Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 177 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Heb je foto's Johannes73? Nu ben ik wel benieuwd.
Tja, maar het is niet mijn vakantiefiets hè. Hopelijk zullen de moderators het deze keer door de vingers zien. :lol:

Bijlagen

Mooi zeg! Heb je 'm compleet gekocht of alleen frame+vork en zelf opgebouwd?

Johannes73 schreef:
di 19 jul, 2022 15:13

Bij elkaar was het bedrag dat ik voor de fiets betaalde ongeveer €1000 minder dan wat ik zou hebben betaald voor een Santos die het dichtst in de buurt van de Shand Stooshie komt. (Cross Lite met carbon vork en SRAM double tap hydrolisch) Inclusief verzendkosten welteverstaan.
En daar rijden er al een hoop van, deze is toch zeldzamer (-:
Heb je 'm compleet gekocht of alleen frame+vork en zelf opgebouwd?
Compleet. Hoewel er op deze foto wel andere banden, zadel en zadelpen op zitten.

Het idee was voor een onderhoudsarme all-road fiets voor vele lange dagtochten zonder al te veel beperkingen kwa terrein. Doet ie tot nu toe goed.
Na enige twijfel en de nodige kilometers onverhard hobbelen op de mountainbike ben ik toch gevallen voor de marketingrage van de gravelbike. De mountainbike voldeed uitstekend voor mijn fietsdoelen maar ik merkte dat mijn plezier toch meer voortkwam uit kilometers maken dan technische passages (maar wel bij voorkeur onverhard). En favoriete fiets thuis was toch de racefiets, omdat ik een racestuur met meer ervaring toch erg comfortabel ben gaan vinden. Dus uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een mooie gravelbike aangeschaft! De fiets is een Canyon Grizl, gekozen vanwege de triple mounts op de vork en ruimte voor 50mm banden. En deze was leverbaar, ook niet onbelangrijk!

Qua versnellingen nog wel even getwijfeld omdat de GRX verzetten (zelfs met 2x) toch aanzienlijk zwaarder zijn dan de Rohloff die ik op mijn mountainbike heb. Uiteindelijk gekozen voor aangepaste voorbladen (28/44 van TA Spécialités), wat in combinatie met een 11/34 cassette voor mij voldoende was om elke beklimming op te komen. En met de 44 als grote blad kwam ik ook in een prettig bereik met kleine stappen achter voor de vlakkere stukken

Aanpassing qua tassen is vooral de voorkant, ben qua stuurrol overgestapt op een harnas met drybag voor gemakkelijker inpakken. En heb met het racestuur iets minder ruimte in de stuurrol en had voor een ronde in Noorwegen iets meer warme kleding en ruimte voor voedsel nodig, dus daarom aangevuld met twee Ortlieb Fork Packs. Ik ben al met al zeer tevreden over deze setup, vooral het feit dat bijna elke tas makkelijk van de fiets gehaald kan worden maakt het in-/uitpakken erg gemakkelijk! En het extra beetje volume van de fork packs maakte het ook makkelijker om spullen te organiseren ipv elk klein beetje ruimte vol te moeten proppen waardoor spullen overal en nergens terechtkomen!

20220622_092816.jpg
20220618_105000.jpg
Hier een foto van mijn vakantiefiets tijdens mijn tripje door Noord-Frankrijk vorige week, genomen in Dun-sur-Meuse:
Dun-sur_Meuse 20220717.jpg
Chefske schreef:
ma 25 jul, 2022 15:47
Hier een foto van mijn vakantiefiets
Mooie setup. Is dat de 3 liter frametas van Agu? Of de 4-L versie?
Ziet er goed uit. Mooi zo'n combi tussen traditionele bepakking en bikepacking. Zit ik ook wel wat te overwegen om mijn voortassen te vervagen door een frametas.

