Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na 47 jaar de laatste bladzijde…. - Forum Wereldfietser

Na 47 jaar de laatste bladzijde….

Mijn eerste fietstocht naar het buitenland vond plaats op 24 juli 1969 van Nijmegen naar Kleve (Kleef) in Duitsland. Ik was toen 18 jaar en daar raakte ik opgewonden van. Aan de Duitse grens bestond toen nog echt paspoortcontrole, tot en met een slagboom boven het fietspad! Daarna volgden tientallen en nog eens tientallen fietstochten in veel landen. Toen ik ruim 21 jaar was, heb ik al in de Verenigde Staten gefietst en zo meer. En tel daar ongeveer anderhalf jaar aan overnachtingen in jeugdherbergen nog bij! Alleen bij hoge uitzondering heb ik op andere slaapplekken overnacht.
Maar aan alles kan een eind komen en dat is nu gebeurd. Ik ben 65 jaar en over een maand ga ik bij mijn werk met pensioen.
Op de terugreis van mijn fietstocht in Oostenrijk besloot ik om op 28 juni 2016 dezelfde weg te nemen als ik 47 jaar geleden heb gedaan: van Kleve naar Nijmegen! En daarmee is het nu de laatste bladzijde in mijn fietscarrière geworden. Dat wil echter nog niet zeggen dat ik m’n fietshelm aan de wilgen ga hangen, ik kan nog wel recreatieve fietstochten maken en ook rondom mijn tweede huis in Zweden. Maar echte reizen per fiets, het wordt me nu te zwaar, helaas. Ik blijf wel lid van de Wereldfietser. Ik kan wel zeggen dat dit mijn leven enorm heeft verrijkt! Zevenenveertig jaar is wel erg lang.

De zwart-wit foto's: 1. grens bij Beek-Ubbergen; 2. het dorp Kranenburg en 3. Kleve op 24 juli 1969.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder dezelfde locaties in omgekeerde richting op 28 juni 2016.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hé Martin, wat jammer. Je zou juist zeggen dat je nu de tijd krijgt om fietsreizen te gaan maken nu je met pensioen gaat. Misschien niet meer met een tentje, maar in hostels, pensions of B&B.
Maar goed, ik begrijp je beslissing ook wel. Het was juist zo leuk om je oude reizen te kunnen vergelijken met nu. Dat zullen we missen.
HansvanderVeeke schreef:Misschien niet meer met een tentje, maar in hostels, pensions of B&B.
Hallo Hans oet Bavvelt,
Ik heb, op twee keer na, nooit met een tentje per fiets op reis geweest, wel altijd in jeugdherbergen, hoor!
Martin E. van Doornik schreef:
HansvanderVeeke schreef:Misschien niet meer met een tentje, maar in hostels, pensions of B&B.
Hallo Hans oet Bavvelt,
Ik heb, op twee keer na, nooit met een tentje per fiets op reis geweest, wel altijd in jeugdherbergen, hoor!
Wat gaaf om die foto's zo te zien!

Van mij mogen er nog wel meer bij.
Martin, na het bericht over de treinreis terug vanuit Bad Gastein had ik nog niet het idee dat je het over de wereld fietsen aan de wilgen zou gaan hangen. Goed dat je naar je lichaam luistert, veel mensen doen dat vaak te laat met alle gevolgen van dien.
Een slijmbeursontsteking is iets wat jammer genoeg (ik spreek uit ervaring) lang kan duren en ook zo maar weer de kop op kan steken. Rust is het enige wat bij mij geholpen heeft.

Als vlakke ritten het enige is wat er nog in zit dan zijn er nog genoeg rivieren in europa die gevolgd kunnen worden. (of kusten zonder veel hoogteverschil)
prachtige beelden, die een tijdsbeeld geven!

succes met je herstel.

groet, hoogframe
Leuke foto's!
Martin E. van Doornik schreef:47 jaar
Respect 8)
Ik vind je bijdragen en vooral de foto's aan dit forum altijd heel mooi Martin. Je hebt duidelijk een flink archief aan beeldhistorie vaar je uit kunt putten. Hopelijk blijf je ons af en toe verrassen met tijdsbeelden uit het verleden die het heden weer eens relativeren.

