Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn dit voor tweewielers? - Forum Wereldfietser

Wat zijn dit voor tweewielers?

Het is al een aantal jaren geleden (zie datum rechtsonder op de foto), maar m'n zus en haar man zijn op reis naar Davos in Zwitserland geweest. Daar hebben zij tijdens een tochtje een foto gemaakt, waarop ik aanvankelijk eerst dacht dat ze gewone fietsers zijn. Om jaloers op van de worden, bij mooi weer in de bergen fietsen. Maar die staande houding drong wat later tot me door. En het zijn ook geen fietsen maar een soort van autopeds. Die heb ik nog nooit gezien en wat zijn dit voor tweewielers?

Afbeelding
De foto is niet helemaal duidelijk (geen zij-aanzicht), maar vermoedelijk gaat het hier om een step voor volwassenen. Ook wel bekend onder de merknaam kickbike, al bestaan ze ook van andere merken. In tegenstelling tot een kinderstepje met kleine wielen en zonder remmen is zo'n step voor volwassenen ook functioneel bruikbaar.

Zoek maar eens op kickbike en je vindt tientallen voorbeelden.

Renaat
Toevallig. Zag in Leuven vanmiddag één op elektriciteit .
Lijkt me leuk voor in de stad of korte afstanden. De borduur (lees: stoeprand) opcruisen lijkt wel niet zo gemakkelijk.
bert heuvellander schreef:De borduur (lees: stoeprand) opcruisen lijkt wel niet zo gemakkelijk.
Ik vermoed ook dat dat minder voor de hand liggend is. Maar veel hangt natuurlijk van het model af. Zelf aan Yopie is gedacht: http://www.kickbike.be/productsadv/be-n ... l/item/12/

Renaat
Revanho schreef:Zelfs aan Yopie is gedacht: http://www.kickbike.be/productsadv/be-n ... l/item/12/
Ha, een fatstep! Zou je daarmee ook aan steppacking kunnen doen? :)

Carl
Lijkt ook wel beetje op een ElliptiGO.
Ik heb vorig jaar in Zwitserland wegwijzers gezien voor fietsers, mountainbikers en steppers. De steppers ben ik niet tegengekomen maar gezien uw foto bestaan ze dus toch!

Afbeelding
Revanho schreef: Zelf aan Yopie is gedacht: http://www.kickbike.be/productsadv/be-n ... l/item/12/
:D Leuk, een fatstep!

Ik heb zelf een spark, een step met twee lange ijzers eronder, ga je retesnel over ijs en bevroren sneeuw. Knoop er vaak de honden aanvast en glij dan weleens plat op mijn buik door de bocht. 8) Er zijn ook meer serieuze wedstrijden, bv 100 km met een gemiddelde snelheid van 30km/u, vooral in Finland populär.
En tis ook de Scandinavische winterrollator; Pas op voor de bejaarde die met wapperende sjaal de helling afglijdt! Ze zijn dan van hout en hebben een stoeltje om tijdens 't hangen voor de winkel lekker op te zitten. Er zijn ook speciale 'sparkeringplaatsen', wel zo handig want als het sneeuwt zie je de lange ijzers niet en struikel je er weleens over. :D

Afbeelding
Ik herinner me wel vorig jaar in Finland rollators gezien te hebben met aan de achterzijde twee plankjes waar je op kunt staan: een voet stil en met de andere steppen. Ging best nog wel hard en leek me een prima idee voor mezelf over een paar jaar.
Hier een afbeelding die ik elders aantrof: http://www.travel4fun.nl/index.php?link ... =page&sub=.
Yopie schreef:
Revanho schreef: Zelf aan Yopie is gedacht: http://www.kickbike.be/productsadv/be-n ... l/item/12/
:D Leuk, een fatstep!
Ik was het afgelopen weekend op Spezi 2016: http://www.spezialradmesse.de/ en ook daar is het fatbiken doorgedrongen. Naast wat 'gewone' fatbikes waren er ook verschillende fatbike-trikes. (Natuurlijk niet geschikt voor smalle paadjes.)

