fietsen zaak Snel overgenomen

Zal wel weer commercieel zijn dat ze een goed werkend onderdeel vervangen voor iets dat, als ik het goed begrijp, minder degelijk is. Het lijkt mij in ieder geval logischer om lagers binnen i.p.v. buiten het frame te plaatsen. Een Verschlimmbesserung?

vierkante trapas rechtop-fiets: 70.000 km zonder onderhoud en problemen
vierkante trapas ligfiets: 40.000 km zonder onderhoud en problemen
Eric Schuijt schreef:Als ik op beurzen rondloop zie ik bijna geen 26 inch wielen meer.
Er zijn wel meer dingen die je op de beurs niet meer ziet. :D :roll:
jeroen_ schreef:Het lijkt mij in ieder geval logischer om lagers binnen i.p.v. buiten het frame te plaatsen.
Ik ben maar een leek maar volgens mij is het in principe handiger de lagers zover mogelijk op de uiteinden van zo'n as te hebben. Volgens mij hebben zeom die reden naven met cassettes in het achterwiel veranderd; met de cassettebody kwamen de lagers dan verder uiteen.
Pedalero schreef:Toen ik een tijdje terug een andere crankset op mijn fiets wilde zetten (met buitenboordlagers) zat de linkercrank muurvast aan de vierkante as gebakken, ondanks dat ik altijd overdadig ben met montagepasta en vet. Zelf kon ik er geen beweging in krijgen. De fietsenmaker moest er met de flex bij om de as er uit te kunnen krijgen. Dan kan een vierkante as wel duurzaam zijn, maar zo is het meer een uitgestelde opstapeling van problemen.
Daar heb je dus fietsenmakers voor. Eens in de 4 à 5 jaar laat ik mijn fiets een grote beurt geven. Onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals velgen en de trapas, worden dan preventief vervangen, zodat de kans heel klein blijft dat er onderweg een lastig verkrijgbaar onderdeel vervangen moet worden. (In het verleden deed ik bijna alles zelf, maar dan ging er wel eens iets fout. Zo heb ik eens een drieversnellingsnaaf gedemonteerd en weer in elkaar gezet. De fiets kon daarna weliswaar rijden, maar een krakend geluid uit de naaf beviel me niet. Een fietsenmaker kwam er na drie kwartier zoeken achter dat ik een lager verkeerd om in de naaf had teruggezet :oops: )
Eric Schuijt schreef:En als je een vierkante trapas vindt, is het te hopen dat hij de juiste breedte en schroefdraad heeft.
Dat is inderdaad redelijk gekmakend, het gebrek aan standaardisering. Dat begint nu ook al met niet-vierkante trapassen: cranks van Sram en Shimano hebben verschillende verbindingen met de as. Wat dat betreft lijken fabrikanten van fietsonderdelen op camerafabrikanten (met allerlei verschillende lensvattingen).
jeroen_ schreef:vierkante trapas rechtop-fiets: 70.000 km zonder onderhoud en problemen
vierkante trapas ligfiets: 40.000 km zonder onderhoud en problemen
Wil de eerste fietser die zulke afstanden haalt met één setje buitenboordlagers, zich melden?

Overigens vind ik het prima dat er wat te kiezen valt. Voor grammenjagers hebben de lichtere niet-vierkante trapassen zeker een voordeel. En wie conventionele trapassen niet stijf genoeg vindt, wordt vast ook blij van de buitenboordoptie. Wat mij echter stoort, is dat het gebruik van conventionele trapassen door de fietsindustrie (Shimano voorop, met heel veel fietsfabrikanten in het kielzog) doelbewust ontmoedigd wordt, waardoor er steeds minder te kiezen valt. Je kunt er dan wel voor kiezen de wegwerpoptie van Shimano te vervangen door beter spul van bijvoorbeeld Chris King, maar dan geef je een hoop geld uit voor iets dat niet onderhoudsarmer is dan het oude systeem.
Mooi toch hoe van ieder topic een vierkante as topic te maken is :wink:

Reden dat ik de voorkeur geef aan een vierkante as, is dat je met een kapotte nog tijden door kunt fietsen. Dat hoef je met een buitenboordlager niet te proberen.
Tot nu toe 25000 km vlekkeloos gereden met Chris King Buitenboord lagers :)
Anders vraag je aan een mountainbiker hoe snel gemiddelde buitenboordlagers verslijten in verhouding tot gemiddelde vierkante assen. Afdichting, lagering & levensduur zijn bij vierkante assen beter.
Berger schreef:Mooi toch hoe van ieder topic een vierkante as topic te maken is :wink:

Reden dat ik de voorkeur geef aan een vierkante as, is dat je met een kapotte nog tijden door kunt fietsen. Dat hoef je met een buitenboordlager niet te proberen.
Ik heb op vakantie een keer een 400-500 km doorgefietst met speling op de buitenboordlagers (die bleken halverwege de vakantie verrot en moesten worden vervangen). Thuis nieuwe lagers ingezet en er was niets aan de hand. De trapas was niet beschadigd of zo.
De ene fietsenmaker zegt dat je met externe lagers je bracket pot moet frezen de anders zegt van niet?

Wat is jullie ervaring.

Mario
Pedalero schreef: Ik heb op vakantie een keer een 400-500 km doorgefietst met speling op de buitenboordlagers (die bleken halverwege de vakantie verrot en moesten worden vervangen). Thuis nieuwe lagers ingezet en er was niets aan de hand. De trapas was niet beschadigd of zo.
Gelukkig heeft het je vakantie niet verpest. Op mijn mtb was de periode tussen speling voelen en niet meer kunnen fietsen ongeveer 100km, maar dan heb je het natuurlijk wel over een ander soort belasting.
supermario schreef:De ene fietsenmaker zegt dat je met externe lagers je bracket pot moet frezen de anders zegt van niet?
Als je wilt dat de lagers in die 2 losse cups netjes worden uitgelijnd wel lijkt mij.
Beste forum gebruikers.

Ik heb een paar PB berichten gehad van mensen die het niet leuk vinden hoe jullie met mijn onderwerp omgaan. Ze vinden dat jullie als forum gebruikers mijn onderwerp kapen.

Wat vinden jullie hier van?

Onderstaande bericht heb ik gekopieerd zonder de naam van de reageerde prijs te geven

Hoi Mario,

Het door jou gestarte topic inzake 'fietsenaanbieder Snel' lijkt voor een aantal (vaak ook nog eens veel-) reageerders gebruikt te worden om telkens weer opnieuw een discussies over vierkante assen te starten. Geen van deze reageerders kan het blijkbaar opbrengen zelf een topic te starten over wat hen kennelijk zeer bezighoud.

Op dit Forum komt dit wat ik 'topic-kapen' noem vaak voor, maar hier loopt het m.i. echt de spuigaten uit. Ik erger me er groen en geel aan:
- jouw topic wordt in dit geval gekaapt (maar het kapen vindt ook bij vele andere topics plaats)
- de argeloze in Snel geïnteresseerde lezer wordt telkens ongevraagd met vierkante assen geconfronteerd
- ook de functie van het Forum als naslagwerk wordt hiermee sterk ondergraven

Eigenlijk was ik van plan de bewuste heren een PB te sturen, met daarin het vriendelijke doch dringende verzoek zelf een topic te starten.
Maar ik sta natuurlijk gedeeltelijk met m'n bek vol tanden indien zou blijken dat de topic-starter geen enkel probleem heeft met dit 'kapen'.

Daarom mijn vraag aan jou wat jij hier van vindt?
Overigens zal ik een eventuele afwijzing van dit 'kapen' door jou niet in een bericht meenemen, dat zal ik puur op eigen initiatief en uit eigen naam doen.
Wat vind je er zelf van Mario?

Als je ook vind dat je draadje gekaapt is en je dat vervelend vind, kan je op de uitroepteken drukken en vragen aan de moderator om het draadje te sluiten. Dat doe ik ook wel eens. Vind je het niet vervelend dan zou ik het gewoon lekker laten zitten.
beste supermario, ik vind het terecht dat je dit 'kapen' aankaart.
ik ben, denk ik, degene die over vierkante trapassen begonnen is, maar met een vette knipoog en naar aanleiding van de test in Op Pad over fiets van Snel (dus behoorlijk 'on topic') waarin de vierkante trapas als 'aandachtspunt' genoemd wordt.
zo'n test in Op Pad draagt bij aan het topic van hoe Snel Tweewielers verdergaat, vandaar dat ik het hier inbracht.
ik zat zelf ook al te denken dat het nu een pagina of zo over de trapas gaat (dat was niet mijn bedoeling) en twijfelde om verder op de test in te gaan/ de test aan te halen.
van mij mag een moderator of jij 'ingrijpen' en vragen/zeggen dat alles over vierkante assen in de rubriek 'technische zaken' o.i.d. verder gaat in nieuw topic en we het hier hebben over hoe Snel Tweewielers onder nieuwe leiding verder gaat, al (eerder) een filiaal in Den Haag hep geopend ('hep' is Haags voor 'heeft'), etcezovoort.
groet! hoogframe
Zo goed als ik het ook begrijpelijk vind dat de auteur van die test in Op Pad zich heel zakelijk en effectief verdedigt tegen de suggestie dat zijn kritiek in die review niet meer bij de tijd is en dat hij eigenlijk geen verstand van zaken heeft.
Het zou misschien voor de overzichtelijkheid beter zijn om dit verder te plaatsen in de rubriek die gaat over techniek.

