Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leden zijn meer? - Forum Wereldfietser

Leden zijn meer?

Nu Gaele met leuke stellingen komt waar je je mening over kunt geven heb ik er ook eentje:

Een (betalend) lid van de Wereldfietser moet op het forum meer rechten hebben/meer kunnen dan een niet (betalend) lid.

Graag je 'ja' of 'nee' onderbouwen. Ben benieuwd naar de meningen.
Ik zou zeggen nee. De onderhoudskosten van fora zijn laag, zeker bij een gering aantal actieve gebruikers zoals het forum van de wereldfietser.

Zodra je functionaliteit gaat afschermen achter een paywall in deze is het erg gemakkelijk de overstap te maken naar gratis bestaande alternatieven, e.g. www.crazyguyonabike.com of bij gebrek aan een Nederlands initiatief het opzetten van deze.

Indien genereren van inkomsten de wens is vormt een donatie systeem een geschikt alternatief. Is de discussie primair gericht op het onderscheiden van leden van niet-leden in exclusiviteit, dan zie ik persoonlijk de toekomst van een dergelijke keuze niet rooskleurig in voor een community van deze beperkte omvang.
Ja, een eigen plek voor leden op het web waar je als leden kunt klets-praten over ervaringen en vereniging zaken en waar alleen leden zonder registratie procedure kunnen komen, lijkt mij een goede zaak. Nu lastig is om nu te bepalen wie wel en geen lid is en vanuit welke hoedanigheid bijdraagt in een topic. Tochten alleen voor leden, alleen voor leden. Algemene communicatie van de vereniging voor niet leden op een deel ook voor niet leden. Leden zijn niet meer, maar wel betalend lid van de vereniging. Het tijdschrift ontvang je ook nadat je lid bent geworden en niet als je lid denkt te worden. De website is, net als het tijdschrift niet gratis. De website wordt nu door vrijwilligers in de lucht gehouden waardoor de kosten laag zijn/lijken. Als alle uren betaald zouden worden vergelijkbaar aan de constructie van het tijdschrift, zijn de kosten aanmerkelijk hoger.
De vraagstelling is duidelijk, de invulling niet.

wat ziet/mag een betalend lid wel en een niet betalend lid niet.

en over welke bedragen praat je als je moet betalen?

iemand die geen betalend lid is en op het forum zit, zal die nu ineens wel lid worden?

als je op een forum komt, waar je als niet betalend lid weinig kan, zal de prikkel om lid te worden niet groot zijn...want je weet niet wat er achter die grote muur zit.
Het Forum kent toch al een deel waar alleen leden toegang hebben? En voor de rest ben ik blij met alle verstandige input die ik hier zie van mensen waarvan ik niet zou weten of ze al dan niet lid zijn. Nee dus, in mijn optiek.
Ik denk niet dat de standaard reageerders hier een juiste afspiegeling vormen van de forumgebruikers, laat staan van de leden van de vereniging.

Alles zou moeten volgen uit een visie van de vereniging:
* De vereniging IS er voor de leden, dus die willen een eigen plek.
* De vereniging WIL er zijn voor potentiële / aspirant leden, dus die zouden gefaciliteerd moeten worden.
* Wil de vereniging er ook zijn voor degenen die niet lid WILLEN worden?

Ik denk dat er in de laatste categorie wel een uitdaging zit.
Interessante vraag. Ik ben betrokken bij een website (met forum) van een andere vereniging en daar stonden we voor dezelfde vraag. Wij hebben daar inderdaad voor een verschil gekozen. Leden van de vereniging hebben een aantal privileges: zij kunnen elkaar via het forum persoonlijke berichten sturen (niet-leden kunnen wel berichten ontvangen, maar dus niet versturen) en zij hebben toegang tot een aantal exclusieve forum-rubrieken. De belangrijkste is de zeer goed gevulde documentatiebank.

Deze keuze heeft twee belangrijke redenen. Wij vinden dat leden (die contributie betalen en daarmee ook de website/forum/documentatiebank) iets extra's mogen hebben. En daarnaast draagt het bij aan een verdere groei van de vereniging. Vooral de documentatiebank is een trigger voor mensen om betaald lid van de vereniging te worden (ca. 25 euro per jaar).

Groet, Sandra
Interessant Hans. ik denk dat er een reden zal moeten zijn dat iemand lid wil worden. Die reden zal groot genoeg moeten zijn. Dat kan 1 enorme reden zijn, of meerdere kleine redenen. De redenen kunnen heel divers zijn: informatie, voordeel, zich kunnen vereenzelvigen met anderen, etc. (In de retail zijn er zo 9 verschillende motieven te onderscheiden.) ik ben van mening dat het tijdschrift niet voldoende reden is. Financiële voordelen kent de vereniging (nog) niet. Andere redenen zijn er nog niet echt, buiten het zich kunnen vereenzelvigen. De eerste stap naar uitbreiding van de incentives is daarom financieel voordeel op een fietsreisverzekering.

