Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw fietspad in Berlijn - Forum Wereldfietser

Nieuw fietspad in Berlijn

Wow, dat ziet leuk uit!
Hopelijk blijft het niet alleen bij een plan maar wordt het ook daadwerkelijk gerealiseerd

De stukken traject waar je nu al schijnt te kunnen fietsen ('Strecke', de groen gearceerde delen) heb ik helaas gemist bij mijn Berlijnbezoek.

Beetje off-topic, maar in het artikel lees ik de volgende zin: "Berlijn wil net als Amsterdam en Kopenhagen een fietsvriendelijke stad worden".
Leuk dat Berlijn zich zo bescheiden opstelt, maar naar mijn mening blinken Kopenhagen en Berlijn (in die volgorde) reeds uit op het gebied van fietsvriendelijkheid. Amsterdam speelt toch echt een divisie lager, ondanks dat veel toeristen het als fietsstad nummer één beschouwen.
De reactie op het artikel gelezen?
Nu wel, want die stond er nog niet toen ik dit postte! Ach, het stond toch al in Kletspraat.
Overigens blijft het leuk om Berlijn per fiets te verkennen, er is ook een leuke GPS route die helemaal langs de oude muur voert.

Het is inderdaad wel opletten, net als je denkt comfortabel op een fietsstrook met voorang te zitten wordt die op de stoep voortgezet maar dan zonder de voorrang. Op de weg blijven is een optie, maar er is weinig ruimte, auto's rekenen er vaak niet op of vinden dat ze meer rechten hebben.
Ongeveer net zo fietsvriendelijk als Amsterdam, dus.
Het gaat de goede kant op in Berlijn. Vanaf het oude Lehrter Bahnhof, waar slechts de gevel van rest, is al een mooi fietspad aangelegd over een oude spoorlijn. Dit moet uiteindelijk onderdeel van een snelfietspad van 100km naar Leipzig worden.
Alien schreef:Ongeveer net zo fietsvriendelijk als Amsterdam, dus.
Je hebt de smiley vergeten :wink:
He bewuste artikel is intussen door de verantwoordelijke auteur aangepast.

En vrij vertaald (wens liever niet uit correspondentie te citeren) geeft NationalGeographic toe dat er in bewuste artikel inderdaad een aantal onjuistheden geslopen was.

Persoonlijk had ik het hele artikel óf weggedaan óf drastisch herschreven, nu komt m.i. niet naar voren dat het hele plan al een keer afgeschoten is.

Hoe mooi het plan mij nog steeds voorkomt, nu krijgt deze plannenmakerij toch ook een beetje de trekken van 'luchtfietserij'.
OmeGerrit schreef:Overigens blijft het leuk om Berlijn per fiets te verkennen, er is ook een leuke GPS route die helemaal langs de oude muur voert.
.
Klopt, de Berlin Mauerradweg van 160km, een mooie ( voor ons 3-daagse tocht langs indrukwekkende geschiedenis. Berlijn is uitgestrekt en enorm veel groen, we hebben (noodgedwongen omdat er langs route net 1 camping te weinig was) wild gekampeerd. Dank al het groen/bossen goed te doen.
Aanrader wat mij betreft.
mikefiets schreef:Hoe mooi het plan mij nog steeds voorkomt, nu krijgt deze plannenmakerij toch ook een beetje de trekken van 'luchtfietserij'.
Het is eerder regel dan uitzondering dat grandioze fietsplannen al als kennelijk helemaal klaar gepresenteerd worden jaren voordat het zo ver is.
Dingen die me zo te binnen schieten zijn de Ravelspoorlijn (Ligne 38) tussen Luik en Aken, de Vennbahn, waar we met De Wereldfietser meerdere malen in een heel vage omleiding zijn geraakt, en een Via Verde in Spanje waarvan ik maar met moeite het begin kon vinden omdat het fietspad er wel is maar je zelf maar moet uitzoeken hoe je er komt en al laatste, op nog geen kilometer hiervandaan, een prachtig nieuw fietsviaduct over de A2 dat helemaal af is maar waar niemand op mag omdat de gemeente vergeten heeft om na te denken over de kruispunten aan begin en eind. Die zijn te gevaarlijk en daarom is het hele zaakje stilgelegd.
In alle gevallen was het hoerageroep niet van de lucht, waarschijnlijk mede ingegeven door gulle subsidiestromen die ongetwijfel wel al hun weg hadden gevonden.
Leuk idee! Heb in 1991 door de straten van Berlijn gefietst, kort na de Wende. Toen kon ik daar de DDR-sfeer nog proeven. Maar wel een prima te befietsen stad.