Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transcontinentalrace 2015 - Forum Wereldfietser

Transcontinentalrace 2015

Jaa, ze zijn weer van start. Een groep knotsgekke vakantiefietsers is vannacht uit België vertrokken. Ze hebben niet geleerd op dit forum dat het om het avontuur gaat in plaats van de afstand, dus ondanks dat ze maar twee weken vakantie hebben kunnen opnemen, hebben ze toch het plan opgevat om via een paar bergjes naar Istanbul te fietsen. Volg ze hier:
Dotwatching
Plaatjes kijken

Ik vind het vooral leuk dat Mikko weer mee doet, ik ben benieuwd welke omwegen hij nu weer zal maken. Hij denkt er iig goed over na: http://captiongenerator.com/49868/Me-pl ... 2015-route :)

En nu het een paar jaar aan de gang is doen er ook een paar 'lekker gekke' fietsen mee. Blijkbaar rijdt er een gestroomlijnde tijdritfiets voorop, en er is zelfs een fixie gesignaleerd.
Kristof Allegaert, de winnaar van vorig jaar rijdt niet mee.
Hij tilt t naar een hoger plan, de trans-Siberian extreme :shock:
http://www.redbull.com/en/bike/stories/ ... ic-journey
het gaat rap!
james hayden No75 is aan de leiding en rijdt net voorbij Pavia. Hij had de ventoux bereikt in net iets meer dan anderhalve dag, 37uur :P
josh ibbett No2 rijdt op dit moment 100km achter hem.
Michaël: die trans-siberian extreme vind ik met etappes en volgauto's niet direct een 'hoger' plan, maar wel een 'ander' plan.

Nu er wat meer controls zijn heb ik trouwens het idee dat er minder variatie is aan routes. Misschien wordt dat tussen 3 en 4 nog wel aardig, en daarna tussen 4 en de finish.
De topfavorieten zijn inmiddels wel duidelijk, maar er is genoeg concurrentie vanaf plaats 4 zo te zien. En Istanbul is nog ver, ik denk dat Ibbett er veel aan gaat doen om niet echt eeuwige tweede te worden.
Gaaf inderdaad, zowel de Trans Siberië Extreme als de Trans Continental Race, hoewel ik de TCR door het non-stop self-supported wel gaver vindt.

Josh Ibbet viel in de Highland Trail 550 in mei nog uit met een kapotte fiets, terwijl hij op kop lag. Zou mooi zijn als hij het hier wel kan afmaken. In een interview met Kristof Allegaert vorig jaar las ik dat hij ontzettend veel tijd had besteed aan het voorbereiden van de snelste route. Daar valt veel winst/verlies te boeken, bleek o.a. vorig jaar, bijvoorbeeld bij het aanrijden van Istanboel. Er kan dus nog van alles gebeuren! Ondertussen lekker stippen kijken op TrackLeaders.
urje schreef:Ze hebben niet geleerd op dit forum dat het om het avontuur gaat in plaats van de afstand, dus ondanks dat ze maar twee weken vakantie hebben kunnen opnemen, hebben ze toch het plan opgevat om via een paar bergjes naar Istanbul te fietsen.
Blijkbaar hebben ze van forums van bikepackingracers geleerd dat als je in zo'n korte tijd zo'n lange afstand probeert te rijden het avontuur vanzelf komt aangestormd. :wink:
urje schreef:Michaël: die trans-siberian extreme vind ik met etappes en volgauto's niet direct een 'hoger' plan, maar wel een 'ander' plan.
Dat ben ik met je eens :)


de ontwikkelingen voorzover ik die gezien heb:
Hayden heeft een kleine terugval gehad, eergisteren nacht is Ibbett hem voorbij gekomen om als eerste in Vukovar aan te komen.
Inmiddels is Ibbett Lovcen al gepasseerd en neemt nu de laatste horde naar istanboel.
Hayden heeft eergisteren nacht doorgebracht in een 4* hotel in de hoop te recupereren. Gister is hij via Vokuvar naar Lovcen gereden en heeft daar de nacht door gebracht in het ziekenhuis. Hij heeft schijnbaar serieuze last van een gevalletje shermer's neck. Jammer hopelijk kan hij z'n 2e plek wel consolideren maar nr. 17 - bourgeonnier alexandre zit achter m aan...

Zover ik weet doen er 2 nederlanders mee.
Frank Biersteker is spijtig genoeg net voor Turijn afgestapt. (status: scratchted)
Henri van Winkoop rijdt nu ongeveer 100km van Vukovar - goed bezig!
urje schreef: Nu er wat meer controls zijn heb ik trouwens het idee dat er minder variatie is aan routes.
Ja daar was ik ook 'bang' voor.
Vind het wel leuk om te zien dat een aantal mannen toch voor de boot-oversteek naar Split hebben gekozen.

