Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dagindeling fietskamperen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Dagindeling fietskamperen

Af en toe een halve rustdag om wat te wassen. Of 's avonds shirt en broek meenemen in de douche en 's nachts te drogen hangen. Volgende ochtend nog op de fiets laten nadrogen en tegen de middag is het droog.
Petra137 schreef:
za 12 mei, 2018 20:03
klopt het dat bijna niemand zijn kleding wast?
Nee, dat klopt niet. Het klopt wel dat mijn was vaak niet droog is voor ik weer op de fiets stap; daarom heb ik een droogrek achterop mijn fiets geschroefd. Aan de zijkanten kunnen ook tassen hangen, handig.

Carl
Wassen onder de douche. Ophangen. Met een beetje wind de volgende dag droog. Ik zou er niet eerder voor stoppen. Sowieso stoppen we pas max. een uur voor de zon ondergaat. Zonde om de tijd niet voor fietsen te gebruiken.
Petra137 schreef:
za 12 mei, 2018 20:03
Hallo,
klopt het dat bijna niemand zijn kleding wast? dat is namelijk een van de redenen om zo tussen 15 en 16 uur op een camping aan te komen, want dan kan na de tent opzetten, douchen en kleren wassen, de kleding ook nog in de zon drogen... hoe doen anderen dat met kleding wassen?
Groet, Petra.
Ik neem kleren idd ook vaak mee met douchen of zwemmen. Zwemmen doe ik meestal overdag als het nog warm is. Na douchen kunnen ze de hele nacht drogen en fietskleding droogt snel genoeg om de volgende dag draagbaar te zijn, welliswaar niet helemaal droog maar da's met dat spul geen probleem, na een uur dragen is het wel droog.
Wassen als ik de tent heb opgezet en heb gedoucht - de meeste campings in Engeland hebben tegenwoordig wasmachines en dan aan de buitenlucht latend drogen of als het regent op de koude stand de droger in (ldit liever niet dan wel).

Van de zomer in de Ca/ Us na het douchen met de hand wassen - wordt het net wat schoner van dan in de douche vind ik. En als het echt nodig is stoppen bij een laundrette.
Twee dagen met dezelfde kleren kan ik, maar leuk vindt ik het niet. Sokken heb ik wel eens van twee kanten gebruikt, een fietsbroek niet :D
Als het mooi weer is in midden-Spanje is het allemaal geen probleem.
Op een natte vakantie in Noord-Frankrijk was het andere koek: van drogen was geen sprake. Gewassen dingen waren ook na drie dagen nog nat. Het functioneren van de handdoek bestond uit eerst wassen, dan uitwringen, dan zelf douchen, je afdrogen met de uitgewrongen handdoek en vervolgens de handdoek weer wassen om proberen te voorkomen dat hij snel ging stinken.
De enige oplossing is dan opsparen en wachten op een camping met een droger. Op een camping in Virton (B) was toen mijn korte broek nog het enige kledingsstuk dat niet in de droger zat. Godzijdank werkte de droger goed :wink:
Wassen hangt nogal van je paklijst af.

Mits droog, warm en zonnig en veel fietsen heb je met twee wielerbroeken/shirts/sokjes genoeg, elke avond handwassen en drogen op de fiets. Je kan zelfs maar 1 shirt meenemen en drogen aan de huid (vind ik net ff te hardcore^^). Die ene eventuele trainingsbroek, vest/jack voor camping/stadsbezoek was je niet.

Als je meer mee moet nemen (klimaat/meer standplaats) en het flink regent wordt het een uitdaging. Goede wol kan schelen met de luchtjes, maar als je dan toch moet wassen heb je wel een nat probleempje :D
Wol kan heb ik uit nood gemerkt op de droger op de koude stand, net als de koersbroek.
Afbeelding
Kleding wassen in een meertje kan ook prima ;)
Sokken kan ik vaak wel een dag of 4 dragen, ondergoed wordt schoon bij een zwem/douchebeurt.
In Zweden en Noorwegen idd ook goed natte periodes gehad. Dan is een torketrommel (droger) op een camping wel fijn. Of je huurt een huisje met verwarming en hangt daar je spul te drogen. Ben je meestal ook wel aan toe na dagen regen.
Polyester fietskleding kan ik prima meerdere dagen dragen en bij regen gebruiken, als ik niet fiets trek ik vaak gelijk wat anders aan. Die droge set kleren goed droog opbergen, en alleen dragen als het niet regent.

