post eens een foto van je vakantiefiets

3245 berichten
Senior2 schreef:
za 17 okt, 2020 10:00
Wanneer ik zo’n fiets zie met veel spacers of een verstelbaar stuur wat extreem omhoog staat vraag ik me altijd af hoe dat uiteindelijk gekomen is.
Er is bijna geen enkele activiteit waar je je armen langdurig op druk belast. Het is dan ook logisch dat beginnende fietsers snel last krijgen van pijnlijke polsen en als reactie het stuur van hun fiets hoger zetten. Tijdens korte gemakkelijke ritten merk je overigens weinig van de nadelen van een te hoog stuur, zijnde meer belasting van rug en zitvlak en slecht kracht kunnen zetten.

Het artikel dat je zoekt is de de warrige wereld van framematen en het is hier al meermaals vermeld.
bdr schreef:
za 17 okt, 2020 13:25
Senior2 schreef:
za 17 okt, 2020 10:00
Wanneer ik zo’n fiets zie met veel spacers of een verstelbaar stuur wat extreem omhoog staat vraag ik me altijd af hoe dat uiteindelijk gekomen is.
Er is bijna geen enkele activiteit waar je je armen langdurig op druk belast. Het is dan ook logisch dat beginnende fietsers snel last krijgen van pijnlijke polsen en als reactie het stuur van hun fiets hoger zetten. Tijdens korte gemakkelijke ritten merk je overigens weinig van de nadelen van een te hoog stuur, zijnde meer belasting van rug en zitvlak en slecht kracht kunnen zetten.

Het artikel dat je zoekt is de de warrige wereld van framematen en het is hier al meermaals vermeld.
Dat iemand een verstelbaar stuur anders zet, daar kan ik inkomen, want daar koop je zo’n verstelbaar stuur voor. Dat fietsers zelf extra spacers toevoegen lijkt me minder voorkomen, vooropgesteld dat dat ook nog eens mogelijk moet zijn. Met hoger zetten van een verstelbaar stuur bedoel ik trouwens niet het hele stuur maar de hoek veranderen zodat het stuur hoger komt. Als zo’n verstelbare voorbouw min of meer rechtop wordt gezet gaat dat m.i. ten koste van de stabiliteit.
Het valt toch wel mee met de "lage" balhoofd buis van Santos? Die van de Koga WTS is een stuk lager volgens mij. De Santos is dus voor veel mensen geschikter.
Mijn vrouw heeft ook zo'n te lange Santos met te lage balhoofdbuis. De dealer had geen frame in haar maat in voorraad maar zei dat het wel goed zou komen. Eigenlijk niet dus. Er is heel wat geknutsel aan te pas moeten komen om het een beetje in orde te krijgen (ook omdat de binnenbalhoofdbuis ook nog eens vrij kort was), en dat is zeker niet omdat ze zo graag rechtop zit, want dat doet ze niet en wil ze niet. Ze zit nu goed, maar het frame is gewoon een raar gezicht, en zoals geconstateerd wordt is ze zeker niet de enige. Eens maar nooit meer.
Fedor schreef:
za 17 okt, 2020 16:17
Het valt toch wel mee met de "lage" balhoofd buis van Santos? Die van de Koga WTS is een stuk lager volgens mij. De Santos is dus voor veel mensen geschikter.
Dat hangt van de versie af, volgens Alee Denham heeft de Wordtraveller S 2020 aka 2.0 gemiddeld een 25mm hogere balhoofdsbuis.
Wim schreef:
za 17 okt, 2020 16:43
Mijn vrouw heeft ook zo'n te lange Santos met te lage balhoofdbuis. De dealer had geen frame in haar maat in voorraad maar zei dat het wel goed zou komen. Eigenlijk niet dus. Er is heel wat geknutsel aan te pas moeten komen om het een beetje in orde te krijgen (ook omdat de binnenbalhoofdbuis ook nog eens vrij kort was), en dat is zeker niet omdat ze zo graag rechtop zit, want dat doet ze niet en wil ze niet. Ze zit nu goed, maar het frame is gewoon een raar gezicht, en zoals geconstateerd wordt is ze zeker niet de enige. Eens maar nooit meer.
Ik word vaak onzettend vrolijk van de berichten van deze schrijver. Altijd gedacht dat hij erg veel weet en begrijpt van de wereldfiets.

