Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Door het oog van de naald - Forum Wereldfietser

Door het oog van de naald

Dit is de Peizerweg in Groningen. Mijn werk ligt een paar honderd meter terug. Dinsdag 8 september j.l. om kwart over vier kroop (of fietste) ik door het oog van de naald. Ik reed op m’n fiets op het fietspad links naar het Hoofdstation: https://www.google.nl/maps/@53.2093931, ... 312!8i6656

Kwam er een klein blauwe autootje met een bij bouwmarkt Karwei (dat pand rechts) gehuurde aanhangwagen (leeg) van rechts de weg oprijden. Vermoedelijk is de dissel niet goed op de kogel van de trekhaak vastgemaakt, met als gevolg dat door het gebonk van de wielen over de goot in de bestrating de aanhangwagen is losgeschoten. En die reed als een ongeleid projectiel naar een met snelheid tegemoet komende bestelwagen, precies waar die auto op Streetview staat. Dit gebeurde maar op drie meter van mij vandaan. Er volgde een hevige knal, ik kon door wegduiken de rondvliegende brokstukken nog net ontwijken, zoals stukken bumper en glasscherven. Als een biljartbal kaatste de aanhangwagen terug en hij raakte enkele voetgangers rechts op het trottoir en die waren mijn collega’s, die naar de bushalte voorbij het viaduct op de achtergrond liepen. De kar vloog over een man heen en hij raakte gewond. De voorkant van de bestelwagen verbrijzeld, koelvloeistof en motorolie liepen leeg op het wegdek. Veel consternatie op straat, mobieltjes werden tevoorschijn gehaald. Voor hetzelfde geld was die aanhangwagen evengoed in mijn richting gekatapulteerd! Later ben ik met trillende benen thuis gekomen en het relaas aan m'n vrouw verteld. Dat was schrikken, hoor!
Martin, het lijkt wel of je achtervolgd wordt door rare ongelukken! Gelukkig voor jou was je nu eens niet het slachtoffer, maar ik kan me goed voorstellen dat je je rot bent geschrokken.
keesswart schreef:Martin, het lijkt wel of je achtervolgd wordt door rare ongelukken! Gelukkig voor jou was je nu eens niet het slachtoffer, maar ik kan me goed voorstellen dat je je rot bent geschrokken.
Ja, als je dagelijks 20 kilometer fiets, maak je wel een en ander mee. Vandaag ben ik ditmaal met de auto naar m'n werk gegaan, omdat ik na het werk boodschappen wilde doen bij Hornbach en Aldi. Ja, daar heb je het al: ik werd ingehaald door een auto over een doorgetrokken streep; ik zag op een rotonde een auto tweemaal 360 graden rondrijden omdat hij aan het bellen was; twee keer zelfs een auto van rechts terwijl ik voorrang had en 40 % van al de automobilisten droeg geen gordel (domme mensen). En ik kan zo wel verder gaan.... Wegmisbruikers! :evil:
Momenteel worden er acties gevoerd door de omliggende dorpen voor een fietspad op de weg Westernieland-Rasquert. Veel ouders durven hun kroost niet meer per fiets naar school laten gaan, maar brengen ze zelf. Ik draag altijd een geel hesje en een fietshelm. Het wordt steeds drukker. Maar daar wil de gemeente niet op ingaan. Ik kan net zo goed een grafsteen bestellen.... (ik weet een goed adres in Ierland)
Jeetje Martin wat een spannend verhaal - ik zou het zo kunnen filmen. Uiteraard jouw tekst als voice over!
Martin,
Het wordt met iedere post van jou spannender, je kan niet zeggen dat je een saai leven leid daar in het hoge noorden. Ik kijk nu al reikhalzend uit naar je volgende belevenis, je hebt onmiskenbaar talent!
Maar om nu al een grafsteen te bestellen :?
Wat een verhaal Martin. Ik heb mijn E ook bij de B gekregen en eigenlijk zou je iedere 10 jaar opnieuw moeten afrijden en iedere 5 jaar theorie opnieuw afleggen.
Die Peizerweg wordt steeds drukker. Qbuzz gaat ook van de Bornholmstraat naar de Peizerweg. Daardoor komt er nog meer verkeer over de Peizerweg.
Eric op de Fiets schreef:Wat een verhaal Martin. Ik heb mijn E ook bij de B gekregen en eigenlijk zou je iedere 10 jaar opnieuw moeten afrijden en iedere 5 jaar theorie opnieuw afleggen.
Die Peizerweg wordt steeds drukker. Qbuzz gaat ook van de Bornholmstraat naar de Peizerweg. Daardoor komt er nog meer verkeer over de Peizerweg.
Klopt, er komt een nieuwe Qbuzz-remise pal naast mijn werk, waarvan de bouw zojuist is begonnen. Maar die heeft aansluiting op de busbaan erachter, langs het Stadspark. Qbuzz moest wijken voor de nieuwe Sontbrug aan de oostkant van de stad. En dan praat ik nog niet over diverse grote bouw- en tuinmarkten met drukke uitritten op de Peizerweg. Op de spoorwegovergang wat meer richting stad zijn er al bij verschillende ongelukken doden gevallen. Afgelopen 19 december zag ik daar witte schermen staan (net achter de koplampen van het politiebusje) en de politie droeg een grijze metalen kist naar buiten.... Met een kippenvelgevoel nam ik m'n fietshelm af en sloeg een kruis. De Arriva-trein naar Leeuwarden is voorbij dat punt tot stilstand gekomen. Bij het rood-witte lint op de voorgrond mocht ik niet verder en moest flink omfietsen. Het hoge gebouw rechts is hetzelfde als links op Streetview in mijn bovenste topic. Had ik toevallig m'n camera bij me vanwege een Kerstfeest op mijn werk....
Het fietspad (met dubbele rijrichtingen) vind ik met veel forensenfietsers ook al te smal. Vroeger lag daar de spoorrails via Leek naar Drachten. Nog tot 1977 reden er stoomtreinen!