Nog een tip: vochtige/natte kleding over polyester fietskleding heen dragen. De fietskleding vormt een isolerende laag, de kleding erbuiten droogt vanzelf door het dragen.
Als solofietser en -kampeerder sta ik op zodra ik wakker word. Moet geen vijf uur zijn natuurlijk. Meestal is het een uur of zeven. De stop gaat uit mijn mat en ik kleed me aan. Dan naar het toiletgebouw en als ik terug ben ontbijten. Dat is meestal een wat armoedig gebeuren met een taai broodje van de vorige dag en misschien nog een bekertje yoghurt. Ik drink er water bij, of als ik maar weinig kilometers voor de boeg heb en dus veel tijd, zet ik ook nog thee.
Met wat geluk ben ik op een camping terechtgekomen waar 's ochtends vers brood te krijgen is, dan wordt het een' echt ontbijt'. Anders wordt het onderweg stoppen bij de eerste bakker of supermarkt om wat beters te kunnen krijgen. (In ieder geval de eerste winkel, want als ik die voorbij rijd dan komt er namelijk heel lang niks meer. Stop ik er wel, dan kom ik in het half uur erna nog wel drie grotere, betere of goedkopere zaken tegen. Zo gaat dat.)

Na het ontbijt ruim ik de laatste spullen op en pak ik de tent in. Laten drogen doe ik niet aan. Ik schud de druppels er zo veel mogelijk af. Als alles aan de fiets hangt, met een eventuele natte handdoek op de tassen, ben ik meestal een goed uur wakker.
Ik vul als laatste mijn flessen met water en stap op de fiets.
Ik geniet van de rust en hoe mooi het landschap in de vroege ochtend is. Ik groet elke tegemoetkomende vakantiefietser. Op de types met de verbeten gezichten na, die waarschijnlijk alleen kunnen denken aan heel veel kilometers maken, groeten ze wel terug.

Na zo'n anderhalf uur probeer ik ergens een half uurtje pauze te houden met een koffiebroodje of iets anders met suiker als hoofdingrediënt en een kop thee erbij. In de ons omliggende landen kan dat vaak al vroeg bij bakkers of de broodafdeling van de supermarkt. Lekker als je er even bij kunt zitten. Ben ik Nederland, dan wordt het thee of koffie met appeltaart bij een horecagelegenheid. Hopelijk is er al wel een open...
Ik bedenk me als ik net weer weg ben dat ik vergeten ben me in te smeren met zonnebrand, dus dat doe ik maar even op een bankje.

Dan weer zo'n anderhalf uur fietsen. Ik drink tussendoor water terwijl ik me afvraag hoe het toch kan dat Spa een flesje zonder bijsmaak haast gratis kan bijleveren en bidonmakers altijd plastic met chemiegeur gebruiken.

Zo langzamerhand wordt het tijd voor de lunch. Als ik vermoedde dat er weinig winkels onderweg zouden zijn, haal ik nu een geplet broodje uit mijn tas van de bakker van vanmorgen. Heb ik de gok gewaagd wel winkels tegen te komen dan haal ik hopelijk heel tevreden met mezelf broodjes, karnemelk en fruit bij een winkel. Een reep Ritter Sport is soms het toetje. Goed dat er een chocoladefabrikant is die ook sportvoeding maakt.
Niks te vinden? Dan fiets ik maar door, scheldend op mezelf over zoveel onnozelheid terwijl ik mijn reservemueslirepen alvast naar binnen werk. Mijn hoop ligt dan bij het volgende dorp.

