Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen zaak Snel overgenomen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietsen zaak Snel overgenomen

Wim schreef:Nee hoor, maar wel dat het geen magische kunst is als je een fatsoenlijke opleiding hebt, plus de nodige ervaring. Het is gewoon onzin om te denken dat zoiets alleen kan bij een groot bedrijf met een grote R&D afdeling. Eric's buurman bouwde decennia lang prachtige fietsen, zonder R&D afdeling.
Als fietsenbouwers zo zeldzaam zijn dat jij vanuit Groningen weet wiens buurman in Amsterdam ze waren dan zijn ze toch wel bijna legendarisch :D
Voor iedereen die wat meer over mijn mening wilt weten; als je ooit eens in de winkel bent (en ik heb het niet druk), zal ik je het e.e.a. laten zien. Want iets laten zien werkt beter dan een heel verhaal.
En proberen eens te gaan kijken (als het je lukt) in het testcentrum van Koga; fascinerend.

En eh, ik ben zelf de trotse bezitter van een RIH van Wim en een 'Nieuwe Werck' van Theo. Beiden uit de Westerstraat. Dus zo'n handgelast frame heeft wel iets ambachtelijks.

Over maatbouw het volgende; ik heb jaren lang met veel plezier en trots Snel verkocht. Niet alleen de Savanne en de Safari (paar keer Fiets van het Jaar!), maar ook de maatframes zoals de Expedition en de Explorer.
Maar toen al bleek dat door alle verschillende lengtes stuurpennen, sturen, zadelpennen met verschillende setbacks enzovoort dat maatbouw zeer zelden nodig was. Dus als je vaste framematen hebt die geleidelijk oplopen, is dat meestal goed genoeg.

Is maatbouw dan onzin? Nee hoor, bij hele kleine mensen of 'afwijkende' mensen kan het nodig zijn.
Ook Van Nicholas verkopen wij in maatbouw, maar ook dat is niet nodig. Ik heb het nu twee keer gedaan, maar dat was in verband met de titanium S&S koppelingen.

Oh ja over een maand of zo, komt er een filmpje op onze site van de allergrootste fietsfabriek ter wereld. Leuk om te zien hoe die gebouwd worden.
Gesoldeerd dan. Reynolds 531 kon je niet lassen. Veel moderne staalsoorten kun je wel goed lassen zonder dat ze hun sterkte kwijt raken, maar solderen blijft bijna altijd mooier om te zien. En als je lugs gebruikt moet je wel solderen.
Eric, een heerlijke no-nonsense mentaliteit. Een fiets aanmeten is niet zo spannend. Het moet goed zijn, maar er hangt veel te veel mystiek erom heen. Een millimeter meer of minder is totaal geen issue.
Eric Schuijt schreef:
Oh ja over een maand of zo, komt er een filmpje op onze site van de allergrootste fietsfabriek ter wereld. Leuk om te zien hoe die gebouwd worden.
Dat is toch Hero in Ludhiana Punjab (India). Je ziet de simpele klassieke modellen massaal in veel Afrikaanse landen. Er schijnt ook een Amsterdammer erop rond gereden te hebben in India.
Oh Wim, nu heb ik waarschijnlijk niet zo veel verstand van lassen als jij (ondanks dat mijn beide opa's en mijn vader smid waren en ik na schooltijd wel eens bij mijn vader werkte)

Maar mijn vader noemde wat jij solderen noemt altijd autogeen lassen. Dus twee delen verhitten met een vlammende brander en dan materiaal toevoegen. Werd er teveel gas toegevoegd (ik meende acetyleen), dan werd het een snijbrander :(

Solderen zie ik (vanuit mijn electronica achtergond) meer als werken met een soldeerbout. En een frame met een soldeerbout solderen is nagenoeg onmogelijk :D
De Vakantiefietser schreef:Maar mijn vader noemde wat jij solderen noemt altijd autogeen lassen.
Bij lassen smelt het te lassen metaal, als er metaal toegevoegd wordt is dat bij voorkeur identiek aan het te lassen metaal.

Bij solderen smelt alleen het soldeermiddel, het soldeermiddel is een ander metaal dan het door solderen te verbinden metaal. Solderen vindt plaats bij lagere temperaturen om de legering van het te solderen metaal te ontzien.

