Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maximaal 25 km/u op fietspaden... - Forum Wereldfietser

Maximaal 25 km/u op fietspaden...

'Niet harder dan 25 km/u op fietspaden' 

http://telegraaf.nl/e/23525386
Een speedpedelac valt onder de categorie bromfiets: er moet een nummerplaat op en de berijder moet een bromfietshelm op (géén fietshelm).
bert sitters schreef:Een speedpedelac valt onder de categorie bromfiets: er moet een nummerplaat op en de berijder moet een bromfietshelm op (géén fietshelm).
Dat is jouw mening en advies, neem ik aan? Dat is nu toch nog niet zo? Dat maximum van 25 is te zot voor woorden. Pak dan eerst de snorfietsers aan die steevast te hard rijden (op een enkeling na), zonder helm. En als het Fietsberaad aangeeft dat de speed-pedelec de oorzaak van het probleem is, pak díe dan aan. Niet de rest die over het algemeen gewoon z'n best doet om op eigen kracht zich zo snel en efficiënt mogelijk voort te bewegen.
Het schijnt niet te gaan om brom/fietspaden maar alleen om fietspaden. Dat wordt een leuke verwarring die veel verkeersdeelnemers nooit zullen begrijpen.
Dat lees ik er niet uit hoor. In het artikel waarnaar de link verwijst staat dit:

De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook racefietsers en ligfietsers”, aldus het Fietsberaad.
Travelmaster schreef:
bert sitters schreef:Een speedpedelac valt onder de categorie bromfiets: er moet een nummerplaat op en de berijder moet een bromfietshelm op (géén fietshelm).
Dat is jouw mening en advies, neem ik aan? .
Neen, dat zijn de wettelijke regels. Een fiets met elektrische trapondersteuning valt slechts onder de categorie fiets als de trapondersteuning ophoudt bij 25 km per uur.
bert sitters schreef:
Travelmaster schreef:
bert sitters schreef:Een speedpedelac valt onder de categorie bromfiets: er moet een nummerplaat op en de berijder moet een bromfietshelm op (géén fietshelm).
Dat is jouw mening en advies, neem ik aan? .
Neen, dat zijn de wettelijke regels. Een fiets met elektrische trapondersteuning valt slechts onder de categorie fiets als de trapondersteuning ophoudt bij 25 km per uur.
De speedpedelec is gekeurd als snorfiets (of is dit in de laatste weken veranderd?), en daarmee kent het dan (voorlopig) geen helmplicht.
In dat geval is er eigenlijk geen nieuwe regelgeving nodig. Handhaving zou dus beter zijn. Hmmm...
Omdat ik zelf de aanschaf van een elektrisch ondersteunde bakfiets overweeg (eentje zonder snelheidslimiet), heb ik mij ook al afgevraagd hoe de regelgeving er zou moeten uitzien. Ik ben het eens met de fietsersbond dat een snelheidbeperking moet gelden voor alle gebruikers en niet mag uitmonden in zo'n fiets mag zo hard, en die andere fiets mag dan weer zo hard...

Net als bij auto's is een differentiatie naar verkeer en type infrastructuur aangewezen, dat zou bijvoorbeeld kunnen worden:
- gemengde zone met voetgangers: max 15 km/u
- "gewone" fietspaden aanliggend aan de rijweg in stedelijk gebied: max 30 km/u
- fiets-o-strades en fietspaden breder dan 4 meter: geen limiet of max 50 km/u
(maar dat laatste is zo stom, want als je dan eens wind mee hebt met je velomobiel zal je wel balen).
Wat mij betreft wordt dit aangevuld met minimale eisen voor de remprestaties van een fiets, want nu rijden er ook heel wat fietsen rond die weliswaar niet snel rijden maar ook verre van snel kunnen stoppen.

Qua helmbeleid ben ik niet voor een verplichting omdat je als overheid moeilijk een lijn kan trekken vanaf wanneer een helm meer voordelen dan nadelen heeft. (veiligheid versus gemak). Dat is namelijk ook de reden dat er geen verplichting is om een helm te dragen in de auto, hoewel ook daar hoofdletsels een belangrijk aandeel hebben in de statistieken.


@bert sitters: onlangs meende ik gelezen te hebben dat er in NL een tijdelijke maatregel was die ondersteuning bij hogere snelheden toeliet, maar de snelheid wel beperkte tot 25 km/u. Je mag dus wel een speedpedelec hebben, maar je mag niet sneller dan 25 km/u rijden. bron: http://www.bovag.nl/nieuws/Welke_regels ... ed_pedelec
De enigen die er zéker beter van worden zijn warrige journalisten, vullers van tijdschriften, discussierende ambtenaren en in een later stadium juristen.

Ik woon in een omgeving met hellingen. Op een aantal wegen kun je hier met elke fiets een forse snelheid halen. Het schijnt niet heus problemen op te leveren.

Het gaat om het juiste gebruik van de aanwezige regelgeving en het juist inschalen van speed-pedelecs. Het enige echte verschil tussen een brommer en een speed-pedelec is dat de brommer op benzine rijdt en een speed-pedelec op stroom. Daar zijn er kennelijk nog een heleboel niet achter....

