het leuke ruwharige tekkeltje Freekje.

9.00 uur startklaar voor vertrek naar Tecklenburg. Bij de grens tussen NL en D nog even gestopt. Er loopt een houten hangbruggetje over het fietspad, leuk voor onze zoon om er even overheen te lopen. Een regenbui laat ons de regenkleding aantrekken.
Onderweg verder nog over de brugleuning van een bruggetje over de (Overijsselse) Vecht gehangen, waar het nog een stroompje van geen betekenis is, in tegenstelling tot wat de Vecht bijvoorbeeld bij de stuw in Junne is.

Verderop in Bad Bentheim gepauzeerd voor een lekkere kop koffie met een stuk Sachertorte, onder de parasol op het terras, niet tegen de zon maar tegen de regen, die onophoudelijk blijft vallen.

Onderweg nog wat korte stops gemaakt. Volgens mijn Mio Cyclo 200 navigatie zijn we 4:56 uur actief geweest, zeg maar zo'n 5 uur. Als je de pauzes en korte stops daarbij optelt, komt daar een dik uur bij. Onderweg ook nog een supermarkt aangedaan om de avondmaaltijd en het flesje wijn voor de avond in te slaan. Daarmee rekening houdend kom je dan op 1,5 uur "inactiviteit", daarbij opgeteld de 5 uur actieve tijd van het fietsen, kom je totaal uit op 6,5 uur onderweg.

Omstreeks 15.30 uur aangekomen op camping Am Knoblauchsberg in Tecklenburg, aldaar aangemeld en het kamp opgeslagen. Voordat je dan aangemeld, ingeschreven en gesettled bent is het goed en wel 16.30 uur en hoor ik graag het geluid van een sissend blikje bier door het te openen en te nuttigen, terwijl ik op mijn Helinox stoeltje zit. Lekker een uurtje niks doen of wat klooien alvorens we beginnen met het bereiden en nuttigen van de avondmaaltijd. Daarna koffie, een boek lezen, onze zoon slaapvaardig maken en alvorens zelf te gaan slapen nog even onder het pompje om je op te frissen. Om 22.00 uur ter sponde, met het hoofdlampje nog een paar bladzijden lezen en dan gaan om 22.30 uur de luiken dicht tot de andere morgen 7.00/7.30 uur.

Op naar een volgende etappe...

Ik begrijp dat een uur eerder opstaan, wat minder lang klooien en een uur langer doorfietsen al gauw een surplus kan opleveren van minstens 30 kilometer of misschien zelfs meer en je dan uitkomt op minstens 100 kilometer op een dag.
Ik ben dan ook benieuwd naar hoe zo'n dag (met of zonder kinderen) er bij jullie uitziet en of je dit meerdere dagen op deze manier doet.
Wij fietsen met twee, maar de dagindeling komt aardig met die vasn jullie overeen., nou houden wij fietvakanties, en de reis is de vakantie, maar het fietsen is niet een hoofddoel op zich, wij willen ook graag stoppen, stadjes zien, genieten van een museum enz. Je omschrijving van het stappen over een houten bruggetje, de verbazing over een smal stroompje dat een paar km. later al een brede(re) rivier is, het genieten van een biertje, een kerkje, een museum, een klooster (met bier en kaas) of een terrrasje, naast het fietsen op zich zijn dt de hoogtepunten van onze vakanties. Voor mij is een fietsvakantie niet alleen het fietsen, maar ook het kleinschalige geneiten van wat er onderweg te zien en te beleven is, n de contacten met de mensen die daar wonen.
Interessante vraag.
Als ik alleen rij met de racefiets, ultralight etc. dan zit er eigenlijk geen regelmaat in. Ik word wakker om 06.00 u., ontbijt onder de tarp en vertrek rond 07.00 u. En dan rij ik en laat ik de rustpauzes afhangen van wat er zich aandient - een café, een winkeltje, een restaurantje - en van mijn lichaam. Soms sta ik gewoon wat langs de kant van de weg.

