Pagina 7 van 13

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 28 jan, 2016 09:46
door gyorpb
keesswart schreef:Op andere fietsen zit vaak een losse zadelpenstrop van aluminium of kunststof (die bij mij wel eens brak wanneer ik die iets te enthousiast vast probeerde te draaien).
Een losse zadelstrop wordt bij zachtere materialen als aluminium en carbon toegepast omdat je daar die aangesoldeerde/aangelaste oogjes eerder kapottrekt. Draad erin tappen, zoals Marten bij jouw fiets gedaan heeft, is al helemaal vragen om ellende bij aluminium frames, en zo goed als onmogelijk bij carbon. Bij deze fiets zou ik me maar inhouden met de steeksleutel, als ik jou was: bij een losse strop is het een makkelijk te vervangen onderdeel dat je kapottrekt. Bij deze fiets is het frameschade als je als een holbewoner de zadelpenbout aantrekt.
Een tijdje terug kwam ik er achter dat bottom brackets op vakantiefietsen vaak onnodig hoog zitten. (Corrie, die korte benen heeft, kan op geen enkele fiets met beide voeten de grond raken zolang ze op haar zadel zit.
Daar kunnen diverse oorzaken en redenen voor zijn. Of dat onnodig is, zou ik niet zo boud willen stellen.
Op haar kleine Snel Sahara zit de trapas even hoog als op mijn veel grotere Santos). Hieronder is te zien dat de trapas op mijn nieuwe fiets 3 cm lager zit dan op mijn oude fiets. (Helemaal fair is de vergelijking niet: door de excenter heeft de trapas van de M-gineering een variabele hoogte en deze staat nu bijna in de laagste stand.)
Sowieso is dat niet helemaal een eerlijke manier om dat te meten; de banden die gemonteerd zijn kunnen ook nog flink verschil maken. Beter meet je de "bottom bracket drop", 'F' in dit plaatje:

