Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 164 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
willem.m schreef:
do 10 jun, 2021 08:57
Ben ik nou een gekke henkie als ik het maar niks vind: zo'n fles of bidon onderaan je frame? Is het echt praktisch / noodzakelijk of meer het 'gevoel' dat je dan alle ruimte benut hebt?
Ik ben het ooit gaan doen om de fles met autobenzine uit de achtertassen te krijgen. Ook als je bezig bent je voortassen weg te bezuinigen of om (voor de lichtgewicht reizigers) kleinere achtertassen te nemen is het een bekende optie.
Grandonneur schreef:
do 10 jun, 2021 09:23
RoelE96 schreef:
do 10 jun, 2021 09:09
Mijn eerste vakantie fiets, een Gazelle Vento T24 uit 2018. Hier op de foto in de Apennijnen in Toscane onderweg naar Rome afgelopen zomer.
keurig nette fietsbel :D .

Wat voor voordrager gebruik je?
De XLC Lowrider van de Mantel: https://www.mantel.com/xlc-lowrider-voordrager.

De fietsbel is inderdaad een heerlijk vrolijk gekleurde 'ding-dong' bel met en bananen-print er op :)
zo'n fles of bidon onderaan je frame
Ik heb daar mijn flesje bio-ethanol hangen, minder riskant als benzine in je tas, maar toch heb ik het daar liever niet.
Je kunt natuurlijk ook alleen een klein tentje bovenop leggen. Ik gebruik dan zelfs ook nog kleinere achtrtassen. Maar goed, dat is mijn keus. Heel veel achterop en dan geen voortassen fietst inderdaad niet geweldig.
Ik heb onder de onderbuis een brandstoffles in een Bikebuddy flessen houder. Om wat extra drinken bij me te hebben heb ik een 1.2 (?) liter rvs bidon van Nalgene in een Mojave bidonhouder van VeloOrange (en een grote rvs thermos in nog een Bikebuddy op de zitbuis). Die Nalgene bidon is als hij nog vol zit wat zwaar om al rijdend uit te drinken, dat wel.
Bert van Sprang schreef:Ik heb daar mijn flesje bio-ethanol hangen
+1

En het is een prima modder- en schapestrontvanger. Scheelt een hoop zooi onder de bracket en op je voortandwiel(en).
Fedor schreef:
do 10 jun, 2021 08:26
Of onderaan geen bidon plaatsen maar gewoon een (stalen) fles met dop, bij een lege bidon schenk je dan het water daaruit over.
En dat kan met de huidige bidon niet omdat…?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 10 jun, 2021 11:21
Fedor schreef:
do 10 jun, 2021 08:26
Of onderaan geen bidon plaatsen maar gewoon een (stalen) fles met dop, bij een lege bidon schenk je dan het water daaruit over.
En dat kan met de huidige bidon niet omdat…?
Zou ook kunnen natuurlijk.

Mits met schroefdop want met die flapdoppen kan je nog steeds misschien stront in je water krijgen bij het openen ;)
Paar weken terug maar weer eens een weekje vrij genomen. Dit keer voor een hub-and-spoke-toervakantietje vanuit Carcassonne. Had de Roy Thame meegenomen, en mevrouw non-fixie haar Méral:

Afbeelding
Vandaag een volledig bepakt testrondje gereden met de Koga-Miyata Graveller waar ik deze zomer van Marseille naar Rome wil fietsen.

Ben er nog niet helemaal uit met de kleren, maar met een volledig gevulde zadeltas (23L), lege frametas (~5.5L) en 70% gevulde randonneurstas (17L) heb ik nog wat ruimte om te schuiven.

Het rijd lekker zo, lijkt er zelfs op dat ik zonder handen kan fietsen, maar dat heb ik nog niet uitgebreid durven testen. De buitenbanden zijn de lichtgewicht 42-622 Soma supple vitesse ex en ik twijfel nog even of ik voor dat stuk een extra buitenband mee moet nemen, of dat twee reserve binnenbanden genoeg is.

Afbeelding
jaccow schreef:
ma 09 aug, 2021 20:46
Vandaag een volledig bepakt testrondje gereden met de Koga-Miyata Graveller waar ik deze zomer van Marseille naar Rome wil fietsen.
Fraai geworden zeg! Lekker compact bepakt ook :)

jaccow schreef:
ma 09 aug, 2021 20:46

De buitenbanden zijn de lichtgewicht 42-622 Soma supple vitesse ex en ik twijfel nog even of ik voor dat stuk een extra buitenband mee moet nemen, of dat twee reserve binnenbanden genoeg is.
Ga je via verharde wegen? Dan lijkt me twee wel voldoende. Zeker als je nog plakkers meeneemt ook. Reserve buitenband zou ik op een dergelijke tocht niet doen, misschien wel een overweging waard om een buitenband plakker mee te nemen?
Wat een mooi fietsje @Jaccow.
Wat mij vooral opvalt is je goede fietspomp, je kan er goed mee pompen en ook honden van je afslaan.
Heb je een tentje bij je?
Ga je met de fiets in een fietstas van Decathlon verpakt met de trein naar Marseille?

