Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 165 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Poppink schreef:
di 10 aug, 2021 10:48
jaccow schreef:
di 10 aug, 2021 10:06
Maar deze hogere belading is iets aerodynamischer dan twee grote toeters voor- of achterop.
Toeters of bellen.
Denken we dat of meten=weten we dat.
"Mijn gevoel zegt mij dat dit minder luchtweerstand oplevert", maar ook uitgebreide test door verschillende andere partijen laten zien dat een kleiner frontaal profiel wel degelijk efficiënter is. Ik verlies wel wat met mijn zadeltas, maar die is nog steeds bij lange na niet zo breed als twee kleine front rollers.
jaccow schreef:
di 10 aug, 2021 11:05

"Mijn gevoel zegt mij dat dit minder luchtweerstand oplevert", maar ook uitgebreide test door verschillende andere partijen
@jaccow, fijn dat je je bron vermeld.
In de conclusie van het verhaal mis ik een eerdere opmerking dat een smalle zadeltas snelheidswinst oplevert, vanwege minder turbulentie achter de rug.
Dat zegt mijn gevoel ook.

Als hij zegt dat een stuurtas minder weerstand oplevert dan een volumineuze bulky achtertas ter hoogte van de achteras.
Kan ik dat ook met mijn gevoel rijmen.
Zolang die stuurtas als een soort bulbsteven functioneert, en niet als een sneeuwschuiver.
Op de foto zie ik jouw stuurtas meer als een sneeuwschuiver.
Luchtweerstand? Moeten we daar op vakantie ook al rekening mee gaan houden? Vakantie is toch voor de lol.
JandeFietser schreef:
di 10 aug, 2021 13:59
Luchtweerstand? Moeten we daar op vakantie ook al rekening mee gaan houden? Vakantie is toch voor de lol.
Precies daarom waarschijnlijk.
Tegen harde wind in fietsen is niet altijd lollig, zeker niet als je je fiets als zeilboot optuigt.
liefhebber schreef:
di 10 aug, 2021 11:59
jaccow schreef:
di 10 aug, 2021 11:05

"Mijn gevoel zegt mij dat dit minder luchtweerstand oplevert", maar ook uitgebreide test door verschillende andere partijen
@jaccow, fijn dat je je bron vermeld.
In de conclusie van het verhaal mis ik een eerdere opmerking dat een smalle zadeltas snelheidswinst oplevert, vanwege minder turbulentie achter de rug.
Dat zegt mijn gevoel ook.

Als hij zegt dat een stuurtas minder weerstand oplevert dan een volumineuze bulky achtertas ter hoogte van de achteras.
Kan ik dat ook met mijn gevoel rijmen.
Zolang die stuurtas als een soort bulbsteven functioneert, en niet als een sneeuwschuiver.
Op de foto zie ik jouw stuurtas meer als een sneeuwschuiver.
Ik denk dat daar de luchtweerstandscoëfficiënt x oppervlak bij om de hoek komt kijken. Het is meer een blok, maar zit wel in lijn met de rest van de tassen en mijn lichaam. En op de website maken ze het verschil tussen 'panniers' (fietstassen a la Ortlieb) en 'seat pack'. Wat inhoud betreft zijn 2x 20L fietstassen vergelijkbaar met een stuurtas + frametas en zadeltas.

Echter;
Cycling 100KM @ 30KPH with bikepacking bags:
Large Front Panniers: 6.4% slower (12:48 slower over 100km)

Cycling 100km @ 25KPH:
Two bidons, front handlebar pack and seat pack – 1.5% slower (3:30 slower over 100km)
Hij gaat nog wat meer in op de aerodynamica in dit artikel. We hebben het hier over een verschil van 18 minuten op een dag van 100km rijden. Aan de ene kant niet heel veel, maar wel aanzienlijk.

Een van de meest efficiënte vormen blijft natuurlijk de druppel, maar aangezien wij als fietser zelf ongeveer zo aerodynamisch zijn als een blok, blijft het behelpen.
Bij zijwind is het voordeel van de stuurtas al snel verdwenen, want hij zit ver voor het lichaamsdeel op die hoogte ( de heupen en buik). Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik vermoed dat daar niet ingegaan wordt op zijwind.
Bij zijwind moet je de schijnbare wind in ogenschouw nemen en vanaf die hoek het frontaal opppervlak bepalen. Dat de resultante luchtweerstandskracht in dat geval niet precies meer in de rijrichting werkt is positief, maar valt qua voordeel tegen.
Aha, ook de bekende natte vinger wordt er bij gehaald.

Ik wil graag een extra factor toevoegen.
De leeftijd.
In geval van Poppink betekent het dat inmiddels flink wat spierkracht is ingeleverd.
Die factor wordt ondertussen jaarlijks zo groot dat het verschil in bepakken er inmiddels minder toe doet.
Of juist misschien meer? :?

Ik hou het voorlopig op kilo's als belangrijkste factor, de kilo's van Poppink plus de kilo's van de Poppink plus bagage.
Want zo hard gaat Poppink niet meer vandaag de dag.

