fietsen zaak Snel overgenomen

Een bericht aan hoogframe,

De STEEL RIDE RANDONNEUR ROHLOFF is getest door Bike & Trekking. Komende maand is de test te lezen.

Groet, Berend.
Ik ben superblij met mijn Snel Safari die overigens ooit is aangeschaft via 'die andere vakantiefietsenwinkel in Amsterdam (Ik noem geen namen Eric). Heerlijk comfortabel en een drive-train (Deore en LX) die ik nog op geen enkele fiets (racefiets/mountainbike) zo soepel heb gekregen.


Fijn te lezen dat dit mooie merk weer wordt versterkt!
berendvanloon schreef:Hierdoor kan het mijn inzien geen filiaal onderneming worden, maar wel een winkel met verschillende vestigingen.
Dit soort zinnen doet mij terugverlangen naar de tijd waaruit die naamvallen stammen (en waarin ze ook nog correct geschreven werden).
Peter_K schreef:
berendvanloon schreef:Hierdoor kan het mijn inzien geen filiaal onderneming worden, maar wel een winkel met verschillende vestigingen.
Dit soort zinnen doet mij terugverlangen naar de tijd waaruit die naamvallen stammen (en waarin ze ook nog correct geschreven werden).
Aan de andere kant noemt hij zijn zaak wel Snel fietsen en gelukkig niet Snel bikes.

Hans
bert sitters schreef:
jeroen_ schreef:
Eric Schuijt schreef:Berend, goed en helder antwoord. Wees je ervan bewust dat op dit forum soms negatief gereageerd wordt. Dit moet je dan maar ter kennisgeving aannemen en niet al te veel van aantrekken.

Want als er iemand daadwerkelijk een klacht heeft, dan moet zij of hij in jouw winkel langskomen. Maar ja, onder een schuilnaam zonder iemand in de ogen te hoeven kijken is kritiek leveren nu eenmaal makkelijker :D
Mensen moeten m.i. zelf weten of ze onder een schuilnaam willen posten. Daar kun je een goede reden voor hebben.
Formeel kun je gebruik maken van een schuilnaam op dit forum. De vraag is echter of het moreel aanvaardbaar is, dat je voor dit soort uitlatingen je verschuilt achter een schuilnaam. Mijn petje af voor Eric Schuijt die zich als `concurrent` niet laat verleiden voor eigen gewin, maar zich loyaal opstelt als een `collega`. Dit alles op persoonlijke titel. Wie is het daar niet mee eens=
Misschien zal Snel snel weer als merk terugkeren bij de Vakantiefietser? :wink:
javb2812 schreef:
Peter_K schreef:
berendvanloon schreef:Hierdoor kan het mijn inzien geen filiaal onderneming worden, maar wel een winkel met verschillende vestigingen.
Dit soort zinnen doet mij terugverlangen naar de tijd waaruit die naamvallen stammen (en waarin ze ook nog correct geschreven werden).
Aan de andere kant noemt hij zijn zaak wel Snel fietsen en gelukkig niet Snel bikes.
Heb je de namen van hun fietsen al gezien?
Peter_K schreef:Heb je de namen van hun fietsen al gezien?
jammer inderdaad.

Hans
javb2812 schreef:
Peter_K schreef:Heb je de namen van hun fietsen al gezien?
jammer inderdaad.
Hans
In 2003 was het geen probleem om de tekst
S T R E E T C R O S S
van de bovenbuis weg te laten.
Hopelijk blijft dat zo.
Ik heb ook een warm gevoel bij Snel fietsen.

Maar het is een feit dat alle eenpitters die met een eigen merk komen niet voldoende know how en budget hebben om zelf een frame dermate goed te ontwikkelen zoals de grote merken dat doen (luister maar eens naar de verhalen van Robbert of Gerrit).

Ook met de standaard Taiwanese catalogus frames gaat het wel mis; zoals vroeger bij Van Nicholas voordat het door Koga werd overgenomen.
Ondertussen zijn alle Van Nicholas frames opnieuw ontworpen zodat ze aan de de riem-, UV-, stijfheid, corrosie en overige eisen voldoen.

