Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Dsju, nu schrik ik toch wel.
Ik fiets zeker eenmaal per week in België, richting Genk, Tongeren of Luik.
Ik weet al dat in deze streken een bovengemiddels aantal fietsers om het leven komt, de verhalen lees ik wekelijks in de krant (hbvl.be).
Vorig jaar was er al hier twee kilometer over de grens een Nederlands meisje op de fiets aangevallen door een meute honden en voor het leven verminkt. (http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141020_0133 ... broodfoker)
Nu lees ik vandaag dat een fietser bij Hannut is beschoten door jagers. Per ongeluk, maar daar heb je wat aan... (http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141103_0135 ... alenaar-60)

Wees voorzichting in België dus.
In Frankrijk wordt ook veel gejaagd, en zal vast ook wel eens een fietser zijn geraakt, en honden kunnen overal loslopen...moet ik dan ook bang zijn in Frankrijk? Vind dit wel erg overtrokken. Ja, Belgie heeft minder goede fietpaden dan Nederland. Maar ik voel me er niet bepaald onveiliger dan in Nederland!
Ik kan me wel voorstellen dat het in Belgie anders is met honden. Lint bebouwing en iedereen heeft een hond. Als het effe kan twee, gezellig voor elkaar. En die honden hebben ze niet omdat ze zoveel van honden houden.
Ik wel, want in België en vooral Vlaanderen is een pro-auto-bestuur aan de macht gekomen. Het klinkt wat raar maar ook al is er geen letter aan de wet veranderd, het lijkt alsof de hufters daarmee het idee hebben opgepikt dat ze eender wat mogen, en dat merk je als fietser.

Het feit dat alle politieagenten in een auto zitten en er vrijwel geen fietsende agenten overblijven, helpt niet veel aan deze situatie.

PS: let ook hard op aan kruisingen die je meent te kennen. Op plaatsen waar vroeger voorrang van rechts gold, zijn nu vaak omgekeerde driehoeken of haaietanden voorzien op het fietspad, waardoor je alle rechten verliest.
Dat verhaal van die jager is geen alleenstaand voorval in België jammer genoeg, zo zijn er al meerdere gewonden gevallen omdat ze afstanden niet respecteren en omdat ze hun reglement "niet goed kennen" (laks?).

Ze moeten op 150m van de weg afblijven, maar ze mogen ook nooit een schot lossen in de richting van een weg, helaas zitten er ook in die tak van de sport heel wat cowboys die het voor anderen weer stuk maken.

In Frankrijk en ook in Duitsland daarentegen is de toezicht op de jacht veel strenger gecontroleerd en maken ze het u als jager veel moeilijker om "op het scherp van de snee" te jagen zeg maar dan in België.

Nog zo'n mooi voorbeeld dat net gebeurd is...

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141102_01354055

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ofte.dhtml

En zo kan je over de jacht in België op iedere maand wel een aantal ongevallen terug vinden.

Jammer, dus een gevaarlijk land? Ja je moet op sommige plaatsen goed uit je doppen kijken.
België is een land met een falend bestuur. Een kenmerk van zulke landen is tekort schietende infrastructuur. Het land is daarom niet alleen voor fietsers (relatief!) gevaarlijk maar zeker ook voor automobilisten.
Overigens kreeg ik op de fiets wel van bijna iedereen voorrang, dat wel.
Kletspraat, zeg ik! Je reinste kletspraat!
Afgelopen jaar in noord Frankrijk gereden en ik moet zeggen echt niks van gemerkt
Tuurlijk zitten er gasten bij die het nodig vinden om veel te dicht langs je heen moeten schieten met een enorme snelheid maar die zitten in nl ook
Verder alleen positief over België en Frankrijk want had zelf het idee dat ze juist meer met de fietser rekening hielden

Zo ik blijf dus lekker in de bels rijden als dat uitkomt
Georg schreef:Overigens kreeg ik op de fiets wel van bijna iedereen voorrang, dat wel.
Ja, niks te klagen wat dat betreft, zeker als je met bagage fietst, zowel in Vlaanderen als Wallonië.
België heeft voor de EU bovengemiddeld veel verkeersdoden, meer dan Duitsland, het VK, Nederland en Frankrijk, maar ook meer dan Italië en Oostenrijk. De daling in slachtoffers lijkt gemiddelde tred te houden met de rest van de EU, waardoor het dus relatief hoog blijft. Of je dan echter van falend bestuur kunt spreken vraag ik mij af. Omdat het een klein land is kan statistische variatie een sterkere rol spelen (zie de schommelingen in Luxemburg), maar ik denk dat er in België wel iets aan de hand is, omdat het structureel lijkt.

Zelf weet ik van VRT-reportages dat verkeersveiligheid en specifiek veiligheid voor fietsers een onderwerp in het land is, maar het is alweer een aantal jaar geleden dat ik daar iets over zag. Mijn vermoeden is dat het slechte fietspadennetwerk gecombineerd met het aantal kinderen dat fietsend naar school gaat wel eens van invloed zou kunnen zijn.
heligek schreef:Afgelopen jaar in noord Frankrijk gereden en ik moet zeggen echt niks van gemerkt
Tuurlijk zitten er gasten bij die het nodig vinden om veel te dicht langs je heen moeten schieten met een enorme snelheid maar die zitten in nl ook
Verder alleen positief over België en Frankrijk want had zelf het idee dat ze juist meer met de fietser rekening hielden

Zo ik blijf dus lekker in de bels rijden als dat uitkomt
Mijn ervaring, maar wel bijna 30 jaar geleden in Frankrijk is dat automobilisten je wel met grote snelheid inhalen, maar dat ze op grote afstand al een keer toeteren om je te waarschuwen en met een wijde boog om je heen rijden. Dat vond ik wel netjes en gaf een veilig gevoel. Het ging hier om de regionale verbindingswegen met een D nr. sowieso niet erg druk bereden en prima te fietsen, maar het zou natuurlijk kunnen dat het daar in de loop van de tijd een stuk drukker is geworden.
Een Franse automobilist die een fietser wil inhalen, zal dat 99 van de 100 keer pas doen als hij geheel naar de andere weghelft kan, alsof hij een auto inhaalt. Dit gedrag is zo standaard dat het kennelijk verplicht is.
Als dat zo is dan zijn Franse automobilisten veel gedisciplineerder dan Nederlanderse ( en kennelijk ook Belgische). Het valt mij ook op in Duitsland. Weliswaar wordt er, zeker op de Autobahn, vaak snoeihard gereden en lijkt het soms of "Tiefflieger" jou van de weg willen drukken, maar het is daar simpelweg een erecode dat je naar rechts gaat en een snellere auto de ruimte geeft. In het algemeen rijden Duitsers gedisciplineerder, o.a. door afstand te houden en ruim in te halen i.p.v. je te snijden.
Ik woon in België en kan wel bevestigen dat je je hier een stuk onveiliger voelt op de openbare weg dan in NL.
- De fietspaden zijn levensgevaarlijk aangelegd en totaal niet doordacht. Zo rij je 1/4 van de tijd op fietspaden tegen het verkeer in en soms zelfs tussen woningen en geparkeerde auto's op de stoep omdat dat de enige plek is waar je officieel mag fietsen. Al meermaals meegemaakt dat er onverwacht iemand zijn voordeur buiten stapt en nog maar net door mij ontweken kan worden.
- Een rijbewijs kennen ze niet. Het rijexamen is hier vrij gemakkelijk (ja ook NLers komen naar hier om het briefje te halen om die reden) en je mag leren rijden van iemand anders welke ook zijn rijbewijs cadeau heeft gehad bij een pakje boter.
- Foutief voorrang verlenen komt hier heel veel voor (buiten het feit dat de regels hier onduidelijk of niet gekend zijn, stopstrepen lastig geplaatst en kruispunten onoverzichtelijk ingedeeld). Mensen vinden zichzelf dan hoffelijk door voorrang te verlenen maar al meermaals een bijna ongeval meegemaakt om een 3de dit dan ook niet verwacht.
- De automobilisten rijden als gekken. Waar je in andere landen een 'wij' gevoel hebt op de openbare weg is het hier meer 'ieder voor zich'. De ruimte welke je krijgt in Frankrijk moet je hier niet verwachten. Hier toeteren ze uit frustratie omdat je fietst en rijden ze rakelings langs je heen.
- En als je dan toch word aangereden kun je beter naar NL omdat de ambulanciers daar een 6 jarige opleiding hebben gehad en in een volledig uitgeruste ambulance rijden. Hier in België zijn het EHBO'ers, met slechts 120u EHBO les, in een busje met toeters en bellen maar amper uitrusting.

Praktische België tips:
Fiets over landwegen en jaagpaden. Ontwijk steenwegen en drukke gebieden.
Gebruik je dynamo, zet je licht aan (ook overdag) en trek opvallende kleding aan. Automobilisten zien je dan stukken beter en houden meer rekening met je.
Als je op de grens wordt aangereden, kruip dan naar NL en bel daar de ambulance, daarmee verhoog je je overlevingskans.
Ach, gebeurd wel vaker. België is daarin echt geen uitzondering. Nog geen maand geleden in Italië eveneens een fietser neergeschoten door een jager:
http://road.cc/content/news/133339-cycl ... iming-hare