Als ik niet alleen rij dan is dat meestal met mijn partner (prinses D.) of met mijn partner en een fietsvriendin. Dan loopt de wekker af om 07.30 u. en zitten we rond 09.00 u. op de fiets. Een tent opvouwen vraagt wat meer tijd dan een tarp. Daarna is er geen regelmaat meer, of toch geen regelmaat die ik herken. Het zijn namelijk de dames die beslissen wanneer we pauzeren, en ik geef het eerlijk toe: van vrouwen begrijp ik niets. Net als het lekker begint te gaan, moeten we stoppen. Of kort voor de top van een helling. Niet op de top, nee er kort voor. De eerste dag begin ik daarover wel eens een gesprek, maar al snel blijkt uit de blikken van de dames dat ik in feite denk- noch handelingsbekwaam ben, en dus laat ik het maar zo. We doen rond de 90 km per dag (op de route des Grandes Alpes was het wat minder, toen namen we de maat van een tocht in hoogtemeters) en steevast, op welhaast miraculeuze wijze arriveren we rond 16.00 u. op een camping of bij een chambre d'hote.

Het is best wel prettig.
Ik sta op net wanneer ik wakker ben en dat is meestal vroeg zeker in het begin van de vakantie - zit dan nog in het schoolritme van 6.00 opstaan. Dat verlegd zich gedurende de vakantie richting de 7.00/ 7.30 uur. Mijn dagen zijn zeker voor komende vakantie niet langer dan 70 km - leerschool vorige vakantie toen ik vermoedelijk te hard van start ben gegaan en ene oude knie blessure is gaan opspelen. Dit jaar speel ik op safe en heb ik etappes gepland van ca 50 a 60 km in het heuvelachtige en soms of vaak erg steile heuveltjes open af en weer op.... Na opstaan begin ik rustig vast dingen op te bergen die ik niet meer nodig heb, slaapzak even luchten, thee zetten wat eten en als laatste de tent opruimen. Rond 9.00 uur zit ik meestal op de fiets en fiets dan door totdat ik zin heb te stoppen, extra lucht nodig heb (heftige allergie astma) op die fijne en soms minder fijne heuveltjes, iets leuks zie (uitzicht, bezienswaardigheid) of gewoon zin heb in een kopje thee. Afgelopen jaar gemerkt dat ik het fijn vind rond 15.00/ 16.00 uur op de camping te arriveren en op mijn gemakje de tent op te zetten, zweet van de dag afspoelen, hapje eten te maken of als een pub om de hoek is daar te gaan eten, wat kletsen met mede camping gasten (altijd interessant voor andere een "eenzame" fietser), blog bijwerken en/ of wat lezen en dan vallen de oogjes dicht.
Ik zou het echt niet voor elkaar krijgen om later dan 5 uur wakker te worden. Ritme van het werk denk ik.
Zo snel mogelijk alles inpakken en ontbijten, dan kun je het meeste onderweg, al fietsend, genieten.

Onderweg regelmatig etend, zo'n iedere 2 uur. Wellicht bij een café of restaurantje. Vaker iets uit de supermarkt. Dan kun je zelf de kwaliteit beoordelen en ben je ook sneller weer door.

Het avondeten is wel handig om bij een café/restaurantje te pakken, maar niet te uitgebreid. Je wilt toch doorfietsen om zo lang mogelijk te genieten van de tocht.

Daarna weer fietsen en voordat het donker wordt een plekje zoeken voor het wildkamperen. De tarp hangt zo en veel hoef je dan niet te eten of drinken. Hooguit wat zouts als chips om dat aan te vullen.