Nu volgt de laatste fietsetappe. Tijdens een korte pauze gaat er meestal een blikje fris naar binnen. Eventueel neem ik onderweg vast spullen voor het avondeten mee. Trouwens niet in elk land heel gemakkelijk omdat we in Nederland wel erg verwend zijn met kleine verpakkingen. In buitenlandse supermarkten is soms de standaard maat voor zo ongeveer alles een kilo of een liter. Voor de solofietser die 1 tomaat wil en zoekt naar pasta voor twee dagen is dat niet per se fijn. Vruchtenyoghurt daarentegen verpakt men met name in Frankrijk meestal per hap.

Ergens rond een uur of vier hoop ik op de camping aan te komen. Daar aangekomen schrijf ik me in, betaal ik en zet ik direct de tent op. Dan meteen het slaapmatje oppompen zodat ik dat maar gehad heb. 's Avonds laat willen slapen en dan zien dat het matje nog plat is, da's altijd nogal een teleurstelling. De rest van de spullen gooi ik gewoon naar binnen. Komt zo wel. Douchen, eventueel scheren en dan, elke dag weer, kleding wassen. Kleding ophangen aan de lijn of fiets. Tijdens het scheren heb ik mijn telefoon en dergelijke opgeladen. Anders zoek ik later naar manieren om wat bij te laden. Komt er een caravanner naar me toe en praten we gezellig over vakanties en dat hij voor hij haar ontmoette ook op fietsvakantie ging maar dat nu niet meer mag of eigenlijk wel had gewild maar nooit gedurfd, dan kan ik wel vragen of mijn telefoon even aan de beademing mag in de caravan. Mag dan altijd, want ik ben zijn held.

En dan is het tijd om neer te ploffen in mijn stoeltje en wat te gaan lezen. Liefst natuurlijk met een koud biertje erbij. Dat stoeltje en de e-reader zijn zo ongeveer de enige luxe die ik mee heb en ik zou ze niet willen missen. Dit is namelijk een van de fijnste momenten van de dag.
De camping is nu nog nieuw, dus voor het eten loop ik meestal nog een rondje over de camping. De camping verkennen, noemden we dat vroeger. Was een mooie taak voor ons kinderen wanneer onze ouders in alle rust de vouwwagen wilden neerzetten.
Misschien zijn er op de camping ook andere vakantiefietsers. Dan maak ik even een praatje. Soms zijn het ook solofietsers en kan het gezellig worden met een biertje erbij. Fietsende stellen laat ik na een paar minuten praten over 'waarvandaan, hoelang, waarheen' maar weer met rust. Die hebben elkaar en zitten niet op mij te wachten. Straks gaan ze me nog 'de eenzame fietsmeneer' noemen ofzo.
Avondeten! Dat is bij mij een uiterst simpele zelfgemaakte hap of een pizza, schnitzel, hamburger of curryworst in het dorp of bij het campingrestaurantje. Ik kan natuurlijk een echte maaltijd (iets met meer dan drie ingrediënten) zelf koken, maar het is veel gemakkelijker om dat niet te doen.
Zo, dat zit er weer in. Was er inderdaad een enorme kooktoestand nodig, dan was ik de pan, het bord en de vork af.

Vervolgens alvast kijken waar ik morgen ongeveer wil uitkomen en wat ik onderweg kan verwachten. De camping voelt vanaf dit moment niet meer als nieuw, maar als 'oud', want het afscheid nadert. Ik pak alvast in wat ik niet meer nodig heb, lees of puzzel nog wat. Ben ik in Italië, dan dompel ik me onder in DEET want zo weinig interesse als de Nederlandse muggen in me hebben, zoveel interesse hebben de Italiaanse. Of het komt omdat er daar triljoenen vliegen, dat kan ook.
Als het helemaal donker is, is voor mij de dag om en blijf ik niet te lang meer op.
Tandenpoetsen, wassen, plassen. Ik kruip mijn slaapzak in en overdenk deze dag nog even en kijk vast vooruit. En ik hoop dat ik in slaap ben voor ik het idee krijg dat ik misschien weer moet plassen.
Morgen weer een dag fietsplezier.

Nog even over dat opstaan in de ochtend... Bij warm weer zet ik desnoods de wekker om vroeg te kunnen fietsen. Maar bij extreem warm weer, zoals afgelopen zomer tijdens een hittegolf in Italië, is het moeilijk om 's avonds op tijd te slapen. Het was zelfs met alles open voor twaalven niet te doen in de tent. Dan wordt heel vroeg opstaan ook lastig. Word ik wakker met regen, dan heb ik juist helemaal geen zin om op te staan.
Tussen wat ik wil en hoe het loopt zit nog weleens een verschil...
Ivo Miesen schreef:
za 12 mei, 2018 20:15
Of 's avonds shirt en broek meenemen in de douche en 's nachts te drogen hangen.
Dit. Sjampoo werkt perfect ;)

Als het s'ochtends nog niet droog is aan de fiets hangen (heb twee fiets-sets bij me). Maar techspul droogt zo snel dat het meestal niet nodig is. Bij meerdere dagen wildkamperen is het ff schipperen maar ff "ontzilten" in een watertje lukt meestal wel.
Over wassen gesproken:

ik heb goede en ruime ervaring met merinowol, bv van Icebreaker. Ik kan met een t-shirt van merinowol 1 tot 2 weken doen. Het gaat (bij in ieder geval) niet stinken, en als ze misschien wat vies worden zie je dat niet (ik heb alleen zwarte :D ). Zelfde geldt voor de sokken, die gaan gemakkelijk een week mee.
Ze wegen vrijwel niets, en als je al wil wassen zijn ze in een mum droog.
Enige nadeel: ze zijn erg prijzig.

Als ik 3 van die shirtjes, 3 paar sokken en 3 onderbroeken meeneem, kan ik zonder wassen ruim een maand op pad.

Zo, en nu even naar mijn aandelen Icebreaker kijken :D

p.s.
Bij mij thuis was vroeger het motto: "Een echte kampeerder stinkt!"
Wij zijn ook niet van die hele vroege vogels ;-)

Toen we door Thailand, Cambodja en Maleisië fietste werd het soms meer dan 50 graden op het heetste punt van de dag. Als we dan kampeerden hadden we 's ochtends iets meer tijd nodig om te ontbijten en alle spullen in te pakken dan wanneer we in een guesthouse of iets dergelijks sliepen - maar tussen 05.30 en 06.00 zaten we dan wel op de fiets om rond het middaguur weer ergens een accommodatie te zoeken.

Bij 'normale' temperaturen stapten we rond 10 uur op de fiets als we hadden gekampeerd, en anders een half uurtje eerder. We fietsen gemiddeld iets van 100 km per dag en stoppen meestal rond 17 uur. Onderweg houden we twee keer pauze om wat te eten, soms stoppen we even om foto's te maken en houden we een paar sanitaire stops - het vinden van accommodatie aan het einde van de dag kost ons ook nog best wel wat tijd. En we halen onderweg vaak ook nog boodschappen voor het avondeten en het ontbijt voor de volgende dag.

Onze snelheid ligt gemiddeld op 18km per uur, maar met al dat getreuzel onderweg ligt de gemiddelde snelheid over de hele dag genomen toch wat lager ;-) Maakt ons ook niet uit, op die manier gaat het voor ons lekker ontspannen en genieten we heerlijk van de omgeving!

Op deze webiste http://fietsdewereldrond.nl/fietsen-doo ... je-deel-2/ zie je onze dagafstanden en hoogtemeters

Of op deze site http://fietsdewereldrond.nl/fietsen-doo ... e-toscane/, hier staan de dag etappes (op de hoogtemeters na) uitvoeriger beschreven.
Aangezien mijn fietsreizen zich beperken tot het warmere zuiden, rij ik eigenlijk altijd met sandalen (Keen Commuter, met SPD). Als de binnenzool na een aantal dagen vuil worden (stof van de weg gaat aankoeken, samen met zweet), dan haal ik die er 's avonds uit. Even afschrobben onder de kraan en in het zonnetje laten drogen. Zo gebeurd. Geen zon? Dan wacht ik nog wel een dag.

