Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Zo zou ik het niet willen zeggen.

Bij een trajectcontrole weet men dat er permanent gecontroleerd wordt, daarbuiten is de pakkans een stuk geringer. Zeker bij kleinere snelheidsovertredingen.
Jurr schreef:
wo 15 mar, 2023 17:59
Dat is de theorie, in de praktijk kom ik veel angstvallig snelheidsmeterturende automobilisten tegen in zo'n trajectcontrole, die zich nog minder dan normaal bewust zijn wat er om hun heen gebeurt. Dat is op een autosnelweg vaak nog niet zo heel erg omdat iedereen daar dezelfde kant op rijdt,
Aan de andere kant heb je dan weer die figuren die ik drie keer per rit inhaal omdat ik constant 102 rijdt (105 op mijn cruise control) en zij bij elke trajectcontrole langzamer rijden omdat ze niet op de snelheidsmeter willen letten en daartussen harder rijden, wat niet baat omdat het nu eenmaal druk is in Nederland.
Jurr schreef:
wo 15 mar, 2023 19:57
Zo zou ik het niet willen zeggen.

Bij een trajectcontrole weet men dat er permanent gecontroleerd wordt, daarbuiten is de pakkans een stuk geringer. Zeker bij kleinere snelheidsovertredingen.
Ik begrijp je redenering echt niet. Wat bedoel je? Maximumsnelheden maken het verkeer alleen veiliger als er een geringe pakkans is?
Mijn Vlaamse ervaringen suggereren eerder het tegendeel: als de pakkans klein is, zijn er veel automobilisten die de maximumsnelheid negeren. En dat maakt het verkeer niet bepaald veiliger.
derdekeer schreef:
wo 15 mar, 2023 20:07
Mijn Vlaamse ervaringen suggereren eerder het tegendeel: als de pakkans klein is, zijn er veel automobilisten die de maximumsnelheid negeren. En dat maakt het verkeer niet bepaald veiliger.
Inmiddels blijkt zelfs het omgekeerde: als de pakkans groot is, zoals bij trajectcontroles, krijgen de veelplegers zelfs een podium in de krant om te vertellen hoe zielig ze zijn en blijven ze zelfs bij 70 boetes in drie weken volhouden "nooit iemand in gevaar" te brengen:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230427_93756774
Het is het zoveelste artikel in een paar maanden waarin hardrijders, soms met foto en al, in de krant hun beklag doen hoe onterecht het wel is dat ze boete na boete krijgen:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230329_95701436
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230420_95564395
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230222_95308215
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230210_96865335
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230210_96048685
Toch maar goed blijven oppassen daar dus.
Je zou kunnen overwegen je aan de geldende snelheidslimiet te houden.
Kleine kans dat deze verongelijkte snelheidsovertreders op dit forum meelezen.
Leon schreef:
do 27 apr, 2023 17:30
Het is het zoveelste artikel in een paar maanden waarin hardrijders, soms met foto en al, in de krant hun beklag doen hoe onterecht het wel is dat ze boete na boete krijgen
Zo erg is het ook weer niet, uit het eerste artikel:
Gingeloms burgemeester Patrick Lismont kreeg geen melding of klacht van het Waalse gezin. “In het algemeen krijg ik zeer weinig negatieve reacties op de nieuwe trajectcontrole, integendeel zelfs”, zegt de burgemeester,
Ik luister regelmatig naar Studio Brussel en daar kwam vandaag in het nieuws dit in het nieuws voorbij:

VIAS komt met opmerkelijk voorstel
Volgens VIAS dreigt het huidige systeem – waarbij een plots werkende trajectcontrole dagenlang mensen op de bon slingert, zonder dat die dat beseffen – het draagvlak onder de bevolking aan te tasten
De oplossing is sneller boetes versturen of ... een SMS. Dat SMS plan zal wel doodlopen op privacy en voor sneller versturen gelden andere wetmatigheden ;-)

Ook uit het artikel:
alle onderzoeken wijzen uit dat je het meeste gedragsverandering bekomt wanneer de straf – in deze de snelheidsboete – erg snel volgt op de overtreding.
Ja, dat is zeker zo als het bij één bekeuring blijft maar ook als het gaat om één versus 10 bekeuringen?
Ze moeten gewoon niet te hard rijden, ook waar geen trajectcontrole is. Ik rijd ook auto. Het kan.
Zag vrijdag rond 17.10 uur een programma op VRT over hoe veilig je kan fietsen in Vlaanderen. Er kwamen bizarre situaties in voor. :oops:
Leon schreef:
za 29 apr, 2023 23:10
Ze moeten gewoon niet te hard rijden, ook waar geen trajectcontrole is. Ik rijd ook auto. Het kan.
Dat klopt. Maar het doel van boetes moet gedragsaanpassing zijn. Dat werkt veel beter als de tijd tussen gedrag en bestraffing behoorlijk kort is. Dat er weken tussen beiden zitten is niet wijs en moet perfect voorkomen kunnen worden.

