Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...fiets mee in trein goedkoper! - Forum Wereldfietser

...fiets mee in trein goedkoper!

...en dat had al veel eerder kunnen gebeuren! Denk dat dit op diverse manieren positief gaat bijdragen aan o.a. het milieu en op persoonlijk vlak.

http://m.telegraaf.nl/article/24197490/ ... -goedkoper
De Telegraaf schreef:Op bepaalde dagen en buiten de spits mag de fiets op sommige trajecten straks gratis of tegen een lager tarief mee
Op de kans af dat De Telegraaf weer eens iets bericht dat helemaal niet gaat gebeuren zou dit wel erg leuk zijn. Ik zou wel eens vaker een dagtochtje willen maken op door de heen- of terugweg de trein te nemen. Op dit moment is dat tamelijk kostbaar. (passagierstarief + fietstarief)
En het originele Metroartikel, wat de bron is voor de Wakkere (overschrijf)journalisten.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... n-de-trein
aandegracht schreef:En het originele Metroartikel, wat de bron is voor de Wakkere (overschrijf)journalisten.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... n-de-trein
Metro is van de "telegraaf media groep".
Goedkopere fietskaartjes, dus nog meer fietsen in de intercity's? ik moet er niet aan denken. Het is nu vaak al een ontzettend gedoe om koffers en andere passagiers opzij te schuiven om je fiets kwijt te kunnen, en al helemaal op een zondag als het mooi weer is. De Nederlandse intercity's zijn simpelweg ongeschikt voor vervoer van meer dan een paar fietsen per treinstel, en naar ik begrepen heb gaat dat ook niet veranderen.
peter de rijk schreef:Goedkopere fietskaartjes, dus nog meer fietsen in de intercity's? ik moet er niet aan denken. Het is nu vaak al een ontzettend gedoe om koffers en andere passagiers opzij te schuiven om je fiets kwijt te kunnen, en al helemaal op een zondag als het mooi weer is. De Nederlandse intercity's zijn simpelweg ongeschikt voor vervoer van meer dan een paar fietsen per treinstel, en naar ik begrepen heb gaat dat ook niet veranderen.
Ben het helaas met je eens. Maar het lijkt er op dat ze ook gaan nadenken over het beter inrichten van de treinen voor fietsen (fingers crossed), al ben ik bang dat dit niet gaat lukken. In het weekend zijn treinen vaak korter en daardoor alsnog druk. Zeker wanneer iedereen op zondag einde dag weer richting huis gaat.
Ik denk dat het wel met een have sisser afloopt en dat de treinen die het meest aantrekkelijk zijn buiten schot blijven, waaronder alle intercity's. Wel is het zo dat in sommige gevallen op zondag de intercity's vol zijn en de stoptreinen leeg. Het idee dat je dan voor een vrij korte afstand zou kiezen voor de stoptrein is dan wel slim. De stoptrein is dan wat voller en en is meer plaats in de intercity.
Uiteindelijk is het gewoon prijdifferentiatie. Het tarief voor de fiets is nu wel erg uniform.
Ik vind 6 euro voor een fietskaart prima. Zo'n fiets neemt de plek van 2 of 3 (bepakt) plaatsen in. Ik hou bovendien van een heldere tariefstructuur. Ook geloof ik niet in sprookjes: de kosten hiervan worden elders afgewenteld. Als je 6 euro te duur vindt voor de afgelegde afstand, dan kun je die afstand ook wel fietsen :roll:
willem.m schreef:Ik vind 6 euro voor een fietskaart prima. Zo'n fiets neemt de plek van 2 of 3 (bepakt) plaatsen in. Ik hou bovendien van een heldere tariefstructuur. Ook geloof ik niet in sprookjes: de kosten hiervan worden elders afgewenteld. Als je 6 euro te duur vindt voor de afgelegde afstand, dan kun je die afstand ook wel fietsen :roll:
Ach, reizen met de trein is al niet bijzonder goedkoop. Op betrekkelijk korte trajecten val het doorgaans niet op. Maar voor bijv. retour 2 personen Rotterdam-Arnhem betaal je inclusief fiets ca. 84 euro indien je geen gebruikt maakt van een dagkaart gekocht tegen gereduceerd tarief tijdens een actieperiode (of online).

