Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe fietsvriendelijk zijn de partijen in jouw provincie? - Forum Wereldfietser

Hoe fietsvriendelijk zijn de partijen in jouw provincie?

A.S. woensdag mogen we naar de stembus voor de verkiezing van de Provinciale Staten
De Fietsersbond heeft in alle provincies de verkiezingsprogramma’s van de deelnemende partijen op hun fietsvriendelijkheid beoordeeld. Voor deze analyse is een duidelijke set criteria opgesteld die door de beoordelende vrijwilligers op alle provinciale verkiezingsprogramma’s zijn toegepast.
Opmerkelijk is dat er per provincie verschillen zijn.
Zie:
http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/po ... QU2nNh0wuI
Als ik het goed begrijp, kun je het fijnste fietsen in de provincies met de ongunstigste verkiezingsprogramma's? Dan woon ik voorlopig nog goed! :wink:
+1

Bovendien hebben we in NB al best wel goede fietsvoorzieningen en wordt er nog steeds flink geïnvesteerd als ik nos.nl mag geloven:
Niet alle provincies zijn even fanatiek bezig met het stimuleren van duurzaam gedrag. Dat valt af te leiden uit gegevens die de provincies hebben geleverd op verzoek van de NOS en de regionale omroepen. (...) De omroepen hebben gevraagd wat de provincies doen om de aanleg van oplaadpunten te stimuleren en hoeveel geld de afgelopen vier jaar is uitgetrokken voor nieuwe fietspaden. Investeren in duurzaamheid is geen verplichting voor provincies, maar een flink aantal profileert zich daar wel mee.

Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant besteedden met afstand het meeste geld aan het fietsbeleid. Dit zijn ook de provincies met de meeste kilometer fietspad (elk ongeveer 5000 kilometer). Zuid-Holland stak in vier jaar tijd 55 miljoen euro in het fietsen en heeft daarmee onder andere 162 kilometer fietspad vernieuwd of nieuw aangelegd. Ook Noord-Brabant en Gelderland hadden tientallen miljoenen euro’s over voor nieuwe fietspaden.
http://nos.nl/artikel/2024811-provincie ... llend.html

Alleen de fietsruit rond DB ontbreekt nog. 8)
Grappig, volgens de site is Drenthe een ellendige fietsprovincie terwijl ik op mijn geboortegrond bijzonder lekker fiets 8)
Wat er precies onder 'fietsvriendelijk' wordt verstaan is natuurlijk onderwerp van discussie.
Zo zijn er wellicht fietsvriendelijke partijen die sterk vóór windmolens-nieuwe-stijl zijn, en die zie ik liever niet tijdens mijn fietstocht...
NL is sowieso het meest fietsvriendelijke land dat er is, is niet veel aan te verbeteren naar mijn idee. Het is zelfs enigszins overgereguleerd in dat opzicht. Met name de Zuid-Europese landen kunnen veel van ons leren, maar daar gaan de verkiezingen dan weer niet over...
Bij ons, in Zuid-Limburg, hebben alle overheden en alle partijen altijd prachtige praatjes. Plannen maken kunnen ze ook als de beste. Op beleid scoren ze altijd geweldig.
Maar dan...
.....dan hebben we schitterende fietspaden, verkeer dat relatief ingesteld is op fietsers, prachtige routes en ja, soms is het niet altijd perfect.... 8)
Marco Meijerink schreef:.....dan hebben we schitterende fietspaden, verkeer dat relatief ingesteld is op fietsers, prachtige routes en ja, soms is het niet altijd perfect.... 8)
... zei de toerist die op een zonnige dag knooppunten kwam fietsen.
Georg schreef: NL is sowieso het meest fietsvriendelijke land dat er is, is niet veel aan te verbeteren naar mijn idee.
In de stad zijn we wel de beste, maar voor daarbuiten?
Geef mij maar Noord Duitsland, daar rijden de automobilisten een stuk beschaafder.

Maar niet veel te verbeteren???

1. Bij elke wegomlegging worden fietsers benadeeld. Als het moet worden de auto's over het fietspad omgeleid en kunnen de fitsers klunend verder.
2. Teveel parkeerplaatsen in de stad die het fietspad nadelig beinvloeden.
3. Scooters afschaffen
4. Bredere fietspaden zodat je normaal kan inhalen.
5. Stoplichten fietsvriendelijker afstellen.
6. Meer een richting verkeer zodat er meer ruimte is voor voetganger en fietsers.