Eigenlijk fiets ik dus zoals ik werk: op een redelijke tijd het bed uit, niet te extreem, en een beetje liefde voor de activiteit doet de rest. Genieten met een grote G. En de tijd zo optimaal mogelijk benutten, want die is kostbaar.
Geen camping, geen wekker, geen kinderen hier. 'k Word vanzelf wel wakker, en pak afhankelijk van het weer eerst m'n kampeerspullen in of ga eerst ontbijten. Vervolgens fietsen tot er een fraaie wildkampeerplek is, een hostel in een grote stad, de benen geen zin meer hebben of de zon onder gaat. En hoeveel kilometers er dan gemaakt zijn, geen idee :-)
Leuk topic. Het gaat ons (gelukkig, want dat krijgen we dus ook niet voor elkaar) niet om de kilometers.
We reizen met 2 kinderen en ik neem nu een dag van een vakantie toen ze 4 en 6 jaar waren.

Tussen 8:00 en 9:00 worden we wakker en gaan we ontbijten, aankleden etc. De kinderen helpen een beetje mee met inpakken (maar dan duurt het meestal langer) en spelen op de camping. Wij drinken koffie, wassen af en pakken de boel in (allemaal tegelijk dus daar zit niet echt een volgorde in). Samen met het af en toe nog te woord staan van de kinderen/sussen van een ruzie duurt dat wel een poosje. Tijdens het inpakken is het vaak alweer tijd om even wat te drinken en dat doen we dan meestal vlak voor we vertrekken.

We rijden dan rond 11:00-11:30 weg. Na 1-1,5 uur fietsen houden we lunchpauze. Verder pauzeren we als we een leuke plek tegenkomen (speeltuintjes doen het natuurlijk nog erg goed) of als we een bezienswaardigheid bezoeken. Na de lunchpauze fietsen we nog 1-1,5 uur en dan zijn we op de camping (tussen 15:00 en 16:00 dus meestal). Boodschappen doen we liever zonder de kinderen, dus dan fietst één van ons vaak even heen en weer naar een winkel of we hadden nog voldoende mee van de vorige kampeerplek.

We fietsen met dit ritme 25-35 km op een dag en niet iedere dag omdat we dan voor ons gevoel alleen maar aan het in- en uitpakken zijn en de kinderen het vaak ook fijn vinden om nog een dagje op de camping te spelen met de net nieuw gemaakte vriendjes.
Ons motto is altijd geweest: het leuke van fietsen is het afstappen.

Kilometers zijn voor ons geen doel op zich. Wij hoeven niet zo snel mogelijk zo groot mogelijke afstand af te leggen. De fiets brengt ons op mooie, leuke, verrassende plekken en daar willen we graag van genieten. Toen de kinderen klein waren, was dat bijvoorbeeld een leuke speeltuin, speelvijver met een bootje, een strandje en natuurlijk een ijskraam. Nu zijn dat ook vogelkijkhutten, een mooie kerk, een aardig uitzichtpunt, bezoekerscentrum of wat dan ook maar.
Leuk onderwerp en herkenbaar. Bij ons (gezin met drie kinderen (8-13 jaar) is het meestal rond 7.00 uur wakker worden. Ik maak een pan havermout en twee mokken koffie, terwijl mijn vrouw al begint met opruimen. Na ontbijt heeft ieder zijn eigen taak, de ene zoon maakt de matjes leeg, ieder propt zijn slaapzak in de compressiezak, samen ruimen de kinderen de tenten (2 stuks) op. Ik hang de tassen aan de fietsen. De laatste rommel nog in de vuilnisbak en dan rond 9.30 vertrekken we vanaf de camping. Bij een mooi uitzicht even stoppen, hoewel mijn vrouw liever blijft doorrijden. Lunchpauze nemen we lekker de tijd voor met genoeg eten dat we vaak bij een supermarkt of een bakker kopen. We proberen meestal te lunchen als we al een eindje over de helft zijn van de geplande dagkilometers. In de loop van de middag gaan we op zoek naar een supermarkt voor het avondeten. Dat was vorig jaar in Frankrijk nog een aardige crime, omdat in de Vendée langs onze route (Velodyssee en La Velo Francette) de supermarkten soms ver uit elkaar lagen en we soms voor de camping nog een omweg moesten maken voor de boodschappen. En dan hebben we tussen de 40 en 70 km. op onze teller. Daarna bij camping eerst even opfrissen, uitrusten, biertje erbij en dan de boel opbouwen, eten koken (meestal een grote pan pasta met willekeurige groentes en saus), afwassen, een spelletje met de kinderen (Koehandel was vorig jaar favoriet). Als kinderen naar bed zijn, drinken wij nog een wijntje, genieten van de sterrenhemel en zijn voor 22.00 in onze slaapzak. Heerlijk genieten.
Leuk om jullie reacties tot nu toe te lezen. Veel herkenbare dingen, maar ook hier en daar een kleine eye-opener.