Ik stoor mij er niet echt aan. Als op mijn bericht zoveel berichten volgen heb ik mij weer nuttig gemaakt.

Mario
Berger schreef:
Pedalero schreef: Ik heb op vakantie een keer een 400-500 km doorgefietst met speling op de buitenboordlagers (die bleken halverwege de vakantie verrot en moesten worden vervangen). Thuis nieuwe lagers ingezet en er was niets aan de hand. De trapas was niet beschadigd of zo.
Gelukkig heeft het je vakantie niet verpest. Op mijn mtb was de periode tussen speling voelen en niet meer kunnen fietsen ongeveer 100km, maar dan heb je het natuurlijk wel over een ander soort belasting.
Ik was ook op de atb. Waarom kon je niet meer verder fietsen?
Het was niet mijn bedoeling om dit draadje te 'kapen'. Ook vind ik 'vierkante assen' niet het meest interessante thema om langdurig over te bakkeleien. Mijn echte passie ligt niet bij techniek, maar bij het beschrijven en in beeld brengen van fietsreizen, zoals in mijn draadje over de Alpen. Tijdens al mijn fietsreizen werd ik echter zo vaak geconfronteerd met technische mankementen en niet nagekomen beloftes van fietsenbouwers (met als dieptepunt het moment dat mijn vriendin door haar ligfiets zakte), dat ik me steeds meer ben gaan verdiepen in fietstechniek en steeds kritischer ben gaan kijken naar wat fabrikanten en verkopers van fietsen beweren.
Zoals Wim hierboven al aangeeft, werd er in dit draadje commentaar geleverd op een artikel in Op Pad, dat door mij is geschreven. Door Eric, een bekende verkoper van fietsen.
Afgelopen winter werd ik door de redactie van Op Pad (waar ik als freelancer al 20 jaar reportages voor maak) benaderd om ook bijdragen te gaan leveren voor de rubriek 'rij-impressie'. Ik heb daar toen voorzichtig positief op gereageerd (ik ben geen techneut, van lassen en solderen heb ik geen verstand, maar ik verzamel wel de nodige informatie voordat ik iets op ga schrijven en kijk daarbij natuurlijk ook verder dan wat er in de folders van Shimano staat). Sindsdien heb ik enkele korte reviews geschreven over fietsen die gebruikt kunnen worden als vakantiefiets. En Eric heeft zich vanaf mijn eerste rij-impressie ontpopt als kritische lezer. Dat pleit voor hem, want Berend - de eigenaar van Snel - heeft mij eerlijk laten weten dat hij Op Pad alleen maar rond de kerstdagen leest, als hij het blad bij zijn moeder op tafel ziet liggen.
Eric kijkt anders naar fietsen dan ik en heeft ook andere belangen. (Voor alle duidelijkheid: ik werk als freelancer voor Op Pad en hoef geen rekening te houden met adverteerders in dit blad. De voornaamste beperking is het aantal woorden dat ik in een artikel kwijt kan). Erics commentaar op mijn artikel had een toonzetting die ik als oude klant van hem wel ken (ik moet nu nog lachen om de opmerking die hij tegen mij in zijn winkel eens over de frontlijnroute maakte - 'die route voor depressieve fietsers', niet beseffend dat ik de auteur van die gids ben). Ditmaal vond ik het toch wel even nodig om op zijn opmerking te reageren, waardoor het thema 'vierkante as' weer eens boven kwam drijven. Het was wat mij betreft geen doelbewuste kaping van dit draadje, maar een reactie op een opmerking, die uiteindelijk wel een eigen leven ging leiden.
Gelukkig vindt Mario het niet erg, maar het lijkt me beter dat we het hier nu weer over Snel gaan hebben.