Ik hoop dat je nog veel - wat bescheidener tochten - kunt maken in Zweden. Maak het maar niet zo ruig als Yopie. :wink:
Martin E. van Doornik schreef:Na 47 jaar de laatste bladzijde….
Laten we het er op houden dat de bijlagen nog komen!
Dat is toch wel jammer om op die leeftijd te moeten stoppen met fietsvakanties, ook al is het 47 jaar lang geweest. Ik hoop dat ik wat langer kan doorgaan. Ik ben trouwens ook niet op mijn 18de begonnen maar op 41ste. Oei, met 47 jaar er nog bij... dat zal hem wel niet worden.
Leuk die foto's! Grappig dat die juwelier er dus nog steeds lijkt te zitten daar op die hoek -)

Dat fietsen blijft vast enorm kriebelen. Kan je niet rustig fietsen en gewoon wat vlakker blijven? Fietsen kan je in principe toch tot heel hoge leeftijd doen? Je bent nog piepjong!
Jan Eleveld schreef:Dat is toch wel jammer om op die leeftijd te moeten stoppen met fietsvakanties, ook al is het 47 jaar lang geweest. Ik hoop dat ik wat langer kan doorgaan. Ik ben trouwens ook niet op mijn 18de begonnen maar op 41ste. Oei, met 47 jaar er nog bij... dat zal hem wel niet worden.
Ik heb twee mannen van resp. 72 en 74 door de Alpen heen zien fietsen, en dat was niet in de dalen, en die hadden een tentje en alles bij zich, dat was ook al weer 20 jaar geleden, dus nog met "oud" materiaal en niks geen titanium enzo. Het kan wel, zolang lichaam en geest het toestaan tenminste.
Martin, wat vind je van een e-bike? Lijkt me een prima optie als het fietsen/bewegen moeilijker wordt, kun je nog steeds mooie tochtjes maken, ook bv samen met je vrouw (alletwee op een e-bike). Gezellig samen naar jeugdherbergen fietsen, terrasjes aandoen, leuke stadjes en interessante molens enzo bekijken. En rustig aan natuurlijk want je hebt dan alle tijd. 8)
En we gaan je bijdragen hier zeker missen hoor, ik wel tenminste. Hoop iig nog veel van je mooie foto's te zien.
Leon schreef:Ik hoop dat je nog veel - wat bescheidener tochten - kunt maken in Zweden. Maak het maar niet zo ruig als Yopie. :wink:
Wijze raad Leon! :D
Yopie schreef:Martin, wat vind je van een e-bike? Lijkt me een prima optie als het fietsen/bewegen moeilijker wordt, kun je nog steeds mooie tochtjes maken, ook bv samen met je vrouw (alletwee op een e-bike). Gezellig samen naar jeugdherbergen fietsen, terrasjes aandoen, leuke stadjes en interessante molens enzo bekijken. En rustig aan natuurlijk want je hebt dan alle tijd. 8)
En we gaan je bijdragen hier zeker missen hoor, ik wel tenminste. Hoop iig nog veel van je mooie foto's te zien.
Leon schreef:Ik hoop dat je nog veel - wat bescheidener tochten - kunt maken in Zweden. Maak het maar niet zo ruig als Yopie. :wink:
Wijze raad Leon! :D
M'n vrouw heeft wel een e-bike met een actieradius van 70 km. Maar vind zo'n ding niet prettig en ik heb in de schuur een lichte racefiets staan van Focus voor lekker rondtoeren. Ik fiets nog dagelijks 20 km naar m'n werk. Ik zie wel verder. Vergeet niet dat ik door m'n aanstaande pensioen ook minder inkomsten zal hebben! Reizen kosten nou eenmaal geld....
Bedankt voor jullie complimenten over m'n foto's en dergelijke; ik blijf dit forum wel volgen, hoor! Fietsvrienden onder mekaar toch?
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb, op twee keer na, nooit met een tentje per fiets op reis geweest, wel altijd in jeugdherbergen, hoor!
Voortaan in ouderenherbergen? :lol:
Dat heet toch caravan?
_Peter_ schreef:Ik heb twee mannen van resp. 72 en 74 door de Alpen heen zien fietsen, en dat was niet in de dalen, en die hadden een tentje en alles bij zich, dat was ook al weer 20 jaar geleden, dus nog met "oud" materiaal en niks geen titanium enzo. Het kan wel, zolang lichaam en geest het toestaan tenminste.
Dat is nog niet alles, in de trein naar Düsseldorf zat een Duitse vrouw tegenover mij. Zij heeft de Alpe-Adria Radweg van Triëste naar Salzburg al fietsend volbracht en tussendoor deed zij ook aan marathonlopen. Zij is 74 jaar! Zij is in Mainz uitgestapt en daar heb ik deze foto gemaakt.

