Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gestolen - Santos Travelmaster 2.8 Special Deore - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gestolen - Santos Travelmaster 2.8 Special Deore

Leon schreef:Ik vind dat ze autoparkeerplaatsen ook maar zo moeten inrichten dat de ene plaats hoger is dan de andere zodat de auto's met de buitenspiegels om en om boven elkaar staan. Je moet de auto er dan met de hand induwen en uittrekken, maar dat moet toch ook kunnen?
Zo'n systeem bestaat heel lang al maar is aan de prijs:

Afbeelding

Afbeelding

Voorstel: een paternostersysteem voor afwijkende fietsen (zoals transportfietsen en fietsen met enorme kinderzitjes).
De gemeente kiest ervoor om hoog/laagrekken te plaatsen omdat ze de parkeerplaatsen naast de stalling belangrijker vindt dan de rug van de treinreizigers die de moeite nemen om met de fiets te komen.
Je hoeft helemaal niet je hele fiets op te tillen, alleen je voorwiel, zie dit filmpje vanaf 1:30.

Ik parkeer mijn fiets regelmatig op Rotterdam CS en altijd boven (ik heb het gevoel dat dat veiliger is) en ik zie eigenlijk nooit iemand grote moeite hebben zijn/haar fiets in het bovenste rek te zetten.

Waarom dubbele rekken? Omdat er dan meer fietsen passen! De fietsenstalling van CS beslaat een groot deel onder het stationsplein en voor een twee maal grotere fietsenstalling was er geen plaats geweest.
willem.m schreef:
Afbeelding

Voorstel: een paternostersysteem voor afwijkende fietsen (zoals transportfietsen en fietsen met enorme kinderzitjes).
Ook zo'n systeem heb ik vroeger als personenliften gezien in het hoofdbureau van politie aan de Marnixstraat hoek Elandsgracht in Amsterdam, maar dan als ketting over de kop en onderlangs gaand. Vond ik nogal eng, want die liften liepen constant door.
Timing is dan essentieel. :)
In Japan hebben ze daar een mooie oplossing voor; ondergrondse Eco Cycle parkeerplaatsen. In Tokyo, met zijn 9 miljoen fietsers zijn er bv al 47. In 13 seconden, zonder enige moeite, staat je fiets veilig, droog en zo te zien kun je er ook je spullen op laten, niet verkeerd voor een wereldfietser. :)

@hombug: wastie verzekerd?

Groet, Tim
thoppen schreef:@hombug: wastie verzekerd?

Groet, Tim
En camerabewaking van de stalling? Beelden opeisen!
daulagari schreef:
De gemeente kiest ervoor om hoog/laagrekken te plaatsen omdat ze de parkeerplaatsen naast de stalling belangrijker vindt dan de rug van de treinreizigers die de moeite nemen om met de fiets te komen.
Je hoeft helemaal niet je hele fiets op te tillen, alleen je voorwiel, zie dit filmpje vanaf 1:30.
Wat doet de man op 1.33 en 1.44 dan?
Leon, hij tilt de goot op, niet de fiets, als we toch aan het muggenziften zijn.
Als je niet de moeite neemt om te kijken wat de man doet in het filmpje zou je de omschrijving dan iets subtieler willen houden?

Ik weet best goed die dingen werken.
Je moet eerst je voorwiel in de goot tillen.
Dan moet je je fiets als geheel in de goot zien te tillen. Dat gebeurt op 1.33.
Dan moet je bukken en de goot aanpakken en die met de fiets en al erop optillen. Ik weet ook wel dat daar een veer in zit maar het gaat niet altijd even soepel. Dat gebeurt op 1.44 in het filmpje.
Dan moet je de hele goot in het rek duwen. Als het rek nieuw is gaat de geleiding soepel. Wel moet je vaak met veel moeite het stuur van je fiets langs de vaak brede sturen en allerlei kabels van de andere fietsen zien te krijgen.
Als je terug komt moet het omgekeerd. Ik heb al eens meegemaakt dat ik mijn fiets er nauwelijks uitkreeg en in half het rek ben geklommen (!) om de sturen en kabels uit de war te halen. Ik vind het *&)*&%&*(%$-dingen.
Leon schreef: Ik vind het *&)*&%&*(%$-dingen.
+1
Daarom heb ik een driewieler, die passen er niet in en krijgen daarom een speciaal plaatsje. Nadeel is wel dat je in ons dorp bij het station in de betaalde bewaakte stalling je je dan aan openingstijden hebt te houden. Anders mag je (met je 2-wieler) door een nog erger hek als in Rotterdam.

