Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Horendol van NS-werkzaamheden - Forum Wereldfietser

Horendol van NS-werkzaamheden

Iedere keer als ik van plan om ergens in Nederland een fietstocht ga maken, kom ik op de site van NS vaak werkzaamheden tegen. Ik wou graag vandaag in de „buik" van Noord-Holland fietsen (van Amsterdam langs de IJsselmeerkust naar Hoorn), maar in Weesp is vandaag alles dicht. Omrijden via Utrecht is teveel tijdverlies. Ik heb een Kruidvat-treinkaart, alleen op zaterdagen te gebruiken, geldig tot 31 december a.s.. De voorgaande jaren zijn al drie pogingen om naar Woerden te treinen mislukt. Het is om horendol van te worden.
Nog een ander plan om te fietsen is omgeving Zevenaar-Emmerich-Nijmegen. Hangt ook van het weer af.
@Martin: Tja er is weleens wat onderhoud nodig .... Als plan A niet kan dan telt het alfabet nog 25 letters :wink:
Een voordeel is dat Nederland veel mooie regio's om te fietsen kent.

Jan
NS werkzaamheden? Prorail zal je bedoelen.
Prorail schreef:Einde in zicht van megaklus

Reizigers kunnen na dit weekend opgelucht ademhalen. Want met het overbruggen van 20 meter Vechtbrug bij Weesp wordt de laatste hand gelegd aan verbetering van de treinverbinding tussen Schiphol/Amsterdam en Noord-Nederland.
Martin E. van Doornik schreef:Iedere keer als ik van plan om ergens in Nederland een fietstocht ga maken, kom ik op de site van NS vaak werkzaamheden tegen.
Dat is precies mijn ervaring van de afgelopen jaren, Martin. Alleen dit jaar al: moet ik naar Schiphol met de fiets in de trein, is er gegarandeerd "vervangend busvervoer" en een "langere reistijd". Kom ik op Schiphol aan, rijden er geen treinen naar Utrecht en moet ik eerst naar Amsterdam-Zuid fietsen. Wil ik naar Parijs met de trein, is er gegarandeerd een stremming bij Gouda zodat ik de Thalys in Rotterdam mis. Heb ik een mooie fietstocht in Limburg uitgezet, duurt de reis van Utrecht naar Maastricht een uur langer of rijden er helemaal geen treinen (twee keer pech dus). Er zit echt systeem in!
ik kan me je ergernis helemaal voorstellen. maar die werkzaamheden leiden in principe wel ergens toe...

in de herfstvakantie reisde ik met fiets van Delft naar Ermelo: 4 treinen (normaal 3).
door vertraging in Rdam aansluiting voor me neus zien wegrijden.
dan ben je in Utrecht, net na 16 uur, en vraag je netjes aan de conducteur of je toch mee mag (er was zat plek in de intercity naar Afoort, had ik al gezien), maar oh jee, het is na 16 uur dus dan mag je tot 18.30 uur (na de spits) wachten. maar het is Herfstvakantie?!? "Nee, dat zijn de regels", zei de conducteur die daarna doorloopt en zelfs wegloopt de trappen op. Die had me ook naar zijn collega op deze trein kunnen verwijzen. En ik wil gewoon mijn avondeten in Ermelo gebruiken en niet ruim twee uur op Utrecht hangen. Maar de conducteur op deze trein zei ook nee want "Regels zijn regels en het is druk". Niet in de staart van de erg lange trein...
Toen kwartier gewacht en volgende conducteur was behulpzaam. :)
In Afoort maar in de dubbel zo lange stoptrein naar Ermelo gestapt en geen conducteur gezien en ook iemand gehinderd. Heerlijk om zo van het perron te lopen en bij de straat op te stappen en weg te rijden. De rest van de familie zat al aan tafel, maar mijn eten was nog niet koud :)

Soms hoop je dat mensen met formele ´macht´ snappen dat je niet naar de ´letter van de wet´, maar naar de ´geest van de wet´ kan handelen..... :|
groet! hoogframe
Hilver schreef:@Martin: Tja er is weleens wat onderhoud nodig .... Als plan A niet kan dan telt het alfabet nog 25 letters :wink:
Een voordeel is dat Nederland veel mooie regio's om te fietsen kent.

Jan
Klopt, ik heb desondanks als geboren Noord-Hollander Durgerdam, Broek in Waterland, Volendam, Marken, Edam, Monnickendam en Hoorn echt nog nooit gezien! Pittoreske dorpjes met de typische houten huisjes en zo meer. De bijzondere molen van Etersheim. In het oude Hanzestadje Hoorn staat nog het geboortehuis van de grootvader (geb. 1886 – overl. Dachau 1945) van m'n vrouw, dat ik wilde fotograferen. Afgelopen juni heb ik per fiets kamp Dachau bezocht, maar zijn 'beginpunt' nog nooit gezien.
@ Martin: Bij Weesp is ProRail met de spoorbrug over de Vecht bezig; http://www.gooieneemlander.nl/gooi-vech ... tspoorbrug.