Bij (foutief) lassen kun je vaak een verstoring van de legering veroorzaken, met als gevolg na verloop van tijd breuken in de buurt van de las.

Het woord las heeft ook nog een bredere betekenis. Zo wordt een lijmverbinding ook wel eens een las genoemd.
Ah, helder. Dat is een betere definitie.
en in de Op Pad een test van 'Snel Light Ride': http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-sn ... b_06112016
... oh jee, ik zie een 'niet-vierkante trapas'... maar da's ook maar goed ook want een ronde trapas draait veel soepeler rond! :shock: :wink:
groet! hoogframe
Tja, dat die niet-vierkante trapas een minpunt is, snap ik ondertussen niet meer.
Stamt volgens mij nog uit de tijd dat je een stalen frame en 26 inch wielen nodig had om een wereldreis te maken. Ach, misschien ben ik te jong van geest :D

(en wij verkopen toch echt alleen maar fietsen waarmee over de wereld wordt gereisd, dus wij hebben misschien wel een heel klein beetje een idee wat er bij een lange reis mis gaat :oops: )
misschien heeft het met de menselijke trekjes van weerstand tegen verandering te maken. er is trouwens een praktische oplossing tegen de vuil+vocht-belasting van de bracket-area:
Afbeelding
met dank aan versleten kaplaars van dochtertje. alsjeblieft wel zo uitvoeren dat 'ie niet tussen spatbord en band komt en 'ineens' tegen je voorvorkkroon eindigt want dan sta je ongewenst iets te snel stil / 'ga je op je plaat' 8)
groet! hoogframe
Het is nu ook weer niet nodig serieuze kritiek op een constructie weg te zetten met gepsychologiseer.
Een spatlap is inderdaad een goed idee. De meeste spatborden zijn veel te kort, op de traditionele Franse stijl van Berthoud of Honjo na. Maar zelfs dan maakt het merkbaar uit als je een spatlap monteert, en liefst tot behoorlijk dicht bij de grond.
Zo'n grote spatlap zul je ook wel merken aan de snelheid. Hou hem maar eens fietsend tegen de wind in de lucht, dan voel je de Newtons.
bert sitters schreef:
Eric Schuijt schreef:
Oh ja over een maand of zo, komt er een filmpje op onze site van de allergrootste fietsfabriek ter wereld.
Dat is toch Hero in Ludhiana Punjab (India). Je ziet de simpele klassieke modellen massaal in veel Afrikaanse landen. Er schijnt ook een Amsterdammer erop rond gereden te hebben in India.
En een Roermondse in Zambia, mijn vrouw dus.....
Geen fiets om trots op te zijn: klassiek?, nee, gewoon rommel!
Was pas geleden bij snel in Den Haag. Een standaard frame van staal kost €1100. Een cursus magura kost 75.

Beetje prijzig.

Mario
De Vakantiefietser schreef:Tja, dat die niet-vierkante trapas een minpunt is, snap ik ondertussen niet meer.
Bij de conculega's in Rotterdam snappen ze dat anders heel goed. Maar ja, met wijsheid uit 010 moet je in 020 natuurlijk niet aan komen zetten :wink:

Ook bij Santos zijn ze nog steeds gecharmeerd van de 'vierkante' as. Hier zeggen ze het zelf in hun nieuwsbrief, 2 jaar terug, toen ze noodgedwongen de configuratie van hun derailleurfietsen aan moesten passen: ' Onze Travelmasters en toerfietsen zijn vanaf nu leverbaar met de 3x10 groepen van Shimano. Deore, LX of XT, wat je wilt. Hopelijk is de 3x10 groep net zo duurzaam als de 3x9.
Voor de liefhebbers zijn er nog een paar 3x9 groepen LX/XT/HS33 leverbaar. Deze blijven we leveren tot ze echt op zijn.
Bij de 3x10 groepen zijn geen vierkante assen meer te verkrijgen. Noodgedwongen gaan we dus over op externe lagers. Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je lagers dan langer mee gaan.'