Het wordt op deze manier nog een gezellige topic ook! :D

Ik ben benieuwd naar nog meer reacties....
Ik mis in bovenstaande dagindelingen het fijnste rustmoment; na een latere lunch om een uur of twee even een half uurtje op het grasveld, in de wei, op een bankje, in een bushalte, naast een rivier, op een stationnetje, achterin een restaurant, onder een boom even de ogen laten rusten tegen de binnenkant van de oogleden.

Zoals afgelopen zomer in Slowakije, waar rond een uur of drie een heftige onweersbui een uurtje wilde uitregenen, met inslagen rondom in hogere objecten. De bushalte bracht verkwikkende rust zodat de fietsdag van ergens 's ochtends half negen opstappen nog even verlengd kon worden tot een uur of zeven.

Proefondervindelijk getoetst, naarmate de lunch groter is geweest is de roep om een kort tukje meer aanwezig.

P.s. Edwin*....een eye-closer in dit geval :-)
Het dagritme van Jannica komt ons heel bekend voor. We nemen ons vaak voor om om 10 uur op de fiets te zitten, maar het is vaker tegen twaalven dan tegen tienen... Met kinderen van 7 en 9 jaar fietsen we rond de 40 km op een dag, maar ze zitten dan wel allebei op een aanhang-ligfiets (Weehoo I-go, waarvan we er één verlengd hebben).
Onderweg staan we bij wijze van spreken vaker stil dan dat we fietsen, want wat is niet interessant tijdens zo'n fietsvakantie? Koeien zonder uier, vogels die stilstaan in de lucht, ijscokramen, speeltuinen, geocaches, boerderij-automaten, pontjes, gierende tractoren op het land, toeterende treinen en ga zo maar door.
Soms wisselen we terreinen met veel natuur af met een afgrijselijke overbevolkte toeristencamping. Zo'n zwembad vinden de kinderen leuk, maar uiteindelijk wint de kampvuurplaats of blubberspeelplaats het toch. En toen we vorig jaar zelf wel eens een dagje op dezelfde camping wilden blijven staan om een dagje te nixen, sprak zoonlief: "Nou, ik wil wel weer verder fietsen morgen, ik wil weer nieuwe campings ontdekken".
Leuk om te lezen hoe het bij anderen gaat.

Op vakantie ben ik ook vroeg wakker. Meestal ga ik er rond 7 uur uit. Dan is het nog rustig bij de douches en heb ik lekker de tijd. Terug bij de tent maak ik ontbijt terwijl Mevr. van der Veeke zich ook klaarmaakt voor de dag.
Tent inpakken en tussen half negen en negen zitten we op de fiets.

Bij de eerste bakker halen we wat lekkers voor bij de koffie. We doen evt wat boodschappen en ' ochtends stoppen we een ( als het regent of koud is) of twee keer om een kopje koffie te mAken en het gebak te eten.

Tussen de middag eten we een broodje en maak ik een soepje. Onderweg bekijken 23 musea/kerken/bezienswaardigheden/etc. en doen we wat geocaches.