Het komt er gewoon op neer dat in de stad de fiets en voetganger als#1 moeten worden gezet, Ov als 2 en de benzine slurpers moeten worden ontmoedigd. Ik vind de aanpak van veiligheid door niet benzine gebruikers maar te laten lopen zodat men tenminste die eindeloze autostroom kan wegwerken debiel.

Ontmoedigen is niet eens vanuit een ideel oogpunt belangrijk... het is economisch lijfbehoud want de olie raakt op. Dat de vereniging voor directeuren zijn oren dichtstopt en maar loopt te krijsen voor meer asfalt is gewoon misdadig.

/rant.
Knooppunten??? Fiets ik nooit. Geen idee hoe je aan die consusie komt. Wie ben je eigenlijk Ave Gone??
Weet niet of er knooppunten zijn op mijn woonwerk route. Als dat zo is moet dan kan je stelling kloppen want mijn werk ligt inderdaad dichtbij een toeristisch hoogtepunt, de molens van Kinderdijk :lol:
Marco Meijerink schreef:Wie ben je eigenlijk Ave Gone??
Zolang nicknames op dit forum zijn toegestaan vind ik dit geen relevante vraag.
Ave Gone woont in Zuid-Limburg dacht ik. Mogelijk ergert hij zich aan de vele fietstoeristen die daar in het weekend komen. Maar ja, het geld in die provincie moet ergens vandaan komen :lol: .
Ik heb mijn post van 11.06 u aangepast. Daar begon het fout te lopen volgens mij.
Loknor; ben het gedeeltelijk wel met je bericht eens; maar het moet wel praktisch blijven; in een stadsstraat kun je niet eindeloos brede fietspaden aanleggen zonder dat dit ten koste gaat van bijvoorbeeld de ruimte voor voetgangers, nu al vaak een heikel punt.
En tja,
het gedrag van automobilisten; dat hangt erg van de bestuurder af, het is in NL hier in het algemeen minder goed gesteld met de beleefdheid en het een ander wat gunnen, daar zijn automobilisten niet slechter of beter in dan de gemiddelde fiets-'terrorist' in een drukke stad; beter c.q, aardiger gedrag kun je ook niet met verkiezingsresultaten afdwingen, dat is helaas een verschijnsel van de maatschappij waar we nu in leven.
Je 3e punt is me uit het hart gegrepen; maar ik houd niet zo van verboden; ik hoop dat de techniek uitkomst biedt, en ik dacht dat de zeer vervuilende tweetakt scooter inmiddels niet meer verkocht wordt.
Idem voor auto's. Als er dan toch iets verboden moet worden is het wat mij betreft nu juist niet de 'benzineslurper', maar de diesel-slurper. Diesel is echt rotzooi, en ook daar lopen de Zuidelijke landen enorm achter aangezien alle auto's op diesel rijden; het valt me iedere keer weer tegen hoeveel diesel je inademt als vakantiefietser in Zuid-Europa, terwijl je toch dacht gezond want actief onderweg te zijn....
Ik vind 'fietsvriendelijk' niet automatisch hetzelfde als 'wenselijk'. Op een atb tocht laatst van Groningen naar Steenwijk bleek weer een aantal gravelfietspaadjes en onverharde weggetjes in Drenthe voorzien van een dikke laag beton of asfalt. Is weliswaar fietsvriendelijk, maar ik gruw ervan. En welk Waddeneiland had ook alweer het plan om al zijn schelpenfietspaden te veranderen in beton omdat dat goedkoper is in onderhoud? Vreselijk.
Georg schreef:Wat er precies onder 'fietsvriendelijk' wordt verstaan is natuurlijk onderwerp van discussie.
En daarom heeft de Fietsersbond dit kort samengevat op een webpagina met daarop een verwijzing (PDF, 721kB) naar een uitgebreidere kijk op de mogelijke inhoud van de verkiezingsprogramma's inzake het fietsbeleid.
Georg schreef:Loknor; ben het gedeeltelijk wel met je bericht eens; maar het moet wel praktisch blijven; in een stadsstraat kun je niet eindeloos brede fietspaden aanleggen zonder dat dit ten koste gaat van bijvoorbeeld de ruimte voor voetgangers, nu al vaak een heikel punt.
Tuurlijk wel... gewoon een rijbaan voor de auto's sluiten en een richting verkeer maken. Nogmaals, als je de auto gewoon helemaal onder aan het lijstje zet krijg je een veel leefbaarder stad. En nee, ik geloof er geen drol van dat dit de middenstand zou slopen. Of is de koopgoot in de Kalverstraat stiekem toch een autobaan?