Dus Jaccow, zorg dat die 30% leeg in je bagagetassen blijft.
Stop er eventueel een strak overhemd en een paar mooie schoenen bij in dan ben je in Italië in ieder geval het mannetje.
jaccow schreef:
di 10 aug, 2021 15:56
We hebben het hier over een verschil van 18 minuten op een dag van 100km rijden. Aan de ene kant niet heel veel, maar wel aanzienlijk.
En offroad heb je natuurlijk ook de gewichtsverdeling die wel fijner kan worden voor het materiaal.

Leuk als twee wielen los komen van de grond bij een fraaie afdaling, maar het apparaat moet ook een keer landen. En met twee achtertassen krijgt een achterwiel vaak toch een grotere impact te verduren ten opzichte van dezelfde bagage in frametas + stuurrol + zadeltas. Hoe graag ik ook met die twee Sport/Front Rollers achterop reed. (-:

En dat nog los van de tashaken die vaak niet blij worden van een opeenvolging van airtime-momenten....
Leon schreef:
di 10 aug, 2021 16:13
Bij zijwind is het voordeel van de stuurtas al snel verdwenen, .....
Zeilers weten de schijnbare wind in hun voordeel om te zetten.
Ook als deze niet van achteren komt.
Dus dat moet een fietser ook kunnen.

De uitdaging voor deze discussie is, hoe.
Een schoudertas die je afwisselend van de ene schouder naar de andere van de wind af gerichte schouder gooit ?
Jurr schreef:
di 10 aug, 2021 18:12
jaccow schreef:
di 10 aug, 2021 15:56
We hebben het hier over een verschil van 18 minuten op een dag van 100km rijden. Aan de ene kant niet heel veel, maar wel aanzienlijk.
En offroad heb je natuurlijk ook de gewichtsverdeling die wel fijner kan worden voor het materiaal.

Leuk als twee wielen los komen van de grond bij een fraaie afdaling, maar het apparaat moet ook een keer landen. En met twee achtertassen krijgt een achterwiel vaak toch een grotere impact te verduren ten opzichte van dezelfde bagage in frametas + stuurrol + zadeltas. Hoe graag ik ook met die twee Sport/Front Rollers achterop reed. (-:

En dat nog los van de tashaken die vaak niet blij worden van een opeenvolging van airtime-momenten....
Ik denk dat het minieme voordragertje onder de grote stuurtas van jaccow al lang eerder de geest heeft gegeven.
liefhebber schreef:
di 10 aug, 2021 19:34
Leon schreef:
di 10 aug, 2021 16:13
Bij zijwind is het voordeel van de stuurtas al snel verdwenen, .....
Zeilers weten de schijnbare wind in hun voordeel om te zetten.
Ook als deze niet van achteren komt.
Dus dat moet een fietser ook kunnen.

De uitdaging voor deze discussie is, hoe.
Een schoudertas die je afwisselend van de ene schouder naar de andere van de wind af gerichte schouder gooit ?
Vergeet het.
Leon schreef:
di 10 aug, 2021 19:37
Jurr schreef:
di 10 aug, 2021 18:12
En dat nog los van de tashaken die vaak niet blij worden van een opeenvolging van airtime-momenten....
Ik denk dat het minieme voordragertje onder de grote stuurtas van jaccow al lang eerder de geest heeft gegeven.
Maximale aangeraden gewicht is ongeveer 6 kg, maar ze zeggen daar ook dat stilstaand er prima een persoon op kan zitten met zijn volle gewicht. Ik verwacht echter dat als je bij wijze van spreken 25 kg op dat punt gaat dragen dat je op een gegeven moment eerder een draaiend stuur dan een brekend dragertje gaat krijgen. Of je cantilever padden breken af. :shock:
Op glad asfalt kan natuurlijk alles, maar na 100 km straatstenen heeft het ding al zo'n 100 x 1000 x 10 = een miljoen keer op en neer getrild en heb je te maken met zich opbouwende metaalmoeheid. Ik neem aan dat die 6 kilo daar op gebaseerd is.
Een salsa fargo, ergens langs de GTMC.
20210801_113013.jpg
Openaf schreef:
wo 11 aug, 2021 13:20
Een salsa fargo [...]
Fraaie fiets! BB7, bar-end shifters en 2x10? 11?

Openaf schreef:
wo 11 aug, 2021 13:20
[...] ergens langs de GTMC
Mooie route hè! Wanneer heb je 'm gereden en vanuit welke startplaats? (-:
Jurr schreef:
wo 11 aug, 2021 13:43

Fraaie fiets! BB7, bar-end shifters en 2x10? 11?
3x10: 40-30-22 en 11-36. Heb ze allemaal kunnen gebruiken :D
Jurr schreef:
wo 11 aug, 2021 13:43
Wanneer heb je 'm gereden en vanuit welke startplaats? (-:
Vorige maand. Vertrokken vanuit Avallon maar soms wel ns ingekort, omwille van tijd en weer. Na al het vtt-geweld was de verharde weg een welkome afwisseling om gewoon ns door te kunnen fietsen. Schiet goed op.