Omdat veel fietsen tegenwoordig met riem worden uitgerust ben ik een paar jaar geleden met Snel gestopt. Zij waren ondertussen fors ingehaald door Santos, terwijl ze 13 jaar geleden als top golden. En ook de levertijden van 8 weken was niet meer van deze tijd.
Voor mensen die iets bijzonders willen is een wachttijd van 8 weken best te overzien, zolang je dat van tevoren maar weet. Niet iedereen wil een Santos, IDWorx of Koga. Nu weet ik niet of Snel ook maatframes levert, maar een echte Gerritsen heb je ook niet binnen 8 weken.
@_Peter_: Maatbouw, kijk eens op deze webpagina met info http://www.snelfietsen.nl/ over de nieuwe serie Snelfietsen of deze http://www.snelfietsen.nl/fietsen/snel- ... ch-wielen/ waar je nog meer info vindt en een Pdf-file kunt openen.

Jan
Eric Schuijt schreef:eenpitters niet voldoende knowhow en budget om frames te ontwikkelen zoals de grote merken dat doen. Luister eens naar Robbert of Gerrit.
Prima. Robbert en Gerrit zijn in deze discussie wel deskundig en niet belangeloos. Ik krijg dan zelf de neiging om óók te luisteren naar zo'n eenpitter als Marten Gerritsen die over zijn werkwijze vertelt.
Eric Schuijt schreef:Ik heb ook een warm gevoel bij Snel fietsen.

Omdat veel fietsen tegenwoordig met riem worden uitgerust ben ik een paar jaar geleden met Snel gestopt.
Passen fietsen met ketting niet meer in jouw filosofie?

Hans
Eric Schuijt schreef:Maar het is een feit dat alle eenpitters die met een eigen merk komen niet voldoende know how en budget hebben om zelf een frame dermate goed te ontwikkelen zoals de grote merken dat doen (luister maar eens naar de verhalen van Robbert of Gerrit).

Omdat veel fietsen tegenwoordig met riem worden uitgerust ben ik een paar jaar geleden met Snel gestopt. En ook de levertijden van 8 weken was niet meer van deze tijd.
Prima dat jij ervoor kiest om vooral fietsen uit 'dozen' te verkopen, kennelijk bedien je daar jouw doelgroep mee, maar schrijven alsof het voldongen feiten zijn is te kort door de bocht :wink:
Dat artikel van Trouw doet me alleen wel wanhopen over de fietsenbranche... dat verhaal over vrouwenmaten is echt een broodje aap verhaal. Het is off-topic om daar hier op in te gaan, maar de lichaamsverhoudingen tussen mannen en vrouwen zijn nagenoeg gelijk. Er wordt ons nogal wat aangepraat betreft verschil tussen seksen.
Voor de duidelijkheid; ik vind het leuk dat er eenpitters zijn. Of het nou idworx, Roughrider, Radical, Avaghon, RIH, Snel, Van Herwerden, Aandewiel of Vittorio is.
Maar als je een frame ontwerpt (en dus niet uit een Oostblok, Chinese of Taiwanese catalogus haalt), dan moet je samples laten maken, testen (Koga heeft een van de beste testcentra die er is, ik mocht helaas gen foto maken) en ze weer aanpassen.
Voor specifieke onderdelen moeten er mouldings gemaakt worden en dat verdient zich pas terug bij grote aantallen. Enzovoort.

Oh ja, wat mijn opmerking over riemen betreft; het grootste gedeelte van onze fietsen worden met een riem afgeleverd. Veel nieuwe fietsen zijn niet eens meer voor derailleur geschikt (wat ik gezien het prijsplaatje wel jammer vindt).

Gelukkig komt Koga nog wel met de nieuwe GT S, maar nieuwe Santossen en idworxen zie ik niet met derailleur verschijnen.
Eric Schuijt schreef: Maar als je een frame ontwerpt (en dus niet uit een Oostblok, Chinese of Taiwanese catalogus haalt), dan moet je samples laten maken, testen (Koga heeft een van de beste testcentra die er is, ik mocht helaas gen foto maken) en ze weer aanpassen.
Ben ik wel benieuwd hoe je tegen maatframes aankijkt, dus framebouwers die op basis van de wensen van een klant een frame tekenen en in elkaar lassen.
Eric Schuijt schreef:Voor de duidelijkheid; ik vind het leuk dat er eenpitters zijn. Of het nou idworx, Roughrider, Radical, Avaghon, RIH, Snel, Van Herwerden, Aandewiel of Vittorio is.
Maar als je een frame ontwerpt (en dus niet uit een Oostblok, Chinese of Taiwanese catalogus haalt), dan moet je samples laten maken, testen (Koga heeft een van de beste testcentra die er is, ik mocht helaas gen foto maken) en ze weer aanpassen.
Voor specifieke onderdelen moeten er mouldings gemaakt worden en dat verdient zich pas terug bij grote aantallen. Enzovoort.