Mijns inziens zal de vereniging dus voldoende 'incentives' moeten opzetten om lid te worden, alvorens je kunt gaan differentiëren op het forum. Leden 'zijn' dan niet meer, maar 'krijgen' meer.
Nee, volgens mij is een van de doelstellingen van de vereniging het stimuleren van het (wereld)fietsen, daarvoor is het forum zoals het nu functioneert optimaal geschikt. Dat er een kleine afdeling alleen voor leden is vind ik ook prima, omdat inderdaad niet alles iedereen aangaat. Lid worden van de vereniging doe je volgens mij niet omdat je er "voordeel" bij hebt, maar omdat je sympathiseert met de vereniging en je er thuis voelt. Op mijn scherm zie ik links en rechts nog heel veel lege ruimte, deze zou prima ingevuld kunnen worden met fiets(vakantie) gerelateerde advertenties, uit deze inkomsten kan je prima de kosten van het forum betalen.
Stel dat niemand (betalend) lid zou worden, zouden we dan een forum en website kunnen onderhouden?
Ik denk zeker dat het mogelijk is (dmv advertenties) dit forum in de lucht te houden zonder betalende leden. Slechts een klein deel van de 22 euro lidmaatschapsbijdrage gaat naar de website (afgezien van de forse investering die nu blijkbaar nodig is om de website te actualiseren), verreweg het grootste deel van de 22 euro gaat naar het papieren tijdschrift.
Bert van Sprang schreef:Ik denk zeker dat het mogelijk is (dmv advertenties) dit forum in de lucht te houden zonder betalende leden. Slechts een klein deel van de 22 euro lidmaatschapsbijdrage gaat naar de website (afgezien van de forse investering die nu blijkbaar nodig is om de website te actualiseren), verreweg het grootste deel van de 22 euro gaat naar het papieren tijdschrift.
Uit reacties valt aan te nemen dat het overgrote deel van de leden lid is voor het tijdschrift. Een zeer groot deel van de leden zit niet of nauwelijks op dit forum.

Dat slechts een klein deel van de contributiegelden naar de website gaat, was tot voor kort zo, maar er is nu uit de verenigingskas, die opgebouwd is uit contributiegelden, 26.300 Euro uitgegeven voor vernieuwing van de website en er is nog een post van 3.000 Euro aan "onvoorzien". Daarbij komen ongetwijfeld jaarlijks extra kosten om de nieuwe site te onderhouden. Dat alles verdien je nooit terug met advertenties.

Drukt dus nu al op leden, maar zal nog meer worden. Het is dan niet eerlijk dat niet-leden hetzelfde product gratis krijgen, waar leden nu voor betalen, ook die leden die niet of nauwelijks op het forum zitten.

Ik ben voorstander dat de nieuwe website opent met een algemeen deel voor iedereen, waarin duidelijk wordt wat de Wereldfietser is, wat de Wereldfietser doet en een bezoekje aan de ervaringen van fietsers onderweg, met een link naar hun eigen blog.
Voor vragen ter orientatie kunnen niet-leden terecht op het forum, maar dat wordt beperkt tot 50 postings. Willen zij daarna verder nog gebruik maken van deze dienst, dan kunnen zij lid worden.

Behalve deze push-maatregel, ben ik ook voor een pull-maatregel.
Niet-leden die zich wel ingeschreven hebben voor het forum wijzen op het lidmaatschap en uitnodigen om lid te worden.
HansvanderVeeke schreef:Stel dat niemand (betalend) lid zou worden, zouden we dan een forum en website kunnen onderhouden?
Hans,

Al weer jaren geleden starte ik samen met iemand een forum (mamboopensoruce, opensource CSM waaruit Joomla is afgesplitst), Het forum wat uitgroeide tot de grootste online community met het meest bezochte forum van die tijd 2002-2007 en was altijd gratis voor de gebruikers. Met hulp van een paar adverteerders werden alle kosten gedekt tot aan het hebben van eigen server hardware.

Op dit moment draaien er wel meer gratis forums zonder lidmaatschap of binding met een organisatie, waarvan sommigen ook nog eens drukker bezocht worden dan dit wereldfietsforum.

Met de juiste mensen (en kennis) die zeker ook hier aanwezig is moet het volgens mij mogelijk zijn om de boel gratis in de lucht te houden. het zou zelfs wel eens de trigger kunnen zijn voor aanwas van nieuwe leden, tenminste als het een visitekaartje van de vereniging zou zijn :wink:

en m.i. persoonlijke mening, al die investeringen in software en onderhoud zouden niet nodig hoeven te zijn.
jasmon schreef:
HansvanderVeeke schreef:Stel dat niemand (betalend) lid zou worden, zouden we dan een forum en website kunnen onderhouden?
Hans,

Al weer jaren geleden starte ik samen met iemand een forum (mamboopensoruce, opensource CSM waaruit Joomla is afgesplitst), Het forum wat uitgroeide tot de grootste online community met het meest bezochte forum van die tijd 2002-2007 en was altijd gratis voor de gebruikers. Met hulp van een paar adverteerders werden alle kosten gedekt tot aan het hebben van eigen server hardware.
Dat was toen, maar ik ben wel benieuwd hoe dat nu is?
bert sitters schreef:
Dat was toen, maar ik ben wel benieuwd hoe dat nu is?
Wanneer je het mambo forum bedoelt? dat is later op gegaan in de Joomlacommunity zoals we die tegenwoordig kennen en daarin zijn op dit moment meerdere druk bezochte fora's die gratis zijn te vinden
Met alle onvrede die ik hier op het forum hoor, vraag ik me af waarom nog niemand dit gedaan heeft. Gratis een nieuw forum opzetten met alle brainstorm ideeën die geopperd zijn. Geen moderators aanstellen want iedereen moet alles kunnen roepen. Lijkt me een gat in de markt.
Nou Hans, dat is wel een wat ongelukkig gekozen topic-titel. Je bedoelt waarschijnlijk: zouden leden meer rechten op het forum moeten hebben dan niet-leden?

Mijn antwoord is: nee.

Je mag het onrechtvaardig vinden dat leden bijdragen aan de kosten van het forum, en niet-leden niet. Maar wat zijn de voor- en nadelen van onderscheid maken? Wat zou de vereniging eraan hebben? Zouden er echt meer mensen lid worden? Wat zijn de alternatieven voor niet-leden? Worden ze daadwerkelijk lid, of vertrekken ze naar een ander forum waarvoor je niet hoeft te betalen? Zullen er nog wel voldoende nieuwe mensen bijkomen die vrijwillig lid worden?

Bovendien: ook niet-leden leveren een bijdrage aan dit forum, waardoor het forum een bepaalde waarde krijgt. Stel dat die bijdragen verdwijnen, daalt dan de waarde van het forum? Trek die lijn maar eens door: stel je een Nederlandse versie van crazyguyonabike voor die meer deelnemers trekt dan het Wereldfietserforum. Wil je dat?

Van mijn eigen contributie gaat een klein deel naar de website. Dit soort dingen krijg ik daarvoor terug: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=25885
Prima toch!
HansvanderVeeke schreef:Met alle onvrede die ik hier op het forum hoor, vraag ik me af waarom nog niemand dit gedaan heeft. Gratis een nieuw forum opzetten met alle brainstorm ideeën die geopperd zijn. Geen moderators aanstellen want iedereen moet alles kunnen roepen. Lijkt me een gat in de markt.
Aldus mopperde Hans :-)

Ik denk dat het antwoord is: omdat het forum ondanks alles bijzonder waardevol is. Dat kopieer je niet zomaar.
jasmon schreef:Met de juiste mensen (en kennis) die zeker ook hier aanwezig is moet het volgens mij mogelijk zijn om de boel gratis in de lucht te houden. het zou zelfs wel eens de trigger kunnen zijn voor aanwas van nieuwe leden, tenminste als het een visitekaartje van de vereniging zou zijn :wink:
en m.i. persoonlijke mening, al die investeringen in software en onderhoud zouden niet nodig hoeven te zijn.
Meldt je aan bij Gaele:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 33&t=25875
HansvanderVeeke schreef:Met alle onvrede die ik hier op het forum hoor, vraag ik me af waarom nog niemand dit gedaan heeft. Gratis een nieuw forum opzetten met alle brainstorm ideeën die geopperd zijn. Geen moderators aanstellen want iedereen moet alles kunnen roepen. Lijkt me een gat in de markt.
Ik verwijs nóg maar eens naar het forum van Mountainbike.nl. Geen leden van een vereniging, maar wél moderators, zodat niet iedereen alles maar kan roepen. Vrijwillig is niet vrijblijvend, en vrijblijvend is al helemaal geen vrijbrief voor roepen wat je wil. Oh, en geen enkele forumbezoeker betaalt voor de site en/of forum, deze worden dankzij sponsoring in de lucht gehouden. Vandaar ook de -summiere- sponsoruitingen op de site.

De vereniging zou haar bestaansrecht uit meer zaken moeten halen dan de website en dit forum alleen. Zo wordt het nu namelijk wel gepresenteerd, in mijn beleving. Ik kan mij zo voorstellen dat mensen lid worden van de vereniging omdat ze de behoefte hebben gelijkgestemden juist in levenden lijve te ontmoeten, samen reizen te maken, te kamperen en gewoon een leuke tijd te hebben. Informatie van internet halen kan ook op andere plekken, je maakt mij niet wijs dat al de "gasten" ineens lid gaan worden als het forum voor hen ontoegankelijker wordt. Ik denk echt dat de vereniging zich daarmee in de vingers zou snijden. De gasten zoeken dan gewoon een andere informatiebron.