Renaat
Martin E. van Doornik schreef:
zo 30 apr, 2023 13:36
Zag vrijdag rond 17.10 uur een programma op VRT over hoe veilig je kan fietsen in Vlaanderen. Er kwamen bizarre situaties in voor. :oops:
Ik heb het niet gezien (ik weet niet over welk programma je het hebt), maar hoewel er op sommige locaties België de laatste jaren heel wat vooruitgang is geboekt met fietsinfrastructuur is het bijna onmogelijk om lange (functionele) fietstrajecten af te leggen in België zonder hallucinante situaties tegen te komen. En zelf met het huidige beleid zal dat nog decennia het geval zijn.

Renaat
In Nederland speelt hetzelfde probleem, misschien op een ander niveau. Verkeerssituaties worden ingewikkelder, ook op lager niveau in het buitengebied. Wegbeheerders doen steeds meer hun best om alle belangen af te dekken, waaronder vooral ook die van henzelf. Gevolg is dat de situaties, belijningen en borden steeds ingewikkelder worden. Daarbij worden fouten gemaakt, zeg maar gerust geblunderd. Maar dan gaat het mis. Wegbeheerders zijn vrijwel altijd organisaties met een heel laag foutoplossend vermogen. Kennelijk is het niet in hun voordeel hun zelfgemaakte fouten op te lossen, laat staan hun processen te verbeteten om het in de toekomst beter te laten verlopen.
Leon schreef:
ma 01 mei, 2023 19:57
In Nederland ... Verkeerssituaties worden ingewikkelder, ook op lager niveau in het buitengebied.

Wegbeheerders doen steeds meer hun best om alle belangen af te dekken, waaronder vooral ook die van henzelf.

...Wegbeheerders zijn vrijwel altijd organisaties met een heel laag foutoplossend vermogen. ...
Heb je bronnen voor deze beweringen?
Of zijn ze gebaseerd op n=1000 waarnemingen? 🤔
Hoeveel waarnemingen heb je nodig om te weten of een boot lekt?
Leon schreef:
ma 01 mei, 2023 21:58
Hoeveel waarnemingen heb je nodig om te weten of een boot lekt?
Dat lijkt me een verkeerde vergelijking (drogreden).

Ik geloof graag dat je gelijk hebt, dat is het punt niet. Maar ik ben er niet van overtuigd.

Daar laat ik het bij.
Is er in dit topic al over de politiek in België gesproken?
Ik woon al 10 jaar in Sint-Niklaas en heb de afgelopen jaren sterke vooruitgang gezien omtrent de veiligheid van fietsers.

Toch kan mijn hoofd er niet goed bij dat België het wielerland bij uitstek is. Men klaagt als de wielrenners op tv een lekke band rijden wanneer ze de muur van Geraardsbergen beklimmen. Maar tegelijkertijd snijden ze elke fietser de bocht af met hun auto.
Shorttrack schreef:
ma 01 mei, 2023 22:43
Toch kan mijn hoofd er niet goed bij dat België het wielerland bij uitstek is. Men klaagt als de wielrenners op tv een lekke band rijden wanneer ze de muur van Geraardsbergen beklimmen. Maar tegelijkertijd snijden ze elke fietser de bocht af met hun auto.
Ik wel maar omdat Belgie geen land is voor gewone fietsers, het is niet vlak genoeg. Het is een heel leuk land om met je maten aan een vorm van competitie te doen. Bij ons kan je nu het hele jaar door fietsen omdat ze de e-bike hebben uitgevonden. Waarschijnlijk zal die fiets voor een infrastructuur gaan zorgen die veel beter is. We gingen weleens naar Tilff even onder Luik. Je zal daar op de fiets even boodschappen moeten doen. Vraag me wel af hoe dat nu zo'n 10 jaar later is.
Misschien moet je toch eens wat vaker in Vlaanderen gaan fietsen WimB. Als steden kan ik Gent en Leuven aanbevelen.

In Tilff boodschappen doen is geen probleem. De Intermarché ligt op hetzelfde niveau als het dorp.
Leon schreef:
di 02 mei, 2023 12:36
Misschien moet je toch eens wat vaker in Vlaanderen gaan fietsen WimB. Als steden kan ik Gent en Leuven aanbevelen.

In Tilff boodschappen doen is geen probleem. De Intermarché ligt op hetzelfde niveau als het dorp.
Leuven zal voor WimB vast niet vlak genoeg zijn. Midden in het centrum ligt de Sint-Antoniusberg, de helling waar Julian Alaphilippe in 2021 een verschroeiende demarrage plaatste om vervolgens het WK wielrennen te winnen. En dan heb ik het nog niet over de Wijnpersstraat!

Maar inderdaad, België niet vlak? Een groot deel van Vlaanderen is zo plat als een pannenkoek.