Meestal zijn het hikers welk getroffen worden in dit soort jacht ongevallen. En zo nu en dan ook met dodelijke afloop. En hoewel eigenlijk altijd te voorkomen, is het toch jammer dat het binnen de meeste westerse landen al snel wordt afgedaan als een noodlottig ongeval zonder strafrechtelijke vervolging.
Er zijn wat dingen beter in Nederland dan in Belgie. Jagen is hier echt "not done". Volgens mij is jagen in Nederland officieel verboden. Het eten van wild roept al heel veel tegenwerping op van iedereen.
Verder weet ik uit eigen ervaring (ik woonde zelf in Booischot in Belgie) dat inderdaad je soms zonder vrijliggend fietspad tegen de richting op een lintweg moest rijden en ook al was er een fietspad. Ja inderdaad soms vlak langs een huis. Als ze de voordeur zouden openen op het moment dat je langs fietst...
Ik heb overigens geen slechte ervaring in Vlaanderen als ik op het fietsknooppuntennetwerk rijd. Favoriete provincie is natuurlijk Belgisch Limburg.
Persoonlijk rij ik liever in Ndl en in Frankrijk dan in Belgie.
In deze periode van het jaar vrees ik echter niet de jagers
maar eerder de zware landbouwtractoren.
Op de kleine wegen vertragen ze zelden voor een zwakke fietser.
Meestal stop ik als ik ze zie afkomen...

http://www.vandaag.be/binnenland/152946 ... actor.html

http://www.vandaag.be/binnenland/135421 ... ngene.html

http://www.vandaag.be/binnenland/36062_ ... actor.html

Maar is Belgie daarvoor een gevaarlijk fietsland?

Misschien kunnen we een nieuw draadje aanmaken: "Welk is het gevaarlijkste fietsland dat je aandeed?"

Vaticaanstad ? :lol:
cabonga schreef:Persoonlijk rij ik liever in Ndl en in Frankrijk dan in Belgie.
In deze periode van het jaar vrees ik echter niet de jagers
maar eerder de zware landbouwtractoren.
Op de kleine wegen vertragen ze zelden voor een zwakke fietser.
Meestal stop ik als ik ze zie afkomen...

http://www.vandaag.be/binnenland/152946 ... actor.html

http://www.vandaag.be/binnenland/135421 ... ngene.html

http://www.vandaag.be/binnenland/36062_ ... actor.html

Maar is Belgie daarvoor een gevaarlijk fietsland?

Misschien kunnen we een nieuw draadje aanmaken: "Welk is het gevaarlijkste fietsland dat je aandeed?"

Vaticaanstad ? :lol:

Vind dit allemaal een beetje overdreven als ik google vind ik ook zat in nederland

http://www.dichtbij.nl//alphen/112/arti ... actor.aspx
En zo kunnen we wel doorgaan

Nee mischien dat er in belgie meer ongelukken gebeuren en daar zijn mooie cijfertjes voor maar om nu meteen met dit soort dingen te gooien deze gebeuren hier ook
In mijn beleving is belgie fijn om te fietsen ook al zijn de fietspaden dan niet zo goed als in nl

Just my 2 cents
om eerlijk te zijn , ja ik vind het hier in belgie in vergelijking met de naburige landen waar ik al fietste heel erg gevaarlijk ....er is hier geen fietsinfrastructuur voorzien, enfin heel erg matig toch....
Ik woon in wuustwezel, op de grote verbindingsweg naar Breda dus de bredabaan mag je met de auto 70 per uur, maar.....op de kleine landbouwweggetjes mag je hier ook 70 km per uur , en nee elkaar kruisen kan niet want er kunnen geen 2 autos naast elkaar , er moet er dan eentje heel dicht tegen de kant of op het veld rijden anders kunnen ze mekaar niet passeren...op al die landbouwwegen heb je dan ook nog elke 100 m een bocht.....kan je het je voorstellen daar met de fiets te rijden....? levensgevaarlijke situaties heb ik hier al gezien.....ze rijden je gewoon van je sokken zonder pardon.....

in het voorjaar zat ik op een terras hier fritten te eten stopt er een nederlands echtpaar met fiets , en flink beladen....ik kon me niet bedwingen en sprak ze aan, na wat gezellig keuvelen bleek dat ze via die landelijke wegen verder wilde , ik heb ze aangeraden gewoon op de grote baan te blijven omdat binnendoor erg gevaarlijk is, of ze dat gedaan hebben weet ik niet .....

voor degene die eens graag willen "kicken" op de fiets.....rij eens van wuustwezel naar kalmthout op de Kalmthoutse steenweg.......das pas kicken voor de die hards onder ons........autos rijden als gekken, 100-120 vrij druk en nee....geen fietspad en op heel veel stukken geen enkele uitwijkmogelijkheid....suc6 ermee