Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bike & Trekking Magazine failliet? - Forum Wereldfietser

Bike & Trekking Magazine failliet?

Ik las net het bericht dat de uitgever van Bike & Trekking Magazine failliet is.
Weet iemand er iets meer van?

Het laatste bericht op hun web site dateert van 14 november.

Op 14-11-2016 is Maruba Sports & Fashion B.V. te Utrecht (Utrecht) door de rechtbank in Midden-Nederland failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr. R.H. Smink. Het insolventienummer van deze zaak is F.16/16/597. Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
Het lijkt er inderdaad wel op. Normaliter was er elke paar dagen wel een update op facebook te vinden. Nu is het al stil vanaf 11 november.
Om af en toe te kopen vond ik het magazine wel leuk, maar er zat wel weinig afwisseling in naar mijn idee.
Ik zou het jammer vinden, want het was het enige tijdschrift dat nog serieus vakantiefietsen teste.
Op Pad heeft voor mij afgedaan op het moment dat ze een test publiceerden van een fiets met Magura remgrepen van drie generaties geleden. De Wereldfietser/De Vakantiefietser doet helemaal niets met technische dingen en blijft eeuwig voortborduren op reisverhalen.
Gelukkig zijn er wel een paar Duitse tijdschriften.

Wat ik niet jammer vind, is dat ik nu iedere keer de Oostenrijk Special moet missen in Bike & Trekking magazine :oops:
Ik sluit me aan bij de opmerking van Jacco en inderdaad: ook ik koop af en toe een van de Duitse fietsbladen. Ik vond het zowieso al bijzonder dat Bike&Trekking zolang overeind is gebleven. En het zou inderdaad erg leuk zijn als het blad van de Wereldfietser iets minder bleef hangen in de reisverhalen en allah Testkees van de Fietsersbond ook aandacht besteed aan het testen van reisfietsen en ander materiaal.
Dat zou jammer zijn. Een mooi blad gaat ter ziele. Mooie reportages, veel inhoud, daar kan de Op Pad niet aan tippen. Maar goed die blijft bestaan. :roll:
Eric Schuijt schreef:De Wereldfietser/De Vakantiefietser doet helemaal niets met technische dingen en blijft eeuwig voortborduren op reisverhalen.
En terecht! Er wordt op dit forum al meer dan voldoende geschreven over techniek.
Het is helaas waar. Tenminste de uitgever 'Maruba' is failliet en daarmee dus ook Bike and trekking. Of B & t een doorstart gaat maken, weet ik niet. Het blad deed het in ieder geval niet slecht.
Men kijkt inderdaad wel naar een doorstart maar op dit moment is dat nog onzeker.
Jammer voor de mensen die er met hart en ziel aan gewerkt hebben.
Het lijkt mij ook een lastig verdienmodel met content dat tegenwoordig grotendeels gratis en voor niets op het internet ruim voor handen is.

Wil je nog geld verdienen met journalistiek dan zul je op zijn minst professioneel te werk moeten gaan, en iets bieden dat niet iedere (eerlijke) amateur eenvoudig beter zou kunnen doen.

Wil ik zelf voor een journalistiek product betalen (iets wat ik sporadisch wel doe), dan zal men toch betere kwaliteit moeten leveren dan Bike & Trekking deed.
Zeker jammer. Ook andere bladen hebben het moeilijk. Het internettijdperk eist zijn tol. Ook nieuws- en opinietijdschriften hebben last van dalende oplages. Ik hoop dat de 'race to the bottom' er uiteindelijk toe zal leiden dat media kritischer en onafhankelijker worden om te kunnen overleven, maar gerust ben ik er niet op.
Eric Schuijt schreef:Op Pad heeft voor mij afgedaan op het moment dat ze een test publiceerden van een fiets met Magura remgrepen van drie generaties geleden.
Daar kon Op Pad weinig aan doen. Ik heb die rij-impressie voor Op Pad geschreven. De testfiets die de fabrikant daarvoor beschikbaar had gesteld, was een fiets met Rohlofnaaf, terwijl om een exemplaar met derailleur was gevraagd (Op Pad wil niet altijd Rohlofffietsen aan bod laten komen, maar ook derailleurfietsen, omdat lang niet alle lezers duizenden euro's over hebben voor een vakantiefiets). Vermoedelijk had de medewerker die de fiets had klaargezet, mijn mail niet goed gelezen. Toen ik de testfiets kwam halen, was er van dat type nog maar één met derailleur in de juiste framemaat beschikbaar, maar die had niet de meest up-to-date afmontage. Dat heb ik in het artikel toen ook vermeld. Voor het rijgedrag maakte het niets uit: het frame was niet veranderd. Ook was deze fiets niet eerder in Op Pad beschreven.
Ik kon gelijk melden dat de fabrikant zelf ook niet onverdeeld gelukkig was met een aantal noodgedwongen aanpassingen, zoals Octalink i.p.v. 'vierkante' as op de nieuwere derailleurfietsen.
Uiteraard had ook ik graag het nieuwste model beschreven en gefotografeerd. Maar ook dan was Eric vast niet zo blij geweest met mijn artikel (waarin de fiets overigens best een goede eindbeoordeling kreeg). Eric heeft een mooie winkel opgebouwd - petje af daarvoor - maar ik verschil nog wel eens met hem van mening ;-)
Gisteravond dacht ik aan de baas van Maruba (Maas van Drie).

