Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dr Phil: dikke man maakt fietsreis - Forum Wereldfietser

Dr Phil: dikke man maakt fietsreis

Leuke uitzending gezien op RTL4 van DR PHil.

een dikke man van 250 kilo wilde dwars door Amerika fietsen. Om dit te bereiken begon hij een inzamelings actie op Facebook. Pas toen hij op de tv kwam stroomde het geld binnen. Hij at onderweg echter heel ongezond en bleef soms wel een week in een hotel hangen.

Dr phil werd een beetje boos omdat uit zijn berekening bleek dat hij slechts 15 km per dag fietste. Ook werd hij er door anderen van beschuldigd dat hij een oplichter is.

De uitzending word morgen op rtl4 om 09:00 herhaald, voor wie het leuk vind om te kijken. Ik had er als fietser mijn eigen ideeën over, maar ik weeg dan ook geen 250 kilo.

Mario
Wat voor fiets had hij, Mario?
Hij noemt zich "Fat Guy Across America", en dit is zijn Facebook pagina.

De meeste fietsers moeten niets van hem hebben, inderdaad omdat hij weinig fietst, maar ook omdat hij hele stukken met de auto aflegt.

Echt afvallen lijkt hij hem in ieder geval niet echt te lukken.
eindgebruiker schreef:Wat voor fiets had hij, Mario?
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 5446_o.jpg
Verbazingwekkend, zelfs met een geveerde voorvork. Zo ziet het eruit op de fiets:
http://media2.kshb.com/photo/2015/08/24 ... 40_480.jpg
eindgebruiker schreef:Verbazingwekkend
Bij Dr. Phil werd geloof ik gezegd dat hji zo'n 350 km (of mijl?) had gefietst en al voor 1000 dollar aan reparaties had gehad.
Leon schreef:
eindgebruiker schreef:Verbazingwekkend
Bij Dr. Phil werd geloof ik gezegd dat hji zo'n 350 km (of mijl?) had gefietst en al voor 1000 dollar aan reparaties had gehad.
Arme fiets, en voor het geld van zijn oude en de reparaties samen had hij een betere (steviger) fiets kunnen kopen.
Ik heb de uitzending gezien
Wat fijn dat deze meneer niet heeft bedacht om dat te paard te doen :lol:
Eerlijk gezegd is dat dan een prul fiets.... Mijn Batavus Razer wordt elke dag met 150kg (2 kinderen+ouder+voortassen) behangen en rjjdt dan messcherp. Dat is geen 250kg, maar het gewicht zit aan het stuur en de bagagedrager, dat is bepaald niet ideaal (en heeft soms een eigen willetje qua beweging^^).

Een beetje OS MTB met 55mm banden moet 250kg op een verharde weg makkelijk aankunnen. Die man zal ook geen verpletterend wattage op de onderdelen zetten.
loknor schreef:Een beetje OS MTB met 55mm banden moet 250kg op een verharde weg makkelijk aankunnen. Die man zal ook geen verpletterend wattage op de onderdelen zetten.
Als je een fiets koopt en daarbij de garantie vraagt dat deze een persoon van 250 kg kan dragen, dan denk ik dat je bij werkelijk alle conventionele fietsmerken nul op het rekest zal krijgen.
Het zal erop neerkomen een zo zwaar mogelijk uitgevoerde fiets aan te schaffen, en dan maar hopen dat hij heel blijft.
Een fabrikant zal niet snel de verantwoordelijkheid willen dragen voor zoiets.
Dat geldt overigens ook voor personenvervoer op bagagedrager en/of aan het stuur. Dat die fiets daar niet meteen kapot van gaat wil nog niet zeggen dat de fabrikant daarvoor instaat: gaat er iets mis dan is het altijd eigen verantwoordelijkheid.
Hij had zich beter een fatbike kunnen kopen. De velgen van een fatbike zijn enorm sterk , daar krijg je echt geen slag in.
Dan zou ik eerder aan een paar stalen bromfietsvelgen denken.

Ook denk ik dat fatbikes niet bijzonder sterk zullen zijn. Het is immers een sportieve fiets voor sportieve mensen, en sportieve mensen wegen geen 250 kg.
Jullie vergeten de dynamische kant. Een mountainbike krijgt VEEL meer te verduren dan 250kg.... Als jij een worteltje op snelheid pakt of een leuke drop maakt met een berijder van 80 kg krijg je enorme dreunen op het materiaal. Een goede mountainbike lacht daarom.

Zo ook dingen als cranks en pedalen... die krijgen bij een beetje wedstrijdrenner meer voor hun kaken dan iemand die gezapig rondpeddelt. De zadelpen lijkt me het enige wat het relatief zwaar krijgt.

Een man van 250kg die over het asfalt rolt met een wandeltempo geeft geen enkele klap aan het materiaal.

Het zou wat zijn als mountainbikes in elkaar zakken als je er alleen maar 250 kilo op gooit... dan zou het wemelen van de ongelukken. Als ik met 40 over een hobbeltje ga is mijn fiets normaal gesproken heel.

Zo ook jumps... ik heb heel wat MTB en BMX jumps gezien (en gedaan) en ik heb daarbij persoonlijk nog nooit spontaan afbrekende onderdelen gezien. Bij BMX crashes (heel wat gezien en gehad) is het materiaal meestal ook nog helemaal prima. Het gebeurt, ik weet het, maar gelukkig is dat toch echt een uitzondering

Wat denk je van een Tandem, die zijn behalve de wielen echt slapper dan een gewone fiets vanwege zijn lengte en de dubbele belasting (ipv geconcentreerd op 1 plek). Dat zijn ook geen rijdende doodskisten.

250kg is best veel, maar het is niet alsof er verder nog wat met die fiets gebeurd.
Idd


Een fatbike is bijna onverwoestbaar , ik rij op snelheid (zo'n 15kmph) zo een stoeprand op , de fatbike lacht erom. De volumeuze banden en die dikke velgen vangen de klap op. Ik ben op het internet ook nog nooit iemand tegen gekomen die een slag in z'n velg had. En bij een goede fatbike vanaf zo'n 1500+€ zitten er ook goede afmontage onderdelen op.

Als hij zeg 500€ voor z'n fiets betaald heeft en vervolgens voor 1000€ reperaties had hij beter een fatbike kunnen kopen :)
Kleedt ook beter af zo'n Fatbike :wink:
loknor schreef:Een man van 250kg die over het asfalt rolt met een wandeltempo geeft geen enkele klap aan het materiaal.
Ik denk dat de spaken in het achterwiel daar een uitzondering op vormen. Die worden hoe dan ook bij elke omwenteling op zijn minst deels ontlast. Zadel en zadelpen zullen het ook zwaar hebben. En meneer moet niet even een sukkelsprintje doen want iemand die in staat is een eigen gewicht van 250 kilo ook maar een stukje te verplaatsen is sterk!
Leon schreef:...iemand die in staat is een eigen gewicht van 250 kilo ook maar een stukje te verplaatsen is sterk!
Precies, dit is het hele punt. Iedereen die hier denkt dat hij met zijn dynamisch gefiets een zwaardere belasting te geven aan de fiets moet even zijn lichaamsgewicht van 250 kg aftrekken, en je afvragen hoe ver je komt als je dat gewicht mee zou moeten torsen.

Voor mijzelf komt dat neer op 250 - 72 = 178 kg! Met geen mogelijkheid zou ik ooit een gewicht van 178 kg van de grond kunnen krijgen, laat staan dat ik er mee zou kunnen lopen.

Deze man mag dan wel dik zijn, wat kracht betreft zal hij de meeste mensen op dit forum veruit overtreffen.

En die kracht krijgt die fiets ook te verduren, want anders dan hier gesuggereerd wordt zijn de wegen in de VS bepaald geen biljartlaken.
Is elke fiets waar die man op gaat zitten niet meteen een fatbike? :lol:
Leon schreef:
loknor schreef:Een man van 250kg die over het asfalt rolt met een wandeltempo geeft geen enkele klap aan het materiaal.
Ik denk dat de spaken in het achterwiel daar een uitzondering op vormen. Die worden hoe dan ook bij elke omwenteling op zijn minst deels ontlast. Zadel en zadelpen zullen het ook zwaar hebben. En meneer moet niet even een sukkelsprintje doen want iemand die in staat is een eigen gewicht van 250 kilo ook maar een stukje te verplaatsen is sterk!
Dat achterwiel zal inderdaad wel wat te lijden hebben, maar wat denk je van de klap die je maakt als je met een MTB een flinke "drop" pakt in een afdaling? Of met 40 over een boomwortel denderen (Lage Vuursche snelheids maniakken^^). 250 kg op asfalt moet toch kunnen? Aan de andere kant, Tandems moeten ook sterkere wielen krijgen, dus ik zal het onderschatten.

Qua power in de beentjes heb je ook een goed punt. Ik vraag me af of dat genoeg is om trap/pedaal as te vernaggelen?

Over de zadelpen en het zadel: ja die zie ik dus ook als kritisch^^.

Altijd leuk dit soort getheoretiseer, blijkt toch weer vaak dat ik te makkelijk over krachten e.d. denk, ik had zijn beenkracht namelijk niet meegenomen.