Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote M-gineering topic - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Het grote M-gineering topic

254 berichten
Heel fraai!
Natuurlijk weer heel mooi. Voor welk gebruik is deze bedoeld? Gezien de keuze voor deze middenoptrek remmen met aangesoldeerde nokken is dit vermoedelijk een fiets voor banden tot ongeveer 42 mm.
Wim schreef:
do 20 sep, 2018 13:47
Voor welk gebruik is deze bedoeld?
Voor Ivo's gebruik :D
Ivo is verwoed audaxfietser; verwoord ik het zo goed?
Het zou een leuk tipic zijn: "Van wie is de fiets op de foto?" met frameopschriften eventueel afgeplakt. Deze is dan niet zo heel moeilijk. Past helemaal. Hij kan nooit van jou zijn Wim, daarvoor zijn de banden veel te dun :)
Welke bar-end shifters zijn dat? Frictie?
Ik weet dat Ivo graag brevetten rijdt, maar ik weet ook dat hij ritten met flink wat bagage rijdt. Ik dacht dat hij daarvoor een Bob Jackson had. Deze fiets heeft een wel erg robuuste bagagedrager voor een brevetfiets.
Op de foto's zie ik wel 2 achterlichten die van sap voorzien worden door een naafdynamo, maar ik kan geen koplamp ontwaren op de overigens mooie foto's, sommige details smaken naar meer info (en foto's)
Travelmaster schreef:
do 20 sep, 2018 12:05
Mooiste detail vind ik de spaakhouder! Minst mooie detail de verlichtingsbekabeling. En de keuze voor de remmen zal vooral op esthetische gronden zijn gebaseerd..?
Nee, praktische gronden. Bij klassieke raceremmen kan een iets breder spatbord makkelijk in de knel komen tijdens het remmen, bij centre pull remmen zitten de draaipunten direct naast de spatborden, dan kan het spatbord nooit in de knel raken.
Wim schreef:
do 20 sep, 2018 13:47
Natuurlijk weer heel mooi. Voor welk gebruik is deze bedoeld? Gezien de keuze voor deze middenoptrek remmen met aangesoldeerde nokken is dit vermoedelijk een fiets voor banden tot ongeveer 42 mm.
Ik heb Marten maximaal 32mm meegegeven met spatborden en wat ruimte voor troep onder de spatborden.
Gebruik wordt, zoals al goed geraden, de wat langere en lastigere brevetten (bijv. in Rusland of Oezbekistan). De brevetten waar ik de laatste jaren vooral mijn Koga Miyata Grantourer uit 1987 voor inzette.
Wim schreef:
do 20 sep, 2018 15:33
Ik weet dat Ivo graag brevetten rijdt, maar ik weet ook dat hij ritten met flink wat bagage rijdt. Ik dacht dat hij daarvoor een Bob Jackson had. Deze fiets heeft een wel erg robuuste bagagedrager voor een brevetfiets.
De Bob Jackson heb ik nog altijd en die mag nog lang niet altijd met pensioen. Ik heb in principe 3 fietsen die ik het meest gebruik:

-Bioracer lichte randonneuse, voor de kortere brevetten op makkelijk terrein
-Koga Miyata Grantourer (nu vervangen door de M-Gineering) voor langere brevetten op lastig terrein
-Bob Jackson randonneur voor het serieuze vakantiewerk.

