Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 160 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Leon schreef:
zo 18 okt, 2020 10:26
Wim schreef:
zo 18 okt, 2020 09:04
De enige problemen zijn geweest een alu zadelpenklem die afbrak en de schroefdraad van de dragerbevestiging. Alu blijft wat dat betreft kwetsbaar.
Een bout met moer er doorheen is danslimmer dan een bout in het frame. Ik heb dat probleem ook eens gehad met een aluminium fiets. Vervelend was dat dit doorbouten aan de rechterkant niet lukte omdat het te dicht bij de kransjes zat. Door het patje groter te maken is ditnprobleem te omzeilen. Iets om op te letten als je een fiets koopt.
Om schroefdraad te repareren kun je ook helicoils gebruiken. Zie bijvoorbeeld https://www.viba.nl/nl/catalog/mechanis ... t+a+b+view
Voor M5, wat veel op fietsen gebruikt wordt, zijn deze er in de lengtes 5, 7,5 en 10 mm.
Aanbrengen moet wel een beetje precies gebeuren, als je niet haaks boort, komt de inzet er scheef in en is het minder sterk.
Het was die bevestiging bovenaan op de staande achtervork. De drager zit nu al weer jaren vast met een losse beugel. Bij alu frames zijn M6 bouten eigenlijk beter.
DaVinci schreef:
zo 18 okt, 2020 11:08
Om schroefdraad te repareren kun je ook helicoils gebruiken.
Je moet om te beginnen de bout er uit krijgen.

Dit was de fiets. Het probleem was dus 1. Het gebruik van schroefdraad in aluminium. 2. Het gebruik van schroefdraad in een achterpat, waar je maar een mm of vijf ruimte hebt voor draad. 3. Het gebruik van een boutverbinding waarbij aan de binnenkant minder dan 1 mm ruimte is voordat je tegen het kleinste kransje aan zit waardoor het gebruik van een moer onmogelijk is. 4. Het gebruik van een RVS bout in aluminium. Of een verzinkte bout minder problemen had opgeleverd weet ik niet. Aan het fietsen in de vele regen lag het niet. De fiets is zeker geen 10 keer nat geworden.
Afbeelding

Het beste is het dus om deze hele ellende te vermijden; iets dat ze bij Batavus in 1975 wél wisten.
Afbeelding
Leon schreef:
zo 18 okt, 2020 10:26
Vervelend was dat dit doorbouten aan de rechterkant niet lukte omdat het te dicht bij de kransjes zat. Door het patje groter te maken is ditnprobleem te omzeilen.
Of een verzonken kop in het frame gebruiken met een moer aan de buitenkant.
Jurr schreef:
zo 18 okt, 2020 11:15
Of een verzonken kop in het frame gebruiken met een moer aan de buitenkant.
Dat is lastig als je maar 5 mm materiaal hebt en aan de buitenkant minder dan 1 mm ruimte over hebt.
Nu dan toch maar eens een foto van mijn fiets in actie, afgelopen zomer tijdens een kampeertocht in Noord Duitsland.[attachment=0]tour in Germany.jpeg[/attachment]

Bijlagen

Wim schreef:
vr 23 okt, 2020 10:47
Nu dan toch maar eens een foto van mijn fiets in actie, afgelopen zomer tijdens een kampeertocht in Noord Duitsland.tour in Germany.jpeg
Met Mittelmeyer draaishifter? Hoe bevalt die? Lees er veel negatieve verhalen over.
Bevalt best. Hij gaat wat stroef en dus slijt je handschoen een beetje sneller maar dat is het dan wel. Er is nu ook weer niet zo heel veel keus, helaas. Dit was destijds ook de enige. Berthoud heeft er nu een die er prachtig uit ziet, maar wat glad schijnt te zijn. Er is er ook een van Co Motion maar die is alleen geschikt voor mensen met grote handen. Dus ik ben gewoon gebleven bij wat ik had. Ik vind de plaats op het stuur wel fijn.
Op de foto zit er nog een 46 cm NItto Noodle Bar op. Marten had destijds 44 cm geadviseerd, maar ik was eigenwijs en luisterde naar mensen die zeiden dat een breder stuur een betere controle geeft. Van dat 46 cm stuur kreeg ik toch wat schouderklachten, en dus heb ik het laatst toch maar vervangen voor een 46 cm Nitto B136 randonneur stuur dat bij de remgrepen 43cm is. Het is een heel klassiek tour stuur, vergelijkbaar met het B135 randonneur stuur maar dan net iets minder extreem. De klachten zijn weg. Dit stuur heeft ook iets meer reach, en dat bevalt me evenzeer (iets sportievere zit).
Wim schreef:
vr 23 okt, 2020 10:47
Nu dan toch maar eens een foto van mijn fiets in actie,
Ah! Leuk om die ook eens te zien. Mooi ding hoor, wel overdacht allemaal! Volgende fiets de bovenbuis nog 2cm’tjes laten aflopen? (smaakkkwestie :) )

Bewust de ketting zo slap, is dat fijn met rohloff?
Grandonneur schreef:
vr 23 okt, 2020 12:34
Wim schreef:
vr 23 okt, 2020 10:47
Nu dan toch maar eens een foto van mijn fiets in actie,
...
Bewust de ketting zo slap, is dat fijn met rohloff?
De ketting mag inderdaad wel een stukje strakker staan. Misschien is naspannen lastig vanwege de beperkte ruimte tot het achterspatbord?
willem.m schreef:
vr 23 okt, 2020 12:47
Misschien is naspannen lastig vanwege de beperkte ruimte tot het achterspatbord?
Met een excentrische trapas?