Afbeelding

Die heeft niet alleen invloed op de bodemvrijheid (en dus of je met de voeten bij de grond kunt), maar ook op de rijeigenschappen: je fiets "hangt" als het ware als een hangmat tussen de voorwielen.
Op de rechterfoto's is ook goed te zien wat er gebeurt met zwarte cranks. Ik ben dan ook blij met de zilverkleurige Sugino's ;-)
Dat gebeurt ook met zilveren cranks, hoor. Alleen zie je het daar minder omdat de lak blank is in plaats van zwart. Overigens gebeurt dat alleen als je met je voeten langs de cranks schuurt. Daar heb je met platformpedalen wel wat meer kans op dan met klikkers of clips.
Inge1 schreef:Leuk te zien dat jouw standaard aan oogjes bevestigd zit. Bij mij zit ipv de oogjes een blok waardoor de 2 boutjes zitten geschroefd.
Zo'n standaard als jij omschrijft is door de fabrikant bedoelt voor een speciaal daarvoor aangelaste nok. Mooi minimalistisch. Wat Marten bij deze fiets gedaan lijkt te hebben, is oogjes aan het frame maken waaraan een standaard die éigenlijk voor klemmontage bedoeld is, gemonteerd kan worden. Mooie oplossing, en voor een zwaarbeladen vakantiefiets lijkt het me nét dat beetje meer steun (hefboom naar de staande achtervork) hebben.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 28 jan, 2016 10:22
door Leon
Alien schreef:Zo'n standaard als jij omschrijft is door de fabrikant bedoelt voor een speciaal daarvoor aangelaste nok. Mooi minimalistisch. Wat Marten bij deze fiets gedaan lijkt te hebben, is oogjes aan het frame maken waaraan een standaard die éigenlijk voor klemmontage bedoeld is, gemonteerd kan worden. Mooie oplossing, en voor een zwaarbeladen vakantiefiets lijkt het me nét dat beetje meer steun (hefboom naar de staande achtervork) hebben.
Dat is inderdaad geniaal. De meestal toegepaste optie, waarbij er alleen op de onderste vorkbuis een nok zit met gaten voor twee boutjes, is namelijk niet bestand tegen zwaar gebruik.
Het is niet zo dat de zaak afbreekt als je de fiets parkeert met veel bagage, maar met name de forse klappen van het in- en uitklappen van de standaard zorgen ervoor dat de boutjes het niet altijd uithouden. Op mijn eigen T400 zet ik de standaard altijd met beleid op en neer, maar mijn vriendin lukt dat niet (oor in en oor uit...) en dus moet ik regelmatig de bouten van haar T100 weer aandraaien. En dan heb ik de boutjes M4 al vervangen door M5.
Zowieso wordt de levensduur van zo'n standaard zo'n beetje bepaald door de klappen van het in- en uitklappen ervan, want ook de plaatsen waar die klappen worden opgevangen lopen schade op. Dat leidt bij mij uiteindelijk altijd tot een op slecht wegdek klapperende standaard.
keesswart schreef:Een tijdje terug kwam ik er achter dat bottom brackets op vakantiefietsen vaak onnodig hoog zitten. (Corrie, die korte benen heeft, kan op geen enkele fiets met beide voeten de grond raken zolang ze op haar zadel zit.
Dat is een standaard probleem van kleinere frames (die meestal van vrouwen zijn), zo heeft Marten me eens uitgelegd herinner ik me.
Het ontwerrpen van fietsframes voor verschillende maten mensen kent namelijk een aantal dilemma's. Hiertoe behoren het feit wat de wielen en alle vorken (3stuks) niet zomaar mee kunnen schalen, dat buizen niet zomaar in alle lengtes leverbaar zijn, dat lugs bepaalde hoeken hebben, dat het balhoofd een bepaalde minimumlengte moet hebben, etc.
De ideale verhoudingen doen zich uiteraard voor bij de maat medium. In een poging een kleinere maat fiets te maken maken framemakers zich het vrij vaak gemakkelijk door de trapas niet te laten zakken, zoals de kleine persoon zou wensen, maar op gelijke hoogte te laten of de zelfs hoger te maken, zodat de zitbuis korter wordt en een klein persoon er op past zolang hij/zij fietst.
Maar ideaal is het niet. Het is een van de redenen waarom je in het straatbeeld met name kleine vrouwen vaak heel moeilijk ziet doen met opstappen, stoppen en afstappen, al verdenk ik er ook sommigen (dames let op deze nuancering) ervan dat ze gewoon onhandig zijn.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 28 jan, 2016 10:41
door keesswart
Alien schreef:
keesswart schreef:Op andere fietsen zit vaak een losse zadelpenstrop van aluminium of kunststof (die bij mij wel eens brak wanneer ik die iets te enthousiast vast probeerde te draaien).
Een losse zadelstrop wordt bij zachtere materialen als aluminium en carbon toegepast omdat je daar die aangesoldeerde/aangelaste oogjes eerder kapottrekt. Draad erin tappen, zoals Marten bij jouw fiets gedaan heeft, is al helemaal vragen om ellende bij aluminium frames, en zo goed als onmogelijk bij carbon. Bij deze fiets zou ik me maar inhouden met de steeksleutel, als ik jou was: bij een losse strop is het een makkelijk te vervangen onderdeel dat je kapottrekt. Bij deze fiets is het frameschade als je als een holbewoner de zadelpenbout aantrekt.
Op mijn andere stalen fietsen bleven de zadelpenstroppen altijd heel (al kwam dat soms ook omdat de aluminium zadelpen door corrosie zo onwrikbaar vast was gaan zitten in de zadelbuis, dat zo'n strop helemaal niet meer aangedraaid hoefde te worden!). Mijn Santos was de enige stalen fiets met een losse (aluminium) zadelpenstrop: die heb ik dus een keer aan gort gedraaid en daar was echt geen Neanderthalerkracht voor nodig. Maar bedankt voor de waarschuwing: ik zal dit onderdeeltje op mijn nieuwe fiets met fluwelen handschoenen aandraaien :wink:

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 28 jan, 2016 11:09
door keesswart
Leon schreef:De meestal toegepaste optie, waarbij er alleen op de onderste vorkbuis een nok zit met gaten voor twee boutjes, is namelijk niet bestand tegen zwaar gebruik.
Het is niet zo dat de zaak afbreekt als je de fiets parkeert met veel bagage, maar met name de forse klappen van het in- en uitklappen van de standaard zorgen ervoor dat de boutjes het niet altijd uithouden.
Op mijn ligfiets zat zo'n nok van aluminium. Hoelang de boutjes het volgehouden zouden hebben, weet ik niet. Na een jaar brak de nok al van het frame af.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 25 feb, 2016 21:39
door Shane
Ik ben vandaag met Frank weer eens gaan kijken in Kiel-W.

De wachtlijst hangt weer redelijk vol :D 8)

AfbeeldingThe waiting list

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 25 feb, 2016 21:45
door Friso*
Altijd leuk om updates uit KW te zien. Wordt Mr. Hyde wederom zwart? :D

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 25 feb, 2016 21:54
door Shane
Any colour as long as its black :) De Smurf wordt ook Zwart 8)

Meer photo's >here<

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: vr 26 feb, 2016 18:48
door Friso*
Shane schreef:Any colour as long as its black :) De Smurf wordt ook Zwart 8)

Meer photo's >here<
Die zwarte singlespeed met houten velg is ook een mooie. Die smurf gaat daar dus op lijken.. Als je er weer eens bent zou je dan, als je tijd en zin hebt hoor, die groene bi-laminate 650b kunnen fotograferen?

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: vr 26 feb, 2016 19:06
door Kikitjah
Mijn fietsje komt eraan!

