Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 178 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Voor GRX zijn er ook aftermarket opties voor een nog lichter verzet. De kleinste die ik ben tegengekomen voor 1x is 36T, bijvoorbeeld deze:

https://specialites-ta.com/mono/331-235 ... ure,36-dts
Ik bedenk me net de reden waarom ik dat nog niet gedaan heb. Ik rijd liever een langere tocht zonder ondersteuning dan een steile helling op rijden waarbij ik van te voren al weet dat ik deze niet op kan rijden zonder die ondersteuning te gebruiken omdat de inspanning anders te zwaar zal zijn voor mijn niet goed functionerend hart. Als ik een dergelijke helling tijdens een vakantietocht in een onbekend gebied tegenkom zal ik de ondersteuning aan zetten. Lukt het dan niet dan ik altijd nog een stukje gaan lopen.
Fiets en ikzelf weer klaar voor het volgende bikepackingavontuur:

Bijlagen

BertKremer schreef: Als ik een dergelijke helling tijdens een vakantietocht in een onbekend gebied tegenkom zal ik de ondersteuning aan zetten. Lukt het dan niet dan ik altijd nog een stukje gaan lopen.
Ik, zonder ondersteuning van E, vind lopen met fiets altijd veel zwaarder dan fietsen.
Paar weken geleden, 16 % 60 meter hoogteverschil. 10 meter duwen, dan uithijgen. Vergis je dus niet in serieuse klimmen.
BertKremer schreef:
di 26 jul, 2022 10:56
Ik rijd liever een langere tocht zonder ondersteuning dan een steile helling op rijden waarbij ik van te voren al weet dat ik deze niet op kan rijden zonder die ondersteuning te gebruiken omdat de inspanning anders te zwaar zal zijn voor mijn goed functionerend hart.
Vertel!

EDIT
Na een PM uitwisseling blijkt dat Bert het woord niet voor het woord goed had vergeten.
Dank voor de uitleg Bert.
alma schreef:
wo 27 jul, 2022 17:15
Fiets en ikzelf weer klaar voor het volgende bikepackingavontuur:
Mooi! 👍

En waar gaat dat avontuur plaatsvinden?
willem.m schreef:
alma schreef:
wo 27 jul, 2022 17:15
Fiets en ikzelf weer klaar voor het volgende bikepackingavontuur:
Mooi! 👍

En waar gaat dat avontuur plaatsvinden?
De Westalpen, met een hoop slingers van Nice naar Turijn, 1000km en 37.000hm:

https://ridewithgps.com/routes/40212871
alma schreef:
wo 27 jul, 2022 19:14
De Westalpen, met een hoop slingers van Nice naar Turijn, 1000km en 37.000hm:

https://ridewithgps.com/routes/40212871
Mooie route! Overal wildkamperen/-bivak?

Handige tas onderaan de onderbuis. Lijkt wel maatwerk zo netjes dat die past.
alma schreef:
wo 27 jul, 2022 19:14
willem.m schreef:
alma schreef:
wo 27 jul, 2022 17:15
Fiets en ikzelf weer klaar voor het volgende bikepackingavontuur:
Mooi! 👍

En waar gaat dat avontuur plaatsvinden?
De Westalpen, met een hoop slingers van Nice naar Turijn, 1000km en 37.000hm:

https://ridewithgps.com/routes/40212871
Dat is een behoorlijk uitdagende route zeg! Maar gezien jouw eerdere tochten zal het vast lukken. Overigens is het ook een met veel gevoel voor het terrein uitgezet parcours. Ik had me ook verdiept in precies dezelfde omgeving en wij zouden een makkelijker variant doen ware het niet dat ik een mtb-tocht met veel hoogtemeters en bagage vanwege een hardnekkige blessure nog niet aan durf. Wel gaan we half augustus drie weken naar het gebied om dagtochten met de mtb te doen. Misschien komen we elkaar wel tegen!
Fedor schreef:
alma schreef:
wo 27 jul, 2022 19:14
De Westalpen, met een hoop slingers van Nice naar Turijn, 1000km en 37.000hm:

https://ridewithgps.com/routes/40212871
Mooie route! Overal wildkamperen/-bivak?

Handige tas onderaan de onderbuis. Lijkt wel maatwerk zo netjes dat die past.
Combinatie van wild kamperen hoog in de bergen en Airbnb in de dorpen/steden.
Die tas onder mijn onderbuis, is niet echt een tas, maar een rol van tent, tentstokken en matje. (Tentstokken in matje gerold, die samen vervolgens in de tent gerold en daar dan weer een doek omheen gerold als bescherming)
willem.m schreef:
wo 27 jul, 2022 20:03

Dat is een behoorlijk uitdagende route zeg! Maar gezien jouw eerdere tochten zal het vast lukken. Overigens is het ook een met veel gevoel voor het terrein uitgezet parcours. Ik had me ook verdiept in precies dezelfde omgeving en wij zouden een makkelijker variant doen ware het niet dat ik een mtb-tocht met veel hoogtemeters en bagage vanwege een hardnekkige blessure nog niet aan durf. Wel gaan we half augustus drie weken naar het gebied om dagtochten met de mtb te doen. Misschien komen we elkaar wel tegen!
Wie weet, ik vertrek op 19 augustus en verwacht zo half september in Briancon te zijn.
Pak je bij Briançon ook nog Le Janus mee? Die laat je nu rechts liggen, en als je er toch langs komt...