Renaat
arnob schreef:Ik herinner me wel vorig jaar in Finland rollators gezien te hebben met aan de achterzijde twee plankjes waar je op kunt staan: een voet stil en met de andere steppen. Ging best nog wel hard en leek me een prima idee voor mezelf over een paar jaar.
Hier een afbeelding die ik elders aantrof: http://www.travel4fun.nl/index.php?link ... =page&sub=.
Er zijn ook kleine ski's of schaatsen voor onder een rollator, rolstoel of kinderwagen. Wel zo makkelijk voor als er sneeuw ligt, kom je tenminste nog de deur uit. En je gaat lekker hard als je een lift krijgt! 8)

Afbeelding

Of wat vind je van een offroad-rolstoel (of een mountain-trike want dat klinkt net wat stoerder)? Lijkt me ook wel wat op m'n oude dag!


Revanho schreef: Ik was het afgelopen weekend op Spezi 2016: http://www.spezialradmesse.de/ en ook daar is het fatbiken doorgedrongen. Naast wat 'gewone' fatbikes waren er ook verschillende fatbike-trikes.
Zag net op hun site ook een tandem-trike, had ik nog nooit gezien, leuk hoor al die verschillende fietsen. :)

Afbeelding
Revanho schreef:step voor volwassenen.
Overigens zie je gebruikers van zo'n step meestal in georganiseerd verband op pad, bijvoorbeeld in de context van een vrijgezellenfeestje of bedrijfsuitje. Samen voor lul staan schept een sterke band namelijk :P
Even deze kickbiker laten zien, hij heeft oa meer dan 1000km door Australie gestept, over strand en trailtracks, stoer hoor. En nu staat zijn kickbike te koop, wel in Stockholm maar dat hoeft geen probleem te zijn want met een step kun je elke trein in want das geen fiets! Ja, dat heb ik zo bedacht, of het waar is weet ik niet hoor. :)

Voor de geïnteresseerden is hier de advertentie op de zweedse markplaats. Vind het zelf een mooie kickbike, speciaal omgebouwd voor lange tochten en er zit nu bijna alles nieuw van Surly op: voorvork, stuur, voorwiel met schijfrem (ook met surly naaf), drager en heeft ook een dynamo achternaaf. En de 4 Ortlieb tassen zitten er ook bij (ik vertaal het maar even).

Hier zijn Australische avontuur en nog een plaatje voor inspiratie en/of mooie dromen:

Afbeelding
Ik ken een stepper die de 200/300/400km BRM's op zo'n Kickbike heeft afgelegd. Door de Ardennen. Toen vond-ie het welletjes, stapte voor het eerst van z'n leven op een fiets en werkte even de 600km af in een moordtijd (en vervolgens PBP erachteraan).

Ik zou maar niet te lacherig doen over die Kickbikes voor je het geprobeerd hebt. Het is een loodzware sport.
Alien schreef:Ik zou maar niet te lacherig doen over die Kickbikes voor je het geprobeerd hebt. Het is een loodzware sport.
Juist! Daarom heb ik Mats, de zweedse kickbiker gevraagd of hij hier misschien wat meer wil vertellen over deze speciale sport/manier van reizen. Heb hem wel gewaarschuwd dat dit forum nogal gedomineerd wordt door mannen met vastomlijnde ideeën over hoe een fiets/vakantie er uit moet zien en dat als je daarvan afwijkt er grote kans is dat je dit soort opmerkingen krijgt:
Shrek schreef:Overigens zie je gebruikers van zo'n step meestal in georganiseerd verband op pad, bijvoorbeeld in de context van een vrijgezellenfeestje of bedrijfsuitje. Samen voor lul staan schept een sterke band namelijk :P
Dat zou je ook kunnen zeggen van de georganiseerde fietsrondjes van deze WF-club: samen voor lul staan met dezelfde fietsen, tassen, zadels en geleuter. :P
Samen voor lul staan is het énige wat we overeenkomen hier, toch?