Ik was betoverd door de mystieke Morvan met zijn meren, de desolate hoogvlaktes van het Centraal Massief en de Cevennes met de bruisende gorges. Zeer de moeite waard.
Openaf schreef:
wo 11 aug, 2021 16:06

3x10: 40-30-22 en 11-36. Heb ze allemaal kunnen gebruiken :D
Dat snap ik ja, geen overbodige luxe die verhoudingen met al die klimmetjes op de grens van net fietsbaar en afstappen ;) Zeker als de weersvoorspelling je af en toe tussen stuurboord en bakboord laat kiezen....

Openaf schreef:
wo 11 aug, 2021 16:06

Vorige maand.
Als ik dat eerder had geweten dan had ik je een snoeischaar mee gegeven ;) Of was het toen nog niet zo dichtgegroeid?

Openaf schreef:
wo 11 aug, 2021 16:06

Vertrokken vanuit Avallon maar soms wel ns ingekort, omwille van tijd en weer. Na al het vtt-geweld was de verharde weg een welkome afwisseling om gewoon ns door te kunnen fietsen. Schiet goed op.
Machtig mooi ja, leuk dat je de Morvan erbij getrokken hebt (-: De route uit de tijd van het Bikepacking.com artikel zat stuk nog niet bij.

Logisch ook wel die creativiteit met asfalt, de kilometers kruipen soms voorbij....
Leon schreef:
wo 11 aug, 2021 09:39
Op glad asfalt kan natuurlijk alles, maar na 100 km straatstenen heeft het ding al zo'n 100 x 1000 x 10 = een miljoen keer op en neer getrild en heb je te maken met zich opbouwende metaalmoeheid. Ik neem aan dat die 6 kilo daar op gebaseerd is.
Nee, ik meen mij te herinneren dat het eerder te maken heeft met dat deze dingen ook wel door mensen op hun mountainbike gemonteerd worden voor bikepacking tochten. En daar zijn de klappen gewoon veel groter. Zeker als je er teveel gewicht in gooit.
Je ziet iets vergelijkbaars bij de Erlen rack. 7-9 kg bij normaal gebruik, maar voor mountainbikes wordt expliciet aangeraden om het onder de 4,5 kg te houden.

Daarnaast is metaalmoeheid sterk afhankelijk van het materiaal. Als je het snel wilt doen dan moet je voorbij de vloeigrens (yield strength) gaan van een metaal. Bij aluminium is dat 95 MPa, maar bij RVS is dat 502 MPa. Ruim 5 keer zoveel kracht dus. Als je ooit een RVS staaf of buis in je handen hebt gehad dan weet je dat het bijna onmogelijk is om met de hand blijvend te verbuigen.

Al is het wel zo dat de grens waarop metaalmoeheid optreed lager ligt. Ongeveer 1/3e van de treksterkte voor aluminium, dus 37 MPA, en 146 MPa voor RVS. Ruim 3 keer zoveel dus, en 50% hoger dan de grens waarop aluminium dubbel klapt.

In de praktijk zijn spatborden (nog zo'n onderdeel wat veel klappen en trillingen vangt) van aluminium in de tweedehandsmarkt zeldzaam in goede staat, terwijl RVS spatborden vaak meerdere fietsen mee gaan en er dan nog netjes uit zien.

Maar genoeg geneuzel over materiaalkunde (ook al vond ik het leuk om daar weer eens in te duiken) en meer foto's van fietsen. :)
Jurr schreef:
wo 11 aug, 2021 16:59
Als ik dat eerder had geweten dan had ik je een snoeischaar mee gegeven ;) Of was het toen nog niet zo dichtgegroeid?
Het was inderdaad soms spitsroeden fietsen tussen bramen, brandnetels, hondsroos en andere prikkers die de bezwete huid bewerkten.
De vele stenen en rotsen deden me vaker dan me lief was van mijn fiets afstijgen, zowel bij klimmen als dalen. Ik betwijfel of extra vering me op de fiets had gehouden (behalve FS dan, maar dat is (voorlopig) geen optie).
De vergezichten maakten uiteraard alles goed!

Jurr schreef:
wo 11 aug, 2021 16:59
Machtig mooi ja, leuk dat je de Morvan erbij getrokken hebt (-: De route uit de tijd van het Bikepacking.com artikel zat stuk nog niet bij.

Logisch ook wel die creativiteit met asfalt, de kilometers kruipen soms voorbij....
De Morvan vind ik de Ardennen ++. Heel mooi dus.
Misschien net iets teveel gezig-zag doorheen de streek. Maar dat had mogelijk te maken met de tijdsdruk.
Bibracte (heuvel met Gallische fort-opgravingen) met adembenemend 360° zicht was n waardige afsluiter, zoals Cirque de Navacelles het dessert van de Cevennes was.

Met welke fiets reed jij de GTMC?
Ik heb sinds dit jaar een nieuwe crossfiets. Een Pilot Scram. Bij gebrek aan een trekhaak voor een drager vervoer ik ‘m met het dak open. Levert onderweg veel lachende gezichten op.
5641283F-7B01-44DD-A00F-AF98E60FED94.jpeg
78EC485D-2B48-4C62-9FC3-302C6C751209.jpeg