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Ja, als je dagelijks 20 kilometer fiets, maak je wel een en ander mee. Vandaag ... auto over een doorgetrokken streep; ik zag op een rotonde een auto tweemaal 360 graden rondrijden omdat hij aan het bellen was; twee keer zelfs een auto van rechts terwijl ik voorrang had en 40 % van al de automobilisten droeg geen gordel (domme mensen). En ik kan zo wel verder gaan.
Wen er maar aan. Er is in Nederland een upper-class ontstaan die alles mag en een lower class die niks weet terwijl de handhaving uitsluitend in zijstraatjes auto's die geen parkeergeld hebben betaald aan het bekeuren is omdat ze de auto's die midden in het winkelcentrum met draiaende motor op de weg staan niet durven aanpakken.
Een beetje zoals ik zag in Roemenië in 2003.
Blanche schreef:Jeetje Martin wat een spannend verhaal - ik zou het zo kunnen filmen. Uiteraard jouw tekst als voice over!
Nog zo'n spannend verhaal: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=25960
Martin E. van Doornik schreef: Ja, als je dagelijks 20 kilometer fiets, maak je wel een en ander mee.
Dagelijks 35 km. Geregeld meer. In de Randstad... Maar dit maak ik nou nooit mee;)!
Er schoot mij nog een oude zaak binnen, waar ik ook door het oog van de naald ben gekropen.
Op 25 juli 1980 botsten bij Winsum (Gr.) twee treinen op een enkelsporige baan in dichte mist op elkaar, waarbij negen doden en 21 gewonden vielen. Kijk maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Winsum
Dit was gezien het tijdstip van het ongeluk mijn trein naar mijn werk! Maar ik was op dat moment op fietsvakantie in de Harz en Sauerland. Ik las daar in de krant over de treinramp van Winsum en de tijd van het ongeluk werd daarin ook vermeld. Natuurlijk ging alles door mijn hoofd heen. Heel misschien had ik hier niet voor mijn computer gezeten of anders in een rolstoel beland. Het is duidelijk dat mijn fietsliefhebberij mij heeft gered.
Wel beklemmend is dat ik na thuiskomst dagelijks minder bekende gezichten in de forensentrein zag. En de vers aangeharkte grond naast de plaats van het ongeluk.

Vijfentwintig jaar later, op 25 juli 2005, heeft er een herdenking plaats gevonden, waaraan de gemeente Winsum en de NS medewerking hebben verleend. Ik was daarbij uitgenodigd en aanwezig, want het was toch de trein, waarin ik zonder vakantie had kunnen zitten. Daar heb ik de onderstaande foto gemaakt. Heel piëteitvol reden de treinen - van het type Wadlopers - langzaam langs de plaats van de herdenking.