In 1989 had Maruba al het tijdschrift FunSport Magazine. Wij hebben toen in ieder nummer gepubliceerd over onze wereldreis naar Indonesië.
Bij ons vertrek zei Maas van Drie dat hij werkelijk niet geloofde dat wij zo'n eind konden fietsen en hij betwijfelde zeer sterk dat wij het zouden halen...

Maar ja, dat was in een tijd dat informatie niet zo goed voorhanden was als nu.

(En Kees bedankt voor de heldere uitleg. Trek het je niet persoonlijk aan. Want daarvoor mag ik je te graag en waardeer en respecteer ik je te veel als goede auteur van reisverhalen en fietsgidsen. Op Pad was voor mij altijd het leukste tijdschrift, zeker met hun jaarlijkse fietsentest! Ik hoop dat die tijd terugkomt (zei deze oude man :D )
keesswart schreef:Ook nieuws- en opinietijdschriften hebben last van dalende oplages. Ik hoop dat de 'race to the bottom' er uiteindelijk toe zal leiden dat media kritischer en onafhankelijker worden om te kunnen overleven, maar gerust ben ik er niet op.
Onafhankelijker worden de media zeker niet. Zo is er in mijn prvincie nog maar één provinciaal dagblad, één provinciale omroep en één provinciale nieuwssite.
Daarnet lees ik vervolgens op de ene nieuwssite hier het bericht dat het Vlaamse mediabedrijf Mediahuis, dat nu al de krant De Limburger en NRC bezit ook TMG (Telegraaf Media Groep) wil overnemen.
Bron: http://www.1limburg.nl/eigenaar-de-limb ... -telegraaf

Op wikipedia lees ik: "Mediahuis is de uitgever van de Vlaamse kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar en Het Belang van Limburg en de Nederlandse kranten Limburgs Dagblad, De Limburger en de dagbladen van NRC Media.[3]. Naast deze kranten baat het bedrijf ook het rekruteringsplatform Jobat uit, het gratis magazine Jet en verschillende classifiedsactiviteiten (Hebbes, Zimmo, Vroom, Koopjeskrant, Inmemoriam)."
Mocht er geen doorstart komen van Bike & Trekking, weet iemand dan een goed (Duits) alternatief tijdschrift?
Alternatief? www.trekkingbike.com wellicht
ik heb uit D deze: http://radtouren-magazin.com/ en dat bevalt prima. met tegenwoordig Iban en Bic-codering bij betalen loopt dat ook probleemloos.
groet, hoogframe
Er is nu inderdaad sprake van een doorstart. Een nieuwe organisatie 333media moet de bladen gaan uitgeven. De leiding bestaat uit de oude Maruba-leiding, maar een aantal personeelsleden is niet meegegaan, vooral mensen die er al jaren werkten. 333media zit in hetzelfde kantoor als Maruba. Ook het telefoonnummer is ongewijzigd. Van de nieuwe hoofdredacteur/bladenmaker wordt veel verwacht: een soort duizendpoot die elan moet brengen, maar ook "commercieel inzicht" heeft en die in zijn eentje verantwoordelijk is voor diverse bladen. Een troost: er komt een stagiaire, maar stagiaires moet je wel begeleiden. Van de hoofdredacteur wordt gevraagd: affiniteit met fietsen, maar zal daar in de praktijk weinig aan toe kunnen komen.
Het is natuurlijk de vraag of van Bike & Trekking een blad met toekomst te maken valt. Het gaat achteruit met gedrukte media en je moet je echt onderscheiden, wil je voldoende abonnees en adverteerders trekken.
bert sitters schreef:Van de nieuwe hoofdredacteur/bladenmaker wordt veel verwacht: een soort duizendpoot die elan moet brengen, maar ook "commercieel inzicht" heeft en die in zijn eentje verantwoordelijk is voor diverse bladen.
En natuurlijk met klanten mee moet denken over het vergroten en versterken van een merk of medium, aldus de vacaturetekst. ;)
Voor wie de vacature nog niet gelezen heeft, onderstaand de tekst. Het is een geweldige tekst voor een geweldenaar m/v voor 40 uur