Dat net wat je achterop hebt, is dat deze? En bevalt dat?
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... er-booster
Bronsky schreef:
ma 25 jul, 2022 16:40
Dat net wat je achterop hebt, is dat deze? En bevalt dat?
De haken van het net hebben de neiging om het net los te laten en dan zit je na een tijd met 5 haken en ga je steeds opletten of je net niet een volgende haak verliest.
Haken hebben verder de neiging om te haken op momenten dat dat niet in de haak is.

Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van dat net op snelbinders en er erg content mee.
Mocht je bang zijn dat de rek er uit gaat dan is dat niet een onoverkomelijk probleem.
Bronsky schreef:
ma 25 jul, 2022 16:40
Dat net wat je achterop hebt, is dat deze? En bevalt dat?
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... er-booster
(n=1) Ik vind het ideaal, gebruik het al bijna 10 jaar.
Kan er onderweg veel spullen onderstoppen. Bijv. 's ochtends de natte slippers, de natte handdoek, of kleding die je onderweg uitdoet. Maak ook de tas met boodschapper er aan vast.
Van de 6 haken gebruik ik alleen de vier uiteinden.
Niseen.JPG
Zie ook deze post: viewtopic.php?f=21&t=37255&p=417174&hilit=haken#p417174
Aniphys schreef:
ma 25 jul, 2022 16:37
Chefske schreef:
ma 25 jul, 2022 15:47
Hier een foto van mijn vakantiefiets
Mooie setup. Is dat de 3 liter frametas van Agu? Of de 4-L versie?
Dank! Dit is de "small", dus 3 liter. De 4 liter variant was mooier geweest, maar had de 3 L al voor mijn andere racefiets en daar past geen grotere in. Vond het een beetje overdreven om er nog een te kopen, dus het gat tussen tas en zitbuis maar opgevuld door een binnenbandje aan het frame te binden.
Bronsky schreef:
ma 25 jul, 2022 16:40
Ziet er goed uit. Mooi zo'n combi tussen traditionele bepakking en bikepacking. Zit ik ook wel wat te overwegen om mijn voortassen te vervagen door een frametas.

Dat net wat je achterop hebt, is dat deze? En bevalt dat?
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... er-booster
Dank! Ik heb het volgende bagagenetje op mijn achterdrager: https://www.internet-bikes.com/454911-v ... t-9-delig/

Ik heb de haken aan twee tegenovergestelde zijdes geplaatst, vier per kant dus. Ik heb een Tubus drager met verlaagde rails voor de tassen en daar sla ik ook die haakjes om. Eigenlijk is dit netje net te groot als ik alleen mijn tentje eronder heb (Decathlon Forclaz MT900 éénpersoonstentje, zonder stokken want die stop ik in mijn frametas). Langs de randen van het netje loopt er een dubbele elastiek, de haak zit in één van die elastieken en dan sla ik 'm een paar keer om die andere heen om wat meer spanning erop te krijgen. Als je geen verlaagde bagagerails hebt, zou ik dit netje niet aanraden tenzij je er meer onder stopt dan alleen een tentje.
ThomasG schreef:
zo 24 jul, 2022 22:28
Na enige twijfel en de nodige kilometers onverhard hobbelen op de mountainbike ben ik toch gevallen voor de marketingrage van de gravelbike.
Mooie fiets! Misschien voor de mensen die naar iets soortgelijks op zoek zijn ook nog even het type vermelden? Dan komt 'ie ook nog terug in de zoekresultaten ;)
Chefske schreef:
ma 25 jul, 2022 15:47
Hier een foto van mijn vakantiefiets tijdens mijn tripje door Noord-Frankrijk vorige week, genomen in Dun-sur-Meuse
Fraaie fiets! Mooie combi van oud en nieuw (-:
JanH schreef:
ma 25 jul, 2022 18:04

(n=1) Ik vind het ideaal, gebruik het al bijna 10 jaar.
Kan er onderweg veel spullen onderstoppen. Bijv. 's ochtends de natte slippers, de natte handdoek, of kleding die je onderweg uitdoet. Maak ook de tas met boodschapper er aan vast.
Van de 6 haken gebruik ik alleen de vier uiteinden.
N+1. Ook prima ervaringen met zo'n bagagenetje om m'n tent mee te bevestigen bovenop de drager als ik met achtertassen rij. Links en rechts natuurlijk geholpen door de zijkanten van de tassen, en voorop kom je een keer het frame tegen om de tent tegen te houden.