'S middags doen we boodschappen en stoppen we nog een keer voor een kopje thee. Tegen vijf uur proberen we op de camping te zijn. Afhankelijk van de accidentatie is dat na 50-80 km. Tentje opzetten, douchen en eten maken. Dan afwassen en koffie. Ik schrijf dan meestal ook mijn blog.

's Avonds nog wat lezen of muziek luisteren. Tegen half tien vallen bij mij de luiken dicht. Ik sleep me dan nog naar het toiletblok voor een plas en tandenpoetsen en tegen tien uur liggen we in de slaapzak.

Repeat.
HansvanderVeeke schreef:Onderweg bekijken 23 musea/kerken/bezienswaardigheden/etc. en doen we wat geocaches.
:shock: 23 bezienswaardigheden bekijken? Dat je überhaupt Baflo uit komt!

Dagindeling, tja... Uit bed wanneer ik het daar zat ben ('t is vakantie!), tijdens het ontbijt met vrije hand alvast mijn matje leeg laten lopen, tassen vast zo veel mogelijk inpakken, en toilettas weer uitgraven omdat ik die zo nog nodig heb. Kruimels van bord kloppen en in tas steken (bord, niet kruimels); als ik een mes gebruikt heb, zometeen even afwassen onder de kraan - bord idem als ik met de honing gemorst heb ofzo. Vervolgens een keer of wat heen en weer naar het washok omdat ik altijd wel wat vergeten heb - tandenborstel, pleerol, oja mijn mes...

Natte dingen zoveel mogelijk in de zon zetten/leggen om te drogen terwijl ik mijn tent opbreek. Haringen tellen. Ontbrekende haring zoeken. Door vorige kampeerders verloren haringen inpakken. Eigen haring terugvinden in achterzak fietsshirt. Tassen inpakken en aan de fiets hangen, net als de vuilniszak. (Nooit vuilniszak - meestal een plastic zakje van de groenten uit de winkel of een pedaalemmerzakje - wegbrengen voordat je echtechtecht helemaal klaar bent, er blijkt altijd nog iets in te moeten.) Als ik helemaal klaar ben om weg te rijden fietssleutel zoeken. Tentzak openmaken, tent eruit trekken, fietssleutel uit zakje in binnentent halen. Tent weer opbergen, wegfietsen en bij hek vuilniszak in container slingeren.

Fietsen tot ik honger krijg, meestal na anderhalf uur ofzo. Overgebleven brood verorberen of iets nieuws halen bij een bakker. Bij elk bijzonder bloemetje, gebouw of uitzicht me van de fiets laten vallen voor foto's. Fietsen tot ik honger krijg en een mooie plek zie om mijn boterhammetjes te eten. Fietsen tot het niet meer zo lekker gaat, bedenken dat het misschien komt door brandstoftekort, reepje of handje noten ofzo eten, fietsen tot ik het zat ben en een camping zie, meestal rond 19:00 's avonds ongeveer.

Overnachting gelijk afrekenen om dat niet 's ochtends óók nog te hoeven doen, want dan kom ik helemaal niet weg. (Te meer omdat dan altijd de receptie nog dicht is, de eigenaar nergens te vinden of de drie mensen die voor je zijn om een buitengewoon langdurig praatje verlegen zitten.) Tent opzetten tenzij ik daar te hongerig voor ben, dan eerst koken. Als ik te moe ben om te koken eerst een half uur languit op mijn rug liggen. Douchen in elk geval pas na tent opzetten, anders is het zinloos. Eten, afwassen, drie keer heen en terug naar washok want afwasmiddel vergeten, theedoek vergeten, theedoek in washok laten liggen. Tegen die tijd kan ik ook gelijk tandenpoetsen (tandpasta vergeten) en naar bed.