Blijft een fraaie fiets trouwens!
De ketting staat inderdaad wat slap, maar dit is ook onderweg, na aardig wat kilometers. Het moet nog heel wat slapper worden voordat het een probleem is. Onderweg moet er gefietst worden, en heb ik geen zin in onderhoud als het niet echt nodig is. De fiets heeft inderdaad een excentrische trapas dus ketting spannen is dan best wat gepiel. Het gereedschap ervoor neem ik ook niet mee.
De bovenbuis loopt een klein beetje af (op de foto lijkt het meer dan in werkelijkheid), om enerzijds voldoende ruimte te hebben voor een verende zadelpen, en anderzijds netjes aan te sluiten op een voldoende lange balhoofdbuis om het stuur op de goede touring hoogte te krijgen zonder een enorme stapel vulringen. Het moet allemaal precies in verhouding zijn. Voor het gezicht had ik de bovenbuis liever nog iets horizontaler gehad, maar ik wilde echt ruimte hebben voor een verende zadelpen. Die zat er oorspronkelijk niet op (had aanvankelijk een Nitto Frog) maar ik wist dat ik met mijn rug misschien een verende pen nodig zou hebben en wilde wat marge houden om te voorkomen dat de pen van mijn keuze net te groot zou zijn.
Marten heeft er een heel mooie fiets van gemaakt met veel subtiele details en mooie onderdelen. Niet zichtbaar is dat een van de twee spd pedalen ietsje opgehoogd is omdat ik een klein beenlengte verschil heb. Belangrijk is dat de fiets perfect past en erg lekker rijdt. Ik kan er met 40 kg bagage en voortassen nog goed mee rijden, maar iets van 12-15 kg is ideaal. De fiets is heel comfortabel, niet nodeloos stijf, en stuurt heel betrouwbaar, ook aan het einde van een lange dag.
Wim schreef:
vr 23 okt, 2020 14:13
De ketting staat inderdaad wat slap, maar dit is ook onderweg, na aardig wat kilometers. Het moet nog heel wat slapper worden voordat het een probleem is.
Kun je een indicatie geven van hoeveel kilometer je nu gefietst hebt na het spannen en hoeveel km je nog zult fietsen voor de volgende spanbeurt? Ik heb geen idee.
Heb er nog niets aan gedaan. Het beleid is meestal om dat naspannen maar te laten zitten en er na een paar duizend kilometer gewoon een nieuwe ketting op te doen. Daar wacht ik nu mee tot na de winter. Dit is een KMC en die blijft vrij lang goed. De Rohloff ketting van weleer was nog beter, maar die worden niet meer gemaakt.
Op weg naar de Eifel om een weekje te gravellen. Deze foto op de brug bij Bree. Na zo’n 3 weken en 2000km afgelegd te hebben ka ik maar een ding zeggen: wat een heerlijke fiets.

Bijlagen

Een betere foto, die andere is toch behoorlijk matig.

Bijlagen

Heel fraai :D

Wat me opvalt bij de Cross Lite: Jouw frame heeft nog een duidelijke hoek tussen bovenbuis en de staande achtervorkbuis. Op andere plaatjes zitten die vrijwel in elkaars verlengde wat ik persoonlijk erg lelijk vind. Heeft dat te maken met de framemaat of zijn er verschillende versies door de jaren heen?

Voorbeeld van een lelijk frame imho ;):

Afbeelding
Gravelen in de Eifel ging verder trouwens goed ondanks de bepakking en de complete opbouw zodat het een zware fiets is? Mooie tocht zal het wel geweest zijn :)
Het gravelen in de Eifel was erg mooi, soms inderdaad wel zwaar. Maar ik wist niet dat de Eifel zo mooi was. Het oorspronkelijke plan was een rondje Andalucie, maar door een of ander virusje was dat niet mogelijk. Het alternatief (Krommenie, Eifel, Pieterpad, Krommenie) was ook erg leuk. Veel routes onverhard en gelukkig ook mooi weer.
Hopelijk volgend jaar wel naar Spanje

De schuine buishoek is idd afhankelijk van frame hoogte.

Bijlagen

Ook maar eens een foto van mijn vakantiefiets. Onlangs andere banden, handvatten en bar ends gemonteerd en spatborden eraf gehaald. Altijd leuk om weer wat nieuws te proberen.
38C2C753-BA05-41B7-8222-B46D489E7710.jpeg