Pas bij het leukere offroad op snelheid probeert de tent eronder te ontsnappen en is wat extra bevestiging wel handig, maar op asfalt en af en toe wat gravel blijft zo'n tentje doorgaans wel zitten tot Santiago/Rome/Barcelona/etc.
Mooie Peugeot, @Chefske! Ziet er strak uit. :thumb:
Ik ben niet begonnen over bagagenetjes 🤭

Ik gebruik graag een netje over mijn drybag (of losse tent). Alleen niet om hem vast te zetten. Daarvoor gebruik ik een spanbandje. Het netje gebruik ik om wat onder te stoppen. Natte was of bv een preitje.
4BD0DD5F-9312-4D45-BCB3-26225C954B57.jpeg
Jurr schreef:
ma 25 jul, 2022 21:42
Mooie fiets! Misschien voor de mensen die naar iets soortgelijks op zoek zijn ook nog even het type vermelden? Dan komt 'ie ook nog terug in de zoekresultaten ;)
Dank! Heb het type (Canyon Grizl) nog even aan mijn post toegevoegd.
Hier ook een tevreden gebruiker van die netjes :)

Heb nog geen problemen gehad dat die haken ervandoor gaan, zoals in 1 van de reacties hiervoor gesteld wordt.
BertKremer schreef:
zo 27 feb, 2022 20:00
Na zes jaar op een zware elektrische Koga te hebben gereden heb ik deze verkocht en vervangen door een "lichtgewicht" Elektrische Gravel van Merida.
Even hierop terug komen: De Merida heeft een minimale overbrenging van 40-42. Kom je daar met jouw lichter ingestelde ondersteuning wel elke helling (bijv. de Gulperberg ;)) mee op?

In de toekomst zie je mezelf misschien ook wel een dergelijke fiets aanschaffen, maar nu kan ik (zonder ondersteuning dan) wel héél licht (Rohloff met 46:22) trappen waarbij het soms alsnog zwaar werken is. Ik vraag me af of ik dezelfde klimmen kan blijven doen (terwijl ik dan ouder ben) met een licht ondersteunde 40:42.
Ik heb de Gulpenberg met deze fiets nog niet opgereden. Wel heb ik er al een kleiner kettingblad op geplaatst. Één met 38 tanden.
Met de gewone ritten bij ons in de buurt gaat dat wel goed tot nu toe. We gaan binnenkort met de fiets op vakantie naar West Schotland en dan zal ik eens kijken hoe we met bagage die bergen over komen.
Fedor schreef:
di 26 jul, 2022 10:12
.........maar nu kan ik (zonder ondersteuning dan) wel héél licht (Rohloff met 46:22) trappen waarbij het soms alsnog zwaar werken is.
Ik heb nagenoeg hetzelfde verzet als jij en deel je mening, waarbij ik wel moet aantekenen dat de eerste versnelling vraagt om beheersing van de fiets.
Als je heel steil klimt op gravel moet je goed in balans blijven anders schiet je voorwiel alle kanten op (bijvoorbeeld door afketsen op een wat dikkere steen of een dikke wortel) en is het niet de helling maar de onbalans die je de das omdoet.
BertKremer schreef:
di 26 jul, 2022 10:23
Ik heb de Gulpenberg met deze fiets nog niet opgereden.
Voor de nuttige informatieverstrekking dan maar even doen dan ;)