Je hebt ons nieuwe inspiratie gegeven voor onze dagtrips. Dank daarvoor.

Heel veel plezier alvast met de voorpret en straks het bikkelen! 💪
Dankje en graag gedaan.

Ik probeer altijd met een zo groot mogelijke boog om skigebieden heen te gaan, omdat die een sterk negatieve uitwerking hebben op mijn humeur, vandaar dat ik Le Janus rechts laat liggen.
Trouwens met pijn in hart ook met een grote boog om de Franse nationale parken heen, omdat die sinds de aanname van nieuwe wet- en regelgeving, nu volledig verboden terrein zijn voor fietsen, uitgezonderd de autowegen. Zelfs het dragen, duwen of parkeren van een fiets is buiten die wegen niet meer toegestaan en de boetes kunnen extreem hoog oplopen. Wel iets om rekening mee te houden.
Dat wist ik niet... De Mercantour en Queras zijn prachtige gebieden, en ook groot, en met een verbod verdwijnt er dus een flinke hap uit een mooi mtb-gebied.

Mag je daar ook niet over jeep tracks rijden?
willem.m schreef:
do 28 jul, 2022 08:11
Dat wist ik niet... De Mercantour en Queras zijn prachtige gebieden, en ook groot, en met een verbod verdwijnt er dus een flinke hap uit een mooi mtb-gebied.

Mag je daar ook niet over jeep tracks rijden?
Daarom vermeldde ik het nog even. De Queras is trouwens geen nationaal park, maar een regionaal park. De regelgeving geldt voor de kerngebieden (coeur) van alle nationale parken. Daar mag je ook niet over onverharde wegen rijden, tenzij er autos mogen rijden. En je mag er dus ook je fiets niet dragen, voortduwen of parkeren. Uitzonderingen worden per park apart in de regels vermeld, maar dat zijn er maar een paar en het betreft geen "doorgaande" routes, maar enkel kleine stukjes van een paar honderd meter om bijvoorbeeld bij een berghut of restaurant te kunnen komen.

De donkergroene gebieden in onderstaande link zijn de kerngebieden:

http://map.parcsnationaux.fr/?=PNV
alma schreef:
do 28 jul, 2022 06:27
Trouwens met pijn in hart ook met een grote boog om de Franse nationale parken heen, omdat die sinds de aanname van nieuwe wet- en regelgeving, nu volledig verboden terrein zijn voor fietsen, uitgezonderd de autowegen. Zelfs het dragen, duwen of parkeren van een fiets is buiten die wegen niet meer toegestaan en de boetes kunnen extreem hoog oplopen. Wel iets om rekening mee te houden.
Dat is best heftig.
Gelukkig gaat het niet om de regionale parken, want dan zou je het leuk onverhard fietsen in Frankrijk toch wel voir een flink deel kunnen afschrijven.

Wel is het dus ook in de Cevennen en ten ZO van Troyes, in het Parc National de Forêts, goed uitkijken waar je fietst. Ik ben blij dat ik de Cevennen zorgeloos heb kunnen verkennen. Niet dat ik daar heel veel onverhard heb gedaan, maar toch wel een paar mooie wegen.
Fietsverboden waren er natuurlijk al in natuurreservaten. Ik heb eind jaren 90 in de Vercors de boetebedragen die op een bord stonden eens opgeteld. Als je daar in het reservaatdeel fietste, wildkampeerde, vuurtje stookte, planten plukte en nog een paar verboden zaken, was je meer dan 20.000 gulden kwijt.

Of het verstandig is om bijvoorbeeld bij Troyes fietsers zo te weren is soms de vraag. Gebrek aan sociale controle kan ook duistere zaken aanlokken als er verder ook weinig wandelaars zijn maar het gebied wel goed autotoegankelijk is.
Dag 64

Beetje aan het afwijken van de Baltic (Balkan) route....
IMG_20220802_132805.jpg
Nu in Noorwegen, en zal straks eventjes te voet verder moeten denk ik....
De Balkan is inderdaad behoorlijk de andere kant op. Werd het je te warm onder de voeten?
alma schreef:
di 02 aug, 2022 15:27
De Balkan is inderdaad behoorlijk de andere kant op. Werd het je te warm onder de voeten?
Screenshot_20220802_182351.jpg
Kalingrad/Rusland niet gedaan en vanuit Estland de ferry naar Stockholm.
Daarna in Zweden het Gota-kanaal gevolgd, dan is Noorwegen niet ver meer.....