Oh ja, wat mijn opmerking over riemen betreft; het grootste gedeelte van onze fietsen worden met een riem afgeleverd. Veel nieuwe fietsen zijn niet eens meer voor derailleur geschikt (wat ik gezien het prijsplaatje wel jammer vindt).

Gelukkig komt Koga nog wel met de nieuwe GT S, maar nieuwe Santossen en idworxen zie ik niet met derailleur verschijnen.
Het blijft voor mij onduidelijk waarom kleine fietsfabrikanten onder-ontwikkelde frames zouden leveren t.o.v. de frames van merken als Idworx en Santos: je noemt als redenen onvoldoende kennis en geld. Waaraan kun je zien dat er bij fabrikanten als bijv. M-Gineering of Avaghon minder kennis aanwezig is dan bij Santos of Idworx? Waaran kan je zien dat bijvoorbeeld een M-Gineering of Avaghon fiets t.o.v. een Santos of Idorx fiets onderontwikkeld is?

Persoonlijk ben ik tevreden over zowel mijn Santos "rechtop-fiets" als mijn "eenpitter" Challenge Furai ligfiets. (ik neem aan dat laatst genoemde onder de term "eenpitter" valt) Hoewel het om slechts een enkele ervaring gaat, kan ik na meer dan 41.000 probleemloze ligfiets klimometers met de Challenge melden dat mijn vertrouwen in eenpitters er niet minder op is geworden.
Het is ook een totaal onzinnige stelling. Een fietsframe ontwerpen is geen rocket science. Sterker nog: de mooiste en meest geraffineerde frames worden nog altijd door juist die solitaire framebouwers gemaakt.
Verder weet ik niet wat Eric met mouldings bedoelt. Gaat het dan om lugs, gegoten vorkkronen of bracketpotten? Iets anders zit er toch niet aan een frame ? Welnu, die delen worden helemaal niet door framebouwers gemaakt, maar door (tegenwoordig meestal Taiwanese) specialisten als Long Shen, behalve bij bi-laminate bouw, dwz 'lugs' op maat gemaakt door de framebouwer.
De afmontage gebeurt overal met onderdelen uit hetzelfde assortiment van Shimano, Rohloff, Son, Magura etc. Sterker nog, bij de eenpitters heb je meer kans op echt mooi spul als van TA of Nitto dan bij de dozenschuivers.
jeroen_ schreef:Waaran kan je zien dat bijvoorbeeld een M-Gineering of Avaghon fiets t.o.v. een Santos of Idorx fiets onderontwikkeld is?
Eric heeft Gerritsen noch Avaghon genoemd. Persoonlijk weet ik van beide merken hoeveel moeite het kost om een fiets vanaf de tekentafel tot de aflevering te bouwen en nog daarvoor om een goed basisfietsontwerp te maken dat aan massa's eisen moet voldoen om te voorkomen dat er allerlei dingen mis (kunnen) gaan. Ja bij beide merken waren de eerste fietsen die ze ooit bouwden niet echt helemaal perfect, maar beiden hebben zoveel jaren ervaring dat het beginstadium voorbij is.

Dus degenen die komen met zinnen als:
Pedalero* schreef:... een frame tekenen en in elkaar lassen.
en
Wim* schreef:Iets anders zit er toch niet aan een frame ?
... hebben denk ik net niet genoeg opgelet tijdens de lessen werktuigbouwkundig ontwerp om zich te realiseren wat het allemaal inhoudt dat fietsie bouwen.

*Sorry jongens, misschien is het beetje uit zijn verband gerukt maar de suggestie "What could possibly go wrong" druipt er vanaf.
Nee hoor, maar wel dat het geen magische kunst is als je een fatsoenlijke opleiding hebt, plus de nodige ervaring. Het is gewoon onzin om te denken dat zoiets alleen kan bij een groot bedrijf met een grote R&D afdeling. Eric's buurman bouwde decennia lang prachtige fietsen, zonder R&D afdeling.