Uit de Gooi-en Eemlander van vandaag 5 november:
''Het tweede deel van de vervanging van de Vechtspoorbrug bij Weesp vindt morgen, zaterdag, plaats. Dat maakt ProRail bekend.

Het eerste deel is in oktober al gedaan. Het gaat om vervanging van de zogeheten valdelen, de beweegbare brugliggers. De operatie is onderdeel (sluitstuk) van OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad). Het doel is om ruimte te maken voor meer treinen.

Ooit was de Vechtspoorbrug bij Weesp een dubbelsporige draaibrug zonder bovenleiding, waar geëlektrificeerde treinen dus door moesten rollen. Inmiddels is het een hefbrug met twee valdelen die volledig van bovenleiding is voorzien en vier sporen bevat. „Nog altijd vormen dit soort beweegbare bruggen een belangrijk onderdeel van de spoorinfrastructuur”, aldus ProRail. Het voordeel van de nieuwe bruggen is dat ze een stuk stiller (7dB) zijn dan de oude en sneller open en dicht kunnen. En dat is weer beter voor het vaarverkeer op de Vecht en de omwonenden. De vervanging van de valdelen zorgt wel voor stremming op de vaarweg en spoor. Sinds vrijdagochtend is (het vaste deel van) de vaarweg gestremd, dat betekent dat schepen niet langs de stenen staande delen van de brug kunnen, omdat daar gewerkt wordt. Dit duurt tot maandagochtend 6 uur. De stremming door het werk aan het beweegbare deel van de Vechtspoorbrug duurt tot maandagochtend 14 november, 6 uur. Het treinverkeer ligt tussen vrijdagavond middernacht (4 november) en maandagochtend 6.00 uur stil. Met pontons worden de oude brugdelen opgevijzeld, gedraaid en weggevaren. Aan de kant van de Nijverheidslaan, waar de overslaglocatie is, worden railonderdelen van de oude brugval overgezet naar de nieuwe. De aldus geassembleerde nieuwe brugval wordt weer ingevaren in de brug.
''

Dan hoop ik voor je dat je binnenkort ongestoord en met mooi fietsweer je Tour d' Histoire kunt maken.
Zo maak ik ze zelf ook met enige regelmaat in mijn geboortestreek.

Jan
Hier in de jongste stad van Nederland (Almere-stad dus..) worden we een beeeeeetje
crazy van alle werkzaamheden. Niet alleen werkzaamheden aan het spoor, maar ook tegelijkertijd aan de A6 en A1 :evil:
Het ene weekend kun je niet met de auto en het andere weekend niet met de trein, en dat om en om.
Je kunt altijd nog met de fiets :wink:
Maar ik ben het wel eens met de topicstarter. Ik houd ervan om 's avonds nog wel eens een lange fietstocht te maken richting het westen, met de trein terug, en als ik dan vergeten ben van tevoren te checken of er werkzaamheden zijn kun je er donder op zeggen dat je om moet rijden. Laatst nog Gouda-Arnhem via Leiden. Helemaal erg was het een paar jaar geleden toen Zwolle werd verbouwd, daar kun je niet omheen. Uit arren moede ben ik toen maar eens een keer fietsend verder gegaan naar Arnhem.
Morgen ga ik van Baflo naar Amsterdam CS. Dan maak ik een fietstocht naar Hoorn. Volgens de NS reisplanner moet ik op de heenreis maar liefst drie keer overstappen! :?
Vertrek om 6:22, 7:22, 7:52, 8:22, 8:52, enz leveren allemaal op: overstap in Groningen en overstap in Lelystad
Wel vervelend die werkzaamheden, maar zolang het tijdens recreatieve reizen is vind ik het nog geen ramp. Twee keer overstappen lijkt mij acceptabel. Misschien zou je het als "spirituele" geduld oefening kunnen beschouwen als dingen matiger dan verwacht verlopen.

Mijn ervaring met het reizen per trein in Duitsland is niet beter dan hier in Nederland, hoewel ik daar wel altijd met goedkope treinkaartjes reis.
Wim Kanters schreef:Vertrek om 6:22, 7:22, 7:52, 8:22, 8:52, enz leveren allemaal op: overstap in Groningen en overstap in Lelystad
In Zwolle ook overstappen, zie de perronnummers 3 en 5. Ik vertrek om 7.52 u. van Baflo.