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=LcWaQxsLnns

Afbeelding
of neem deze situatie: Ierland 2000
Afbeelding
Het is al 15 jaar geleden maar komt af en toe terug in mijn hoofd.
De rode auto kwam achterop met gierende remmen. Ik was nog maar net onderweg vanaf de luchthaven. Ik kroop zo dicht mogelijk aan tegen de wal met de gedachte daar ga ik, maar bleef gespaard en ongedeerd. De rode auto kwam een halve meter rechts naast me ( links rijdend verkeer) met de tegemoet komende auto in botsing. Deze kwam 50 meter verderop in de berm terecht.
Gelukkig alleen blikschade, ik een paar dagen paranoia.
Woensdag j.l. weer door het oog van de naald:
Op deze kruising (zie foto) kwam ik aan bij de (zwarte stip) oversteek voor fietsers welke was gemarkeerd en voorzien van haaientanden. Bij het rechthoekige wit ingekleurde vlak stond een auto ( zie ook geel bordje aan lantaarnpaal) die optrok en links afsloeg. Ik waande me veilig omdat ik voorrang heb. Eerst denk je: 'hij ziet me wel", maar nee ipv daarvan gaf de man extra gas en kwam in volle vaart recht op me af. Ik dacht hij pakt me frontaal zo niet dan toch het achterwiel, maar gelukkig had ik op de racefiets genoeg vaart waardoor de auto mij nipt mistte. Ik zag dat de man nog achterom keek maar reed gewoon door.
De inzittenden van de daar achterop komende auto grepen van angst naar hun hoofd.
Dan spookt er heel wat door je heen.
Afbeelding
Met 120 km. woon-werk verkeer, diverse trajecten (diverse werkplekken) zie ik ook wel een en ander. Je kan niet alles voorkomen, maar een aantal zaken wel:
- Voorrang moet je krijgen, niet nemen. Laat zien dat je voorrang hebt, maar neem het niet.
- Probeer oogcontact te maken met de andere weggebruiker(s). Zolang ik geen oogcontact heb, ga ik er van uit dat ik niet gezien ben.
- Zorg dat je zichtbaar bent. Ik rijd met goede verlichting en bij duisternis of slecht weer met een reflectievestje.
Op die manier is er tot nu toe nog nooit iets ernstigs gebeurd. Nogmaals: je voorkomt niet alles, maar wel veel.
Paarden kunnen mij de schrik aanjagen.
Het was 2006 of 7 dat ik door een paard door de lucht werd gecaramboleerd.
In schoorl tijdens een concours hippique op het fietspad rijdende kwamen 2 amazones te paard in de berm tussen fietspad en de rijweg me tegemoet.
Een paard wordt onrustig en gooit, juist dat ik naast het paard fietste, zijn achterwerk op het fietspad. Ik vloog door de lucht en kwam in de berm terecht met mijn hoofd (helm op) 10 a 20 cm naast een boom.
Ik moet even van de wereld zijn geweest. Omstanders bekommerden zich om mij. Nadat ik zo mijn lijf en ledematen rustig had bewogen en was opgestaan kon ik ze geruststellen. Eenmaal opgestaan zag ik nog iemand naast zijn fiets staan. Het bleek dat het voorwiel van deze fiets geheel verbogen was. Ik vroeg hem hoe dat kwam. Hij vertelde me dat ik over hem heen was gevlogen. Daar heb ik totaal niets van gevoeld of gemerkt. De dames kregen een reprimande van de organisatie die heel duidelijk had verboden het terrein te verlaten.
Na uitwisseling van gegevens heb ik de amazone aansprakelijk gesteld en de schade aan fiets en kleding vergoed gehad.
Kom ik een paard tegemoet dan ben ik op m'n hoede.
Afbeelding
Mijn eerste fietstocht naar Zuid-Frankrijk reed ik in ten zuiden van Luxemburg volbepakt een tweebaans weg downhill met een snelheid van ongeveer 40 km per uur. Ik wilde naar links voorsorteren om een parallelweg op te rijden toen achter mij een automobilist mij inhaalde. Ondanks de voorsorteerstrook koos de automobilist niet rechts maar links. Het scheelde minder dan een halve meter of ik was gelanceerd. Nu was het alleen de schrik. Ondanks helm, achterom kijken en richting aangeven was het niet voldoende geweest. Les voor de volgende keer? Tempo naar beneden en spiegeltje aan het stuur..
wat ook niet helpt: veel bestuurders wijken uit en gaan daarna iets met remmen doen. ik zie het vaak in mijn straat (woonwijk met 30-km-zone met nog oude inrichting en wegbeeld: men rijdt 'dus' 50 à 60 km/u. gemeente doet er al twintig jaar niks aan. de politie handhaaft miet want vanwege de onjuiste inrichting van de weg worden boetes geseponeerd zodra iemand bezwaar maakt)
veel bestuurders laten ook het gas pas los als ze gaan remmen...
bestuurders schrikken als ze een keer echt remmen (en dan hopelijk de ABS hen helpt.
tja, we halen eenmalig het rijbewijs en daarna is het 'ieder voor zich en hopelijk daar boven iets voor ons allen' :wink:
een keer een dagje slipcursus beveel ik iedereen aan. ik heb dat met de motor gedaan en vond het heel leerzaam.
netjes aan het verkeer deelnemen is eigenlijk best saai. het scheelt zo ook een kilometertje of twee die je verder komt op een liter brandstof. als ik mensen zeg dat ze zo ongeveer 15 cent per liter kunnen besparen, dan kijken ze me heel raar aan :shock:
ik vind het er wel eens op lijken of voor mensen het gaspedaal en het verkeer de uitlaatklep is, maar die uitlaatklep zit veelal al in je verbrandingsmotor :wink:
en nu terug naar het mooie weer :D