Dit maakt het dan ook uiterst onaantrekkelijk om vanuit de randstad even een dagje uit te plannen en rond te fietsen op de veluwe. Dit geldt uiteraard ook voor het anders moois wat Nederland te bieden heeft.
stef.l schreef:
willem.m schreef:Ik vind 6 euro voor een fietskaart prima. Zo'n fiets neemt de plek van 2 of 3 (bepakt) plaatsen in. Ik hou bovendien van een heldere tariefstructuur. Ook geloof ik niet in sprookjes: de kosten hiervan worden elders afgewenteld. Als je 6 euro te duur vindt voor de afgelegde afstand, dan kun je die afstand ook wel fietsen :roll:
Ach, reizen met de trein is al niet bijzonder goedkoop. Op betrekkelijk korte trajecten val het doorgaans niet op. Maar voor bijv. retour 2 personen Rotterdam-Arnhem betaal je inclusief fiets ca. 84 euro indien je geen gebruikt maakt van een dagkaart gekocht tegen gereduceerd tarief tijdens een actieperiode (of online).

Dit maakt het dan ook uiterst onaantrekkelijk om vanuit de randstad even een dagje uit te plannen en rond te fietsen op de veluwe. Dit geldt uiteraard ook voor het anders moois wat Nederland te bieden heeft.

Een slimme treinreiziger zorgt wel voor korting. Er zijn ook acties van Kruidvat, Hema,etc. Zie: http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties
Wij stappen geregeld met de fiets in de trein. Die 6 euro per fiets vind ik het punt niet zo, ik vind het gebrek aan ruimte een stuk vervelender. Veel treinen zijn gewoonweg onvoldoende toegerust voor fietsen (met bagage). Als je in je eentje bent, gaat het meestal nog wel. Maar meestal zijn wij met z'n vieren en dat is vaak behoorlijk hopeloos, dan zitten wij en de fietsen over de hele trein verspreid.
Dus goedkoper of zelfs gratis? Dan dus nog meer fietsen en nog meer gedoe. Nee, laat mij maar een tientje betalen per fiets. Maar dan wél met plaats-garantie.
willem.m schreef: Ook geloof ik niet in sprookjes: de kosten hiervan worden elders afgewenteld.
Tja, als we hier het rendementsdenken gaan toepassen, krijg je hetzelfde als bij de FYRA gebeurde: de kaartjes zo duur mogelijk maken, zodat je zo min mogelijk treinen hoeft te laten rijden c.q. fietsplekken te creëren ...
Sandra de G. schreef:Wij stappen geregeld met de fiets in de trein. Die 6 euro per fiets vind ik het punt niet zo, ik vind het gebrek aan ruimte een stuk vervelender. Veel treinen zijn gewoonweg onvoldoende toegerust voor fietsen (met bagage). Als je in je eentje bent, gaat het meestal nog wel. Maar meestal zijn wij met z'n vieren en dat is vaak behoorlijk hopeloos, dan zitten wij en de fietsen over de hele trein verspreid.
Dus goedkoper of zelfs gratis? Dan dus nog meer fietsen en nog meer gedoe. Nee, laat mij maar een tientje betalen per fiets. Maar dan wél met plaats-garantie.
In veel landen kun je reserveren voor de fiets in de Intercity.
Wellicht het volgende voorstel:
fietsen in de stoptrein goedkoper, maar in de intercity komen er dan reserveringskosten bij. Het tientje van Sandra lijkt mij redelijk.
Sandra de G. schreef:Wij stappen geregeld met de fiets in de trein. Die 6 euro per fiets vind ik het punt niet zo, ik vind het gebrek aan ruimte een stuk vervelender. Veel treinen zijn gewoonweg onvoldoende toegerust voor fietsen (met bagage). Als je in je eentje bent, gaat het meestal nog wel.
Dus goedkoper of zelfs gratis? Dan dus nog meer fietsen en nog meer gedoe. Nee, laat mij maar een tientje betalen per fiets. Maar dan wél met plaats-garantie.
+1
Plaatsgarantie in Nederlandse treinen vol hyperassertieve reizigers?
Nu verlaat al haast niemand in de trein zijn/haar klapstoeltje voor een fiets. Straks krijg je dat gereserveerde fietsplekken niet alleen bezet zijn door koffers, kinderwagens en klapstoelklevers, maar ook door fietsen zonder reservering...

Zouden NS-conducteurs die nu al niets doen tegen die klapstoelklevers, straks wel optreden om gereserveerde fietsplekken toe te wijzen aan degenen die daar recht op hebben?

En we moeten zeker niet het Duitse systeem willen, waar je op de dag van vertrek geen fietsplek in de intercitytreinen meer kunt reserveren (terwijl je daar wel vlak voor vertrek een zitplaats kunt reserveren).

