Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...helm verplicht voor jonge en oude fietsers! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

...helm verplicht voor jonge en oude fietsers!

E-bikes zijn begrensd tot 25 kmpu (in tegenstelling tot scooters zijn ebikes niet 1-2-3 op te voeren), met sommige modellen beperkte overdrijving van 10%. 27.5 in de stad is voor iedereen te hard, niet alleen ouderen, juist omdat je met zo'n ding nogal de neiging hebt om door te kachelen.

Maar dat gezeur over de E-Bike en hoe die alleen voor ouderen is gaat er bij mij niet in. Of zijn jullie allemaal een fan om mensen in koekblikken te laten zitten?. De E-Bike is een uitkomst, juist voor iedereen die binnen 20km van zijn werk woont.

En nee: Gewoon fietsen is blijkbaar niet de oplossing. We kunnen wel heel erg hard brullen dat iedereen moet fietsen, maar het keiharde feit dat mensen dat niet doen schiet dat meteen uit het water. Daarnaast, het gebrek aan douche faciliteiten en de variabele reistijden met wind e.d. zijn gewoon een nadeel wat de E-Bike behoorlijk goed ondervangt.

Ja, ik geef het toe, ik ben een heel groot fan van de E-Bike.

Maar dat is genoeg OT :)
loknor schreef:E-bikes zijn begrensd tot 25 kmpu (in tegenstelling tot scooters zijn ebikes niet 1-2-3 op te voeren), met sommige modellen beperkte overdrijving van 10%. 27.5 in de stad is voor iedereen te hard, niet alleen ouderen, juist omdat je met zo'n ding nogal de neiging hebt om door te kachelen.

Maar dat gezeur over de E-Bike en hoe die alleen voor ouderen is gaat er bij mij niet in. Of zijn jullie allemaal een fan om mensen in koekblikken te laten zitten?. De E-Bike is een uitkomst, juist voor iedereen die binnen 20km van zijn werk woont.

En nee: Gewoon fietsen is blijkbaar niet de oplossing. We kunnen wel heel erg hard brullen dat iedereen moet fietsen, maar het keiharde feit dat mensen dat niet doen schiet dat meteen uit het water. Daarnaast, het gebrek aan douche faciliteiten en de variabele reistijden met wind e.d. zijn gewoon een nadeel wat de E-Bike behoorlijk goed ondervangt.

Ja, ik geef het toe, ik ben een heel groot fan van de E-Bike.

Maar dat is genoeg OT :)
dit was geen directe aanval op de e bike hoor, ik heb niets tegen de e bike.

maar wel tegen ebikers die snoeihard denken te mogen fietsen, terwijl ze niet meer kunnen anticiperen op weggebruikers of verkeersregels in het algemeen. (in het speciaal ebikers die dan ook nog claimen dat een ander fout zat omdat een ebike sneller is dus voorrang heeft)
Ik ben voor een verdeling met helmplicht als een apparraat harder kan dan de genoemde 20-25 kmpu. Als je die snelheid bereikt zonder hulp, dus op een gewone fiets, is het misschien net zo gevaarlijk, maar ben je in ieder geval fit en hopelijk zijn je reflexen en reactievermogen dan net zo ontwikkeld. Op een ebike of speedpedelec die 30-45 kmpu kunnen zal een helm(plicht) er wellicht voor zorgen dat er minder ernstige gevolgen zijn bij een ongeval, en als die helm je ervan weerhoudt te gaan fietsen, kan je altijd nog kiezen voor een standaard fiets die die snelheden niet haalt en waar dan geen helmplicht voor geldt.