Kijk dat dit totaal niet haalbaar is in deze olie verslaafde maatschappij realiseer ik me. Maar als je het over praktisch hebt? Dan is blijven investeren in olie slurpers dat dus niet.
Eénrichtingverkeer is altijd een fijne oplossing, ook als automobilist vind ik dat. Zie Parijs.
Met praktisch bedoel ik ook dat een straat er nog als straat uit blijft zien; dus niet 1 v.d. verplaatsingsmiddelen die gaat overheersen, wat mij betreft noch de auto, de fiets of de voetganger. Winkelstraten zonder verkeer zijn mij over het algemeen een gruwel.
Ik houd van stadsdrukte, en daar horen alle soorten vervoer bij, maar met mate.
Zoals in bijvoorbeeld Amsterdam fietsers allang geen sympathieke groep verkeersdeelnemers is, door hun massa en hun tirannieke gedrag.
En zoals in Rotterdam de auto nog teveel domineert.
Ik zie graag een stad in evenwicht, en daar horen ook auto's bij. Je moet je natuurlijk wel realiseren dat het overgrote deel van de bevolking niet graag fietst of loopt, die gaan per auto naar de stad, en ook al houden ze wel van fietsen of lopen, dan nog is er weinig handiger (praktischer) dan met je drie kinderen per auto te gaan, als je tenminste niet in de te bezoeken stad woont. De trein is er natuurlijk ook, maar in de praktijk is de auto een buitengewoon handig vervoermiddel, of je dat nu leuk vind of niet.
De auto is ook wel erg gaan overheersen, dat is waar, en dat kan iedereen zien die eens een foto bekijkt van een stad uit het begin van de 20e eeuw of eerder. Prachtig brede trottoirs met bomen en een enkele voorbijganger.
Maar de tijd is niet terug te draaien. We vliegen tenslotte ook overal heen, en dat is ook een dubieuze ontwikkeling voor de planeet in brede zin.
'Wereldfietsen' is zelfs totaal onmogelijk zonder het vliegtuig. (een enkeling die eindeloos de tijd heeft daargelaten) Deze site zou in ieder geval bijzonder weinig bezoekers tellen zonder het vliegtuig...
Georg schreef:Eénrichtingverkeer is altijd een fijne oplossing, ook als automobilist vind ik dat. Zie Parijs.
Met praktisch bedoel ik ook dat een straat er nog als straat uit blijft zien; dus niet 1 v.d. verplaatsingsmiddelen die gaat overheersen, wat mij betreft noch de auto, de fiets of de voetganger. Winkelstraten zonder verkeer zijn mij over het algemeen een gruwel.
Ik houd van stadsdrukte, en daar horen alle soorten vervoer bij, maar met mate.
Zoals in bijvoorbeeld Amsterdam fietsers allang geen sympathieke groep verkeersdeelnemers is, door hun massa en hun tirannieke gedrag.
En zoals in Rotterdam de auto nog teveel domineert.
Ik zie graag een stad in evenwicht, en daar horen ook auto's bij. Je moet je natuurlijk wel realiseren dat het overgrote deel van de bevolking niet graag fietst of loopt, die gaan per auto naar de stad, en ook al houden ze wel van fietsen of lopen, dan nog is er weinig handiger (praktischer) dan met je drie kinderen per auto te gaan, als je tenminste niet in de te bezoeken stad woont. De trein is er natuurlijk ook, maar in de praktijk is de auto een buitengewoon handig vervoermiddel, of je dat nu leuk vind of niet.
De auto is ook wel erg gaan overheersen, dat is waar, en dat kan iedereen zien die eens een foto bekijkt van een stad uit het begin van de 20e eeuw of eerder. Prachtig brede trottoirs met bomen en een enkele voorbijganger.
Maar de tijd is niet terug te draaien. We vliegen tenslotte ook overal heen, en dat is ook een dubieuze ontwikkeling voor de planeet in brede zin.
'Wereldfietsen' is zelfs totaal onmogelijk zonder het vliegtuig. (een enkeling die eindeloos de tijd heeft daargelaten) Deze site zou in ieder geval bijzonder weinig bezoekers tellen zonder het vliegtuig...
De provincies gaan vooral over de fietsvoorzieningen buiten de bebouwde kom.
Ja, dat is zo, en daar kan ik in NL niet over klagen.