En dan handhaven. Dat is helaas not done geworden de afgelopen 10 jaar.
Helemaal mee eens, de wetgeving holt achter de feiten aan natuurlijk, een elecrische fiets die zo snel kan als een brommer moet je ook zo behandelen. Snap niet helemaal waarom dat kennelijk jaren moet duren...een snelheidslimiet voor fietsers is iets heel anders, en volkomen ondoenbaar in mijn ogen. Al was het alleen maar qua handhaving. En dan is het ook nog een onwenselijke verbod. Want wat is het volgende, iedereen verplicht tussen de 15 en 18 kilometer max rijden, zodat alle snelheidsverschillen verdwijnen? (Dus te langzaam, en te snel wordt verboden.) Je kan niet alles reguleren en vorscjrijven, fietsen gaat ook om vrijheid, even weg zijn van het regeltjes oerwoud waar we al in leven.
Ave Gone schreef:De enigen die er zéker beter van worden zijn warrige journalisten, vullers van tijdschriften, discussierende ambtenaren en in een later stadium juristen.
Inderdaad. Dat vraag ik me af wie is Fietsberaad, het kenniscentrum op fietsgebied.
Eerst even Googlen. Ze hebben in ieder geval al een hoop mensen aan het typen gebracht. :lol:

Ooooh ze bestaan al sinds 2001.

Fietsberaad.nl telde in 2012 gemiddeld 13.400 unieke bezoekers per maand, een stijging van 20 procent vergeleken met 2011. Ze bekeken samen meer dan een 1,1 miljoen pagina's. Dit waren de meest gelezen artikelen en publicaties in 2012.

En dit onderwerp leeft helemaal. Er zijn bij hun al 9 reacties ingediend. Normaal reageert er niemand. :lol:
Ave Gone schreef:Het enige echte verschil tussen een brommer en een speed-pedelec is dat de brommer op benzine rijdt en een speed-pedelec op stroom.
Mwah. Als je bij een speed-pedelec je beentjes stilhoudt, gaat-ie geen meter vooruit. Een brommer/scooter wel.
Ave Gone schreef:Het gaat om het juiste gebruik van de aanwezige regelgeving en het juist inschalen van speed-pedelecs. Het enige echte verschil tussen een brommer en een speed-pedelec is dat de brommer op benzine rijdt en een speed-pedelec op stroom. Daar zijn er kennelijk nog een heleboel niet achter....
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een brommer rijdt zonder trapondersteuning tot max 50km/u (indien begrensd). Een speed-pedelec staat afgesteld op max 25km/u. De hogere snelheden op een speed-pedelec worden enkel behaald middels zelf trapondersteuning te geven.

Met een beetje flinke kracht in de benen is op een speed-pedelec overigens mogelijk nog wel sneller dan 40-45 km/u te fietsen. Deze fiets bijv. behaald tot 52 km/u: https://www.youtube.com/watch?v=otRGPFNKV78

En ik ben ook al eens een filmpje tegengekomen van iemand welk nog dichter tegen de 60 reed op sommige vlakke stukken. Met andere woorden, dit soort speed-pedelecs bieden dus zelfs de mogelijkheid om zelfs bromfietsers links van zich te laten liggen.



En daarin ligt het probleem met de huidige wet- en regelgeving. Momenteel is het ingeschaald als snorfiets. Is dit terecht? Zo ja, dan is het niet toegestaan om de snelheid van 25 km/u te overtreden. Met andere woorden, je zou eigenlijk niet mee kunnen trappen zonder een boete te riskeren.

Of dient het toch ingeschaald te worden als brommer? Met daarbij helmplicht, hogere snelheidslimiet. En op de verplicht fietspaden en onverplichtfietspaden, niet welkom? Maar hoe zit het vervolgens als je met een speed-pedelec niet meetrapt? Zou je dan met 25km/u verplicht op de rijbaan moeten rijden en aldaar het verkeer hinderen bij ontbreken van een (brom)fietspad?

Zowel voor de inschaling als snorfiets als bromfiets kent de speedpedelec de nodige problemen. Zowel voor consument als handhaving wordt het er in ieder geval ook niet gemakkelijker op. Om nog maar te zwijgen over mogelijke verzekering technische problemen welk voort zullen komen bij ongevallen.
stef.l schreef:
Ave Gone schreef:Het gaat om het juiste gebruik van de aanwezige regelgeving en het juist inschalen van speed-pedelecs. Het enige echte verschil tussen een brommer en een speed-pedelec is dat de brommer op benzine rijdt en een speed-pedelec op stroom. Daar zijn er kennelijk nog een heleboel niet achter....
Deze fiets bijv. behaald tot 52 km/u: https://www.youtube.com/watch?v=otRGPFNKV78.
Dit is dus geen fiets!
Dit ding mag in Nederland niet de weg op. Heeft de Duitse justitie de berijder al aangepakt, want hij levert zelf het bewijs dat hij veel te hard rijdt in een 30-km zone. overigens rijdt hij niet op het fietspad.
Ik word eens in de zoveel tijd ingehaald door een zelfgebouwde e-bike, die een brommer met gemak bijhoudt. Dat ding ziet er niet uit. Een bijna massief achterwiel, loshangende draden en koelribben waar een energiecentrale "U" tegen zegt.

Hij heeft wel lef, of geen greintje benul van de risico's.
Als ik vannuit Hoek van Holland terug naar Noordwijk fiets en het is ZW -5 dan ga ik natuurlijk gewoon harder fietsen dan 25 km per uur.
goldenlion schreef:Als ik vannuit Hoek van Holland terug naar Noordwijk fiets en het is ZW -5 dan ga ik natuurlijk gewoon harder fietsen dan 25 km per uur.
Zolang je daarbij niemand hindert... :lol:
Travelmaster schreef:
goldenlion schreef:Als ik vannuit Hoek van Holland terug naar Noordwijk fiets en het is ZW -5 dan ga ik natuurlijk gewoon harder fietsen dan 25 km per uur.
Zolang je daarbij niemand hindert... :lol:
Als ik jou tegenkom bel ik natuurlijk netjes he ;)