Mijn vrouw vindt de ww-afstand van 26 km. enkele reis te ver om op een normale (e)fiets te doen: dat kost haar dan meer dan een uur. Dus neemt ze nu de auto. Zer denkt serieus over een speedpedelec: als ze met 40-45 kmpu naar het werk kan 'fietsen' is ze er in 45 minuten, en dat is een voor haar acceptabele reistijd.
Een helmplicht voor Pedelecs vind ik op zich geen verkeerd idee (neem inderdaad meteen de snorfiets mee), ik denk namelijk dat het niet zoveel te maken heeft met reflexen. 27kmpu is gewoon erg snel in de stad vooral omdat het zo makkelijk gaat. Het is niet alleen dat je niet op tijd bent, anderen kunnen je snelheid niet goed inschatten.
Ik weet dat dit de rubriek Kletspraat is. Maar toch: is er enige relatie met vakantiefietsen of fietsreizen in dit topic? Soms heb ik het gevoel op een verkeerd forum te komen...
willem.m schreef:Ik weet dat dit de rubriek Kletspraat is.
Inderdaad, en het probleem is dus?

Bovendien wordt men als vakantiefietser ook geconfronteerd met regels zoals helmplicht.
headlight schreef:(fietste naar school, ik had voorrang en halverwege de straat moest ik vol in de ankers omdat een of andere (######) bejaarde op een e-bike met een rotgang aan kwam zetten en vergat dat ze voorrang moest verlenen en schijnbaar de remmen niet wist te vinden)(en dan gaan schelden dat ik niet kan fietsen, en dat alle jeugd vreselijk asociaal is :cry: ) (niet helemaal on topic maar wilde even stoom afblazen)
(niet dat ik ook maar iets tegen ouderen heb, al helemaal niet tegen fietsende ouderen, ik heb ook niks tegen ouderen (en mensen) die per ongeluk veel te hard zonder te kijken oversteken. maar wel als ze dan een ander de schuld geven)
Ik kan het me zo voorstellen...
Maar als ik ook iets over ouderen in het verkeer mag zeggen, dan erger ik me vaker aan te LANGZAME ouderen dan aan te snelle. Daarstraks weer een opstopping in de spits omdat een opa in een auto wel dacht dat hij het tankstation wilde oprijden, maar dat niet deed en slechts tergend langzaam (ruim minder dan loopsnelheid) vooruitkwam. Met de auto! Een hele autofile in twee richtingen en kriskras erdoorheen fietsende fietsers op straat op een plaats waar dat anders nooit gebeurt.
Ik haal met de fiets vaken ouderen in auto's in dat dat ik ingehaald wordt door ouderen op een e-bike, en ik fiets heus niet hard in de stad.
Revanho schreef:
willem.m schreef:Ik weet dat dit de rubriek Kletspraat is.
Inderdaad, en het probleem is dus?

Bovendien wordt men als vakantiefietser ook geconfronteerd met regels zoals helmplicht.
Ik acht u hoog, veel plezier met argumenteren
willem.m schreef:
Revanho schreef:
willem.m schreef:Ik weet dat dit de rubriek Kletspraat is.
Inderdaad, en het probleem is dus?
Bovendien wordt men als vakantiefietser ook geconfronteerd met regels zoals helmplicht.
Ik acht u hoog, veel plezier met argumenteren
Doe gerust mee en geneer u niet! :wink:
Ave Gone schreef:
headlight schreef:(fietste naar school, ik had voorrang en halverwege de straat moest ik vol in de ankers omdat een of andere (######) bejaarde op een e-bike met een rotgang aan kwam zetten en vergat dat ze voorrang moest verlenen en schijnbaar de remmen niet wist te vinden)(en dan gaan schelden dat ik niet kan fietsen, en dat alle jeugd vreselijk asociaal is :cry: ) (niet helemaal on topic maar wilde even stoom afblazen)
(niet dat ik ook maar iets tegen ouderen heb, al helemaal niet tegen fietsende ouderen, ik heb ook niks tegen ouderen (en mensen) die per ongeluk veel te hard zonder te kijken oversteken. maar wel als ze dan een ander de schuld geven)
Ik kan het me zo voorstellen...
Maar als ik ook iets over ouderen in het verkeer mag zeggen, dan erger ik me vaker aan te LANGZAME ouderen dan aan te snelle. Daarstraks weer een opstopping in de spits omdat een opa in een auto wel dacht dat hij het tankstation wilde oprijden, maar dat niet deed en slechts tergend langzaam (ruim minder dan loopsnelheid) vooruitkwam. Met de auto! Een hele autofile in twee richtingen en kriskras erdoorheen fietsende fietsers op straat op een plaats waar dat anders nooit gebeurt.
Ik haal met de fiets vaken ouderen in auto's in dat dat ik ingehaald wordt door ouderen op een e-bike, en ik fiets heus niet hard in de stad.