Afbeelding
respect en proficiat Martin.
Maar zoals de vorige keer, hoop ik dat je het niet echt meent.

Zoals iemand anders ben ik ook veel later gaan fietsreizen dan u. Je weet wel; op een bureautje gewerkt; kinderen, ouders etc. maar gelukkig toch altijd per auto avontuurlijke reizen (West-Afrika) kunnen maken.
Nu ik met pensioen pensioen ben reis ik per fiets. Iets wat ik eigenlijk altijd van droomde (achter mijn bureautje.. :D )

Tja, vrouw en vrienden verklaren mij krankzinnig. Vorige week 420 km van Antwerpen naar Ost-Friesland (D) gereden, dwars door Nederland in 2 dagen. Wildkamperen of paalkamperen afwisselen met een goedkoop Airbnb'tje. (andere reizen soms ook jeugdherbergen).
In 5 vakantiedagen waarvan 4 gefietst dus 840 km afgelegd op een oud Giantje Expedition.

Het mooie van fietsreizen is dat je mensen ontmoet. De laatste dag vriendelijke bejaarde Hollanders op hun typische rechtopfiets die me leuk kwamen vragen of ik nog ver moest. Ja, de snelheid was eruit; ik had het gehad!

Maar ik was fier het gedaan te hebben, en na 1 dag recup terug een toerke ging fietsen.

Nee, Martin...ook deze keer geloof ik je niet. Het zal nog kriebelen!
(mooie foto's; zijn er nog meer?)
Ik vind de laatste bladzijde wat negatief voor iemand die nog 20 km naar het werk fietst. Je hoeft ook niet altijd ver en lang weg te gaan en Nederland is ook onderdeel van de wereld.
cabonga schreef:respect en proficiat Martin.
Maar zoals de vorige keer, hoop ik dat je het niet echt meent.
peter123 schreef:Ik vind de laatste bladzijde wat negatief voor iemand die nog 20 km naar het werk fietst. Je hoeft ook niet altijd ver en lang weg te gaan en Nederland is ook onderdeel van de wereld.
Jeannette, mijn vrouw, kan het zelf ook niet voorstellen dat ik er na 47 jaar een punt achter zet. Het gaat om meerdaagse internationale fietstochten van jeugdherberg tot jeugdherberg. Bovendien ging ik ook niet ieder jaar op weg, bijvoorbeeld in 2015 was ik niet eens op fietsreis. Als ik op 3 augustus a.s. met pensioen ga, heb ik dan ook minder inkomen en fietstochten kosten ook geld, ik heb een hypotheek en ook nog een tweede huis in Zweden. Een lieve vrouw en een flinke auto. Misschien is een leuk weekendje met één overnachting niet ver van huis wel een optie.
Maar Oost-Duitsland (1991), Belgische en Franse Ardennen (1995), Frankrijk (2002), Italië (2006), Engeland (2011), Luxemburg (2013), Ierland (2014) en nu onlangs Oostenrijk waren wel flinke fietstochten en kunnen nu echt niet meer.
Tot mijn huwelijk in 1985 was er geen dag vrij of ik pakte altijd mijn fiets naar het buitenland. Eén Paasweekend was al voldoende aanleiding om ergens in de Harz of in Engeland rond te fietsen.
Momenteel zit ik vanwege de slijmbeursontsteking nog in de lappenmand. Ik heb ook een andere hobby: molenaar op de korenmolen van Kolham.
Ik heb zojuist de vlag van Oostenrijk op mijn fiets geschilderd. Deze Giant is nu in totaal 11 landen geweest. Daarvan in vier landen meerdere malen geweest.

Afbeelding