Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 180 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Een verende voorvork inruilen voor een vaste lijkt me een goed idee maar wat mij betreft geen carbon. Fijn lichtgewicht maar te kwetsbaar en te stijf.
Te kwetsbaar? Te stijf?
Mijn ervaring is juist dat het meer comfort levert tov staal. Aluminium vork is echt een no go op een vakantiefiets wat mij betreft. Carbon filtert diverse trillingen en oneffenheden weg.
Kwetsbaarheid test ik nog steeds uit met de carbon vork in mijn vakantiefiets waaraan een lowrider bevestigt zit en op fietsvakantie 2 gevulde tassen. Carbon vork geeft geen krimp en is niet kwetsbaar gebleken.

Zelfde geldt voor de carbon zadelpen in mijn vakantiefiets, ook niets dan lof en voordelen (nadat ik de pen gemonteerd heb met frictiepasta).
Dat carbon een betere demping zou geven tov staal lijkt mij stug.
En bij een serieuze crash denk ik toch ook dat staal meer kans geeft op het kunnen voortzetten van je reis.
DeFiets schreef:
za 27 aug, 2022 12:09
Aluminium vork is echt een no go op een vakantiefiets wat mij betreft.
Ach, kijk eens naar een Santos Travel Lite of naar een idworx... ook aluminium.

Afhankelijk van de trip zou ik ook best met carbon weg willen, nu wissel ik tussen een verende en staal. Al sluit ik niet uit dat er op korte termijn ook een carbon vork komt (-:
Ik schrijf uit ervaring. Met stalen vork, aluminium vork en carbon vork. Alle 3 op op vergelijkbare manier/ omstandigheden gebruikt.
Wat welke fabrikant monteer is aan die fabrikant, en daarna de keuze aan de consument wat diegene koopt.
Ik koos bewust voor een Giant omdat die een carbon vork heeft met bevestigingspunten voor een lowrider. Het comfort van een carbon vork kende ik al van mijn crosser.

Zware crash als uitgangspunt? Mijn uitgangspunt is comfort, dat is voor mij minder beperkend.
Discussiëren over technische zaken in dit draadje mag alleen als je overal een foto van je vakantiefiets bij zet hè! Dus kom maar op met die vakantiefietsen met carbon, aluminium, stalen, of bamboe voorvorken, al of niet geveerd. ;)

Groetjes,

Carl
Daarom was ik er maar mee gestopt.
Trek 8000 met cro-mo vork. Zomer 2009, tassen doen nog steeds dienst. Tent is onlangs met pensioen gegaan. Frame hangt in de schuur. Vork is in gebruik door mijn kind van 9.
4537079A-26AB-47F8-9A1E-1C570A6D3A52.jpeg
Cube Hyde met alu vork, kan kennelijk alleen geüpload worden onderste boven.
839CBA3D-E30D-4F26-B8D9-D3F552E71C62.jpeg
Giant Toughroad met carbon vork en carbon zadelpen
6D83DE35-D274-4364-B16C-5E160899C355.jpeg
Wat een mooi slot op die Trek.
Is dat hetzelfde slot als op de Cube?

EDIT:
Die grote Vaude stuurtassen, zijn die nog te koop?
Dat vroeg ik mij ook af. Zou best kunnen. Volgens mij deed de Cube het intreden zo rond 2010. Praktisch was het slot niet op de Trek, en onnodig. Zo leer ik gaande weg.

Van de Cube scheurde een achterpad, frame was daarmee slooprijp. Gemist heb ik de Cube niet, 8 speed versnellingsnaaf is niks voor op een vakantiefiets. Terwijl ik voor aanschaf dacht dat een versnellingsnaaf het ei van Columbus was.

En zo zijn 3 van de 4 tassen nog door mij in gebruik (achtertassen zijn uit ‘95, voortassen van een paar jaar later). Een achter tas is doorgeschoven naar een van de kinderen. De stuurtas is na de foto op de Giant in onbruik geraakt. Ik zou de voortassen wel door een groene en een blauwe willen vervangen #harlequin
Dit is mijn vakantiefiets, een gravelbike van Cube. Drie jaar geleden net voor het grote tekort gekocht om uit te proberen of het wat is.

De bovenste foto is van afgelopen zomer, toen ik naar Zweden gefietst ben.Ik heb daar grotere tassen en een bagagedrager met rek voor aangeschaft. De onderste foto is met lage bagagedrager (zonder rekje) en kleinere tassen. En alhoewel het fijn was om wat meer ruimte te hebben, was het wel even wennen aan de gewichtsverdeling. Het was allemaal wat minder stabiel dan bij de setup voor kortere vakanties.
IMG_20220714_101559837_HDR.jpg
IMG_20220320_134147.jpg
Mooie veelzijdige reisfiets!
Nou tel ik op de onderste foto minimaal 9 tassen/tasjes. Vind je zo’n setup handig? Ik zou d’r helemaal onrustig van worden.
Da's een leuke kubus zo!
Grandonneur schreef:
zo 28 aug, 2022 20:45
Vind je zo’n setup handig? Ik zou d’r helemaal onrustig van worden.
Fietsen helpt als je onrustig wordt ;)
Grandonneur schreef:
zo 28 aug, 2022 20:45
Mooie veelzijdige reisfiets!
Nou tel ik op de onderste foto minimaal 9 tassen/tasjes. Vind je zo’n setup handig? Ik zou d’r helemaal onrustig van worden.
Dank je! Nee, al die kleine tasjes zijn niet heel handig, ben ook blij dat ik nu de grotere tassen heb. Ik zou nu ook wel zonder voortassen kunnen, maar dat vind ik voor de gewichtsverdeling niet fijn.
Dag, 92....laatste landsgrens....
Laatste dagen van deze reis...
IMG_20220831_144241.jpg
Het bordje "Belgie" lijkt verdwenen....
België bestaat niet meer:
Maaseik.png
Maaseik.png (282.82 KiB) 1255 keer bekeken
20221111_192741.jpg
Zo, eens even een paar dagen weg zonder bikepacking tassen en zonder mountainbike.

Koga Signature Rohloff, HS33s, 50mm Almotions, Ortlieb Front Rollers achterop met er tussenin m'n tentje.
Gesloten kettingkast? Om de riem te beschermen?
Kettingkast om de ketting heen. De riem kwam pas later bij dit Signature frame, de mijne is niet deelbaar maar latere modeljaren van hetzelfde frame inderdaad wel.
Mijn eerste bijdrage op dit fijne forum.
Vorig jaar m’n eerste fietstocht gemaakt langs de kust (Middelburg -Amsterdam) op een omgebouwde Idworx Double D, ongetraind dus zadelpijn en max 50/60 kilometer op een dag.
De leeftijd vordert en dat merkt men vooral als sporten niet voldoende in je systeem zit;)
Middels het fietsen kom ik dus weer op een leuke manier in beweging en het voedt m’n gear acquisition syndrome;), hebben jullie daar ook last van? Of ben ik de enige hier…..
Onderstaand mijn fietsen die ik recent heb aangeschaft om heerlijk aan te poetsen/sleutelen, ik kan echt genieten van de prachtige details en afwerking.

Bijlagen