De dealer had geen frame in haar maat in voorraad


Deze opmerking ind ik de beste onzin die ik jaren gelezen heb op dit forum.
bdr schreef:
za 17 okt, 2020 17:05
Fedor schreef:
za 17 okt, 2020 16:17
Het valt toch wel mee met de "lage" balhoofd buis van Santos? Die van de Koga WTS is een stuk lager volgens mij. De Santos is dus voor veel mensen geschikter.
Dat hangt van de versie af, volgens Alee Denham heeft de Wordtraveller S 2020 aka 2.0 gemiddeld een 25mm hogere balhoofdsbuis.
Idd t.o.v. de vorige WTS. daar werd het volgende over vermeld: http://www.sintchristophorus.nl/test-ko ... aveller-s/

"De zithouding van het testmodel is erg sportief, ondanks dat Koga het balhoofd anderhalve centimeter hoger uit heeft laten komen ten opzichte van het vorige Signature-model. Ik zit er zelfs dieper op dan op menig mountainbike. .... Toch kiest de concurrentie regelmatig voor een hoger balhoofd om een zo comfortabel mogelijke zitpositie met een minimum aan vulringen mogelijk te maken."

Testritten gemaakt met deze WTS-versie en de TM 3+, en de laatste had imho een hoger balhoofd en korter frame.
Wim schreef:
za 17 okt, 2020 16:43
Mijn vrouw heeft ook zo'n te lange Santos met te lage balhoofdbuis. De dealer had geen frame in haar maat in voorraad maar zei dat het wel goed zou komen. Eigenlijk niet dus. Er is heel wat geknutsel aan te pas moeten komen om het een beetje in orde te krijgen (ook omdat de binnenbalhoofdbuis ook nog eens vrij kort was), en dat is zeker niet omdat ze zo graag rechtop zit, want dat doet ze niet en wil ze niet. Ze zit nu goed, maar het frame is gewoon een raar gezicht, en zoals geconstateerd wordt is ze zeker niet de enige. Eens maar nooit meer.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je een Santos, net als een M-gineering, kocht na meting en samenstelling en niet uit voorraad. Ik neem dan ook aan dat je met het eens maar nooit meer niet Santos bedoeld maar de verkopende fietsenzaak?
Wim schreef:
za 17 okt, 2020 16:43
Mijn vrouw heeft ook zo'n te lange Santos met te lage balhoofdbuis. De dealer had geen frame in haar maat in voorraad maar zei dat het wel goed zou komen. Eigenlijk niet dus. Er is heel wat geknutsel aan te pas moeten komen om het een beetje in orde te krijgen (ook omdat de binnenbalhoofdbuis ook nog eens vrij kort was), en dat is zeker niet omdat ze zo graag rechtop zit, want dat doet ze niet en wil ze niet. Ze zit nu goed, maar het frame is gewoon een raar gezicht, en zoals geconstateerd wordt is ze zeker niet de enige. Eens maar nooit meer.
Dit is gewoon een fout van de winkel, je kunt het Santos niet aanwrijven dat de winkel jullie willens en wetens een verkeerde fiets verkoopt!
Jan-Joost schreef:
vr 16 okt, 2020 22:06
Erg fraaie kleurencombi... hierbij de onze...😬
Leuk! Een echte Mixte! En dan geen schuin buisje en dat ‘het nieuwe mixed frame’ noemen, maar een klassieke Mixte - gaaf :D
Het is een fiets Shadow, geen heilige Madonna. Maar oké, iedereen zijn manier om enthousiast te zijn.
Ik vind dat leuk, zie je helaas niet zo veel meer :(
Ik vind een technische discussie (net als allerlei andere discussies) leuk. Helaas mag dat niet meer.
Shadow schreef:
za 17 okt, 2020 20:15
Jan-Joost schreef:
vr 16 okt, 2020 22:06
Erg fraaie kleurencombi... hierbij de onze...😬
Leuk! Een echte Mixte! En dan geen schuin buisje en dat ‘het nieuwe mixed frame’ noemen, maar een klassieke Mixte - gaaf :D
Ja, én..... geen problemen met een te lange bovenbuis...🤣
Wat de balhoofdbuis hoogte betreft kan je veel merken noemen ipv alleen Santos, vroeger had je een stuurpen en die schoof je in de voorvork buis, zeurde niemand over hoe het er uit zag, maar nu met het A-head systeem ziet het er kennelijk niet meer uit...
Tuurlijk kan je de balhoofdbuis langer maken maar dan komt de bovenbuis ook omhoog en je eigen kruis in de problemen bij het afstappen, dan heb ik toch liever mijn 7cm spacers :wink:
"Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je een Santos, net als een M-gineering, kocht na meting en samenstelling en niet uit voorraad. Ik neem dan ook aan dat je met het eens maar nooit meer niet Santos bedoeld maar de verkopende fietsenzaak?"

De afmontage was min of meer custom maar het frame was dat natuurlijk niet. Het advies van de winkel was verkeerd (de winkel is inmiddels over de kop), maar de geometrie van dat Santos frame was ook verkeerd: Ik heb later net iets teveel 26 inch Travelmasters gezien met hetzelfde probleem en heel korte steil oplopende stuurpennen om het probleem 'op te lossen'. Die andere stuurpen moest ik zelfs nog zelf betalen. Zo leer je steeds weer wat bij.
Senior2 schreef:
za 17 okt, 2020 19:05
[ maar de verkopende fietsenzaak?
Het verbaasd mij dat iemand die zoveel over fietsen zegt te weten, zie zijn vaak aangehaalde stuk over de vakantiefiets,
zo'n aankoop doet. Dat heeft niets met Santos of fietsverkoper te maken. Dat is de achteloosheid van de koper.
Bij Thorn was het zo wel goed gegaan. Maar les geleerd. Onze volgende werd een m-gineering. Die past als een oude honkbal handschoen, om het maar een op zijn amerikaans te zeggen.
En ja, het was onverstandig op deze manier een fiets te kopen (er zijn niet veel winkels die frames in de maat van mijn vrouw op voorraad hebben), maar mijn punt blijft dat het een slecht frame ontwerp was, waar gezien de vele rare stuurpennen etc die ik later heb gezien heel veel mensen problemen mee hebben gehad.
Ja daar heb je wel een punt...
Wim schreef:
za 17 okt, 2020 21:44
"Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je een Santos, net als een M-gineering, kocht na meting en samenstelling en niet uit voorraad. Ik neem dan ook aan dat je met het eens maar nooit meer niet Santos bedoeld maar de verkopende fietsenzaak?"

De afmontage was min of meer custom maar het frame was dat natuurlijk niet. Het advies van de winkel was verkeerd (de winkel is inmiddels over de kop), maar de geometrie van dat Santos frame was ook verkeerd: Ik heb later net iets teveel 26 inch Travelmasters gezien met hetzelfde probleem en heel korte steil oplopende stuurpennen om het probleem 'op te lossen'. Die andere stuurpen moest ik zelfs nog zelf betalen. Zo leer je steeds weer wat bij.
Wim, dank voor je uitleg. Maar ik denk niet dat je mag zeggen dat de geometrie van dit frame verkeerd was, maar dat een frame met deze geometrie niet paste bij jouw vrouw. Voor zover ik het kan beoordelen rijden er zat 26 inch Santossen rond die wel goed opgebouwd zijn, zowel technisch als qua looks, met andere woorden, voor vele anderen voldoet deze geometrie wel. Hier is, als ik je uitleg goed begrijp, een verkoper bezig geweest die verkopen belangrijker vond dan iemand goed op een fiets zetten.