Natuurlijk zit er ook overlap tussen het gebruik. Ook m'n Bob Jackson mag af en toe een brevet rijden, de M-Gineering zal ook af en toe wat lichtere vakantiebagage zien.
De Topeak drager is speciaal gemaakt voor de Topeak bagagedragertassen, die klik je er zo op vast.
_Peter_ schreef:
do 20 sep, 2018 22:41
Op de foto's zie ik wel 2 achterlichten die van sap voorzien worden door een naafdynamo, maar ik kan geen koplamp ontwaren op de overigens mooie foto's, sommige details smaken naar meer info (en foto's)
M'n fotoset wordt nog aangevuld. De koplamp is een Edelux aan de linkerkant van de voordrager. Rechts komt nog een Ixon op batterijen te zitten. Voor PBP zal die naar midden-voor verhuizen en komt rechts een reserve Edelux, al voorverkabeld zodat bij kabelbreuk ik alleen maar de kabelschoentjes hoef om te schuiven.
CarlW schreef:
do 20 sep, 2018 14:10
Welke bar-end shifters zijn dat? Frictie?
Nee, Campagnolo Record 10-speed. Worden alleen niet meer gemaakt in deze vorm, ik had nog een setje NOS liggen ;)
Ivo Miesen schreef:
do 20 sep, 2018 22:57
Travelmaster schreef:
do 20 sep, 2018 12:05
Mooiste detail vind ik de spaakhouder! Minst mooie detail de verlichtingsbekabeling. En de keuze voor de remmen zal vooral op esthetische gronden zijn gebaseerd..?
Nee, praktische gronden. Bij klassieke raceremmen kan een iets breder spatbord makkelijk in de knel komen tijdens het remmen, bij centre pull remmen zitten de draaipunten direct naast de spatborden, dan kan het spatbord nooit in de knel raken.
En hoe zit het met de remkracht? Is dat nog een beetje acceptabel?
Vermoedelijk krachtiger dan veel zijoptrek remmen, en goed moduleerbaar doordat ze aan op de vork gesoldeerde nokken gemonteerd worden. Die nokken zitten bovendien hoger dan voor cantilever remmen en V brakes. Het mooie van zulke remmen is verder dat ze met sti brifters gecombineerd kunnen worden. Deze Grandbois remmen zijn er in twee maten, voor maximaal 32 mm en voor maximaal 42 mm.
Is dat niet de rembevestiging die ook wel "firmtech" of "direct mount" wordt genoemd, of haal ik nu zaken door elkaar?
Firmtech is wat anders. Dat is een speciale bevestiging voor Magura Firmtech velgremmen. Bij deze Grandbois remmen gaat het om dezelfde nokken als bij de Mafac middenoptrek remmen van vroeger zoals de Racer en de Raid. Vergeleken met cantilevers zitten deze nokken veel hoger, en dus is de hele constructie veel stijver, met krachtiger remmen en vooral een betere modulatie als gevolg. Firmtech is dan weliswaar wat anders dan Mafac nokken, maar ook daar geldt dat de constructie strakker is en dus beter remt.
Travelmaster schreef:
za 22 sep, 2018 14:42
Ivo Miesen schreef:
do 20 sep, 2018 22:57
Travelmaster schreef:
do 20 sep, 2018 12:05
Mooiste detail vind ik de spaakhouder! Minst mooie detail de verlichtingsbekabeling. En de keuze voor de remmen zal vooral op esthetische gronden zijn gebaseerd..?
Nee, praktische gronden. Bij klassieke raceremmen kan een iets breder spatbord makkelijk in de knel komen tijdens het remmen, bij centre pull remmen zitten de draaipunten direct naast de spatborden, dan kan het spatbord nooit in de knel raken.
En hoe zit het met de remkracht? Is dat nog een beetje acceptabel?
Beetje acceptabel? Ik trok nog net geen rookgordijn toen ik er de eerste keer mee remde. Ik ga er andere blokken opzetten achter, nu remt ie te goed. Iig beduidend beter dan double pivot raceremmen
Ik rijd op een racefiets met Shimano 105 5800-serie remhoeven, en dat vind ik "al" uitstekend remmen; een heerlijk goed remgevoel en zoveel remkracht dat ik bij lange na nog nooit echt hard heb hoeven remmen.
Ik zou niet weten wat daar nog beter aan zou moeten, maar blijkbaar is dit nog krachtiger.
Plus dat er meer ruimte is voor bredere banden en spatborden.
Wim schreef:
zo 23 sep, 2018 18:15
Plus dat er meer ruimte is voor bredere banden en spatborden.
Krachtiger hoeft voor mij niet, sterker nog ik ga 'slechtere' remblokken aanbouwen om ze wat minder krachtig te hebben. De ruimte voor vooral de spatborden is waar het mij om ging. Zodat ik niet tijdens de bietencampagne regelmatig m'n rit moet onderbreken om de wielen weer vrij te maken.
Ivo Miesen schreef:
zo 23 sep, 2018 20:39
krachtiger hoeft voor mij niet, sterker nog ik ga 'slechtere' remblokken aanbouwen om ze wat minder krachtig te hebben.
Als je je grijze massa er aan kunt laten wennen is het uiteindelijk denk ik wel fijner. Dus je zou het ook een maandje kunnen proberen. (Niet later zeggen dat ik zei dat je dat moest...)