Zonder flauw te willen doen: wat is nou het verschil tussen jouw fiets en de Poppink van Poppink?
Bandenmaat identiek.
Haal ik de spatborden er af, dan heb ik nog steeds 2 Ortliebs aan de drager hangen en niet zo'n mooie zadeltas en stuurtas als jij.
Rijdt de gravel bike soepeler of zo? Of is 'ie alleen maar lichter.
Dat 'ie er mooi uitziet had ik al vastgesteld.

O ja, neem geen buitenband en slechts één binnenband mee. Er zijn overal fietsenmakers.
Jurr schreef:
ma 09 aug, 2021 21:41
Fraai geworden zeg! Lekker compact bepakt ook :)

Ga je via verharde wegen? Dan lijkt me twee wel voldoende. Zeker als je nog plakkers meeneemt ook. Reserve buitenband zou ik op een dergelijke tocht niet doen, misschien wel een overweging waard om een buitenband plakker mee te nemen?
De vriend met wie ik ga rijdt een racefiets met bikepacking tassen, dus grotendeels verhard inderdaad. ;)
Goede tip. Zal daar morgen eens naar kijken.
Poppink schreef:
ma 09 aug, 2021 23:27
Wat een mooi fietsje @Jaccow.
Wat mij vooral opvalt is je goede fietspomp, je kan er goed mee pompen en ook honden van je afslaan.
Heb je een tentje bij je?
Ga je met de fiets in een fietstas van Decathlon verpakt met de trein naar Marseille?

Zonder flauw te willen doen: wat is nou het verschil tussen jouw fiets en de Poppink van Poppink?
Bandenmaat identiek.
Haal ik de spatborden er af, dan heb ik nog steeds 2 Ortliebs aan de drager hangen en niet zo'n mooie zadeltas en stuurtas als jij.
Rijdt de gravel bike soepeler of zo? Of is 'ie alleen maar lichter.
Dat 'ie er mooi uitziet had ik al vastgesteld.

O ja, neem geen buitenband en slechts één binnenband mee. Er zijn overal fietsenmakers.
De Silca pomp is een stukje luxe. Pompen gaat er zeker lekker mee, maar ik hoop er niet al teveel honden mee te hoeven slaan. Daar zijn mijn RVS flessen misschien beter voor. ;)

Maar inderdaad, deze gaat in de trein mee naar Marseille. Het idee is om naar Rome te fietsen, maar we kijken even hoe het loopt met de grenzen tegen die tijd.

Geen tent deze keer, maar anders zou ik een lowrider monteren en twee kleine tassen. Al zou ik waarschijnlijk met een beetje passen en meten een heel eind kunnen komen. Stokken passen in de frametas en de slaapzak + tentdoek + matje passen waarschijnlijk prima in de achtertas.
Ik moet deze week nog een keer met een fijne kam door mijn spullen heen om te zien waar dingen een dubbele functie hebben. Er komt nog een mooi overhemd en lichtgewicht broek aan van Häglofs voor de avonden in de stad en hier zit ook nog een paar lichtgewicht schoenen en slippers in... maar nogmaals, even goed kijken wat er thuis kan blijven.

Van oorsprong was dit een Koga-Miyata Traveller uit 1993. Gewoon een standaard touring fiets. Dus waarschijnlijk verschilt het niet veel van de Poppink, al kan ik die niet zo snel vinden.
Ik heb er een custom sticker voor laten maken omdat ik dat leuk vond. Hiervoor heb ik meer randonneur achtige fietsen gereden (naafdynamo, spatborden), maar ik wilde eens een fiets met soepele brede banden proberen. Het idee was om deze fiets als testplatform te gebruiken voor een ander frame wat ik heb liggen en eigenlijk bevalt dit me erg goed. Hij is wat stijver dan mijn klassieke Batavus Randonneur GL die dunnere buizen heeft, maar rijd wel heel soepel door de bredere banden. Kasseien merk ik weinig van en ik kan er lekker mee doorrijden. De complete fiets exclusief bepakking, maar inclusief dragers, pomp en slot weegt iets minder dan 15 kg. En dat is best netjes voor een 66cm frame. Zonder dragers en slot kan je daar makkelijk 2 kg vanaf halen. Spatborden heb ik er voor nu vanaf gehaald aangezien dat makkelijker is in de trein en ik verwacht niet al teveel regen in Zuid-Europa.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jaccow schreef:
di 10 aug, 2021 00:45

De vriend met wie ik ga rijdt een racefiets met bikepacking tassen, dus grotendeels verhard inderdaad. ;)
Als je allebei met een gelijke maat binnenband kunt rijden dan is 3 stuks samen misschien wel een leuke compromis ;)

En verder uiteraard uitkijken voor dubbelingen in jullie paklijsten als de gehele reis samen gaat.
De glanzende voorbladen staan prachtig, maar waarom is de achterderailleur nu zwart?
Filmpje Poppink https://www.youtube.com/watch?v=HA16BYdlzJQ
Mooi zo. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met die Soma banden. Het lijken me een variatie op wat Panaracer doet voor Grandbois en Compass/Herse, met een ietsje grover profiel. Zelf heb ik voor tochten met schoon wegdek een stel Compass/Herse Rat Trap Pass, en die rijden subliem, maar waren in Italië te lekgevoelig. Ik heb er daarom nu Aerothan binnenbanden in gedaan: dat rijdt nog iets soepeler maar is vooral naar het schijnt wat lekbestendiger.
Jurr schreef:
di 10 aug, 2021 07:45
Als je allebei met een gelijke maat binnenband kunt rijden dan is 3 stuks samen misschien wel een leuke compromis ;)
Helaas. Hij rijd waarschijnlijk in het beste geval op 28mm en ik rijd op 42mm. Iets te groot verschil ben ik bang.
Poppink schreef:
di 10 aug, 2021 08:23
De glanzende voorbladen staan prachtig, maar waarom is de achterderailleur nu zwart?
Filmpje Poppink https://www.youtube.com/watch?v=HA16BYdlzJQ
Omdat ik van 3x7 (48/38/28 x 12-28) naar 2x11 (48/28 x 11-32) ben gegaan en de oude derailleur deze overgang niet zou redden. Er zit een moderne MTB derailleur op achter met clutch en hij werkt fijn samen met de index/friction bar-ends. Plus na bijna 30 jaar was de achterderailleur wel een beetje versleten. :)
Wim schreef:
di 10 aug, 2021 08:37
Mooi zo. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met die Soma banden. Het lijken me een variatie op wat Panaracer doet voor Grandbois en Compass/Herse, met een ietsje grover profiel. Zelf heb ik voor tochten met schoon wegdek een stel Compass/Herse Rat Trap Pass, en die rijden subliem, maar waren in Italië te lekgevoelig. Ik heb er daarom nu Aerothan binnenbanden in gedaan: dat rijdt nog iets soepeler maar is vooral naar het schijnt wat lekbestendiger.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Momenteel zit er achter een Aerothan in nadat ik de normale binnenband een paar weken geleden lek reed. Als het eenmaal vol is rijden ze fijn, maar de meeste van mijn pompen hebben moeite om voldoende grip op het ventiel te krijgen.

Afbeelding
jaccow schreef:
ma 09 aug, 2021 20:46
Ben er nog niet helemaal uit met de kleren, maar met een volledig gevulde zadeltas (23L), lege frametas (~5.5L) en 70% gevulde randonneurstas (17L) heb ik nog wat ruimte om te schuiven.

Afbeelding
Mooi ding zo en hoge coolfactor sowieso. Maar toch he. iemand moet het vragen :D. Om wat voor reden liever zo dan twee sportpackertjes achterop et voilà.
Grandonneur schreef:
di 10 aug, 2021 09:42
Mooi ding zo en hoge coolfactor sowieso. Maar toch he. iemand moet het vragen :D. Om wat voor reden liever zo dan twee sportpackertjes achterop et voilà.
Terechte vraag. Het korte antwoord is dat ik deze voor en achtertassen al had en erg fijn vind om mee te rijden, plus dat ik het er mooier uit vind zien. Ik ben zo'n hipster die liever met een voorlading rijd. :P

Grappig genoeg heb ik ook twee Back roller plus en twee Sport roller plus tassen + een lowrider voor, maar geen achterdrager.
Afhankelijk van de lading mix ik het een en het ander. Maar deze hogere belading is iets aerodynamischer dan twee grote toeters voor- of achterop.
jaccow schreef:
di 10 aug, 2021 10:06
Maar deze hogere belading is iets aerodynamischer dan twee grote toeters voor- of achterop.
Toeters of bellen.
Denken we dat of meten=weten we dat.