Dat alles in het gunstigste geval. In het ongunstige geval: constateren dat het alwéér zeikt van de regen, pas uit bed komen als ik het echt niet langer kan ophouden, naar toilethok rennen en terug (pleerol vergeten...), bij receptie nacht bijbetalen, ontbijt op bed (althans half eruit want geen kruimels in slaapzak) en blijven liggen tot het droog wordt, evt. nog iets bezichtigen of boodschappen doen.

En dat heet dan vakantie.

Carl
Voor mijn dagritme is het voor bij belangrijk om 's morgen vroeg te vertrekken. Ik heb ongeveer anderhalf uur nodig tussen opstaan en op de fiets. Ontbijt is voor mij ook van belang. Meestal heb ik al brood, tenzij de camping in Frankrijk pal naast het dorp met een bakker ligt. Kijk op de kaart waar ik winkels en horeca kan verwachten. Soms is dat een race tegen de klok, omdat de ene supermarkt op de route in de middaguren gesloten is. Ik kijk ook altijd waar ik boodschappen doe voor de avond. Ligt de camping nog voor het stadje, dan zet ik eerst mijn tent op en ga daarna naar de supermarkt. Is de camping een stuk voorbij het stadje dan doe ik eerst boodschappen.
Mijn plannen kunnen ook wijzigen: tref ik om 1 uur een leuke camping aan een prachtig meertje, dan is mijn keuze snel gemaakt.
HansvanderVeeke schreef:Op vakantie ben ik ook vroeg wakker. Meestal ga ik er rond 7 uur uit.
Als we op een camping met trekkersveldje staan, word ik om een uur of zeven meestal wakker van het haring- en stokgekletter van de vroege fietsvogels. Zo rond kwart voor acht zijn die wel vertrokken en wordt het tijd om op te staan. Mijn vrouw is er altijd als eerste uit (als ze met een vriendin gaat fietsen, is ze zelf ook zo'n vroege vogel overigens). Douchen en zo rond half negen ontbijten, route en mogelijkheden tot ravitaillering bekijken, krant en weerbericht doornemen op de tablet en rond half tien opbreken. Voordat we echt vertrokken zijn, loopt het tegen tienen want de bidons blijken nog niet gevuld, de recycling-kliko's zijn onvindbaar en de track zit nog niet in de telefoon. Op de fiets, dan na een kilometer of dertig een bezoek aan de Konditorei of patisserie voor koffie en taartjes, lunch rond twee uur. We fietsen door tot een uur of zes, zeven, soms later, afhankelijk van de onderdak-opties. Zo nodig nog boodschappen doen en om acht uur, half negen koken of naar een restaurant. Afwassen, koffie. Om half elf de tent in en om elf uur, uiterlijk half twaalf gaat de lamp wel uit. Gezien dit schema zal iedereen begrijpen dat Spanje een van onze favoriete fietslanden is.
Wat een leuk topic en wat een leuke verhalen. Vooral de verhalen over fietsen met de kinderen herken ik erg goed. Het is leuk zolang je je fietsambities niet te groot maakt. In hun pubertijd is er niet al te veel van fietsen gekomen, maar dit jaar gaan mijn vrouw en ik dus voor het eerst samen fietsen (vanaf Vezelay of Nevers naar de Pyreneeën), en ontdekken hoe we dat willen doen. Ook daarbij gaan we geen grote fietsambities koesteren, dus ik heb een voorlopige planning gemaakt van ongeveer 65 km per dag, met tijd voor stadjes, kerkjes en musea, en ongeveer elke drie dagen een rustdag met nog meer tijd voor bezienswaardigheden.
Waar mijn vrouw een grote hekel aan heeft is inpakken, en dat was met de kinderen ook altijd een hele klus. Ik heb haar er nu van overtuigd dat de sleutel tot het inpakgeluk ligt bij een gering bagage volume, en vooral bij een gering aantal items. We hebben dat last een weekend geprobeerd, en dat ging prima, ook tot haar tevredenheid. Verder wil ze eigenlijk niet koken, dus nemen we wel onze Trangia 25 mee, maar zullen we ook vaak uit eten gaan (wat maar uitkomt). Zelf ben ik niet zo dol op restaurant eten, tenzij het erg authentiek Frans eten is, maar dat moet je tegenwoordig maar weten te treffen.
De afgelopen jaren heb ik omdat de kinderen niet meer wilden fietsen wel wat solotochten gemaakt. Daarbij nam het fietsen een belangrijker plaats in, met dagafstanden van 80 maar meestal eerder 100 km. Ik sta dan tussen zeven uur en half acht op, neem een snel ontbijt met een grote kop thee en een grote kop echte filterkoffie gemaakt met heet water uit de thermosfles. Ik heb weinig bagage bij me dus alles is snel ingepakt (de brander hoefde niet gebruikt te worden), eventueel, als het regent, zonder dat ik zelfs maar de tent uit ben geweest. Als de tent droog is breek ik hem met binnen- en buitentent aan elkaar af, is het slecht weer, dan haal ik de binnentent eerst los en stop hem in een aparte droge zak. Ik zit tussen 9 uur en 9.30 op de fiets, soms eerder. Onderweg pauzeer ik af en toe, maar bezienswaardigheden laat ik meestal links liggen, al maak ik wel een uitzondering voor een museum met Romeinse dingen, of een enkele opgraving. Maar het moet niet teveel worden. In de loop van de middag koop ik avondeten, tenzij ik al besloten heb niet zelf te koken (ik heb altijd wat reservevoedsel bij me, zoals pasta, pesto en parmezaanse kaas). Meestal ben ik tussen vier en half zes op een camping, waar ik altijd als eerste gelijk de tent op zet (je weet maar nooit). Daarna rol ik mijn matje en slaapzak uit, en pak ik toiletzakje en schone avondkleren. Dan lekker onder de douche, wat rondlopen, en vervolgens eten en water koken voor het ontbijt. Soms kom ik dan een andere solo fietskampeerder tegen en zitten we nog wat te bomen. Meestal lig ik toch wel redelijk vroeg in bed (iets van half 11). Kortom, op het eerste gezicht zijn het wat saaie dagen. De attractie moet komen van de inspanning van het fietsen, en van de landschappen.
Het zal duidelijk zijn dat de uitdaging deze zomer zal worden om het simpele model van mijn solo tochten met weinig bagage te behouden, maar een deel van de kilometers in te ruilen voor bezienswaardigheden (en luieren).
Heel leuk topic om te lezen voor iemand waarbij de eerste fietsreis nog moet komen.