En een stoeltje meenemen doe ik sinds vorig jaar ook. Had ik al vroeger moeten doen. 's Avonds, al alles klaar staat, lekker in de stoel met een biertje of een beker wijn en een e-book: zalig. Variant: het e-book wordt vervangen door schrijven voor de blog. Op die manier kunnen anderen meereizen.
Tenzij indien je een andere fietsreiziger ontmoet en je allebei zin hebt in een babbel. Dan wil dat stoeltje ook nog, net als het biertje, maar de lectuur moet dan maar wachten.

Het vervelendste vind ik als 's morgens de tent nat blijkt te zijn. Schijnt de zon, dan haal ik de haringen eruit en leg ik de tent (Vaude Mark II) te drogen. Als er geen zon is, is het vervelender. Dan moet een natte tent ingepakt worden en tegen 's avonds geeft die gegarandeerd geurtjes af. Dan is het een zaak van tijdig stoppen, de tent op te zetten (hopelijk deze keer wel in de zon) en die goed te luchten.
Als je de binnentent eruit haalt en apart verpakt heb je 's avonds in elk geval een droge binnentent.
Wim schreef:
zo 13 mei, 2018 20:42
Als je de binnentent eruit haalt en apart verpakt heb je 's avonds in elk geval een droge binnentent.
Bijna: het grondzeil zit aan de binnentent... Maar het maakt wel verschil, dat is juist. Ik ben er enkel te lui voor :wink:
Maar ik gebruik een footprint zodat het eigenlijke grondzeil droog blijft.
Wim schreef:
zo 13 mei, 2018 21:48
Maar ik gebruik een footprint zodat het eigenlijke grondzeil droog blijft.
Hier ook. Verder 's ochtends tentdoek afnemen met een handdoek scheelt ook veel vocht. Eigenlijk nog nooit een stinkende tent gehad (terwijl deze wel een waterdichte tas in gaat).
Petra137 schreef:
za 12 mei, 2018 20:03
Hallo,
klopt het dat bijna niemand zijn kleding wast? dat is namelijk een van de redenen om zo tussen 15 en 16 uur op een camping aan te komen, want dan kan na de tent opzetten, douchen en kleren wassen, de kleding ook nog in de zon drogen... hoe doen anderen dat met kleding wassen?
Groet, Petra.
Scherp opgemerkt :wink:

Als TS wil ik daar het volgende graag aan toevoegen: wij herkennen ons in je aanvulling. Ook voor ons is dit zo'n beetje een dagelijks ritueel.

Daarnaast proberen we ieder 4-5 dagen een soort van rustdag in te plannen. We blijven dan een nachtje langer op de camping waar we zijn, of fietsen die dag maximaal 35-45 km.
Die dag gebruiken we dan ook om alles wat met de hand gewassen is alsnog in de wasmachine te wassen en in het zonnetje te laten drogen. Alleen bij regenachtig weer willen we nog wel eens een droger gebruiken.


image.jpeg
Wat ontzettend leuk om te lezen! Hier kan ik nog wel wat bruikbaars uit halen als beginnend vakantiefietser.
Bij mijn 2 'oefenrondjes' was mijn dagindeling min of meer gelijk.


7:00u - klaarwakker en sleep mijzelf uit bed. Koffie zetten en ontbijt met krentenbollen uit de supermarkt van gister.
8:00u - spullen inpakken, 3x kijken of ik alles heb. En hopen dat ik mijn tasindeling aan kan houden.
9:00u - ben ik dan klaar voor vertrek. En gaan met die banaan.
10:30/11:00 - eens een keer stoppen voor een kleine pauze. Ik moet mijzelf echt gaan aanleren om de tijd te nemen. Je hebt immers bijna de hele dag om op je volgende slaapplek aan te komen.
13:00/13:30 - een langere stop voor een lunch, al dan niet wat boodschappen halen.
15:30 - weer een korte pauze
Rond 18:00 op de camping. Daarna is het:
tent opzetten, belangrijkste spullen uitpakken, pannen/brander/boodschappen klaarzetten, douchen en daarbij gelijk mijn fietskleding wassen. Kan het daarna drogen.
Koken en eten. Dan is het meestal zo'n uur of 20:00 dat klaar ben. Dan een kopje koffie en een kleine wandeling.
Rond 22:00 ben ik dan wel klaar met de dag.