Lee Pearce is zo als eerste coureur in Lovcen aangekomen en rijdt nu 'tegen de stroom in' naar Vukovar. Hij draait checkpoint 3 en 4 (zo worden ze ook door de organisatie genoemd) dus om :D
Michaël schreef: Hayden heeft eergisteren nacht doorgebracht in een 4* hotel in de hoop te recupereren.
Dat andere hotel (Hotel Dunv) staat er nog wel maar is niet meer geopend, te veel schade door de oorlog opgelopen, en te weinig gasten. Weinig keuze in Vukovar dus.
James Hayden is afgestapt, hij ziet er ook niet best uit: https://instagram.com/p/52djRdnDW_/?tak ... ontinental. Josh Ibbett gaat nu met een comfortabele voorsprong aan de leiding. Zal hij morgen al kunnen finishen?

Genoeg avontuur onderweg als ik het zo lees, ook avontuur waar je niet op zit te wachten. Eén rijder ligt na een aanrijding in het ziekenhuis, een ander zag z'n fiets in de kreukels gereden worden en kocht ter plekke een nieuwe om de weg te vervolgen. De fixierijder (152) heeft gevochten met een fietsendief bij een tankstation, maar gaat lekker. Hij heeft ook 4 en 3 omgewisseld (geen slecht idee omdat het stuk naar Istanbul zo veel minder bergachtig is) en gaat het denk ik wel halen in 6 dagen.

De andere mannen die ik een beetje volg gaan ook lekker. De tijdrijdfiets (59) is nog steeds niet kapot, en zit ook nog goed voorin. Mikko Maakipa (4) doet een stuk minder wild dan de vorige keren. Hij heeft geloof ik aardig wat technische problemen gehad (zie ook z'n twitter), en hij gaf aan dat ie eerst alle controles zou doen, en daarna als ie tijd heeft misschien nog iets extra's. Misschien gaat ie straks zeilend/eilandhoppend de Aegeische zee over?
Het viel me al op dat een paar renners de laars indoken, met de boot overstaken en CP 4 en 3 omwisselen. Blijkbaar mag dat volgens de regels, maar voor mijn gevoel is het toch een beetje valsspelen, zowel het omwisselen van de checkpoints als het nemen van een boot terwijl je over land prima om dat water heen kunt.

Zou er werkelijk minder variatie in logische routes zijn dit jaar? Vorig jaar van de Stelvio naar Mount Lovcen was er toch weinig andere logica dan de kustwegen over de Balkan te nemen. En Lovcen-Istanboel is dit jaar hetzelfde als vorig jaar. Ik denk dat op de nieuwe trajecten Geraardsbergen-Mont Ventoux-Strada Assieta nu nog aardig wat afwijkende routes zijn te noteren omdat de snelste route nog niet is uitgekristalliseerd. Volgend jaar kijken veel renners denk ik wat de snelle jongens dit jaar hebben gereden.
Net als vorig jaar deze race weer met veel belangstelling aan het volgen. Kriebelt echt zo hard telkens als ik die dots langzaam zie vooruitschuiven richting Istanbul. Misschien volgend jaar.. :lol:
Wat een baas, die Josh Ibbet. Is net Bulgarije uitgereden en Turkije binnengetrokken, terwijl de nummer 2 nog niets eens in Bulgarije is. Hemelsbreed 375 km voorsprong, ongelofelijk.
Pedalero schreef:Zou er werkelijk minder variatie in logische routes zijn dit jaar?
Ach, waarschijnlijk valt dat wel mee inderdaad. De bolletjes trekken ook in een wolk naar het oosten, en niet in een strakke lijn; er is op kleinere schaal genoeg te kiezen sowieso. En of de boot valsspelen betekent... ach. Ik denk eigenlijk dat er nog steeds minstens zo ver gefietst moet worden met de checkpoints in een andere volgorde, je wint vooral doordat het ander terrein is.

Ibbett gaat hard inderdaad. Ik vraag me af hoe hij zit ten opzichte van de dagafstanden van vorig jaar... zou hij net zo hard gaan als Kristof toen?

Edit: de vraag stellen is hem beantwoorden. Even snel opgezocht wat meneer Allegaert reed vorig jaar: ongeveer 3400 km in 8 dagen. da's 425 per dag. Ibbett lijkt ongeveer 3800 in 10 dagen te gaan doen (als de spot een beetje nauwkeurig is), toch zo'n 45km per dag minder. Nog steeds bizar veel natuurlijk, en de cut-off van 14 dagen betekent dat iedereen die voor het feestje binnen wil zijn 275km per dag moet rijden. 14 dagen achter elkaar. Op meestal niet al te autoluwe wegen. Wil iemand me dit even helpen herinneren als ik ooit denk dat me dit een mooie uitdaging lijkt?
urje schreef:Op meestal niet al te autoluwe wegen. Wil iemand me dit even helpen herinneren als ik ooit denk dat me dit een mooie uitdaging lijkt?
Is inderdaad ook mijn bedenking. Bovendien lijkt het me op de weg nogal monotoon km's malen. Heb al wel een beetje ervaring met minder lange tochten op de atb (Grenzsteintrophy en Highland Trail), maar dat is door de aard van de tochten afwisselender voor de benen en de psyche.

De Zweedse tocht die Yopie aangaf lijkt me trouwens een mooie opstap naar de TCR. Op de site van Sverigetempot lees ik overigens 'randonné style' en 'minimal support and service'. Lijkt me dus niet helemaal hetzelfde als self supported?