Hoofdredacteur / Bladenmaker Fiets- en Outdoorbranche

333 Media , Utrecht , geplaatst op 28 december 2016

Heb je ruime ervaring in het schrijven van artikelen voor verschillende doelgroepen en ben jij commercieel ingesteld? Ben je nu redacteur en wil jij die uitdaging aan? 333 Media bv is op zoek naar een:

Hoofdredacteur / Bladenmaker Fiets- en Outdoorbranche (m/v, 40 uur)

Werkzaamheden:
Van de nieuwe hoofdredacteur wordt verwacht dat hij/zij van harte kan en wil meewerken aan versterking en uitbouw van de magazines BIKE & trekking, HIKE & trekking, E-BIKE & trekking en SNOW Magazine. Je stuurt freelancers aan en controleert wat door hen wordt aangeleverd. Zo nu en dan zal je zelf bijspringen maar je zal grotendeels een coördinerende functie bekleden. Je hebt nauw contact met de studio en drukker, draagt nieuwe ideeën aan voor onderwerpen en onderhoudt het netwerk in de branche. Daarnaast onderhoud je de websites, verstuur je de nieuwsbrief, houd je de social media kanalen up to date en ben je verantwoordelijk voor de digitale magazines. Je zult je veel contact hebben met klanten en denkt mee over het vergroten en versterken van een merk of medium in de markt. De werkzaamheden zullen met name betrekking hebben op magazines in de fiets-en outdoorbranche. Er zal ondersteuning komen van een stagiair.

Wij vragen:
• hbo werk- en denkniveau
• ervaring in het maken van tijdschriften.
• redactionele ervaring
• geen 9-tot-5 mentaliteit
• affiniteit met de fiets en outdoorwereld
• zeer goede kennis van en gevoel voor de Nederlandse taal
• goede kennis van Engels
• kennis van Duits is een pré
• gevoel voor commercie
• een representatieve, nieuwsgierige, stressbestendige, assertieve en ondernemende persoonlijkheid
• ervaring met social media en CMS is een pré
• SEO kennis is een pré
• een teamspeler die ook prima zelfstandig kan werken
• sterk verantwoordelijkheidsgevoel

Wij bieden:
• een zeer afwisselende fulltime baan in een klein, dynamisch bedrijf
• veel verantwoordelijkheid
• ruime mogelijkheden je creativiteit en talenten te ontplooien
• bij goed functioneren een contract voor onbepaalde tijd

Interesse?
Stuur je motivatiebrief en cv naar:
k.gielen@333media.nl
T 030 – 289 10 73

333 Media b.v. is een uitgeverij van sport- en modebladen te Utrecht.
Titels van uitgeverij 333 Media zijn:
BIKE & trekking
Buyer’s Guide
HIKE & trekking
Snow Sports & Lifestyle
Sport Partner
The right SIZE
She Magazine
e-BIKE & trekking
DennisM schreef:
bert sitters schreef:Van de nieuwe hoofdredacteur/bladenmaker wordt veel verwacht: een soort duizendpoot die elan moet brengen, maar ook "commercieel inzicht" heeft en die in zijn eentje verantwoordelijk is voor diverse bladen.
En natuurlijk met klanten mee moet denken over het vergroten en versterken van een merk of medium, aldus de vacaturetekst. ;)
Wie zien zij als "klanten"? de abonnees of mogelijke adverteerders en partners voor commerciele bijdragen?