:lol:
Shrek schreef: Overigens zie je gebruikers van zo'n step meestal in georganiseerd verband op pad, bijvoorbeeld in de context van een vrijgezellenfeestje of bedrijfsuitje. Samen voor lul staan schept een sterke band namelijk :P
Hoe denk je dat de eerste fietstochtjes er uit zagen?

Renaat
De fiets is het meest relevante vervoersmiddel op aarde.

Ed dat kun je van de step toch niet zeggen.
Shrek schreef:De fiets is het meest relevante vervoersmiddel op aarde.
En ooit was het een irrelevant voertuig waar alleen wat rijke mensen zich in de vrije tijd belachelijk met maakten. (Dat was volgens mij ook duidelijk de boodschap die ik wilde meegeven.)

En neen, daarmee zeg ik niet dat de step dezelfde richting uit zal gaan. De fiets is op verschillende gebieden onklopbaar en zal dat nog lang blijven. (Er is voorlopig geen voertuig te vinden dat zo extreem rendabel met energie omgaat, behoorlijk betaalbaar is, door bijna iedereen te beheersen is, ... En ik acht de kans klein dat er zich een voertuig zal aandienen dat het beter doet.)

Maar de step is een mooi alternatief om aan de conditie te werken, al dan niet in combinatie met een functionele of recreatieve verplaatsing. Het is daarbij een relatief goedkoop, onderhoudsvriendelijk, weinig ruimte in beslag nemend voertuig. En voor mij is niet alle afwijkend gedrag belachelijk. Dus wat mij betreft verdient de step (ook voor volwassen) best een plekje onder de duurzame vervoersmiddelen.

Renaat
Revanho schreef: Maar de step is een mooi alternatief om aan de conditie te werken, [..]
Nu heb ik een 'spark' (een scandinavische ehm .. kicksled, ijsstep, stepslee?) en dat is denk ik minder zwaar dan een gewone step maar ook dit is al zwaar. Fietsen stelt wdb weinig voor, je zit stil en trapt met je benen en that's it (ik krijg nu je geheid een hoop commentaar van fanatieke wielrenners en mtb'ers haha). Maar dat ijsteppen is behoorlijk heftig, niet alleen je been- maar ook rug-, buik-, bil- en armspieren zijn constant bezig. Als je het nog nooit hebt gedaan lig je na een paar minuten hijgend en zwetend naast de spark, vooral heuvelopwaarts. En een spierpijn dat je de volgende dag hebt. :D

Afbeelding
Hier een plaatje van een kickbiker in actie .. das best een gespierd mannetje. 8)

Wat mij opvalt bij een gewone step is dat het frame zo laag op de grond staat, lijkt mij bij wat ruig terrein helemaal niets maar toch zie je ze hier offroad met slede-honden trainen enzo. Je zou denken dat je bij flinke stenen/bulten gelijk wordt gelanceerd.
Ook het kleine achterwiel zou toch best wat groter kunnen, zou je dan niet harder gaan? En dan gelijk een fatsoenlijke schijfrem erop. Of zou het door een groter achterwiel zwakker worden doordat er geen staande achtervork is? Je ziet ze wel met grote achterwielen in de racesport zoals deze hier (maar die heeft zo te zien ook alleen maar een voorrem):

Afbeelding

Hier een filmpje van een kickbike met verende voorvork en twee schijfremmen in Oostenrijk. Je kunt goed zien dat hij bergafwaarts veel meer met zijn lichaam moet werken, het stuurt/veert alleen maar met 't voorwiel .. althans zo zie ik het maar ik heb ook alleen maar ervaring op de spark. En met die circa 2m lange ijzers kan ik bijna niet sturen, bij een bocht bergafwaarts glij ik meestal rechtdoor en laat ik me maar op de grond vallen, das het veiligst. :)