Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nomineer pedelec als lelijkste woord van het jaar! - Forum Wereldfietser

Nomineer pedelec als lelijkste woord van het jaar!

Vinden jullie PEDELEC ook zo'n lelijk woord?

Nu kunnen jullie het nomeren om het te verbannen.
Dit kan op de website http://www.wegmetdatwoord.nl

Je hoeft er gen persoonlijke gegevens voor in te vullen.

Afbeelding
Leon, eerst een alternatief geven hè. Electrische scheurfiets?
arnob schreef:Leon, eerst een alternatief geven hè. Electrische scheurfiets?
Als ik op wikipedia af ga (https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_fiets) wordt met het woord pedelec tot nu toe een fiets bedoeld die ondersteuning biedt als aanvulling op de trapkracht. Het is net alsof je echt fietst....

Dus: Foetelfiets

Of: Electrische fiets (maar dan moeten we eens eerst goed afspreken wat waarmee bedoeld wordt)

Niet: E-bike. Dat is Engels en dat wil ik liever zo houden want het Engels dat in Nederland gebrabbeld wordt is vaak voor een Engelsman nauwelijks te volgen.
Scheurfiets vind ik geen goed idee omdat je die hier tussen de duizenden 15 à 20 km/u fietsende zestigers nauwelijks tegenkomt.
Fopfiets!
Leon schreef: Dat is Engels en dat wil ik liever zo houden want het Engels dat in Nederland gebrabbeld wordt is vaak voor een Engelsman nauwelijks te volgen.
Dat ligt dan waarschijnlijk aan het niveau van jouw engels.
De meeste Engelstalige die ik ontmoet hebben eerder bewondering voor het niveau engels dat door Nederlanders gesproken wordt, dan dat ze er niets van begrijpen.
Leon schreef:Vinden jullie PEDELEC ook zo'n lelijk woord?

Nu kunnen jullie het nomeren om het te verbannen.
Dit kan op de website http://www.wegmetdatwoord.nl

Je hoeft er gen persoonlijke gegevens voor in te vullen.

Afbeelding
Vind je het woord lelijk, of vind je het "vervoersmiddel" een verschrikkelijk ding? Net als ik!!
Pedelec is de samentrekking van pedal en electric.
Een Nederlandse variant zou dus eigenlijk pedelek moeten zijn (pedaal en elektrisch). Velen denken trouwens dat je 'electrisch' schrijft, maar in het Nederlands is het toch echt met een k.
Maar leuker vind ik klinken: elektraped, een nog niet bestaand woord.
dik5 schreef:
Leon schreef:Vinden jullie PEDELEC ook zo'n lelijk woord?
Vind je het woord lelijk, of vind je het "vervoersmiddel" een verschrikkelijk ding? Net als ik!!
Ik ben er zo een die meestal bedoelt wat hij schrijft Dik.
Ik ben het ermee eens. Nederlandsch is immers een Pure taal. 8)

Buro. Weg ermee.
Kado. Afschaffen.
Presentje: Anglicisme.
Circus: Latijn
Carnaval: nog meer Latijnse onzin
Auto: we leven toch niet meer in de oudheid? En dan ook nog eens een afgekort woord :shock:

Ik denk dat we maar eens met een dikke zwarte stift door het woordenboek moeten gaan! Ik vind dit soort initiatieven altijd erg sterk, ze geven blijk van een waardering van onze taal en een duidelijk inzicht in hoe taal gevormd is. :lol:
Je moet beter leren lezen. Het argument tegen het woord "pedelec" is niet dat het een leenwoord zou zijn, maar dat het een lelijk woord is.
Nou nee, ik lees vrij goed, wellicht iets beter dan dat jij denkt. Het gaat over deze sentimenten^^
Niet: E-bike. Dat is Engels en dat wil ik liever zo houden want het Engels dat in Nederland gebrabbeld wordt is vaak voor een Engelsman nauwelijks te volgen.
Of:
Pedelec is de samentrekking van pedal en electric.
Een Nederlandse variant zou dus eigenlijk pedelek moeten zijn (pedaal en elektrisch).
Het feit dat het een Anglicisme is weegt dus flink mee in deze discussie. Overigens vind ik Pedelec prima van de tong rollen, dit in tegenstelling tot "Foefelfiets". Nou komt dat natuurlijk ook omdat ik in tegenstelling tot Leon niet begrijp waarom iemand zich bedrogen zou voelen door een fiets, maar goed, dan komen we weer op purisme terug 8)
loknor schreef:Anglicanisme
Anglicanisme
Anglicisme

Carl
Ja en ik ging ook al uit de bocht met Latijns. Ik ben verdorie een lopende stijl, idioom en taalfouten fabriek 8)
* stijl-, idioom- en taalfoutenfabriek.
Stop er maar mee, loknor. Voor je het weet word je vergeleken met Henk Krol op Facebook :wink: .
Ik bevestig mijn zwakheden. :lol: