Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je eigen naam gebruiken - Forum Wereldfietser

Je eigen naam gebruiken

Afgelopen weekend had ik het met moderator Hans over het gebruik van nicknames op het forum. Hans is ervoor dat forumdeelnemers hun eigen naam gebruiken. Volgens hem heeft dat effect op hoe mensen met elkaar omgaan op het forum. Sterker nog, het effect zou wetenschappelijk bewezen zijn.

Nou ben ik zeer gehecht aan mijn eigen nickname. En als het persoonlijk wordt onderteken ik sowieso al met mijn eigen naam. Maar ja, dat geldt alleen voor mij.

Dus ik dacht laat ik het goede voorbeeld geven. Vanaf nu vind je mijn naam onderaan in het onderschrift.
Hier heeft een tijd geleden een artikel in de Volkskrant over gestaan. Ik heb nog even gezocht, maar kan het zo niet vinden. Bij het forum van de Volkskrant zijn meerdere moderatoren full-time (en betaald) bezig en daar hebben ze gemerkt dat als je onder je eigen naam iets gaat publiceren, je voorzichtiger bent dan als je het onder een nickname (vaak anoniem) doet.

Nu zijn er ook andere redenen om een nickname te gebruiken. Ik weet van een lerares die niet door haar leerlingen 'begluurd' wil worden met wat ze in het weekend doet. Dat is een hele geldige reden.

Overigens zou je moderator ook een nickname kunnen noemen. We kiezen hiervoor omdat we met meerdere mensen een rol vervullen. En dat is de rol van moderator.
Mensen worden er inderdaad voorzichtiger door, waardoor mensen die geen zin hebben om hun mening publiekelijk aan hun naam te linken niet meer meedoen. Mooi voorbeeld daarvan zijn de fora van verschillende Vlaamse media die worden bevolkt door rechts-conservatieve activisten waar de nuancering van het debat totaal zoek is. (omdat progressieven geen zin hebben om met naam en toenaam op nieuwssites te komen?)

Het risico op polarisatie is op een fietswebsite uiteraard veel kleiner, neemt niet weg dat ook ik het niet nodig vind dat een zoektocht op mijn naam via google meteen een overzicht oplevert van mijn hobbies en interesses.

Om kwaliteit te garanderen geloof ik meer in het systeem zoals onder nieuwsberichten op tweakers.nl: alle andere gebruikers kunnen een bericht daar modereren van totaal offtopic tot interessante meerwaarde. Als lezer kan je zelf kiezen tot welk niveau je reacties wil bekijken. Een gelijkaardig systeem vind je bij stackexchange waar de TS kan aangeven hoe waardevol een antwoord was en de meest waardevolle antwoorden naar boven verhuizen. Het stackexchange systeem zorgt overigens dan meteen voor tamelijk nette topics, maar is minder qua discussieondersteuning.
Tsja ik ben geen fan en dan druk ik me zachtjes uit.

1. Ik heb geen enkel probleem als mensen op het forum mijn naam kennen. Ik heb echter wel een afkeer als derden zowel mijn naam als Email adres voor het grijpen hebben.

En dat is in dit geval gewoon een probleem. Forum software is gewoon kwetsbaar, zeker als je niet continue updates draait.

- Dit forum heeft geen duidelijk beheer. Zie eerdere issues en ledenvergadering
- Gisteren heb ik geprobeerd mijn wachtwoord te resetten vanaf een andere PC. Er gebeurde helemaal niks. De site is dus al een beetje "kapot".

2. Een principieler probleem. Pseudoniemen brengen een gelijk speelveld... en dit is ook bewezen.

Stel je voor dat mijn naam Mohammed al Said bin Hatta is. Of ik heet Kostas Papadillous. Of ik heet toevallig net als de grote fietspionier ook Frank van Rijn. Ik geloof direct dat de meesten van ons breed denkend zijn, maar als ik Frank heet ga ik serieuzer worden genomen.

Zo ook mijn geslacht. We zijn hier best geemancipeerd, maar ook hier wijst internetonderzoek uit dat vrouwen minder serieus worden genomen (en helemaal niet als het technisch wordt).

Eigenlijk is de volgende vraag totaal niet beantwoord: Hoe groot is het probleem? Wordt er veel gescholden of gereaguurd? Ik heb toch sterk de indruk dat het heel netjes gaat.
Ik doe me niet anders voor bij het gebruik van een nickname - vind ik. Maar er zal vast wel een onderzoekje zijn wat die overtuiging onderuit haalt :lol: .

De oplettende lezer zal hebben ontdekt dat ik mijn naam gebruik op momenten dat het ertoe doet. Op facebook (https://www.facebook.com/menno.boon.9) gebruik ik gewoon mijn eigen naam, op het forum van mountainbike.nl weer niet. Daar gebruik ik weer een andere. Waarom? Geen idee, is zo gegroeid.

En hier blijf ik gewoon mijn nick gebruiken, uitzonderingen daargelaten. Yup! Lekker eigenwijs :lol: .
Op zich is het goed de anonimiteit te doorbreken. Dat is bij leden mogelijk om het lid nummer te plaatsen bij de gebruikersnaam die bestaat uit de roepnaam/voornaam van het lid. De uitingen zijn dan te herleiden aan het lid.

(Nog)niet leden kunnen wel "verplicht" worden gebruik te maken van hun eigen na bij het aanmelden op het forum, hoewel dat lastig is te controleren, er is immers geen bankrekening nummer bekend. Ook op basis van mail adressen is dit niet altijd te herleiden.

Persoonlijk zou ik niet wf leden (gasten) herkenbaar willen zien en dat sommigen zich meer als gasten laten gedragen. Bij niet leden kan ook de toevoeging Gast aan de gebruikersnaam worden toegevoegd zodat Gasten herkenbaar zijn.

Goed om aan de wensen voor de website v2016 toe te voegen.
Ik ben nog niet zo heel erg lang lid van de club en ken ook nog niet zo heel veel mensen.
Al wel aan een aantal fietsweekenden meegedaan en dan vindt ik het toch lastig dat je mensen niet herkend van het forum en andersom mensen op het forum niet herkend van de weekenden.
Het is gewoon leuker, prettiger een gezicht bij een (forum)naam te hebben..

Sander Z(wier)
Jullie laten me wel weten wanneer ik van het forum gemieterd wordt, als gast :lol: ? Ik verwijs nog maar eens naar het forum van mountainbike.nl. Daar is iedereen gast, worden nicks en echte namen door elkaar heen gebruikt en écht geen mens die daar moeilijk over doet.

Wat je ziet is dat in PB-tjes de echte namen gebezigd worden. Dat werkt voor iedereen prima.

Ik krijg er -als gast- geen hoogte van hoe dit forum vanuit de vereniging gepositioneerd wordt. Enerzijds wil men een platform aan iedereen bieden, maar tegelijkertijd wil men de leden een streepje voor laten hebben. Rigoureuze oplossing is natuurlijk om alleen leden van de wereldfietser schrijfrechten te geven. Gasten zoals ik heb je dan geen last van, die kunnen alleen langs de zijlijn zien wat de leden schrijven. Maar of het forum vervolgens nog levensvatbaar is, vraag ik mij af.
Eric op de Fiets schreef:Persoonlijk zou ik niet wf leden (gasten) herkenbaar willen zien

en dat sommigen zich meer als gasten laten gedragen.
1. waarom? Provocerend: Rangen en standen?
2. hoe bedoel je? Iedereen is forum deelnemer, hoe gedraag je je als "gast"?

Het gaat ook een heel klein beetje jeuken over het idee dat je opmerkingen zou willen herleiden tot een lid. Waarom? Wordt deze of gene dan onder curatele gezet? Is daar behoefte aan? Ik kan zo alle posts TM, Eric op de Fiets of Ave Gone vinden, dus ik kan deze niet plaatsen.

Bovendien, hou er rekening mee dat als je barrierres gaat opwerpen de participatie van niet leden kan gaan dalen. Is dat een doel of is dat een onbedoeld gevolg?

Dit zijn van die veranderingen die meer impact kunnen hebben dan je denkt.

En als niet-lid maar actieve poster heb ik totaal niet het gevoel dat hier nou zoveel noodzaak is voor meer sociale controle. Het is nogal een ingreep voor een probleem wat nog steeds niet geduid is.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen er totaal geen behoefte aan hebben dat het intikken van hun naam in Google een uitgebreid profiel met hun al dan niet merkwaardige hobby's, bezigheden en meningen oplevert. Dat is denk ik een belangrijke reden dat nicknames op openbare fora internationaal usance zijn. Op facebook ligt dat anders, je kunt daar zelf bepalen wie wat allemaal mag zien van je postings en vind-ik-leuks.
Dus ja, geen bezwaar tegen nicknames hier. Verplichten van echte naam zou vast en zeker tot een grote leegloop leiden.
waarom zou je geen nickname mogen gebruiken. de basis van internet en forum is in principe juist anonimiteit. ..en iemand die niet netjes is die blokkeer je van het forum. nickname of echte naam...dat maakt niet uit. en stel dat je je echte naam moet opgeven...net als met facebook ...denk je dat er dan geen fake accounts of dergelijke aangemaakt worden..maw de gebruik van een echte naam heeft geen meerwaarde. of moet je je echte naam gebruiken met je pasfoto? of nog beter moet je je id kaart scannen en inleveren bij de webmaster? kom op zeg...het is maar een fietswebsite...voor dit forum zou het een totaal overbodige regelgeving zijn...maar wel een typisch nederlandse.....
Om in social media termen te spreken: "like", "kudo" en "+1". Hoewel erover valt te discussiëren of dat nou inderdaad de basis van internet in principe is.
En als je een gewone naam ziet staan weet je nog steeds niet of dat zijn of haar werkelijke naam is he, het blijft internet :D
Ikzelf ben in het begin vrij open geweest met mijn identiteit op het internet en keek altijd vreemd naar mensen die zo anoniem mogelijk wilden zijn op het internet. Kijk je echter naar wat er kan gebeuren, dan zijn de gevolgen vrijwel altijd negatief. Voorbeelden te over van mensen die ontslagen zijn vanwege tweets die niet goed vielen bij hun werkgever. Met name kwinkslagen en ironie komen heel slecht over als je ze opschrijft.
eindgebruiker schreef:Afgelopen weekend had ik het met moderator Hans over het gebruik van nicknames op het forum. Hans is ervoor dat forumdeelnemers hun eigen naam gebruiken. Volgens hem heeft dat effect op hoe mensen met elkaar omgaan op het forum.
Afgelopen jaar heb ik een aanvaring met (een?) moderator(s?) gehad, vanwege een zogenaamd off-topic bericht. (Dit bericht vond de betreffende vingerwapperaar kennelijk wèl on-topic.) Ik ben er toen achter gekomen dat die moderators volledig anoniem te werk gaan. Ook hun nickname wordt dus niet bekend gemaakt. Als reden werd "ernstige bedreigingen" uit het verleden genoemd. De reacties van de moderator(s) waren dermate overtrokken dat naar mijn mening vermelding van hun nickname wel een verbetering zou kunnen geven.
Wanneer gebruikers van een forum er niet met elkaar uit kunnen komen op basis van gekozen gebruikersnamen is er iets mis, lijkt me. Zeker als het gaat om een specifiek forum als deze.
Anoniem ben je nooit op internet, al noem je jezelf cryptisch KHM55. Niemand weet dat je dan .... heet. Anders is je unieke IP adres wel geregistreerd. De vraag ie wie je naam moet kennen en op welk moment. Voor wie het zeker wil weten? https://nl.wikipedia.org/wiki/Kinder-_u ... C3%A4rchen
je bent net zo anoniem op internet als je zelf wilt. je ip veranderen is nou niet het meest moeiljijke wat er is....met de meest simpele vpn zit je al in amerika en kun je de nieuwste amerikaanse netflix series bekijken....onder een amerikaans ip...

maar om je eigen naam verplicht te gebruiken voor een fietsforum vind ik nogal overtrokken. :shock:
nobbiomatic schreef:je bent net zo anoniem op internet als je zelf wilt. je ip veranderen is nou niet het meest moeiljijke wat er is....met de meest simpele vpn zit je al in amerika en kun je de nieuwste amerikaanse netflix series bekijken....onder een amerikaans ip...
Bepaalde instanties (die vaak geen tijd hebben voor gestolen fietsen) hebben de bevoegdheid om informatie bij providers te achterhalen. Dan is het gewoon een kwestie van het elektronische draadje volgen. Providers zijn verplicht om dat soort informatie tot in lengte van dagen te bewaren.
Bijzonder, welke kant de discussie opgaat. Het ging niet over een verplichting, hoor.

Ik dacht hier nog wat verder over na en vroeg me af: zou het kunnen dat je op het forum anders benaderd wordt als je je eigen naam gebruikt? Of maakt dat niet uit? Wat denken jullie?
eindgebruiker schreef:Bijzonder, welke kant de discussie opgaat. Het ging niet over een verplichting, hoor.

Ik dacht hier nog wat verder over na en vroeg me af: zou het kunnen dat je op het forum anders benaderd wordt als je je eigen naam gebruikt? Of maakt dat niet uit? Wat denken jullie?
Het zal ongetwijfeld uitmaken, maar zowel in positieve als negatieve zin. Sommigen zullen het persoonlijke kunnen waarderen. Anderen zullen op basis van de naam reeds de nodige vooroordelen klaar hebben.