Zelf vind ik het Belgische systeem (fietsenkot dat door de conducteur geopend moet worden) zo gek nog niet. Maar ook dat zou in Nederland echt niet werken.
willem.m schreef:Ik vind 6 euro voor een fietskaart prima. Zo'n fiets neemt de plek van 2 of 3 (bepakt) plaatsen in. Ik hou bovendien van een heldere tariefstructuur. Ook geloof ik niet in sprookjes: de kosten hiervan worden elders afgewenteld. Als je 6 euro te duur vindt voor de afgelegde afstand, dan kun je die afstand ook wel fietsen :roll:
Ik vind het helemaal niet logisch dat de prijs voor een persoon afstandsafhankelijk is en voor een fiets niet. Dat er een minimumbedrag op geplakt wordt (om het voor korte afstanden toch te ontmoedigen) dat begrijp ik, maar voor langere afstanden zou een percentage van de prijs van een kaartje mij erg logisch lijken.

Of zo'n fiets 2-3 plaatsen inneemt is ook relatief. Op drukke momenten dan klopt het dat de fiets (indien er geen ophangvoorzieningen zijn) de plaats inneemt van 2-3 (staande) passagiers. Maar op een rustig moment maakt een fiets geen verschil in de noodzakelijke dimensionering van de trein.

Renaat
bert sitters schreef: Een slimme treinreiziger zorgt wel voor korting. Er zijn ook acties van Kruidvat, Hema,etc. Zie: http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties
Wat veel moeilijker ligt voor buitenlandse treingebruikers.
keesswart schreef: Zelf vind ik het Belgische systeem (fietsenkot dat door de conducteur geopend moet worden) zo gek nog niet. Maar ook dat zou in Nederland echt niet werken.
Dat vind ik dan persoonlijk weer een heel irritant en stresserend systeem.

- Je weet vaak niet waar je moet zijn met de fiets (van voor, vanachter of in het midden) en kan het ook niet zomaar zien.
- Je moet dan nog eerst de conducteur weten te vinden.

Dit leidt er toe dat dit bij een station met een korte stoptijd vaak tot treinvertragingen aanleiding geeft. Dat kan niet de bedoeling zijn.

- Als je afstapt moet je maar hopen dat de conducteur aan je gedacht heeft. Anders moet je snel en assertief zijn om te voorkomen dat de trein er met je fiets vandoor gaat. (Daar ken ik verschillende verhalen van en ik heb ook al enkele van die situaties meegemaakt waar dat bijna het geval was.)

Geef mij dan maar de vrijheid om niet afhankelijk te zijn van de conducteur.
Revanho schreef:
bert sitters schreef: Een slimme treinreiziger zorgt wel voor korting. Er zijn ook acties van Kruidvat, Hema,etc. Zie: http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties
Wat veel moeilijker ligt voor buitenlandse treingebruikers.
Ook Belgie heeft aantrekkelijke kortingen, die weer moeilijker zijn voor Nederlanders.
keesswart schreef:Plaatsgarantie in Nederlandse treinen vol hyperassertieve reizigers?
Nu verlaat al haast niemand in de trein zijn/haar klapstoeltje voor een fiets. Straks krijg je dat gereserveerde fietsplekken niet alleen bezet zijn door koffers, kinderwagens en klapstoelklevers, maar ook door fietsen zonder reservering...

Zouden NS-conducteurs die nu al niets doen tegen die klapstoelklevers, straks wel optreden om gereserveerde fietsplekken toe te wijzen aan degenen die daar recht op hebben?

En we moeten zeker niet het Duitse systeem willen, waar je op de dag van vertrek geen fietsplek in de intercitytreinen meer kunt reserveren (terwijl je daar wel vlak voor vertrek een zitplaats kunt reserveren).

Zelf vind ik het Belgische systeem (fietsenkot dat door de conducteur geopend moet worden) zo gek nog niet. Maar ook dat zou in Nederland echt niet werken.
Belgische fietsenkotten zijn te klein.
In Nederlandse Intercity-treinen.Klapstoeltjes weghalen. Duidelijke streep op de vloer. Fietspictogram op de vloer. Aan de muur de tekst: alleen voor fietsen met reservering. Aangeven op de deuren waar kinderwagens geladen kunnen worden. Alleen opklapbare kinderwagens gratis, net als vouwfietsen. Andere kinderwagens betalen. Maak ruimte voor koffers net als in Duitse IC-treinen. In Denemarken, Frankrijk en Finland kun je kort voor vertrek nog reserveren voor de fiets, als er plaatsen vrij. Met de huidige communicatiesystemen kan veel.