Op de site van een fietsenbouwer met aantoonbare kennis van werktuigbouwkunde (even doorscrollen naar 7/7/7) is cijfermatig onderbouwd waarom kleine externe lagers veel kwetsbaarder zijn dan grote interne lagers. Fabrikanten en commerciële spindoctors mogen dan roepen dat trapassen met externe lagers tegenwoordig veel betrouwbaarder zijn dan tien jaar terug, een serieuze onderbouwing daarvan ben ik nog niet tegengekomen. Wel een heleboel marketingverhalen die om de hete brij heendraaien. Dure onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden, genereren nu eenmaal meer omzet dan onderhoudsarme onderdelen die weinig kosten.
De Vakantiefietser schreef:(en wij verkopen toch echt alleen maar fietsen waarmee over de wereld wordt gereisd, dus wij hebben misschien wel een heel klein beetje een idee wat er bij een lange reis mis gaat :oops: )
Enige ervaringsdeskundigheid zal ik Eric zeker niet ontzeggen, maar dat maakt van zijn soms gepeperde meningen nog geen vaststaande feiten.

Met 'buitenboordlagers' kun je met een beetje geluk inderdaad een heel eind komen. Op Corries oude fiets (een Snel Sahara) hebben die het 15 duizend km uitgehouden. Gelukkig maar, want als die lagers het een jaar eerder hadden begeven, hadden we net in IJsland gezeten. Ons was destijds niet verteld dat die lagers regelmatig vervangen moeten worden.
Met 'vierkante' assen heb ik ook wel eens problemen gehad (voor het laatst in 2001), maar die hadden er dan al tienduizenden kilometers opzitten.
De Vakantiefietser schreef:Stamt volgens mij nog uit de tijd dat je een stalen frame en 26 inch wielen nodig had om een wereldreis te maken.
De stalen Santos met 26 inch wielen en 'vierkante as' die ik in 2008 bij de Vakantiefietser gekocht heb, doet het met bijna 40 duizend km op de teller nog steeds prima! Santos maakt al een tijdje geen stalen fietsen meer, zodat mijn exemplaar over een jaar of tien vast en zeker een gewild collectors item zal zijn. De opkomst van de retrofiets is nu al niet meer te stuiten :wink: .
De opvolger van mijn Santos is wederom een stalen fiets met 26 inch wielen geworden (ook omdat ik niet meer dan één reserve buitenband mee wil nemen, dus voor dezelfde wielmaat kies als Corrie, die met haar korte benen echt geen grotere wielen wil). Uiteraard met een 'vierkante' as en - ik durf het haast niet hardop te zeggen - een ketting!
hoogframe schreef:... oh jee, ik zie een 'niet-vierkante trapas'... maar da's ook maar goed ook want een ronde trapas draait veel soepeler rond! :shock: :wink:
groet! hoogframe
Een ronde trapas draait veel soepeler rond dan een vierkante, wanneer hij niet in een fiets gemonteerd is. :wink:


Hans
keesswart schreef:
De Vakantiefietser schreef: Met 'vierkante' assen heb ik ook wel eens problemen gehad (voor het laatst in 2001), maar die hadden er dan al tienduizenden kilometers opzitten.
Breek me de bek niet open. Toen ik een tijdje terug een andere crankset op mijn fiets wilde zetten (met buitenboordlagers) zat de linkercrank muurvast aan de vierkante as gebakken, ondanks dat ik altijd overdadig ben met montagepasta en vet. Zelf kon ik er geen beweging in krijgen. De fietsenmaker moest er met de flex bij om de as er uit te kunnen krijgen. Dan kan een vierkante as wel duurzaam zijn, maar zo is het meer een uitgestelde opstapeling van problemen.
Kees, aan de discussie 010 en 020 doe ik nooit mee. Ik heb met heel erg veel plezier 7 jaar in Rotterdam gewerkt en mij zul je geen kwaad woord horen spreken over Rotterdammers.

Weet je, het is een discussie waar wij niet uitkomen. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit over problemen met de LLB van idworx gehoord:-) En deze is echt niet vierkant.

Buitenboordlagers zijn ondertussen wereldwijd beter leverbaar als vierkante trapassen. En als je een vierkante trapas vindt, is het te hopen dat hij de juiste breedte en schroefdraad heeft. Oh ja, ook 29 inch banden zijn ondertussen beter leverbaar zijn dan 26 inch banden. Dit komt omdat de 29-er mountainbikes het overgrote deel van de markt hebben veroverd. Als ik op beurzen rondloop zie ik bijna geen 26 inch wielen meer.