Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leden zijn meer? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Leden zijn meer?

eindgebruiker schreef:Nou Hans, dat is wel een wat ongelukkig gekozen topic-titel. Je bedoelt waarschijnlijk: zouden leden meer rechten op het forum moeten hebben dan niet-leden?
Ik wilde een prikkelende titel en dat is gelukt :wink:
Maar dit is inderdaad wat ik bedoel.
eindgebruiker schreef: Aldus mopperde Hans :-)
Ik vind de prikkelende uitspraken wel leuk en het levert mooie discussie op.
Maar ik kan niet voorkomen dat er een ondertoon in mijn bijdragen zit. Misschien ben ik wel te lang moderator en is het tijd om het stokje door te geven
Het is de toon die de muziek maakt Hans... :wink:
Helemaal eens met Gaele. Ook niet leden leveren een zeer waardevolle bijdrage aan het forum, dat moet je niet beperken. Het maakt mij echt niet uit of iemand lid is of niet als hij/zij mij tips geeft of helpt bij een probleem.

Bovenal is onderscheid maken / niet leden inperken een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Het doel van de vereniging is het bevorderen van wereldfietsen. Dat doe je op verschillende manieren waarvan het forum er een is.

(n.b. het komt er een beetje op neer dat als de vereniging een advertentie plaatst in een blad alleen leden deze in kleur mogen zien, niet leden moeten het doen met een zwart-wit versie ...)
eindgebruiker schreef:Nou Hans, dat is wel een wat ongelukkig gekozen topic-titel. Je bedoelt waarschijnlijk: zouden leden meer rechten op het forum moeten hebben dan niet-leden?

Mijn antwoord is: nee.

Je mag het onrechtvaardig vinden dat leden bijdragen aan de kosten van het forum, en niet-leden niet. Maar wat zijn de voor- en nadelen van onderscheid maken? Wat zou de vereniging eraan hebben? Zouden er echt meer mensen lid worden? Wat zijn de alternatieven voor niet-leden? Worden ze daadwerkelijk lid, of vertrekken ze naar een ander forum waarvoor je niet hoeft te betalen? Zullen er nog wel voldoende nieuwe mensen bijkomen die vrijwillig lid worden?

Bovendien: ook niet-leden leveren een bijdrage aan dit forum, waardoor het forum een bepaalde waarde krijgt. Stel dat die bijdragen verdwijnen, daalt dan de waarde van het forum? Trek die lijn maar eens door: stel je een Nederlandse versie van crazyguyonabike voor die meer deelnemers trekt dan het Wereldfietserforum. Wil je dat?

Van mijn eigen contributie gaat een klein deel naar de website. Dit soort dingen krijg ik daarvoor terug: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=25885
Prima toch!
Ave Gone schreef:
jasmon schreef:Met de juiste mensen (en kennis) die zeker ook hier aanwezig is moet het volgens mij mogelijk zijn om de boel gratis in de lucht te houden. het zou zelfs wel eens de trigger kunnen zijn voor aanwas van nieuwe leden, tenminste als het een visitekaartje van de vereniging zou zijn :wink:
en m.i. persoonlijke mening, al die investeringen in software en onderhoud zouden niet nodig hoeven te zijn.
Meldt je aan bij Gaele:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 33&t=25875
Technisch beheer wordt uitbesteed, dat is al eerder besloten.

Waar de vereniging vooral behoefte aan heeft is meer moderators.
Laat ik dat herformuleren: waar de vereniging om zit te springen is meer moderators.
Ik denk dat het wegnemen van mogelijkheden voor niet-leden zeker niet de manier is, dat vind ik zelf altijd een uitstekende reden om niet de moeite te nemen om een forum te leren kennen. Wat voor extra mogelijkheden je leden zou kunnen aanbieden? Ik ken een paar forums waar 'supporting members' gewoon als zodanig herkenbaar zijn. Hier is iedereen 'forum lid' of 'aspirant lid', daar zou ook best een categorie 'WF-lid' o.i.d. bij kunnen. Gezien het feit dat er al een ledendeel bestaat, gok ik dat het technisch ook niet moeilijk realiseerbaar is. Geen idee of het meer leden oplevert, maar het straalt iig dank uit voor de betalende leden, en een oplettende gebruiker zal zien dat het forum niet uit het niets onderhouden wordt.
Het forum is volgens mij een uithangbord van de vereniging, als je daarmee de bekendheid van de vereniging en wat die levert, bekend wil maken, is het niet handig om het voor niet-leden af te sluiten. Herkenbaarheid als lid op het forum zou een goede optie kunnen zijn, kleurtje van de naam bij postings ofzo. Mag niet te moeilijk zijn lijkt me.

Waar ik wel voor ben, is een ledendeel zoals die nu al bestaat, om over specifieke verenigingszaken te spreken.
Verder zijn de voordelen van het lidmaatschap al dat je zonder niet aan verenigingsactiviteiten en bijv. reparatiecursussen kan deelnemen, en het verenigingsblad (dat bij mij vrijwel direct bij het oud papier gaat, maar een lidmaatschap zonder blad bestaat niet helaas).

In de rest van de site (buiten het forum) kan je best bepaalde informatie (technisch? Landeninfo?) alleen voor leden toegankelijk maken denk ik. Maar het uithangbord, het forum, moet openbaar en laagdrempelig blijven.
Polling schreef:In de rest van de site (buiten het forum) kan je best bepaalde informatie (technisch? Landeninfo?) alleen voor leden toegankelijk maken denk ik. Maar het uithangbord, het forum, moet openbaar en laagdrempelig blijven.
De wiki is min of meer ontstaan omdat beantwoorders er moeite mee hadden om keer op keer dezelfde antwoorden in te tikken. Juist voor beantwoorden van basisvragen aan nieuwelingen is dat essentieel.

Je zou voor leden juist iets extra's daar bovenop willen bieden.
Bij de consumentenbond hebben ze iets dergelijks. Heel veel testinformatie is vrij beschikbaar, maar als je echt alles wilt weten moet je het blad te pakken zien te krijgen of inloggen met je ledenaccount.
eindgebruiker schreef:Technisch beheer wordt uitbesteed, dat is al eerder besloten.

Waar de vereniging vooral behoefte aan heeft is meer moderators.
Ave Gone schreef:meldt je aan bij Gaele:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 33&t=25875
De link waar Ave Gone naar verwijst gaat over de vraag naar nieuwe bestuursleden en heeft inhoudelijk m.i. dus geen betrekking op inhoud van dit topic
Ave Gone schreef:
Polling schreef:In de rest van de site (buiten het forum) kan je best bepaalde informatie (technisch? Landeninfo?) alleen voor leden toegankelijk maken denk ik. Maar het uithangbord, het forum, moet openbaar en laagdrempelig blijven.
De wiki is min of meer ontstaan omdat beantwoorders er moeite mee hadden om keer op keer dezelfde antwoorden in te tikken. Juist voor beantwoorden van basisvragen aan nieuwelingen is dat essentieel.

Je zou voor leden juist iets extra's daar bovenop willen bieden.
Bij de consumentenbond hebben ze iets dergelijks. Heel veel testinformatie is vrij beschikbaar, maar als je echt alles wilt weten moet je het blad te pakken zien te krijgen of inloggen met je ledenaccount.
Wiki zou prima op een (eventueel alleen voor leden toegankelijk) deel van het forum kunnen staan. Om nou 26k :shock: uit te geven voor een nieuwe website??? Bizar!
Ook ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over het forum en de leden en niet-leden. Hoe dit ingevuld moet worden weet ik persoonlijk niet, maar deze keer lees ik wel enkele concrete voorstellen, die bepaalde zaken in perspectief kunnen plaatsen.

Mijn vraag bij al deze voorstellen en discussies rond leden en niet-leden is de volgende: waartoe behoren de leden van de Vakantiefietser? Want wij kunnen en mogen geen lid worden van WF, aangezien we niet in Nederland wonen. Ikzelf ben echter al enkele keren naar de weekendjes geweest (want leden van de Vakantiefietser worden daar ook op toegelaten) en ben al enkele jaren als vrijwilliger aanwezig op Marten zijn cursussen. Ben ik dan lid (ik mag immers aan al die dingen deelnemen) of niet (ik kan geen toegang verkrijgen tot het ledendeel, omdat jullie niet kunnen nagaan of ik lid ben van Vakantiefietser (lijkt me op te lossen met een kopietje van de overschrijving))?

Ik heb alleszins het gevoel dat het forum van een hoop gefrustreerde berichten nu iets meer de constructieve kant op gaat en hoop dat dit blijft natuurlijk.