Overigens kun je hier op verschillende plaatsen je fiets gratis bewaakt stallen (in het weekend zelfs tot diep in de nacht). In één daarvan wordt gebruik gemaakt van een ander (niet beter) systeem. https://www.youtube.com/watch?v=O4LfrGdzB8c (vanaf 1.27 zie je hoe die velovator (het is geen pre-historisch ding al zou de naam dat misschien doen vermoeden) werkt.)

Waarom hebben we iets als dit niet in Nederland? https://www.youtube.com/watch?v=4LDLQ6dGj0U
Die rekken hebben we in Assen ook en ik vind het maar ondingen.

Bijna altijd zitten je kabels in de knoop met andere fietsen, mensen proppen hun fiets tussen twee fietsen in die wel netjes in een goot staan en niemand is voorzichtig, ik heb al een keer een remkabel kunnen vervangen die stukgetrokken was door iemand.

De bovenrekken zijn nog erger, bij ons is er soms geen plek om de fiets erop te rijden, of er staat een fiets onder met enorme mand erop waardoor het rek niet helemaal naar beneden kan dus dan moet je al de hele fiets erop tillen. En die veren helpen geen steek helaas.

(En als je iemand van de stalling hulp vraagt dan krijg je een paar lullige opmerkingen en verder niks)
Als je zulke problemen met stallen hebt, is een stuurpen die in een handomdraai een kwartslag te draaien is, misschien een oplossing.

Er zijn meerdere types, ikzelf heb er een met een soort quickrelease. Een andere is de hippe Flipphandle Stem.

En als iedereen zo'n ding zou gebruiken wordt het helemaal een stuk makkelijker stallen.
Wij hebben die dingen op het werk. Ik zet 'm altijd bovenin, en wel naast een waterleiding of afvoerbuis ofzo, waardoor er geen ander rek direct naast zit. Dat werkt goed. Wat vervolgens minder goed werkt, is wat ik gister aantrof: iemand had z'n stadsfiets onder mijn fiets in het rek geplaatst, maar dan andersom. Waarom? Omdat stadsfietssturen ook breder worden, zeker met zo'n plastic krat die erop moet, tegenwoordig. En door die plastic krat kon ik de rail niet ver genoeg laten zakken, om mijn fiets er makkelijk af te pakken. De gasveer hielp ook niet mee, want toen ik mijn fiets optilde, ging de goot mee omhoog. Ik won, want ik ben 1m93. Maar ik heb wel even kort binnensmonds gevloekt.

Waarmee TS zijn Santos nog steeds niet terug heeft.
headlight schreef:Die rekken hebben we in Assen ook en ik vind het maar kutdingen.

Bijna altijd zitten je kabels in de knoop met andere fietsen, mensen proppen hun fiets tussen twee fietsen in die wel netjes in een goot staan en niemand is voorzichtig, ik heb al een keer een remkabel kunnen vervangen die stukgetrokken was door iemand.
Kutdingen, daar is het forum niet voor om zulk taalgebruik te hanteren. Als de kabels van andere fietsen je in de weg staan, zoek je toch een andere goot op?
Martin E. van Doornik schreef:Als de kabels van andere fietsen je in de weg staan, zoek je toch een andere goot op?
Het punt is dat je vastgeparkeerd wordt door iemand die daarna komt.
Het probleem is dat de bedenker van het ding te maken heeft met teveel beperkingen die worden opgelegd door de opdrachtgever, namelijk zorg voor zoveel mogelijk parkeerplekken voor fietsen op zo weinig mogelijk vloeroppervlak tegen een zo laag mogelijke prijs. Als men dit zou doen in de automobiele wereld zou het wereldnieuws zijn.
Daarnaast is niet iedereen zo zuinig op zijn fiets als wij hier.
Sorry voor mijn taalgebruik, heb het aangepast.

En als er al een vrije plek met meer ruimte is dan blijft dit nooit lang zo. ik heb wel eens extra vroeg mijn fiets neergezet op een lege stalling helemaal achteraan. Om in de avond dan compleet ingeparkeerd te zijn door een leger aan andere fietsen.

Probleem is dat veel mensen (ikzelf maak me er soms ook schuldig aan) haast hebben, snel de fiets ergens in het rek drukken en dan naar hun trein spoedden. De stallingen zijn ontworpen voor zoveel mogenlijk fietsen op een kleine ruimte. Dit is al niet handig met fietsen met een mand of breed stuur erop en al helemaal niet als niemand de moeite neemt om deze netjes neer te zetten.

En het personeel van de stalling helpt ook totaal niet mee.
_Peter_ schreef: Waarom hebben we iets als dit niet in Nederland? https://www.youtube.com/watch?v=4LDLQ6dGj0U
Kostprijs en zo'n ding is natuurlijk ook enkel geschikt voor standaardfietsen.

Overigens valt het in Nederland overigens goed mee. Zo is er in Antwerpen (toch een stad van meer dan 500.000 inwoners met naar Vlaamse normen heel veel fietsgebruik) geen enkele echt bewaakte fietsstalling te vinden. Volgens mij is er in heel Vlaanderen zelf geen bewaakte fietsstalling te vinden. Enkel wat stallingen waar in de daguren beperkt toezicht is, maar de naam 'bewaking' niet waardig. (Er worden immers een pak fietsen gestolen in die stallingen.)
_Peter_ schreef:Het probleem is dat de bedenker van het ding te maken heeft met teveel beperkingen die worden opgelegd door de opdrachtgever, namelijk zorg voor zoveel mogelijk parkeerplekken voor fietsen op zo weinig mogelijk vloeroppervlak tegen een zo laag mogelijke prijs. Als men dit zou doen in de automobiele wereld zou het wereldnieuws zijn.
Klopt dat dat eerste een probleem is. Maar ook in de automobiele wereld stelt zich dat probleem wel degelijk. Er zijn ondergrondse parkings te vinden waar de ruimte tussen de parkeerplaatsen voor veel wagens zo smal zijn dat men nauwelijks uit de auto geraakt en hellingen met bochten die wel heel krap zijn.

Renaat
Ik gun iedereen van harte de ruimte om te klagen over etage-fietsenrekken zoals ze lijken te heten maar ik denk dat het toch vele denken dat dit een van de betere fietsparkeervoorziening is. Meerdere van dit soort systemen, incl. het systeem op Rotterdam CS, voldoen aan Fietsparkeur.

Fietsparkeur is een initiatief van de Fietsersbond, in samenwerking met de sectie Fietsparkeervoorzieningen van de Vereniging Straatmeubilair dat eisen stelt o.a. aan het gemak bij het plaatsen van een fiets en gemak bij het vastzetten van een fiets, zie deze link.

Ik vind het Easylift Premium prima maar eigenlijk vind ik het ouderwetse systeem waarbij je je fiets in het rek moet tillen nog handiger, dat is sneller en doordat het wat zwaarder is vind je geen gekke fietsen op de etage; gelukkig kan ik mij forenzenfiets zo nog parkeren op de Utrechtse Stationspleinstalling, op één na laatste met een 6- volgens de jury:
Bij het Stationsplein tegenover het busstation is een fietsenstalling van de gemeente. Grote nadeel van deze stalling is de heftige helling met gladde vloer waar je moeilijk tegenop kunt komen. Deze fietsenstalling is oud; “wel vijftig jaar!” volgens de bewaker.

Er hangt geen sfeer. Het plafond is laag, slecht verlicht en met oude betonnen paadjes. De stalling komt nog uit de tijd dat de dubbele rekken nog niet met het treksysteem werkten. Een fiets in het onderste gedeelte zakt zo’n 30 centimeter en het eruit halen is een hels karwei, zeker als je je fiets op slot doet. Een fiets in het bovenste gedeelte kost je de nodige moeite en kracht. Je moet je fiets namelijk tillen en met de nodige acrobatiek in de juiste gleuf manoeuvreren. Handig is anders.
Kan allemaal zijn maar lekker dicht bij de stationsingang, de stalling zit goed vol en sinds wanneer moet een fietsstalling sfeer hebben?

Inderdaad heeft de TS waarschijnlijk zijn Santos jammer genoeg niet terug maar hij lijkt ook niet meer het forum te lezen. Inmiddels zou de thread beter afgesplitst kunnen worden in een etage-fietsenrekken onderwerp.