Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veilig - Forum Wereldfietser

Veilig

Mooie innovatie van autofabrikant jaguar voor de veiligheid van fietsers en voetgangers.

Kijk op onderstaand filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=_rw3Cia9WZ0&sns%3Dem
[moderator]Off topic bericht verwijderd[/moderator]
Mijn persoonlijke mening: het helpt mensen die niet kunnen autorijden, om toch auto te rijden.
Volgens mij is het namelijk basisopleiding voor je rijbewijs om te kijken voor je afslaat of je deur open doet. Ook is het niet logisch om bij een zebra weg te rijden als je niet kunt zien of er nog iemand aan komt; zelfde principe als inhalen in een onoverzichtelijke bocht, dat doe je simpelweg niet.

Ik zie dus niet de voordelen van deze 'innovaties' t.o.v. een verplichting bij iedere verlenging van je motorvoertuigrijbewijs opnieuw examen te moeten afleggen. Voor een EHBO-certificaat/-diploma is het niet voor niets dat je iedere keer opnieuw examen moet doen. Als zelfs autofabrikanten erkennen dat dit soort basisvaardigheden onder druk staan (dat is feitelijk wat Jaguar met dit filmpje zegt), is het eigenlijk al erg laat voor de overheid om actie te ondernemen.

Bovendien:
Als mensen op dit soort technieken gaan vertrouwen, is het handig als het in ALLE auto's zit. Gewoonten kunnen namelijk ervoor zorgen dat als iemand in een auto zit waar dit soort 'snufjes' eens niet in verwerkt zijn, men klakkeloos het stuur draait, het portier open rukt of het gaspedaal indrukt. Met alle gevolgen van dien. De techniek die Jaguar wil inzetten om dat te voorkomen, zie ik helaas niet terug in de video.
Beetje kort door de bocht (en dat is ook gevaarlijk). Innovaties hebben wel degelijk bijgedragen aan de verkeersveiligheid. Zwakkere verkeersdeelnemers profiteren daar nog onvoldoende van dus kom maar op.
Robertjan schreef:Volgens mij is het namelijk basisopleiding voor je rijbewijs om te kijken voor je afslaat of je deur open doet. Ook is het niet logisch om bij een zebra weg te rijden als je niet kunt zien of er nog iemand aan komt; zelfde principe als inhalen in een onoverzichtelijke bocht, dat doe je simpelweg niet.
Tot zover de theorie. In de praktijk voelt een buschauffeur uit India zich inmiddelsaardig thuis in ons land.
Mooie technologie die hopelijk ook om kan met fietsers die wat sneller gaan dan in het filmpje.

Het spijtige is dat de technologie er zo stillaan is om autos volautomatisch te laten rijden waarbij de meeste ongevallen gewoonweg niet meer zouden gebeuren. Helaas wordt die evolutie tegengehouden door de constructeurs en gebruikers omdat daar het vrijheidsgevoel zou verdwijnen (met volautomatische wagens zijn er veel minder wagens nodig en hechten mensen zich veel minder aan hun wagen, waardoor de constructeurs zichzelf door de voet schieten).

Denk maar eens hoe het zou werken als alle auto's onderling zouden kunnen communiceren.
-"beste auto voor mij, er nadert een fietser aan uw rechterzijde, snelheid 24.6 km/u, afstand tot uw centerpunt, 3.2 meter"
-"beste auto achter mij, ik moet naar amsterdam, dus als u minder wil verbruiken kom dan maar aan mijn bumper hangen, mijn snelheid houdt ik mooi constant".

Helaas, al die kunstjes zullen hun weg wel vinden, maar altijd als "rijhulp" omdat als autonoomsysteem er teveel winst zou verloren gaan. Hopelijk kunnen ze wel het aantal doden en gewonden drastisch doen dalen.