helemaal mee eens, te langzaam is ook niet goed.

maar een aanrijding met een te langzame verkeersdeelnemer zal allicht minder pijnlijk af lopen :lol:
Ave Gone schreef:
headlight schreef:.
Ik haal met de fiets vaken ouderen in auto's in dat dat ik ingehaald wordt door ouderen op een e-bike, en ik fiets heus niet hard in de stad.
Dat is meer een bewijs dat een fiets handiger is in stadsverkeer omdat je tussen allemaal obstakels heen kan fietsen, denk ik :D Of een bewijs dat vakanteifietsers over het algemeen een aardig potje kunnen sturen. :P

In stadsverkeer heb je vaak meer aan inzicht waardoor je weinig hoeft te remmen, zodat je soepel tussen het andere verkeer heengaat en niet telkens weer op snelheid hoeft te komen, dan aan pure topsnelheid(E-bike), denk ik maar.
Het bewijs dat vakantiefietsers in het algemeen een aardig potje kunnen sturen en vaak meer inzicht hebben in stadsverkeer, met als resultaat dat zij soepel tussen het andere verkeer kunnen laveren en mede daardoor een hogere gemiddelde snelheid kunnen aanhouden t.o.v. van het overige verkeer, zijn voldoende redenen op een fietshelm te dragen. Je brengt jezelf namelijk voortdurend in conflictsituatie.

Uitgaan van je eigen kennen en kunnen en onvoldoende rekening houden met de bekwaamheid en geschikheid van je medeweggebruikers, jong en oud, is een vorm van zelfoverschatting. Zeker als "kwetsbare" fietser.

Piet.
Ik heb =al een aantal ongelukjes meegemaakt in de stad, dus ben het helemaal eens met de stelling dat hier een enorme mate van zelfonderschatting leeft.

Ik ben behoorlijke goede amateur en heb de wereld qua kilometrage een paar keer rondgereden. Ik kan dus best wel sturen en anticiperen. Twee recente voorbeelden.

1. Het regent, dame steekt blind over +/- 5 meter terwijl ik aankom met een gangetje +/- 25kmpu. Ik rem, aquaplaneer (gladde klinkers) en schep haar.
2. Fietspad, twee autos staan te klooien om bij een flat te komen. Achterste besluit in te halen terwijl ik eraan kom met fietskar en kinderen. Mijn snelheid +/- 15kmpu, zijn snelheid ook zoiets. Ik vermijd net een botsing maar voorwiel haakt achter stoep en ik maak een fraaie tuimeling. Fietskar blijft braaf overeind, twee wit weggetrokken kleuters.

Zelfs met een goed reactie vermogen kan je niet alles voorkomen... en ook wij zitten wel eens te dutten of schatten het verkeerd in. In voorbeeld 1 was het strikt gesproken niet mijn fout (ze had niet blind mogen oversteken), maar in feite reed ik gewoon te hard voor dat wegdek en de regen. In voorbeeld 2 was het weer niet mijn fout (oom agent was not amused) en daar hadden we geen van beide een hoge snelheid... maar opgeteld was het dus best wel snel.

Ik ontmoet elke dag de bakfietsers die slingeren, brommers, fixie piraten, taxi's, bestelbusjes die hem ff het fietspad opprakken, winkelende mensen die niet op of om kijken. Het gaat zeker 99.99% van de tijd goed, maar de notie dat wij zo goed zijn dat we onkwetsbaar zijn deel ik niet.
Klinkt alsof Aardvark terug is, maar dan zonder de linkjes :lol: :lol: .