Afbeelding

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: vr 26 feb, 2016 19:09
door Friso*
Kikitjah schreef:Mijn fietsje komt eraan!

Afbeelding
Hey, goed bezig. Vlot gegaan, als mijn herinnering klopt. Je zou eind Mei vertrekken?

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: vr 26 feb, 2016 19:16
door Kikitjah
Ja, ineens gaat het heel vlot!

Marten zei dat hij nog één dagje aan het frame moet werken voor wat kleine dingetjes en dat het frame dan stilaan een kleurtje kan krijgen! :) (zwart, ik doe niet mee aan die blauwe rage hier ;) )

Ik vertrek op 29 juni, maar kga de fiets op 30april/1mei ophalen bij Marten. Spannend!

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: vr 26 feb, 2016 19:35
door Shane
Friso* schreef:.. Als je er weer eens bent zou je dan, als je tijd en zin hebt hoor, die groene bi-laminate 650b kunnen fotograferen?
Als alles goed gaat hoef ik Martin pas over een jaar of 2 weer te zien voor de volgende aanpassing/fiets kopen/koffie drinken/weet ik wat. De 650b was idd erg mooi, maar stond in de fietsrek dus was te donker voor een foto :)

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: vr 26 feb, 2016 19:37
door Friso*
Shane schreef:
Friso* schreef:.. Als je er weer eens bent zou je dan, als je tijd en zin hebt hoor, die groene bi-laminate 650b kunnen fotograferen?
Als alles goed gaat hoef ik Martin pas over een jaar of 2 weer te zien voor de volgende aanpassing/fiets kopen/koffie drinken/weet ik wat. De 650b was idd erg mooi, maar stond in de fietsrek dus was te donker voor een foto :)
Ah oke haha. Dacht dat je de fietsen daar liet spuiten. Maar je hebt ze meegenomen :wink:

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: di 12 apr, 2016 19:30
door keesswart
Gisteren heb ik mijn fiets eens helemaal in tweeën gedeeld en in een draagbare hoes gestopt.

Afbeelding
16:51 uur: klaar voor de operatie

Afbeelding
16:55 uur: eerst het stuur een kwartslag draaien

Afbeelding
16:57 uur: kabel van de achterrem ontkoppelen

Afbeelding
16:59 uur: Rohloffkabels ontkoppelen

Afbeelding
17:00 uur: nu kunnen de koppelingen worden losgedraaid

Afbeelding
17:04 uur: halvering geslaagd

Afbeelding
17:05 uur: zo ziet een geopende S&S-koppeling er uit

Afbeelding
17:09 uur: de beiden helften op elkaar gestapeld, zoals ze in de draaghoes gaan. Om krassen te voorkomen, is het raadzaam om bubbelfolie tussen de helften te stoppen

Afbeelding
17:21 uur: na enig denk-, pas- en meetwerk kan de hoes dichtgeritst worden

Afbeelding
17:23 uur: klaar voor Thalys, kleine fietsdoos, bus of kofferbak!

Zonder routine en met fotosessies duurde dit een half uur. Een half uur later was ik weer aan het fietsen. Met iets meer ervaring zou dit ook in de helft van de tijd moeten lukken. En een zanderige omgeving zoals hierboven doet het leuk op de foto, maar is niet fijn voor de koppelingen!

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: di 12 apr, 2016 20:00
door Friso*
Handige foto's bedankt voor het delen. Erg vernuftig systeem. Gebruik je eigenlijk "Finish Line Extreme Fluoro" voor het smeren van de koppelingen? Wat voor draaghoes is het? :D

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: di 12 apr, 2016 21:56
door Jurr
Ik blijf het een fraai systeem vinden....

Past ie nu ook met wat meer demontage binnen de maximale koffermaten van een vliegtuig, of red je dat niet?

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: wo 13 apr, 2016 00:10
door keesswart
Dat wondersmeersel van Finish Line zal ik binnenkort eens aanschaffen, maar voorlopig is de ketting het enige dat gesmeerd moet worden.
De draaghoes is de Pocket Bike Bag van Scicon, die je tot een klein pakketje op kunt vouwen. Of de fiets ook binnen de maximale vliegtuigkoffermaten past, weet ik niet. Als dat al zou lukken, zou ik hem helemaal uit elkaar moeten halen en dan is het vast nog een flinke puzzel. Vliegen en puzzelen probeer ik juist zoveel mogelijk te vermijden ;-)

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: wo 13 apr, 2016 09:10
door Travelmaster
Ha, leuk in beeld gebracht! Ziet er handig uit zeg!

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: wo 13 apr, 2016 09:46
door Bert van Sprang
Met hydraulische remmen wordt dit een stuk lastiger :D .

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: wo 13 apr, 2016 09:52
door Travelmaster
Nee joh - gewoon de klauw loshalen :lol: