Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post je "oldskool" fiets - Forum Wereldfietser

Post je "oldskool" fiets

Vanwege bepaalde geluiden in een ander topic bij deze eentje voor fietsen die nog maar weinig lijken op de hedendaagse, ultramoderne exemplaren. Recht toe recht aan, Classic, Vintage, L’Eroica enz. laat al dat moois maar zien. Genoeg liefhebbers voor denk ik.
Telt dit -- ondanks de rem-schakelgrepen, dual pivot remmen, SP naafdynamo, halfhoge velgen, HT2 trapas, draadloos 9/8" balhoofd, SPD pedalen, en het ontbreken van "vintage" onderdelen -- als "oldskool"?
Afbeelding
Rawland Nordavinden by tragefietser, on Flickr
Voor mij wel, prachtige fiets! Sjiek hoor, VO spatborden of niet?
Ja klopt, VO spatborden, stuurpen, zadelpen, en achternaaf. 't Interessante aan de achternaaf is dat de cassette+vrijloopnaaf te verwijderen zijn zonder gereedschap. Handig wanneer langs de kant van de weg een spaak vervangen moet worden, maar ook wanneer er bij vliegen een smal pakket van gemaakt moet worden.

Verdere interessante puntjes: de aandrijflijn is Campagnolo Veloce, behalve de cranks. Dit is een sub-compact crank van Sugino. Deze biedt de mogelijkheid voor een licht verzet zoals bij een triple (110/74 BCD) maar de lage Q-factor van een dubbel, ideaal voor een snelle randonneursfiets.
Verder heeft de voorvork een ongebruikelijk grote sprong. Het resulterende stuurgedrag was in 't begin even wennen, maar ik wil nu niet meer terug.

Ik overweeg over te stappen naar middenoptrekremmen, dat is dan wel weer erg retro geloof ik? De huidige remmen vormen de beperkende factor in bandenkeuze, met middenoptrekremmen zou de vorkkroon de beperkende factor worden en past er daarom een paar mm breder rubber onder de spatborden.
Ik gokte al op VO stuurpen enz. Erg mooi spul. Net als de cranks en achternaaf met hoge flens. Grote sprong viel op, moest je lang wennen aan het stuurgedrag? Je hebt hele mooie middenoptrekremmen (gran compe bv) maar volgens mij bestaan er wel zijtrekremmen met behoorlijke ruimte voor banden (VO/ Tektro). Je kan altijd een mailtje sturen naar info@m-gineering.nl
Afbeelding
Gazelle kruisframe uit circa 1953. Is mijn werkezel in wording, veel aanbouwdelen niet origineel.
Echt een klassieker. Heel soms zie ik ze weleens op marktplaats. Leuk om te zien!
Afbeelding

De Bertin gebruik ik voor tochtjes met 1 of 2 overnachtingen, behalve kabels & ketting zit er niks jonger op dan 40 ;). Heb ook nog een reeks racefietsen uit de jaren '70, zoals deze mooie Gitane:

Afbeelding

Alles Frans, onder het lichtjes schrijnende motto Les 30 glorieuses!
Heerlijke fietsen CarlW.
Waw... mooie randonneur die Bertin !
Is dit een carradice zadeltas in combinatie met brooks professionel?
Heerlijk topic wordt dit. Het allermooiste frame blijft dat met een horizontale bovenbuis.
Voor een vakantiefiets bedoeld voor zwaar gebruik maak ik graag een uitzondering, maar voor andere, lichtere fietsen heeft die strakke horizontale lijn iets trots en ongenaakbaars.
En telt deze als "oldskool":

http://myalbum.com/album/2svl4iQLl94b

Hij is tenslotte al bijna 10 jaar oud, heeft nog gewoon een ketting, en van Rohloff geen spoor :wink:
Georg schreef:Het allermooiste frame blijft dat met een horizontale bovenbuis.
Hier sluit ik mij van harte bij aan.
cabonga schreef:Is dit een carradice zadeltas in combinatie met brooks professionel?
Klopt, de zadeltas is een Pendle (11 liter), net goed voor 1 set reservekleren en toiletspullen. De Brooks is er een uit de jaren 70, je hoort het wel vaker en ik sluit me er bij aan: de koeien hadden toen nog veel dikker vel.
Dat koeien een dunnere huid hebben kan ik niet bevestigen. Het is wel mogelijk dat de schalmmachine een tandje hoger wordt gezet. :lol:

Wil.
Niet oldschool, wel rechttoe rechtaan: v-brakes, vierkante as, buiscommandeurs, staal, onverwoestbaar

Afbeelding
@Alma; uiteraard. Ging je hiermee niet je nieuwe reis maken?
@perzik; behoorlijk drankhek :D Met dit frame kan je alle kanten op. Aardig onverwoestbaar!
Friso* schreef:@Alma; uiteraard. Ging je hiermee niet je nieuwe reis maken?
Yep, hierop moet het gaan gebeuren...
alma schreef:
Friso* schreef:@Alma; uiteraard. Ging je hiermee niet je nieuwe reis maken?
Yep, hierop moet het gaan gebeuren...
Wist niet meer of ik het hier of op mountainbike forum had gelezen :wink: Veel plezier en komen er ook filmpjes zoals je eerder gemaakt hebt?
Ja, er komt ook weer een serie filmpjes aan.