Veel succes met alle beslissingen en vergeet niet dat je nooit goed kan doen voor iedereen :wink:

Groetjes,
Kelly
Ave Gone schreef:
Polling schreef:In de rest van de site (buiten het forum) kan je best bepaalde informatie (technisch? Landeninfo?) alleen voor leden toegankelijk maken denk ik.
De wiki is min of meer ontstaan omdat beantwoorders er moeite mee hadden om keer op keer dezelfde antwoorden in te tikken. Juist voor beantwoorden van basisvragen aan nieuwelingen is dat essentieel.
Vandaar mijn vraagtekens bij de genoemde onderwerpen. Ik denk ook dat het misschien andere onderdelen van de site moeten zijn die alleen voor leden zijn, weet alleen zo niet welke dat dan zouden moeten zijn. Misschien moet de vereniging ook een onafhankelijke testafdeling oprichten om (wereld)fiets-gerelateerde zaken uitgebreid in de praktijk te testen?
jasmon schreef:
eindgebruiker schreef:Technisch beheer wordt uitbesteed, dat is al eerder besloten.

Waar de vereniging vooral behoefte aan heeft is meer moderators.
Ave Gone schreef:meldt je aan bij Gaele:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 33&t=25875
De link waar Ave Gone naar verwijst gaat over de vraag naar nieuwe bestuursleden en heeft inhoudelijk m.i. dus geen betrekking op inhoud van dit topic
Klopt. Als je interesse hebt om moderator te worden, of wilt weten wat het inhoudt, kun je een pb-tje sturen naar topicstarter/moderator Hans.
Grappige discussie.

Ik vraag me af of het vergelijkbaar is met het gaan zitten op een terras en dan je eigen brood gaan smeren. En het dan raar te vinden dat je weggestuurd wordt?
De terrashouder faciliteert maar wil dan ook wat aan je kunnen verdienen. En je hoeft niet zijn stoel te gebruiken, maar je kun hem ook zelf meenemen.
Ondanks dat zijn terras op de openbare weg staat.
moet je dan lid zijn? 8)
Ondanks dat zijn terras op de openbare weg staat.
Moet de uitbater een (on)behoorlijk bedrag betalen om het terras daar te mogen plaatsen.
Kikitjah schreef:Mijn vraag bij al deze voorstellen en discussies rond leden en niet-leden is de volgende: waartoe behoren de leden van de Vakantiefietser? Want wij kunnen en mogen geen lid worden van WF, aangezien we niet in Nederland wonen.
Dat lijkt me sinds diverse Europese eenwordingsstappen inmiddels ook een achterhaald idee.
Zomaar een idee: nieuwe inkomsten genereren door advertenties op het forum te zetten. Deze zijn alleen zichtbaar voor niet-leden. Adblocker aan: geen zicht op het forum. Leden zien geen advertenties.
Kikitjah schreef:Ook ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over het forum en de leden en niet-leden. Hoe dit ingevuld moet worden weet ik persoonlijk niet, maar deze keer lees ik wel enkele concrete voorstellen, die bepaalde zaken in perspectief kunnen plaatsen.

Mijn vraag bij al deze voorstellen en discussies rond leden en niet-leden is de volgende: waartoe behoren de leden van de Vakantiefietser? Want wij kunnen en mogen geen lid worden van WF, aangezien we niet in Nederland wonen. Ikzelf ben echter al enkele keren naar de weekendjes geweest (want leden van de Vakantiefietser worden daar ook op toegelaten) en ben al enkele jaren als vrijwilliger aanwezig op Marten zijn cursussen. Ben ik dan lid (ik mag immers aan al die dingen deelnemen) of niet (ik kan geen toegang verkrijgen tot het ledendeel, omdat jullie niet kunnen nagaan of ik lid ben van Vakantiefietser (lijkt me op te lossen met een kopietje van de overschrijving))?

Ik heb alleszins het gevoel dat het forum van een hoop gefrustreerde berichten nu iets meer de constructieve kant op gaat en hoop dat dit blijft natuurlijk.

Veel succes met alle beslissingen en vergeet niet dat je nooit goed kan doen voor iedereen :wink:

Groetjes,
Kelly
Ha die Kelly,

Volgens mij is de afspraak dat ook de leden van onze Vlaamse zustervereniging De Vakantiefietser mogen deelnemen aan activiteiten van de Wereldfietser. Zou dus volgens dit uitgangspunt ook moeten gelden voor het forum. Dus voor leden van de Vakantiefietsers geen beperking van maximaal 50 postings.
bert sitters schreef: beperking van maximaal 50 postings.
Ik snap nog steeds niet hoe dit het doel van de vereniging gaat dienen. Bovendien als een niet lid mij (of iemand anders) zou willen en kunnen helpen, maar dat net in de 51 post zou moeten melden - en dat dus niet kan - zou ik daar behoorlijk van balen.

Overigens een minder strikte regelvolger, zou dan eenvoudig een nieuwe user names aan kunnen maken wat een hoop onduidelijkheid in discussies en troep in de admin zou geven.

't Is volgens mij nog steeds schieten met een kanon op een niet bestaand probleem.