Hoe mijn dag er in werkelijkheid gaat uitzien kan ik dus nog niet echt zeggen maar aangezien ik voorlopig een nogal rustige planning heb voorzien (afstanden tussen de 50 en 70km) hoop ik elke dag veel tijd te hebben om te stoppen wanneer ik een leuk vogeltje zie vliegen, een eland de weg zie kruisen of om een leuk landschap te fotograferen.
Helaas zijn dagafstanden soms ook een functie van de afstanden tussen campings. Er zijn niet altijd erg veel campings, en dan moet je soms een lange rit inplannen, of je dat wilt of niet.
Deze fietsfamilie van 5 houdt van uitslapen. 9 uur is iedereen wel wakker. Pa heeft dan al wel thee gezet en brood gehaald. 2 uur om alles op te ruimen hebben we wel nodig, dus rond 11 uur op de fiets. Om 12 uur ergens een koffietje met zoete koek en weer verder. Rond half2 een uitgebreide lunch, inclusief languit in het gras met bijbehorende spriet in de mond. Dagdromen. Nog eens 2 uurtjes fietsen en dan op zoek naar de volgende camping. Uitgebreid eten koken, het liefst met ingrediënten die we overdag bijeen geraapt hebben(kopen zo veel mogelijk bij stalletjes die we tegenkomen onderweg) en een flesje rood. Als het donker is de tent in, wat lezen en lekker op tijd slapen.